Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@14:56:53 GMT

برنامه ریزی برای افزایش تولید زغال سنگ

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۹۲۰۲

برنامه ریزی برای افزایش تولید زغال سنگ

ظرفیت تولید فولاد کشور براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ قرار است به رقم ۵۵ میلیون تن برسد. سال ۹۳ برای تحقق این چشم انداز طرح جامع فولاد تدوین شده است و حالا قرار است در این مسیر ظرفیت تولید زغالسنگ در کشور افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پیش‌بینی مصرف فولاد تا افق ۱۴۰۴ در سناریوهای مختلف محاسبه شده و میانگین به‌دست آمده از همه سناریوها نشان‌دهنده میزان 30.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیون تن است که با ادامه این روند در افق ۱۴۰۴ با لحاظ رشد جمعیت میزان مصرف سرانه فولاد حدود ۳۴۰ کیلوگرم به ازای هر نفر است. درصورتی که این میزان درحال حاضر ۲۳۰ کیلوگرم است.

 

با توجه به برآورد مصرف ۳۰ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ برای برآورده کردن نیاز به تولید ۵۵ میلیون تن باید حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن صادرات باشد که یکی از مسائل طرح جامع بوده و باید برای تحقق اهداف در این بخش برنامه‌ریزی‌های منسجمی به‌عمل‌ آید. در سال ۱۳۹۳ به دلیل عدم توازن زنجیره فولاد و همچنین به منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی یکپارچه در توسعه صنعت فولاد کشور و دستیابی به هدف سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ مطالعات طرح جامع فولاد کشور با محوریت سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران تدوین شد. در حال حاضر سه سال متوالی است که طرح جامع فولاد با رصد مولفه‌های موجود، مورد پایش قرار می‌گیرد.

 

در پایش سال 95 طرح جامع فولاد که دومین پایش این طرح از ابتدای تدوین و اجرای آن است، اتفاقات مهم و مثبتی روی داده که از آن جمله می توان به ایجاد کارگروه مشترک پایش طرح جامع با حضور نمایندگان معاونت های وزارت صمت، ایمیدرو، شرکت ملی فولاد، انجمن تولیدکنندگان فولاد و انجمن سنگ آهن و شرکت فولاد تکنیک، همچنین جلب همکاری سازمان هایی مثل راه آهن و بنادر و کشتیرانی برای پایش جامع اطلاعات این طرح، اصلاح روند صدور مجوز طرح های در حال احداث فولاد کشور و همچنین برآورد سرمایه گذاری لازم برای تحقق اهداف طرح جامع فولاد در افق 1404 اشاره کرد.

 

بنابراین گزارش، در طرح جامع فولاد برای دستیابی به ظرفیت 6 میلیون تن تولید به روش کوره بلند 3.7 میلیون تن کک نیاز داریم که این به معنی تولید 5 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ است. در حال حاضر برنامه افزایش 2.7 میلیون تن ظرفیت تولید زغالسنگ خام در دست اجراست که 750هزار تن در خُمرود و سه طرح در طبس انجام می شود.

 

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به نقل از «اردشیر سعدمحمدی»، معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو درباره این طرح ها نوشته است: «2 طرح در اختیار بخش خصوصی با ظرفیت های 400هزار و 750هزار تنی است و طرح دیگر به ظرفیت 800هزار تن توسط ایمیدرو و با فاینانس چین اجرا می شود.»

 

سعدمحمدی تاکید کرد: «با این پروژه های جدید، یک میلیون و 350هزار تن ظرفیت تولید کنسانتره زغالسنگ ایجاد خواهد شد که تا حدودی مشکلات مربوط به تامین این ماده را برطرف می کند. در روش کوره بلند به ازای تولید هر تن فولاد 6دهم تن کک نیاز است که برای تولید هر تن کک نیز 1.4 تن زغالسنگ مصرف می شود.»

 

شرایط سنتی تولید فولاد در ایران به 2هزار سال پیش برمی گردد اما 150 سال پیش تولید در دوره معاصر شروع شد با اینحال تولید صنعتی در سال 1349 به جریان افتاد. اکنون ظرفیت تولید سالانه به 33 میلیون تن رسیده است. میزان تولید فولاد خام در هفت ماه امسال به 11.4 میلیون تن رسیده و پیش بینی می شود تولید در پایان سال از مرز 21 میلیون تن عبور می کند.

