Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:44:19 GMT

اصلاح نگرش جامعه زمینه ساز مشارکت سیاسی بانوان

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۹۱۰۸

اصلاح نگرش جامعه زمینه ساز مشارکت سیاسی بانوان

سمنان- ایرنا- توانمندسازی و تقویت خودباوری بانوان در کنار بسترسازی حاکمیتی و اصلاح نگرش جامعه به ویژه با رفع نگاه مردسالانه، برداشت صحیح از دین و پیگیری توسعه یافتگی اجتماعی، ضرورتی برای بروز ظرفیت های بانوان در عرصه های سیاسی است.

به گزارش ایرنا، بانوان عضو جدانشدنی جامعه توانمندی و تاثیرگذاری خود را در سال های گذشته به شیوه های گوناگون تثبیت کرده اند، یکی از این عرصه ها حضور در صحنه سیاسی جامعه و پیشبرد اهداف در این حوزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته کارشناسان، برخی نگاه های مردسالارانه که ریشه تاریخی در جوامع بشری دارد، زنان این مرز و بوم را به طور صرف مادر و خانه دار می پندارد، اما حضور و فعالیت بانوان ایرانی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی و مهم تر سیاسی، تاییدی بر حضور و نقش مهم این قشر در جامعه است.
حضور زنان حتی در برخی مناطق و شهرهای سنتی مردسالار مانند روستاها به منظور ورود به دهیاری ها و شوراها نشان از عزم مصمم بانوان ایرانی برای فاصله گیری از ریشه های تاریخی تصورات صرف مادر و خانه دار بودن آنان دارد.
صاحبنظران امر معتقدند حضور آگاهانه زنان در عرصه های مختلف، به ویژه مشارکت سیاسی، نه تنها آنان را از رسالت اصلی فرزندپروری دور نمی کند، بلکه ارتقاء اطلاعات، افزایش تلاش برای سالم سازی خانواده و همچنین بهره وری خانواده ها را منجر می شود.
برخی نیز بر این باورند حوزه بانوان سوژه جالبی برای کسب اعتماد عمومی برخی سیاست ‌مداران است، همان هایی که در شعارهایشان آزادی، ‌مطالبه، مشکلات و حقوق زنان را فریاد می زنند، اما با کسب رای، تمامی وعده های خود را فراموش کرده، به طوری که هنگام بهره مندی از تفکرات و مدیریت زنان، هزار اما و اگر می آورند که آموزش ندیده اند، تجربه ندارند و مسلط بر امور نیستند.
کارشناسان بر این باورند حتی برخی زنان فعال در عرصه های سیاسی محافظه کارانه عمل کرده و اقدامی برای استیفای حقوق بانوان انجام نمی هند و شاید آنان از برچسب فمنیست بودن واهمه دارند.
به گفته آنان، چنانچه تبیین حقوق و جایگاه انسانی بانوان در جامعه جدی گرفته شود و قانونگذاران و متولیان امر برابری اجتماعی را در حوزه های مختلف در نظر بگیرند، زمینه حضور پررنگ زنان با امنیت روانی و اطمینان خاطر فراهم می شود.
دولت تدبیر و امید روحی تازه به جامعه زنان دمید، اختصاص 30 درصد مناصب مدیریتی از جمله اقدامات مثبت دولت دکتر روحانی است و زمینه های تقویت خودباوری و اعتماد به نفس زنان را فراهم آورد، اما این مهم با وجود موانع و دیدگاه های مختلف به طور کامل محقق نشده است.
دستیابی به اهداف در گرو فرهنگ سازی، اصلاح نگرش سنتی و تغییر دیدگاه های عموم جامعه حتی در خود بانوان است، در این بین نقش رسانه های اجتماعی و به ویژه رسانه ملی نباید نادیده گرفته شود و مدیران رسانه ای با اتخاذ برنامه های راهبردی و مدون می توانند مقدمه مشارکت بانوان را در عرصه سیاست کشور ایجاد کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان میزگردی با عنوان «مشارکت سیاسی زنان در کشور» با حضور احترام اردستانی پیشکسوت فرهنگی و فعال سیاسی، فاطمه ایمانی بخشدار مرکزی سرخه، آذر درویش جامعه شناس و مدرس دانشگاه و مهسا یداللهی فعال سیاسی برگزار کرد.

** فقدان منطبق سازی نگرش ها با فقه پویای اسلامی
پیشکسوت فرهنگی و فعال سیاسی در این میزگرد با بیان این که حضور زنان در عرصه سیاست نیازمند مقدماتی است، گفت: رسالت و حضور زنان در جامعه به منظور مشارکت سیاسی نیازمند یک سری مقدمات است و با فراهم سازی الزامات بار مطلوبی برای فعالیت این قشر مهیا می سازد.
اردستانی افزود: نگاه های بسته و سلیقه ای از اسلامی که منابع غنی و عظیمی برای مشارکت زنان دارد، منجر به محدود کردن این قشر در عرصه های مختلف شده است.
وی بیان کرد: در زمان حاضر فقدان منطبق سازی دیدگاه ها با فقه پویا و ارزشمند اسلامی، زنان را در خانه و مسایل جزیی تر درگیر کرده است.

** توانمندسازی بانوان مسیر توسعه کشور را هموار می کند
اردستانی تصریح کرد: توانمندسازی همه گروه های مختلف زنان در جامعه راهبردی مناسب برای به کارگیری ظرفیت های این قشر است.
این پیشکسوت فرهنگی معتقد است توانمندسازی برای حضور زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش تاثیرگذاری در توسعه و آبادانی کشور دارد و بدون شک افزایش مشارکت سیاسی این قشر می تواند به پیشرفت هر چه بیشتر ایران اسلامی کمک کند.
اردستانی ادامه داد: زنان به حمایت های همه جانبه از جمله مالی، عاطفی، فرهنگی و خودارزشمندی برای حضور پررنگ در مسایل اجتماعی و سیاسی نیاز دارند.
وی با بیان این که شهامت و جسارت در فعالیت های سیاسی حرف اول را می زند، خاطر نشان کرد: مردان جامعه دختران، خواهران و مادرشان را دوست دارند و معتقدند که آن ها می توانند در عرصه های سیاسی موفق شوند اما این نگاه را برای همسرانشان قائل نیستند.
اردستانی افزود: مردان افزایش مشارکت همسرانشان در عرصه های مختلف و از جمله حضور سیاسی آن ها را به نوعی به خطر افتادن موقعیت خود می پندارند.
وی گفت: مسیر ایجاد و تقویت جسارت و شجاعت زنان، با تغییر در نگرش مردان هموارتر می شود.
اردستانی ابراز داشت: مردهای ایرانی به خاطر نگاه مردسالارانه انتظار دارند که زن را در چارچوب های فرزندپروری و خانه داری خلاصه کنند.
این فعال سیاسی بیان کرد: برخی مردان تصور می کنند فعالیت حزبی زنان، منجر به آسیب خانواده می شود اما اگر همین مردان زمان های طولانی را بیرون از خانه بگذرانند، احساس دین و تکلیف نمی کند که این مساله ریشه در تربیت نادرست برخی مردان دارد.
وی ادامه داد: زن رسالت تربیت فرزند و خانواده سالم را به درستی انجام دهد، فرزندانی پرورش می دهد که نگاه و رویکرد آنان روشن تر و به روزتر می شود.
اردستانی به بهتر شدن نگاه های مردان در حضور زنان اشاره کرد و گفت: مسولیت پذیری مردان در حمایت از زنان برای حضور در عرصه های سیاسی کم بود ولی اکنون نگاه ها بهتر شده است.
وی اضافه کرد: جامعه با مرزبندی جنسیتی کمتر سالم خواهد بود و این به نگاه تاریخی جوامع برمی گردد.

** مشارکت سیاسی زنان شاخص توسعه یافتگی
این پیشکسوت فرهنگی با اشاره به ریشه تاریخی نگاه مردان درباره حضور زنان در عرصه ها، گفت: برخی جوامع این دوران ها را با فرهنگ سازی به درستی پشت سر گذاشتند اما ریشه های تاریخی در کشور ما، دست زنان را بسته است.
این فعال سیاسی تاکید کرد: یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها حضور زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
وی با اشاره به رشد چشمگیر آمار زنان تحصیل کرده در ایران، تصریح کرد: زنان با تحصیلات عالیه زمینه فعالیت و مطالبه گری برای حضور در عرصه های سیاسی را فراهم می کنند.
فعال سیاسی گفت: زنان آگاه و اندیشمند در تصمیم گیری های انتخاباتی و شایسته سالاری مثمر ثمر هستند و شرایط خوبی برای کشور فراهم می کنند.
اردستانی به ضروت اشاعه فرهنگ مشارکت سیاسی زنان در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: نهادینه سازی فرهنگ مشارکت سیاسی زنان در کنار مردان زمان بر است.
وی تاکید کرد: متولیان جامعه برای تحقق حرکت زنان برای مشارکت در امور سیاسی، باید احساس دین کنند.
این فعال سیاسی، فرهنگ ایرانی اسلامی را فرهنگی غنی برشمرد و گفت: عقاید و آداب صحیح باید مبادی اشاعه فرهنگ مشارکت سیاسی بانوان باشد.
وی با اشاره به گسترش فضای مجازی، این رسانه های اجتماعی را فرصتی مغتنم برای حضور سیاسی زنان خانه دار عنوان کرد.
اردستانی بیان کرد: توسعه و توازن عدالت برای حضور زنان یکی از مهم ترین مواردی است که جامعه از آن رنج می برد.
وی تصریح کرد: زنان ایرانی باید به خوبی از حقوق و جایگاه خود مطلع باشند هرچند در این بین، نقش قانونگذاران و متولیان فرهنگی مهم است.
اردستانی خاطرنشان کرد: چنان چه جایگاه و تبیین حقوق انسانی زنان، از قانونگذار تا متولیان فرهنگی کشور جدی گرفته شود، دیگر زن ایرانی دغدغه ندارد.
وی با اشاره به نادیده گرفته شدن حقوق بانوان در کشور طی ده های اخیر، ابراز داشت: این مهم یعنی نیمی از ظرفیت ها را کنار گذاشتن و با دست های خود جلوی رشد و شکوفایی ایران اسلامی را گرفتن.

**تبیین مشارکت زنان نیازمند عزم ملی
این فعال سیاسی مرتفع سازی موانع را نیازمند عزم ملی دانست و گفت: فرهنگ سازی و زمینه سازی حضور بانوان در عرصه سیاسی مستلزم عزم ملی است و جزیره ای فکر کردن جوابگوی مشکلات مشارکت زنان نیست.
اردستانی اظهارداشت: رسانه ملی به دور از نگاه سلیقه ای و جناحی باید به توانمندسازی زنان در تمامی جنبه ها بپردازد.
وی تاکید کرد: ردپای رسانه ملی برای تحول فرهنگی باید پررنگ تر باشد.
این فعال سیاسی و پیشکسوت فرهنگی یادآورشد: زنان جامعه منتظر تحقق وعده های دولت تدبیر و امید برای حضور پرنگ تر زنان در مناصب مدیریتی هستند.

** برخی سیاست را عرصه ای مردانه می پندارند
جامعه شناس و مدرس دانشگاه در میزگرد ایرنا گفت: مشارکت سیاسی فرآیندی است که فرد با حضورش در عرصه جامعه در صحنه سیاسی نقشی که به آن ها محول می شود را ایفا می کند.
درویش افزود: مشارکت کوشش شهروندان یک جامعه برای تاثیرگذاری بر مباحث و سیاست های آن کشور است.
وی با اشاره به این که مشارکت سیاسی زنان به 2 صورت مستقیم و غیرمستقیم است، بیان کرد: مشارکت سیاسی زنان به طور حتم، برای منصب های مدیریتی، مجلس و دولتی نیست و حضور در راهپیمایی ها و انتخابات را نیز شامل می شود.
درویش تصریح کرد: در جهان گفته می شود حوزه سیاست یک دنیای مردانه است برای همین غیبت زنانه را شاهد هستیم.

** عوامل بازدارنده مشارکت سیاسی بانوان
این جامعه شناس به عوامل بازدارنده حضور سیاسی زنان در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: برخی ازساختارهای کشور، موانع فرهنگی، اقتصادی و قانونی از جمله علت های بازدارنده مشارکت سیاسی زنان ایرانی است.
وی ادامه داد: عوامل بازدارنده را در اندیشه زنان نیز باید جستجو کرد چرا که دیده شده برخی از زنان اولویت های دیگری را برای خود تعریف می کنند.
این جامعه شناس گفت: شرایط پایین بهداشتی، فقر و مقابله با خشونت، دغدغه هایی است که برای زنان اولویت است و منجر به عقبگرد مشارکت سیاسی بانوان می شود.
درویش، برخی محافظه کاری های زنان حتی در مناصب مدیریتی را نیز مانع از رشد سیاسی این قشر برشمرد.
وی با بیان این که در جامعه ایرانی وظیفه زنان خانه داری تعریف شده است، ابراز داشت: شرط اصلی مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، رضایت همسر و خدشه وارد نشدن به کانون خانه است که به نوعی یکی از موانع برای فعالیت این قشر محسوب می شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به این که خانواده در کشور ارجحیت دارد، گفت: ارجح بودن خانواده جایگزینی برای تمایل و خواسته های بانوان ایرانی در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، مشارکت زنان نه تنها مخاطره ای برای خانواده محسوب نمی شود بلکه فعالیت سیاسی بانوان منجر به ارتقا اطلاعات، افزایش تلاش برای سالم سازی خانواده و همچنین بهره وری خانواده ها است.

**طراحی مردانه مشاغل در ایران
مدرس دانشگاه در حوزه جامعه شناسی افزود: اشتغال در جامعه ایرانی مردانه طراحی شده است بنابراین شرایط حضور زنان کم رنگ می شود.
درویش با اشاره به درصد پایین بانوان در مناصب مدیریتی کشور، گفت: خانم ها به خاطر صفحه های شیشه ای که به صورت نامرئی وجود دارد به پست های مدیریتی دست نمی یابند.
این جامعه شناس یادآور شد: رسانه ملی می تواند اثر گذاری مستقیم در افزایش و کاهش مشارکت زنان به خاطر تصویرسازی داشته باشد.
وی تاکید کرد: رسانه ملی با برنامه سازی های درست همان گونه که در انتخابات و راهپیمایی ها شاهد هستیم، بسیاری از موانع فرهنگی و اجتماعی حضور زنان در عرصه سیاست را مرتفع می سازد.
درویش، مطالبه گری را مقدمه ای برای تحقق اهداف زنان در جامعه عنوان و اضافه کرد: زنان با یادگیری و آگاهی به حقوق خود مطالبه گر می شوند و تا زمانی که خود این قشر نخواهد، کاری از پیش نمی رود.
جامعه شناس و مدرس دانشگاه یادآور شد: بانوان در ابتدا باید اطلاعات را در حوزه سیاسی کسب کنند و سپس با کسب تجربه در گذر زمان، با شایسته سالاری پست های مدیریتی را بدست آورند.

** مشارکت سیاسی تثبیت موجودیت بانوان ایرانی است
بخشدار مرکزی سرخه در میزگرد ایرنا گفت: مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف نمودی از وجود آن ها در جوامع است.
ایمانی افزود: زنان ایرانی نقش فعالی در جامعه ایفا می کنند اما نگاه مردسالارانه در کشور فعالیت و حضور زنان را در عرصه های مختلف اجتماع به ویژه سیاسی محدود کرده است.
وی بیان کرد: زنان با وجود برخی توانایی ها به گونه ای که باید دیده نمی شوند.

** توانایی بانوان نادیده گرفته می شود
ایمانی با اشاره به دیدگاه نو دولت تدبیر و امید در افزایش مشارکت زنان در عرصه ها، ادامه داد: اختصاص 30 درصد مدیریت ها به زنان حرکت های خوبی است اما همچنان این مهم تحقق نیافته است.
وی اضافه کرد: بانوان در دستگاه های اداری و اجرایی بیشترین فعالیت را به بهترین نحو انجام می دهند اما با وجود این از سطح توانایی آنان استفاده نمی شود.
ایمانی خاطرنشان کرد: شرایط در جامعه را باید بانوان برای ارتقا مشارکت سیاسی مهیا سازند.
وی با اشاره به حضور چشمگیر زنان در شوراهای روستایی در سال های اخیر، تصریح کرد: رشد حضور زنان در شوراهای روستایی نشان از تغییر برخی نگاه های در این مقوله است.
به گفته وی، مسوولان انتظار دارند با کمترین اعتبارات و امکانات در حوزه بانوان اهداف محقق شود.

** خودباوری در زنان افزایش یابد
بخشدار سرخه تاکید کرد: زنان ایرانی توانایی حضور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صحنه های سیاسی در سطح جامعه را دارند اما نیازمند حمایت هستند.
وی با بیان این که در زمان کنونی زنان مطالبه گر شده اند، افزود: گاهی خودباوری در زنان با وجود توانمندی پایین است که این مساله مانع از رشد و شکوفایی استعدادهای بانوان در عرصه های سیاسی کشور می شود.
ایمانی، به کمال گرایی بانوان ایرانی تاکید و اضافه کرد: خانم ها خواستار انجام امور به بهترین شکل ممکن هستند که این کمال گرایی یکی از موانع برای رسیدن به خودباوری واقعی است.
وی، معرفی بانوان موفق در عرصه سیاسی را یکی از راهبردهای سوق دهی زنان به این عرصه عنوان کرد و گفت: برنامه های رسانه ملی باید در راستای معرفی بانوان به منظور نهادینه سازی و اشاعه فرهنگ حضور پررنگ تر این قشر در سیاست باشد.

** وجود نگاه مردانه در تصمیم گیری های کلان
بخشدار سرخه با بیان این که مناصب مدیریتی کلان در دست مردان است، افزود: نگاه مردانه در تصمیم گیری های کلان کشور وجود دارد و حتی گاهی شاهد دست یابی راحت تر مردان نسبت به زنان به مناصب مدیریتی به همین دلیل هستیم.
ایمانی اضافه کرد: زنان با تقویت و افزایش توانایی ها به راحتی پله های موفقیت را می توانند طی کنند و تجربیات در عرصه سیاسی را به دست آورند.
بخشدار مرکزی سرخه یادآور شد: زنان سلسله مراتب و موارد قانونی را بیشتر رعایت می کنند و همین امر منجر می شود اقدامات و فعالیت آنان کیفی تر باشد.
وی با اشاره به این که همکاری دوجانبه در گذشته بین زنان و مردان کشور وجود داشته است، گفت: اگر در زمان کنونی فعالیت زنان مخاطره کانون خانواده تلقی می شود، به خاطر کناره گیری و نبود مسولیت در مردان است.

** رشته های دانشگاهی برای مشارکت سیاسی بانوان ساماندهی شود
ایمانی، به ضرورت آموزش در دستگاه های اجرایی برای بانوان شاغل به منظور اعتلای خودباوری به زنان جامعه تاکید کرد.
وی افزود: رشته های دانشگاهی برای مشارکت سیاسی بانوان به خوبی ساماندهی نشده است که با مدیریت و اتخاذ تدابیر در این خصوص عرصه برای حرکت بانوان در عرصه های سیاسی فراهم می شود.
بخشدار سرخه، استیفای حقوق زنان را از متولیان امر خواستار شد و گفت: هم اندیشی و همکاری صاحبنطران با ارائه نظرات و عقاید گوناگون می تواند حضور زنان را در عرصه های سیاسی پررنگ تر کند.

** نگاه ابزاری و توده ای به زنان در زمان انتخابات
فعال سیاسی در میزگرد ایرنا با اشاره به این که زنان بخش جداناشدنی جامعه هستند، گفت: زنان ظرفیت ها و سرمایه های اجتماعی هستند که مشارکت سیاسی آنان ابعاد وسیع را شامل می شود.
یداللهی افزود: اساس و بنیان یک جامعه در گرو زنان است، آنان با فرزندپروری آینده کشورها را رقم می زنند.
وی بیان کرد: موضوع مشارکت زنان در حوزه های مختلف یکی از مسایلی است که برخی از سیاستمداران در شعارهای انتخاباتی به عنوان افراد روشنفکر استفاده می کنند.
یداللهی با بیان این که زنان ایرانی یک ابزار سیاسی در زمان انتخابات به حساب می آیند، تصریح کرد: نامزدهای انتخابی مشارکت زنان را به صورت توده ای و آن هم در زمان انتخابات به رسمیت می شناسند و زمانی که رای آوردند گویا تمامی مسایل و وعده ها از ذهن آنان پاک می شود.

** دولت تدبیر و امید روحی تازه به جامعه زنان دمید
این فعال سیاسی ادامه داد: فرآیندهای ابزاری ادامه داشته اما در دولت تدبیر و امید تا حدی فضای مشارکت سیاسی- مدیریتی برای بانوان لطیف تر شد و درصدی از منصب ها برای ورود بانوان به عرصه های مدیریت کشور اختصاص یافت.
به گفته وی، دولت تدبیر و امید روحی تازه به جامعه زنان برای حرکت در عرصه های سیاسی داده است.
یداللهی خاطرنشان کرد: افزایش اعتماد به نفس و خودباوری بانوان منجر به آسان سازی و افزایش مشارکت سیاسی این قشر می شود.
وی به بانوان اثرگذار در عرصه سیاسی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: گاهی دیده می شود بانوانی که به عنوان نمایندگان مردم به مجلس می روند استیفای حقوق زنان این طیف لطیف جامعه را فراموش می کنند.
وی ادامه داد: برخی نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی تحت رویکرد و نگاه مردسالارانه کل مجلس قرار می گیرند و گاهی قانونی ضدحقوق بانوان وضع می کنند.
این فعال سیاسی ابراز داشت: بسترسازی دولت برای ارتقا و اعتلای توانمندسازی بانوان اهمیت دارد چرا که جامعه به خاطر تکیه داشتن بر آحاد مردم به حضور اجتماعی و سیاسی زنان نیاز دارد.
وی با اشاره به این که فقدان مشارکت آحاد جامعه نشانه ای از عقب افتادگی ملت هاست، گفت: نقش حیاتی و مهم فرزند پروری ممکن است بانوان کشور را از عرصه های سیاسی دور نگه دارد، بنابراین باید بستری توام با آرامش برای زنان به منظور حضور پررنگ تر فراهم کرد.

** نگاه تخریبی رسانه ملی
یداللهی افزود: حضور بانوان در احزاب و رسانه ها نسبت به گذشته با ایجاد بسترهای مناسب، امنیت روانی و اطمینان خاطر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: رسانه ملی نه تنها حضور زنان را نمی پذیرد بلکه به بهانه های مختلف حضور زنان را تخریب می کند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: رسانه ملی به خاطر تفکر ارتجاعی متاسفانه اسلام را به نوعی زن ستیز نشان می دهد.
وی تاکید کرد: برخی دیدگاه های حکومتی، جناحی و سیاسی باعث می شود زنان موفق ایرانی در حوزه های مختلف مدیریتی و سیاسی وارد صحنه نشوند.
فعال سیاسی با گلایه مندی از دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان سمنان اظهارداشت: در این سال ها فعالیتی از امور بانوان و خانواده استانداری این استان در زمینه ارتقای مشارکت سیاسی زنان دیده نشده است.
۹۸۹۱/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مشاركت سياسي بانوان ميزگرد ايرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست

رئیس دیوان عالی کشور گفت: پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور با موضوع خانواده در فروردین بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق است که باید در این زمینه آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، جلسه کارگروه تخصصی رؤسای شعب دیوان عالی کشور با عنوان بررسی موضوع وکیل در مرحله فرجام خواهی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در این جلسه اظهار کرد: کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آئین دادرسی مدنی و کیفری در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تصویب شده است و پیگیر هستیم که در این مجلس به تصویب نهایی برسد.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه مستقل برای پیشبرد برنامه‌های دیوان عالی کشور، از تصویب ردیف بودجه مستقل برای بخشی از هزینه‌های دیوان عالی کشور خبر داد و با بیان اینکه دیوان عالی کشور در قانون اساسی دو مسئولیت مهم و اساسیِ نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضائی را برعهده دارد، اظهار داشت: این دو مسئولیت اطلاق دارد و عملکرد صحیح و ضابطه‌مند در این زمینه، با تعریف درست از نحوه نظارت یا اصلاح قانون و اصلاح روش‌ها و اصلاح ساختار ممکن خواهد بود، چنانچه قضات در این رابطه پیشنهاداتی به منظور پیشبرد هر چه بهتر امور دارند، ارائه دهند.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست، به طوری که وارده پرونده‌های ما در این زمینه فقط در فروردین بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق بوده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی چهارگانه حقوقی، خانواده، جرایم ناشی از مواد مخدر و دیگر عناوین کیفری در دیوان عالی کشور و آسیب شناسی پرونده‌های مطرح شده اظهار داشت: امید است خروجی این جلسات برای دستگاه قضائی و عموم جامعه مفید به فایده باشد؛ استفاده از نظرات، پیشنهادات و تجربیات همکاران قضائی در رفع اشکالات و مدیریت کلان دیوان عالی کشور مثمر ثمر خواهد بود.

وی با گرامیداشت روز معلم، به بخشی از سخنان امام راحل (ره) درباره شهید مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: «خدمتی که استاد شهید مطهری به نسل جوان و جامعه نموده کم نظیر است، آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کسی دیگر را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». انسان ساز است.»

کد خبر 750846

دیگر خبرها

  • اتهام مدیران «مأمن سیاسی» و «نگرش امروز» نشر اکاذیب بود
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است