Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال جاری با وجود پرکاری مفسدان اقتصادی در سال جاری تنها 5 جلسه تا آذرماه برگزار کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مبارزه با مفاسد اقتصادی بخصوص در سالی که اقتصاد کشور دچار تلاطم‌های شدید شد یکی از مهمترین‌ راهکارها برای برون رفت از مشکلات بود. این جلسات به طور کاملا معدود در سال جاری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 ماه از سال گذشته است اما جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها 5 مرتبه برگزارش شده است.

جلسه سی و هشتم این ستاد در روز سه شنبه 29 خردادماه سال جاری برگزار شد و جلسه چهل دوم این ستاد که جمعا 5 جلسه در طول سال تا به اینجا انجام شده در دوشنبه 12 آذرماه با ریاست «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است.

بنابر اساسنامه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جلسات این ستاد باید هر دو هفته یکبار به صورت منظم تشکیل گردد؛ درحالی که مفاسد مختلفی در کشور وجود دارد اما در سال جاری این جلسات با بی نظمی و به طور معدود برگزار می‌شود.

جهانگیری: باید روزنه‌های فسادزا شناسایی و مسدود شود

جهانگیری در این جلسه از رایج شدن پدیده زمین خواری و همچنین لزوم مقابله با پولشویی از مبادی بانک مرکزی سخن گفت. جهانگیری درحالی از شیوع پدیده زمین خواری سخن گفته است که در این حوزه کار به کوه خواری هم کشیده است. چندی پیش بود که تصاویری از ویلاسازی در دل کوه‌های «آهار» و با شکاف آن در منطقه «اوشان» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بسیار جنجال آمیز شد.

ساخت ویلای غول پیکر و مجلل «اوشان» در حالی به مرکز توجه شبکه های اجتماعی تبدیل شد که تصرف اراضی ملکی با سند مالکیت و جواز ساخت صورت گرفته است. سئوال اساسی در روند زمین خواری این است که چطور افراد به این کار مبادرت می ورزند. این درحالی است که درحالت عادی هر فردی برای ساخت و ساز بایستی حتما جواز ساخت داشته باشد و به طور مکرر باید پاسخگوی ماموران شهرداری باشد اما در زمین خواری های گسترده مانند ماجرای ویلاسازی در دامنه کوه در منطقه تفریحی اوشان با جواز این کار انجام شده است. جالب اینجاست که فساد اداری بیشتر از اقدامات غیرقانونی در این زمینه صورت گرفته است.

در این جلسه جهانگیری با تاکید بر مقابله با بنیان های فساد گفت: «باید روزنه های فسادزا در کشور که موجب پولشویی و دیگر تخلفات می شود، شناسایی و مسدود شود تا از اخلال در بازار ارز توسط سفته بازان و دلالان ممانعت به عمل آید.»

در این جلسه که معاون اول قوه قضاییه، وزرای دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس کل دیوان محاسبات، دادستان عمومی و انقلاب تهران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رییس سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور و نمایندگان وزارت اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات سپاه و نمایندگان مجلس عضو ستاد نیز حضور داشتند.

وزیر جهاد کشاورزی در راستای موضوع زمین خواری با اشاره به تدوین پیش نویس ایجاد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، گفت: «با ایجاد این سامانه از بسیاری از تخلفات نظیر زمین خواری، جعل مجوزها و استعلامات، وقوع تبانی و ارتشاء بین متقاضی و کارشناسان سازمان ها و سواستفاده متخلفین به دلیل تعدد سازمان های متولی حوزه زمین جلوگیری خواهد شد و استعلامات و مجوزها و همه فرایندهای مرتبط با امور زمین به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه اینترنتی واحد و بصورت متمرکز صورت خواهد گرفت.»

شفاف سازی اقتصادی راه مقابله با فساد

« کاظم پالیزدار» 17 آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهر کرد درباره راه مقابله با فساد گفت: « امروزه به واسطه بیشتر شدن فضای اطلاع رسانی، فساد اقتصادی بیشتر است. اکنون منکر فساد اقتصادی در کشور نیستیم و این شرایط در خور شأن یک جامعه اسلامی نیست و باید اصلاح شود، اما فساد اقتصادی به این میزانی که در رسانه‌ها شنیده می‌شود، نیست و شرایط کمی متفاوت است به نحوی که فسادهای بزرگتری هستند که به گوش مردم عادی نمی‌رسد و باید اطلاع رسانی و شفاف سازی شوند.»

این درحالی است که مشاور معاون اول رئیس جمهوری  در همان روز بدون ذکر نام مفسد اقتصادی گفت: «بخش عمده ای از معوقات بانکی یکی از ابر بدهکاران پس گرفته شده است.»

پالیزدار: در مبارزه با فساد بستگان با هیچ مسئولی رودربایستی نداریم

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: «در امر مبارزه با فساد بستگان با هیچ مدیر و مسؤولی رودربایستی نداریم و شاهد بودیم که چندین معاون وزیر و مدیران استانی در ماه‌های اخیر که متهم به فساد اقتصادی بودند دستگیر و از کار برکنار شدند.»

درحالی معاون جهانگیری از مبارزه با فساد بستگان مسئولان سخن گفته است که در همین زمینه اخبار متعددی از فساد برخی از نزدیکان مسئولان دولتی به گوش می رسد که نشان می دهد بدون هیچ برخوردی این افراد در حال تردد در گلوگاه‌های اقتصادی کشور هستند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

پس از تولید مجموعه هایی مثل گاندو، خانه امن و... در صداوسیما، این بار شاهد تولید و پخش مجموعه پلیسی و امنیتی تحت عنوان هفت سراژدها مربوط به مفسدان اقتصادی و آقازاده ها هستیم که از ابتدای سال نو و در ایام ماه مبارک رمضان برروی آنتن شبکه ۳ رفت، مجموعه‌ای که ساخت آن را ابوالقاسم طالبی از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و تا سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد و از نوروز امسال اکران شد.

اگرچه پخش این مجموعه در وقت افطار هیچ گونه سنخیتی با ایام ماه مبارک رمضان نداشت و انتقاد برخی از کارشناسان و منتقدان سینما و تلویزیون را به همراه داشت اما به هرحال به خاطر جذابیت داستان و مردم پسند بودن آن و همچنین پرداخت مجموعه به مقوله فساد اقتصادی و رانت خواری آقازاده ها و با موضوع پلیسی، امنیتی نوروز ۱۴۰۳ از تلویزیون و برای مخاطبان این ژانر پخش شد.

مجموعه ای که به مانند گاندو تلاش دارد با شناسایی منشا اصلی فساد اقتصادی بطور ریشه ای و بنیادی به موضوع فساد کلان اقتصادی و باندهای عظیم فساد که توسط برخی از آقازاده ها کنترل و هدایت می شوند بپردازد.

طالبی این بار در کنار پرداختن به حاشیه های سیاسی امنیتی با نگاه به یک موضوع بسیار مهم اقتصادی، قصد داشت که به مسائل کلان فساد اقتصادی که در بدنه برخی از نهادها و تشکیلات دولتی رخنه کرده بود بپردازد و برخی مسائل پشت پرده این خیانت ها و جنایات را افشا کند.

داستان این مجموعه که پیش از این قرار بود تحت عنوان طلاق تولید شود اما به هفت سراژدها تغییر نام داد و چند سالی از تولیدش گذشته، برمی گردد به قصه قاضی رضایی که ایفاگر نقش آن را حمیدرضا هدایتی برعهده دارد و این قاضی دست پاک و سالم که پرونده های کلان فساد اقتصادی را برعهده دارد در آستانه بازنشستگی مهمترین پرونده فساد اقتصادی که مربوط به یکی از آقازاده هاست، پرونده فساد اقتصادی آقازاده سلطان خواه را بدست می گیرد.

فردی که براساس نفوذ پدرش که یکی از مقامات کشور و در مسائل نفتی کشور فردی تصمیم گیرنده و تاثیر گذار است وارد ماجرا می شود، وی با تشکیلاتی قوی، مرموز و اژدهاگونه با باندهای جنایت و فساد در داخل و خارج کشور ارتباط دارد، آقازاده سلطان خواه که مجید واشقانی به زیبایی در آن نقش ظاهر شده است، دارای تشکیلاتی گسترده است بطوری که حتی در این مسیر برخی از افراد امنیتی و پلیسی را هم فریب داده و به خدمت خود گرفته است تا به اهداف شوم خود برسد که در ادامه ماجراجویی هایش را می بینیم.

با توجه به پخش ۳۵ قسمت از مجموعه پلیسی امنیتی هفت سراژدها مخاطبان تلویزیون کاملا با حال و هوای آن آشنا شده و در جریان ماجرا قرار گرفته اند، هرچند با توجه به اینکه هفت سراژدها در ۵۰ قسمت تولید شده و قرار است تا اواخر اردیبهشت ماه از شبکه ۳ پخش شود اما بیننده های تلویزیونی کم و بیش در فضای داستان قرار گرفته اند اما آنچه که بنظر می رسد که کارگردان بیشتر به آن پرداخته و مدنظرش بوده است تاکید به نفوذ برخی از افراد وابسته به آقازاده سلطان خواه به درون دستگاه های امنیتی و اقتصادی کشور است که بخوبی توانسته این ارتباط ها را به تصویر بکشد بگونه ای که مخاطب کاملا به جنایت و خیانت برخی از دولتمردان پی می برد.

مجید واشقانی ایفاگر نقش سلطان خواه که برای خود تشکیلات گسترده ای را رقم زده و در واقع با استفاده از رانت پدر و برخی از مقامات برای خود حکومتی را تشکیل داده است، با خرید برخی از چهره های امنیتی، پلیسی، ثروت و مال هنگفتی را از طریق تشکیلات اقتصادی مهم کشور مثل نفت به تصرف خود در آورده در همین راستا هم از ابتدای پخش قسمت های اول این مجموعه ماجرای قاضی رضایی در میان است.

قاضی ای که علی رغم همه فشارهای سیاسی و امنیتی که به او وارد است و تهدید به مرگ هم شده است با قاطعیت تمام به کارش ادامه می دهد او که بررسی پرونده فساد اقتصادی آقازاده سلطان خواه را در دست اقدام دارد و در آخرین انجام وظیفه کاری اش قبل از بازنشستگی هست بدنبال دستگیری و بازجویی از آقازاده سلطان خواه است که براثر یک حادثه تروریستی که از سوی آقازاده سلطان خواه در منزل اش ترتیب داده می شود به اتفاق همسرش به شهادت می رسد و پسرش هم محمدعلی رضایی که نقش آن را حمید صفت بازی می کند و به نوعی معما و کاراکتر اصلی این ماجراست بشدت مجروح و راهی بیمارستان می شود و در همین راستا هم شاهد ماجراهایی از تعقیب و گریز محمدعلی رضایی پسر قاضی از دست نیروهای امنیتی و تبهکاران هستیم که قصه این مجموعه را جذاب تر کرده است.

به هرحال نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بدنبال کشف حقایق هستند و از طرفی هم طالبی سعی کرده است که قصه مجموعه هفت سر اژدها همچنان برای مخاطبان به شکل یک معمای چند مجهولی باقی بماند و آرام آرام به روایت اصل ماجرا بپردازد،؛ اگرچه داستان این مجموعه در سکانس هایی خودنمایی می کند بویژه در فضای حضوری آقازاده سلطان خواه که بازتاب ارتباطش با برخی از مقامات دولتی و نهادهای تصمیم گیرنده بسیار چالش برانگیز است اما کشش قصه تا حدودی باعث می شود مخاطب منتظر عکس العمل سکانس های بعدی باشد.

همچنین مقابله فرزند قاضی رضایی (محمدعلی) با عوامل سلطان خواه که بعضا در سکانس هایی شاهد تعقیب و گریز وی از دست آنها هستیم و البته همه ماجرا هم اگرچه به محمدعلی رضایی ختم می شود و اطلاعات ذیقیمتی که او دارد و قرار نیست کشته شود اما در کنار ماجرای محمدعلی رضایی، کارگردان تلاش دارد که آن سوی سکه یعنی باندهای نفوذی آقازاده ها را بطرز عینی و قابل درک برای بیننده تلویزیونی به تصویر بکشد و بنظر می رسد تا اندازه ای هم موفق بوده است.

به هرحال ساخت مجموعه هایی در ژانر پلیسی، امنیتی کار راحت و آسانی نیست و نیاز به تحقیق، مطالعه و بررسی پرونده‌های واقعی فساد اقتصادی و پرونده های آقازاده ها دارد که لازمه آن مطالعه و تحقیقات گسترده برروی پرونده های اقتصادی و امنیتی قوه قضائیه و اطلاعات سپاه است که گویا کارگردان هم با اشراف به این مساله دست به تولید چنین مجموعه ای زده است.

اما آنچه که بایستی آن را به فال نیک گرفت و از این بابت خوشحال بود تولید و پخش چنین مجموعه هایی است. پخش مجموعه ای مثل گاندو در واقع خود درب های پخش چنین مجموعه هایی را از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما گشود و برخی از تهیه کنندگان و کارگردان ها از تولید چنین مجموعه‌ هایی استقبال کردند. 

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • «هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد
  • جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر
  • کار برای اربعین نیازمند نگاه جهادی
  • برگزاری جلسه ستاد عفاف و حجاب شهرستان پیشوا
  • (ویدئو) رئیس آژانس مبارزه با فساد به اتهام فساد بازداشت شد
  • اقدامات فرهنگی کردستان نیازمند تصمیمات جمعی است
  • گزارش‌های جدید دیوان محاسبات در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • گزارش‌های دیوان محاسبات در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت
  • ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی
  • تاکید یک مقام تبلیغی برتکریم مقام دختران استان تهران طی دهه کرامت