 

صنعت فولاد ایران نقش 2درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد. سال قبل صادرات فولاد به حدود 9 میلیون تن رسید اما در سال جاری باید صادرات افزایش پیدا کند تا تولیدات فولاد روند واقعی به لحاظ اقتصادی و فروش پیدا کند. ظرفیت تولید فولاد نسبت به قبل انقلاب حدود 10 برابر و تولید حدود 7 برابر فزونی پیدا کرده است. باید جذب سرمایه در این صنعت به سمت تولید فولادهای آلیاژی معطوف تا ارزش افزوده بیشتری نصیب اقتصاد شود.

 

سرانه مصرف در ایران اکنون به 125 کیلوگرم رسیده در حالی که در سال های گذشته به مرز 200 کیلوگرم رسیده بود. بخش خودروسازی نیز از مصرف کننده های بزرگ فولاد است. در کشور شرکت هایی همچون فولاد مبارکه و ورق چهارمحال و بختیاری تولیدکننده ورق فولادی با استانداردهای جهانی هستند. طی سال های گذشته با گوگردزدایی و نیز فیلتراسیون هایی انجام شده، آلودگی های این صنعت بسیار کاهش یافته است.

 

یادآور می شود: برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۱۶۸ میلیون تن سنگ آهن، ۸۶ میلیون تن کنسانتره، ۷ میلیون تن کلوخه، ۸۰ میلیون تن گندله، ۵ میلیون تن چدن و ۵۲ میلیون تن آهن اسفنجی هستیم که چنانچه برای کسری های زنجیره برنامه ریزی شود بازهم کمبودهایی در برهه هایی حس می شود که باید این عدم توازن ها شناسایی، کنترل و مدیریت شود.

 

مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز در زنجیره فولاد هم ۸ میلیارد و ۹۸۵ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو برآورد شده که سهم زیرساخت ها ۲۷۲.۲ میلیون یورو بوده و مابقی به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد خام تعلق دارد./

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند نماز جمعه ایران خراسان جنوبي مجلس تجلیل از پژوهشگران آران و بیدگل استان بوشهر طرح جامع فولاد زغال سنگ سند چشم انداز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت

محمود اکرامی فر درباره برنامه «سرزمین شعر» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفت: این برنامه شعر را به یک گفتمان عمومی و از یک گزاره محفلی به یک گزاره عمومی تبدیل کرد، به طوریکه شعر را در جامعه رواج داد و توانست دوباره به زندگی عمومی، گفتگو‌ها و ارتباطات کلامی مردم برگرداند.

وی افزود: موسی عصمتی یکی از شاعرانی بود که بخاطر جاذبه رسانه‌ای و شعر خوبش از او استفاده کردم و در گروه من قرار داشت. اشعار او را در صفحه مجازی ام منتشر کردم و بازخورد‌های زیادی از آن گرفتم.

این شاعر و داور برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» گفت: بیش از صد هزار نفر از این صفحه من بازدید کردند و شعر این شاعر حدود ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. خیلی‌ها برای ما نوشتند که با این شعر زندگی کردند و حتی به گریه افتادند. می‌توانم بگویم سرزمین شعر برنامه خوبی بود و می‌تواند بهتر هم شود.

برنامه «سرزمین شعر» در ادامه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از ۲۶ اسفند پارسال در قالب مسابقه شعر به روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و فرصتی شد برای شنیدن اشعار جشنواره و انتخاب شاعران برتر بود. در قسمت اول این برنامه غزلی از موسی عصمتی درباره پدر و کارگران معدنعلاوه بر اینکه حضار برنامه را تحت تاثیر قرار داد، با اقبال عمومی هم همراه شد.

(پدر)

پدرم را خدا بیامرزد، مردِ سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را، کارگر بود، اهل معدن بود

از میان زغال‌ها در کوه، عصر‌ها رو سفید برمی‌گشت
سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله‌ای فروتن بود

پا به پای زغال‌ها می‌سوخت! سرخ می‌شد، دوباره کُک می‌شد
کوره‌ای بود شعله‌ور در خود، کوره‌ای که همیشه روشن بود

بار‌هایی که نانش آجر شد، از زمین و زمان گلایه نکرد
دردهایش، یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود

از دل کوه‌های پابرجا، از درون مخوف تونل‌ها
هفت خوان را گذشت و نان آورد، پدرم که خودش تهمتن بود

پدرم مثل واگنی خسته، از سرازیر ریل خارج شد
بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود

مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آواز‌های کوهستان
پدرم را خدا بیامرزد، کارگر بود، اهل معدن بود

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد