Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.   به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یورو به ۹۵۰۰ تومان رسید، ریزش ۲۷۷۸ واحدی شاخص کل بورس در کانال ۱۶۱ هزار واحد، میتسوبیشی به‌دنبال همکاری با دایملر، مهلت ثبت‌نام کارت سوخت المثنی تمدید شد، ۴۵۵ هزار ریال امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، تغییرات یکساله؛ گوشت قرمز بیش از ۴۸ درصد گران شد و سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلار قطر در آمریکا را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یورو به ۹۵۰۰ تومان رسید

براساس اعلام بانک مرکزی، هر یورو روز یکشنبه در سامانه نیما به ۹۵۰۸ تومان رسید که نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۶۳ تومانی روبه‌رو بوده است.  براساس این گزارش، مجموع معاملات در سامانه نیما از نیمه مرداد تاکنون از ۱۱ میلیارد یورو عبور کرده و دیروز به ۱۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون یورو رسید و این در حالی است که طی هفته‌های اخیر قیمت یورو در بازار ثانویه با افزایش همراه بود و در هفته جاری این رقم کاهشی شده است.  با اعلام بانک مرکزی، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در همین مدت یعنی از نیمه مرداد تاکنون به شش میلیارد و ۱۰۶ میلیون یورو و در مقابل مجموعه تأمین ارز برای واردات در مدت مذکور به پنج میلیارد و ۳۵۱ میلیون یورو رسیده است.  همچنین در این روز مجموع فروش ارز حاصل از صادرات ۵۱ میلیون یورو و مجموع تامین ارز از این سامانه برای واردات ۴۲ میلیون یورو بوده است.

ریزش ۲۷۷۸ واحدی شاخص کل بورس در کانال ۱۶۱ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۲۷۷۸ واحدی معادل ۱.۶۹ درصد به رقم ۱۶۱ هزار و ۷۰۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۸۰۷ واحدی معادل ۱.۶۹ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۳۱۸ واحدی معادل ۱.۱۵ درصد، عدد ۲۷ هزار و ۳۳۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۲۴ واحدی معادل ۱.۱۵ درصد به رقم ۱۹ هزار و ۲۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۳۰۳۶ واحد کاهش معادل ۱.۷۲ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۳ هزار و ۴۵۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۲۳۵ واحد کاهش معادل ۱.۸۴ درصد به رقم ۱۱۸ هزار و ۹۶۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۶۲۲ واحد کاهش معادل ۱.۴۱ درصد همراه بود و عدد ۳۲۲ هزار و ۹۶۱ واحد را به نمایش گذاشت.



حبس بازه‌ای تسه‌ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات دیروز با افت ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۵۶ هزار و ۱۱۲ تومان معامله شد. دومین کاهش متوالی تسه‌ها همزمان با ریزش نرخ دلار رخ داد. شیب منفی بازار ارز و سکه به سایر بازار‌های موازی همچون بورس و اوراق سرایت کرده و نمی‌توان انتظار داشت بدون عامل بیرونی قوی شاهد تغییر خاصی در این روند باشیم. یکی از عواملی که در شرایط فعلی می‌تواند به بازار تسه‌ها کمک کند کاهش قیمت آپارتمان است. با اینکه رشد شاخص ارزی کشور منجر به جهش نجومیقیمت مسکن در نیمه اول سال‌جاری شد، اما عقبگرد بهای دلار هنوز در قیمت‌های بازار مسکن منعکس نشده است. همچنین اگر مقدار وام مسکن افزایش یابد، با تقویت سهم خرید این اوراق از قیمت کلی خانه، می‌توان به بازگشت تسه‌ها به مدار صعودی امیدوار بود.

تاکید دوباره وزیر صنعت بر فروش خودرو با ۵ درصد زیر قیمت بازار

رضا­ رحمانی دیروز در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شد، اظهار داشت:­­ ­­برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی که پیش بینی شده خودرو‌ها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم. وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل کمبود نقدینگی با کاهش تولید یا تولید ناقص در خودروسازی‌ها مواجه هستیم گفت: دیروز ­جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور درباره تامین نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان داشتیم که در این باره تصمیم‌گیری شد و این تصمیم به افزایش تولید کمک خواهد کرد. رحمانی افزود:­­ در یکی دو هفته گذشته روند نزولی کاهش تولید متوقف شده و در روز‌های آینده افزایش تولید بیشتری خواهیم داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:­ در عین حال، ­ بسته‌ای طراحی شده تا در بلند مدت مشکلات صنعت خودرو به طور اساسی برطرف شود. وی اضافه کرد:­­ تفاوت قیمتی که بین بازار با قیمت کارخانه ایجاد شده، سودش نه به جیب خودروساز و نه به جیب مردم می‌رود.  

میتسوبیشی به‌دنبال همکاری با دایملر

شرکت خودروسازی میتسوبیشی‌موتورز اعلام کرده است که بنا دارد به همراه دو شرکت نیسان‌موتور و رنو وارد همکاری گسترده‌ای با شرکت خودروسازی دایملر آلمان شود. به نقل از دنیای اقتصاد، این همکاری‌ها در زمینه فناوری‌های جدید خودرو و تولید خواهد بود. این نخستین همکاری دایملر و میتسوبیشی پس از گذشت ۱۳ سال خواهد بود. با وجود برکنار شدن کارلوس گوسن، رئیس پیشین میتسوبیشی که تلاش مضاعفی را برای همکاری مجدد با دایملر صرف کرد، اکنون میتسوبیشی همچنان بر این باور است که همکاری با خودروساز آلمانی می‌تواند برای آن سودآور باشد. به‌رغم آنکه هنوز جزئیاتی در مورد این همکاری منتشر نشده است میتسوبیشی تمایل دارد تا در زمینه فناوری خودرو‌های برقی و تولید برخی از قطعات خودرو نظیر موتور با دایملر همکاری داشته باشد. شرکت دایملر در سال ۲۰۰۰ و در زمانی که میتسوبیشی به‌دلیل رسوایی با زیان‌هایی مواجه شده بود ۳۵ درصد از سهام این خودروساز ژاپنی را خریداری کرد که البته پس از ۵ سال همه سهام خود را به‌فروش رساند.

بدهی هر فرد در جهان ۸۶ هزار دلار شد

وب سایت صندوق بین المللی نوشت: بدهی جهان با رسیدن به ۱۸۴ تریلیون دلار به بالاترین رکورد خود رسیده است. در همین حال میانگین بدهی هر فرد در جهان اکنون بیش از ۸۶ هزار دلار است که بیش از ۲ برابر و نیم متوسط درآمد سرآنه هر شخص محسوب می‌شود و به نسبت تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۲۵ درصد است. سه کشور مقروض جهان به ترتیب ایالات متحده، چین و ژاپن هستند که بیش از نیمی از بدهی جهان را به خود اختصاص می‌دهند و بدهی آن‌ها بیشتر از سهم تولید آن‌ها در جهان است. این داده‌ها متشکل از بدهی ناخالص بخش خصوصی و دولتی در ۱۹۰ کشور جهان است که حاکی از میزان بی‌سابقه بدهی جهان دارد. میزان بدهی فعلی جهان به نسبت آنچه که صندوق بین المللی پول در ماه اکتبر برآورد کرده بود، ۲ تریلیون دلار بیشتر است. در ماه اکتبر سال جاری میلادی صندوق بین المللی پول میزان بدهی جهان را ۱۸۲ تریلیون دلار اعلام کرده بود و نسبت به میزان افزایش آن در اقتصاد‌های نوظهور و کشور‌های دارای درآمد پایین هشدار داده بود. بر همین اساس، کریستین لاگارد در اجلاس گروه جی ۲۰ در آرژانتین گفته بود که افزایش بدهی جهان یکی از چالش‌های رهبران جهان است؛ ضمن اینکه میزان بدهی جهان از زمان بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، بدهی بالای دولت‌ها و شرکت‌ها در کشور‌های در حال توسعه باعث آسیب پذیری بیشتر آن‌ها در مقابل نرخ بهره بالا در ایالات متحده می‌شود و اقتصاد آن‌ها را بی ثبات می‌کند.

مهلت ثبت‌نام کارت سوخت المثنی تمدید شد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به درخواست‌های مکرر هموطنان، مهلت ثبت نام کارت سوخت المثنی برای آن دسته از مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت که از مرحله نخست ثبت‌نام جا مانده‌اند، به مدت یک هفته تا شنبه یکم دی‌ماه تمدید شد.

۴۵۵ هزار ریال امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود

اکبر ایزدی رئیس رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: نود و چهارمین مرحله پرداخت یارانه‌های نقدی به روال ماه‌های گذشته در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ به ازای هر نفر (۴۵۵ هزار ریال) معادل ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود. /فارس


عبور حجم نقدینگی از یک‌هزار و ۶۹۳ هزار میلیارد تومان   بانک مرکزی با انتشار گزیده آمار‌های اقتصادی در مهرماه سال جاری، حجم نقدینگی را ۱۶ هزار و ۹۳۸.۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۰.۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (مهر ۹۷ نسبت به مهر ۹۶)، ۲۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم پول در این دوره ۲۴۲۰.۱ هزار میلیارد ریال با ۴۷.۷ درصد افزایش نسبت به مهرماه سال قبل بوده و حجم شبه پول نیز با ۱۷.۲ درصد رشد، ۱۴۵۱۸.۳ هزار میلیارد ریال است. بر پایه این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در مهرماه امسال ۸۳۰۳.۲ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۲ درصد افزایش یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی ۲۹۷۰.۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مهرماه سال ۹۶ به میزان ۲۰.۹ درصد رشد یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی ۱۱۷۶۳ هزار میلیارد ریال است که نشان دهنده ۱۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز ۷.۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

تغییرات یکساله؛ گوشت قرمز بیش از ۴۸ درصد گران شد

در هفته منتهی به شانزدهم آذر ماه نرخ لبنیات ۴.۹ درصد، تخم مرغ ۴.۶ درصد، برنج ۰.۴ درصد، گوشت قرمز ۵.۳ درصد، گوشت مرغ ۰.۷ درصد و چای ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل افزایش و نرخ حبوب ۰.۵ درصد، میوه‌های تازه ۱.۶ درصد، سبزی‌های تازه ۰.۹ درصد و قند و شکر ۰.۱ درصد کاهش یافت. قیمت روغن نباتی نیز ثابت بود. همچنین متوسط قیمت خرده فروشی در هفته منتهی به شانزدهم آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که نرخ لبنیات ۶۶.۵ درصد، تخم مرغ ۶۱.۵ درصد، برنج ۲۳.۸ درصد، حبوب ۱۴.۴ درصد، میوه‌های تازه ۵۳.۸ درصد، سبزی‌های تازه ۳۷.۱ درصد،  گوشت قرمز ۴۸.۲ درصد، گوشت مرغ ۴۴.۱ درصد، چای ۲۳.۲ درصد، روغن نباتی ۴۳.۸ درصد و قند و شکر ۳۹.۸ درصد افزایش یافته است.
قطر ۲۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری می‌کند

قطر ۲۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری می‌کند   «سعد الکعبی» مدیر اجرایی شرکت «قطر پترولیوم» روز یکشنبه اعلام کرد که این شرکت قصد دارد طی سال‌های آینده ۲۰ میلیارد دلار در حوزه انرژی آمریکا سرمایه گذاری کند.  سعد الکعبی افزود: شرکت قطر پترولیوم تلاش می‌کند تا اسامی شرکای خارجی این شرکت در تولید گاز مایع طبیعی (ال ان جی) تا نیمه‌های سال آینده میلادی (۲۰۱۹) اعلام کند. وی تاکید کرد که این شرکت قصد دارد تا به صورت شخصی و بدون استقراض در آمریکا سرمایه گذاری کند. مدیر اجرایی شرکت قطر پترولیوم گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز را در آمریکا مورد بررسی قرار می‌دهیم. الکعبی اضافه کرد که شرکت قطر پترولیوم ممکن است که پروژه گسترش سرمایه گذاری‌ها در آمریکا بدون مشارکت شرکت‌های بین المللی نفتی انجام شود.

روغن زیتون خام دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌گیرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به سازمان‌های تابعه خود در سراسر کشور اعلام کرد که روغن زیتون خام از جدول گروه یک کالایی خارج شد و دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق نمی‌گیرد.  وزارت صنعت این بخشنامه را بنا بر مصوبه شانزدهم مرداد ماه هیات وزیران صادر کرده که براساس آن ارز به نرخ دولتی فقط برای کالا‌های اساسی و اولویت دار اختصاص می‌یابد و سایر کالا‌ها باید ارز خود را از سامانه نیما و به نرخ آزاد تامین کنند. /ایرنا

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار خودرو به کمای عمیق رفت/ آخرین قیمت پژو، سمند، تارا، شاهین و کوئیک + جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رکود در بازار خودرو هر روز عمیق تر از روز قبل می‌شود. روایت نمایشگاه‌داران، از شدت گرفتن رکود در بازار خودرو حکایت دارد.

در همین رابطه، سعید موتمنی، رییس پیشین اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران از تداوم رکود در بازار خودرو خبر داده و گفته است: اوایل هفته جاری قیمت انواع خودرو در بازار تا دو درصد ریزش را هم تجربه کرد اما این کاهش قیمت تداوم نداشت و در اواسط هفته بار دیگر به قیمت‌های پیشین بازگشت.

وی افزوده؛ افت قیمتی که در اوایل هفته اتفاق افتاده بوده برآمده از کاهش قیمت ارز و ریزش آن از رقم ۶۵ هزار تومان بود.

موتمنی متذکر شده؛ در سال ۱۴۰۳ قیمت بیشتر خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار نسبت به آخرین روزهای سال ۱۴۰۲، افزایش ۴ تا ۵ درصدی را تجربه کرده‌ است.

وی تصریح کرده؛ عرضه همچنان ضعیف است و آنچه درباره تقویت واردات گفته می‌شود هنوز اثر خود را در بازار نشان نداده است؛ اگر عرضه به اندازه کافی بود، وضعیت قیمت خودرو در بازار متفاوت از امروز بود.

آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۶۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم ۸۰۵ میلیون تومان به فروش رفت. اما پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳، یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۸۳۵ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ اما با کاهش ۸۵۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار به قیمت ۹۷۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۸۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۶۴۵ میلیون تومان و راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۶۱۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۴۰ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۲۰ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۸۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار به قیمت ۸۱۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

۲۲۳۳۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902234

دیگر خبرها

  • پیش بینی جالب یک کارشناس از قیمت خودرو/ قیمت کارخانه تغییر می‌کند؟
  • بازار خودرو به کمای عمیق رفت/ آخرین قیمت پژو، سمند، تارا، شاهین و کوئیک + جدول
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • عبور از دژاووی بورسی