Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-18@07:41:49 GMT

نامهربانی با خاک؛ تا کی و تا کجا؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۸۸۴۰

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای علی مریدی در گفتگو با خبرنگاران گفت قاچاق خاک‌های ایران از دهه۸۰ آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است. وی مقصد خاک های قاچاق‌ شده ایران را کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ ویژه امارت و قطر دانست.
در کرمان، دکتر حسین شکوفته متخصص خاکشناسی دانشگاه جیرفت هم این صحبت را تائید میکند و می گوید: برخی کشورهای پولدار همسایه حاضرند برای بدست آوردن خاک ایران، هزینه ای گزاف بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها به دنبال بدست آوردن خاک کشور ما، چه از راههای رسمی و چه از راههای غیررسمی و قاچاق هستند!.
چرا ؟.... چون برخلاف تصور ما، خاک نعمتی گرانمایه است که ما قدرش را نمیدانیم و نسبت به آن بی توجه هستیم. خیلی از ما اصلا نمیدانیم خاک موجودی زنده است، زنده از آن حیث که انواع موجودات زنده ی ریز و میکروسکوپی و درعین حال فعال و مغذی را در خود جای داده است و اگر این موجودات بمیرند خاک هم خواهد مرد.
دکتر شکفته می گوید: آنقدر نسبت به حفاظت از خاک در کشورمان کم توجه هستیم که ایران را به رتبه های نخست فرسایش خاک در جهان رسانده ایم و اکنون میانگین فرسایش خاک در ایران سه ‌برابر متوسط کشورهای آسیایی است.
آمارها همچنین حاکیست: از 165میلیون هکتار مساحت کل کشور فقط 18ونیم میلیون هکتار آن قابل کشت است و متاسفانه این میزان، سال های اخیر به 1میلیون هکتار کاهش یافته است.
این هشدارها یعنی: اگر دیر بجنبیم نعمتی به نام خاک را از دست می دهیم؛ همان نعمتی که قدرش را ندانسته ایم و اکنون بروز پدیده های مخربی مانند از بین رفتن جنگل ها و مراتع، وقوع ریزگردها، وزش طوفان های شن، مدفون شدن صدها روستا و هزاران هکتار باغ و مزرعه زیر شن های روان و جاری شدن سیلاب های مرگبار، بخشی از نتایج این ندانم کاری است.
کدامیک از ما در جنایت برضد خاک مقصرتریم؟ مطالعات نشان می دهد تخریب خاک درهمه بخش های مرتبط با زندگی ما روی داده است اما کارشناسان معتقدند کشاورزی حساب نشده و دامپروری غیرمنطقی، نقش بیشتری در این جنایت دارند و بخشهای صنعت، معدن، مواد شیمیایی و پسآب های مناطق مسکونی متهمان ردیف های بعد هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می گوید: کشت های پی در پی و نبود امکان تنفس خاک، شخم زدن های غیراصولی، استفاده کارشناسی نشده از سم ها و کودهای شیمایی و سوزندان سطح زمین کشاورزی برای کشت بعدی از مواردی است که به تخریب خاک منجر میشود.
به گفته آقای عباس سعیدی، وجود خاک های شور و قلیایی و خاک های بسیار فقیر در استان کرمان وضعیتی اسف بارتر را ایجاد کرده است. بر اساس آمارها سالانه بیش از 15تن خاک در هر هکتار از زمین های زراعی ایران دچار فرسایش می‌شود و این درحالی است که برای تشکیل یک سانتی‌متر مربع خاک 400سال زمان لازم است.
آقای انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اما می گوید: نباید فقط کشاورزی را متهم و محکوم کنیم، صنعت و معدن هم از دشمنان شماره یک خاک هستند. او یکی از عوامل تخریب خاک در استان کرمان را حفاری هایی می داند که در نقاط مختلف استان برای استخراج مواد معدنی صورت میگیرد و حفره های بزرگی را به جا می گذارد که باعث تخریب زمین می شود. برخی بهره برداران معادن به گونه ای خاک ها را برای رسیدن به موادمعدنی کنارمی زنند که در اطراف معدن هیچ گیاهی امکان رویش پیدا نمی کند.
جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان هم می گوید: هر فعالیتی که در طبیعت صورت میگیرد باید متمرکز بر این اصل باشد که نسل های بعد از ما هم باید از این منابع استفاده کنند اما متاسفانه در خصوص خاک؛ این نگاه به آینده و لزوم حفظ حقوق آیندگان اصلا رعایت نمی شود.
درکنار همه ی این گفته ها، اما برگزاری همایش هایی به مناسبت روز جهانی خاک در دانشگاههای استان کرمان که از امسال شروع شده و در حال ترویج است، نشانه امیدوار کننده ای است که می گوید شاید دوران نامهربانی با خاک رو به پایان باشد. اجرای طرح همیار خاک هم در مدارس برخی مناطق آغاز شده است و بگفته برخورداری مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی جنوب کرمان، فقط در این منطقه یک هزار کارت همیار خاک در مدارس توزیع شده است تا دانش آموزان سفیران آگاهی درباره خاک باشند.
سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم از دو اتفاق مبارک دیگر خبر می دهد و می گوید: یکی ایجاد دفتر خاک در وزارت جهاد کشاورزی است و دیگری تهیه لایحه قانون حفاظت از خاک که مراحل پایانی خود را می گذراند. شاید دوران نامهربانی با خاک رو به پایان باشد . انشاا...

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کرمان محیط زیست خاک فرسایش خاکی گزارش مکتوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۸۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه در اصفهان برگزار و مشکلات و مسائل توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف بررسی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با آندری ژیلتسوف سرکنسول روسیه در اصفهان صبح امروز با حضور سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان و سعید شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار و مشکلات و مسائل توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، گردشگری و غیره بررسی شد.

بازار روسیه ظرفیت بسیار خوب برای فعالان اقتصادی استان کرمان است

سیدمهدی طبیب‌زاده در این نشست، اظهار داشت: ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که براساس آن روابط اقتصادی استان کرمان با روسیه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه شرکای راهبردی و استراتژیک هستند، افزود: متاسفانه تا کنون از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف استفاده لازم نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه حداکثر صادرات ایران به روسیه به یک میلیون دلار در سال است، بیان کرد: این عدد رقم زیادی در برابر ظرفیت‌های عظیمی که در کشور داریم، نیست.

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیههمکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است

وی با بیان اینکه کرمان ظرفیت‌های عظیم معدنی، کشاورزی و گردشگری دارد که متاسفانه به خوبی معرفی نشده است، گفت: باید روابط متقابل تجاری بین استان کرمان و روسیه برقرار و مشکلات پیش رو و موانع را برطرف کنیم.

طبیب‌زاده ادامه داد: سرکنسولگری روسیه در اصفهان استقبال خوبی از توسعه روابط بین کرمان و روسیه داشتند و برای همین به کرمان سفر کردند تا با ظرفیت‌های موجود آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه بازار روسیه یک ظرفیت بسیار خوب برای فعالان اقتصادی استان کرمان است، افزود: در حال حاضر کمتر از 50 میلیون دلار صادرات استان کرمان به کشور روسیه است که عمده آن صادرات محصول پسته است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • برگزاری رژه روز ارتش در کرمان + فیلم و تصویر
  • نامهربانی پاکستان در حق ایران
  •  اطلاع‌رسانی نقش مهمی در ترغیب مالکین به اخذ سند دارد
  • حدنگاری اراضی کشاورزی کرمان در اولویت ثبت اسناد و املاک استان
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • رسانه ها نقش مهمی در ترغیب مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند دارند
  • رسانه ها مالکین اراضی و املاک را برای اخذ سند ترغیب کنند
  • انتقال تجربیات کشاورزی ایران به ونزوئلا
  • پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی