Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوي گفت: 22 هزار هکتار زمين زراعي موقوفه شامل سه هزار هکتار باغ، 9 هزار هکتار زمين زراعي و زمينهاي در نوبت کشت و کار در سطح کشور زير نظر اين آستان مديريت مي شوند.

محمود صادقي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 10 موسسه کشت و صنعت آستان قدس رضوي در سطح کشور مسئوليت اقدامات کشاورزي را در زمينهاي موقوفي اين آستان در استانهاي کرمان، يزد، سمنان، خراسان شمالي، خراسان رضوي و خراسان جنوبي برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: هر کدام از اين موسسات مسئول انجام فعاليتهاي زراعي و باغي در زمينهاي موقوفي هستند که يکي از آنها موسسه باغات آستان قدس رضوي است. اين موسسه مسئوليت احيا، نوسازي و حفظ 750 هکتار زمينهاي باغي و حاشيه باغها در شهر مشهد و حومه را برعهده دارد که از اين ميزان 550 هکتار باغ و بقيه آن زمين پيرامون باغ است.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوي گفت: تفاوت اين موسسه با ساير موسسات آستان اين است که زمينهاي تحت مديريت آن باغي داخل شهر است که زمينهاي کمتري را در بر مي گيرد.
وي افزود: در مجموع 17 قطعه باغ و زمينهاي پيرامون آن با مجموع گستره 750 هکتار در مشهد و حومه اين کلانشهر تحت مديريت اين موسسه قرار دارد. باغ 300 هکتاري ملک آباد، باغ 114 هکتاري امام رضا(ع) و باغهاي الندشت، بيلدر و منزل آباد از مهمترين مجموعه هاي تحت مديريت آستان قدس رضوي در مشهد هستند.
* پشتوانه جديد براي آبياري باغ ملک آباد
صادقي در ادامه همچنين گفت: براي کاهش دغدغه کم آبي باغ ملک آباد در مشهد پشتوانه جديدي از محل سد گلستان واقع در طرقبه در نظر گرفته شده است. به دليل کمبود آب براي توسعه باغ ملک آباد چند سال پيش از شرکت آب منطقه اي درخواست کرديم که سهميه اين باغ را از آب چاه افزايش دهد.
وي افزود: به همين منظور کميسيوني از سوي شرکت آب منطقه اي و استانداري خراسان رضوي تشکيل شد ولي با درخواست اين موسسه موافقت نشد.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوي ادامه داد: هنوز دغدغه آب براي باغ ملک آباد وجود دارد اما پشتوانه اي براي سيراب کردن اين باغ پيدا کرديم که آن احياي راه آبي مربوط به 50 سال پيش است زيرا پيشتر راه باريک آب از طريق بند گلستان در طرقبه خارج مي شد و مسير درختهاي توت در وکيل آباد را طي مي کرد و در نهايت به باغ ملک آباد مي رسيد.
وي گفت: سد يا بند گلستان از موقوفات آستان قدس رضوي است و سهميه آب براي غير از زمينهاي آستان قدس رضوس ندارد. گرچه هنوز اقدامي براي احياي راه آب از سد گلستان براي باغ ملک آباد انجام نشده اما امکان استفاده از اين پشتوانه براي زماني که مشکل کمبود آب در باغ ملک آباد بيشتر شود، وجود دارد.
* طرح باغ متراکم
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوي همچنين اظهارداشت: به دليل اهميت باغها براي محيط زيست و پاکسازي هوا در کلانشهر مشهد، تاکيد توليت آستان خودداري از قطع درخت بدون مجوز و حفظ و نگهداري درختان است. بر اين اساس اگر قرار باشد درختي در يکي از باغها به دليل کهولت سن يا بيماري قطع شود بايد مجوزهاي لازم در اين زمينه صادر گردد.
وي افزود: در راستاي احيا و نوسازي باغهاي آستان قدس رضوي باغهايي که قابليت نگهداري از نظر سن، کيفيت و سلامت را دارند نگهداري مي شوند و باغهايي که قابليت نگهداري ندارند با اخذ مجوزهاي لازم نوسازي مي گردند.
صادقي ادامه داد: پارسال با هماهنگي شهرداري مشهد و گرفتن مجوزهاي لازم از جمله کميسيون ماده هفت و موافقت توليت آستان قدس رضوي درختان 35 هکتار از زمينهاي باغي قديمي قطع و به جاي هر يک از آنها سه نهال کاشته شد.
وي همچنين اجراي طرح باغ متراکم در ملک آباد را از جمله فعاليتهاي اين موسسه براي حفظ و نگهداري باغات آستان قدس رضوي ذکر و بيان کرد: باغ متراکم طرحي براي شرايط بحراني کمبود آب است که با اجراي آن از آب و زمين استفاده بهينه مي شود.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوي گفت: بر اساس شيوه هاي سنتي در هر هکتار باغ 300 تا 400 اصله درخت کاشته و به ثمر مي رسد اما در طرح باغ متراکم در هر هکتار زمين باغي هزار و 500 اصله نهال و در برخي ارقام تا چهار هزار اصله نهال مي توان کاشت.
وي افزود: طرح باغ متراکم تاکنون در 15 هکتار از باغ ملک آباد مشهد اجرا شده که مربوط به درختان سيب و گلابي مي باشد و در اجراي اين طرح در هر هکتار چهار هزار اصله نهال کاشته شده است.
صادقي ادامه داد: از آنجا که نهال ها نمي توانند روي پايه خود بايستند براي هر نهال از ستون، سيم و پوشش استفاده شد تا ميوه آسيب نبيند و همچنين دماي آن کنترل شد تا ميوه رنگ بگيرد.
وي گفت: در صورت اجراي کامل اين طرح در باغ ملک آباد ديگر نيازي به سيم، ستون و پوشش براي هر نهال نخواهد بود و سطح زير کشت نيز چند برابر افزايش مي يابد.
* عرضه مستقيم ميوه باغها
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوي در ادامه اظهارداشت: هر ملک يا زمين موقوفي درآمدي دارد که بايد براساس نيت واقف هزينه شود. در اين راستا بخشي از درآمد باغ يا ملک موقوفي صرف هزينه هاي جاري آن موقوفه و بقيه صرف اجراي نيت واقف مانند عزاداري در حرم مطهر رضوي، روشنايي حرم يا مواردي از اين دست مي شود.
وي افزود: پيشتر ميوه هايي که از باغهاي آستان قدس رضوي برداشت مي شد به سردخانه انتقال يافته و پس از آن در چرخه شبکه عرضه ميوه در شهر قرار مي گرفت اما امسال براي نخستين بار به دستور توليت آستان قدس رضوي جايگاهي در پنج نقطه از شهر مشهد در نظر گرفته شد و ميوه ها بدون واسطه با 30 درصد کمتر از قيمت بازار به صورت مستقيم در اختيار مردم قرار گرفت.
* امکان استفاده عمومي از باغهاي آستان قدس رضوي
صادقي همچنين گفت: موسسه باغات آستان قدس رضوي در زمينه احداث يا ايجاد اردوگاه و بهره برداري غيرکشاورزي از باغهاي آستان مسئوليتي ندارد بلکه فقط مسئول حفظ و نگهداري باغها و در مجموع باغباني است اما نظر توليت آستان قدس رضوي اين است که بخشي از باغهاي موقوفي داخل شهرها با حفظ همه درختان آنها به امور فرهنگي اختصاص يابد تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.
وي افزود: برنامه ريزي براي استفاده فرهنگي از محيط باغهاي آستان قدس رضوي در دست سازمان فرهنگي اين آستان است و تاکنون باغ بيلدر در شانديز به اردوگاه فرهنگي پسران و بخشي از باغ امام رضا(ع) در مشهد به اردوگاه فرهنگي بانوان اختصاص يافته است.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوي گفت: توليت آستان قدس رضوي در زمينه باغ غيرمثمر خوردين در تهران نيز که از موقوفات آستان با حدود 9 هکتار وسعت است، تصميم به انجام امور فرهنگي در آن گرفته که جزئيات موضوع به زودي اعلام مي شود.
7489/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا آذریان اظهار کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در راستای انجام وظایف اجتماعی و عام المنفعه خود به ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در نقاط کم برخوردار مشهد می‌پردازد.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بنا مسئولیت‌های خود، اقدام به توسعه خدمات روان شناختی در مناطق کم برخوردار مشهد کرده است.

وی افزود: این مرکز علاوه بر ایجاد کلینیک‌های ۴ گانه در حرم مطهر رضوی (باب الهادی علیه السلام)، غدیر (حرم مطهر- ورودی بازار غدیر)، بعثت (بلوار شهید منتظری مشهد) و مؤسسه تربیت بدنی، اقدام به توسعه خدمات به صورت عام المنفعه در ۱۷ پایگاه کم برخوردار شهر مشهد کرده است.

آذریان تصریح کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به منظور آموزش و پیشگیری از مداخلات روانی و کاهش مشکلات روحی ساکنین مناطق کم برخوردار مشهد از آبان ماه سال ۱۳۹۹ توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره در دستور کار قرار داده و ارائه خدمات در حال حاضر در ۱۷ پایگاه به ارائه خدمات مشغول است.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: ارائه بیش از ۶ هزار خدمت در سال ۱۴۰۲ به مخاطبان حاشیه شهر به صورت مشاوره فردی و آموزش‌های گروهی در موضوعات خانواده، تربیتی و تحصیلی با مشارکت کتابخانه های آستان قدس رضوی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین پایگاه‌های بسیج انجام پذیرفته است.

کد خبر 6090632

دیگر خبرها

  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد