Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@05:17:57 GMT

تلاوت سوره اعلی با صدای مرحوم استاد عبدالباسط

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۹۴۶۴

تلاوت سوره اعلی با صدای مرحوم استاد عبدالباسط

تلاوت سوره مبارکه "اعلی" را باصدای مرحوم استاد عبدالباسط می‌شنوید. ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا- تلاوت سوره مبارکه "اعلی" را باصدای مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد می‌شنوید.

 

آشنایی با سوره مبارکه اعلی:

سوره اعلی هشتاد و هفتمین سوره قرآن کریم و دارای 19 آیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سوره مکّى و هفتمین یا هشتمین سوره در ترتیب نزول است و پس از سوره تکویر و پیش از سوره لیل نازل شده است. در ترتیب مصحف، هشتاد و هفتمین سوره و میان دو سوره "طارق" و سوره "غاشیه" قرار گرفته و داراى 19 آیه و 78 کلمه است. نام این سوره از واژه «الاَعلى» به معناى «برتر» از نخستین آیه آن، «سَبِّحِ اسمَ رَبِّکَ الاَعلى» گرفته شده است.

این سوره در آغازین روزهاى دعوت علنى پیغمبر اکرم (ص) نازل شده است؛ یعنى زمانى که هنوز قریش به‌صورت جدى و گسترده به رویارویى با پیامبر (ص) نپرداخته بودند، از همین‌رو سوره بدون اشاره به پندار و رفتار مشرکان و مکذّبان، دورنماى کلى از دعوت پیامبر (ص) و اهداف آن را نشان مى‌دهد. با توجه به فضاى نزول مى‌توان گفت که غرض این سوره آماده ساختن پیغمبر اکرم (ص) براى رسالت جهانى اوست.

تلاوت حسینی‌پور در سی‌اُمین کرسی تلاوت تسنیم + عکس و فیلم

 

سوره اعلى در آغاز، خطاب به پیامبر (ص) او را به تسبیح شایسته نام پروردگار بلندمرتبه، فرمان مى‌دهد؛ پروردگارى که پس از آفرینش موجودات، با هدایت تکوینى آنان را در مسیر کمال قرار داده است. سپس با بیان نمونه‌اى به رویانیدن گیاهان از دل زمین براى چراى حیوانات و خشک و سیاه شدن آن ادامه مى‌یابد، آنگاه بار دیگر خطاب به پیامبر (ص) مى‌فرماید: ما قرآن را بر تو نازل مى‌کنیم و آن را به تو مى‌آموزیم، به‌گونه‌اى که (با قدرت و مشیت الهى) هرگز فراموش نخواهى کرد و ما تو را با روشى آسان براى تبلیغ این رسالت جهانى آماده مى‌کنیم.

بر اساس روایات، پیغمبر اکرم (ص) هنگام تلاوت «سَبِّحِ اسمَ رَبِّکَ الأعلى» بدون فاصله ذکر «سبحان ربى الأعلى» را نیز مى‌گفت. اهل بیت (ع) و صحابه نیز به پیروى از پیامبر (ص) چنین مى‌کردند. بر پایه برخى روایات پس از نزول «سَبِّحِ اسمَ رَبِّکَ الاَعلى» رسول خدا (ص) به ذکر «سبحان ربّى الأعلى» در سجود امر کرده است.

انتهای پیام/

R1444/P1439/S4,37/CT17 واژه های کاربردی مرتبط کرسی تلاوت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کرسی تلاوت کرسی تلاوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ماجرا کتک‌خوردن سلحشور در سریال یوسف پیامبر

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894709

دیگر خبرها

  • ببینید | آیت‌الله جاویدان: عذاب خدا به دست ایرانیان بر سر اسرائیل نازل شده است
  • آیه چهارم سوره مبارکه صف، شعار محوری اتحاد و همدلی مومنین در مقابل دشمن پس از عملیات «وعده صادق»
  • آیه ۴سوره صف، شعار محوری اتحاد مومنین در مقابل دشمن پس از عملیات
  • ببینید | ماجرا کتک‌خوردن سلحشور در سریال یوسف پیامبر
  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۱۸+صوت
  • آخرین دیدار با همچون پدر
  • تلاوت آداب دارد
  • گنجینه یک استاد موسیقی کتاب شد
  • گنجینه این استاد موسیقی کتاب شد
  • گنجینه یک استاد موسیقی کتاب شد/ شرح احوالات یک خواننده