Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-25@06:19:39 GMT

آمریکا از توافق لهستان رضایت دارد!

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۹۴۹۷

آمریکا از توافق لهستان رضایت دارد!

ایالات متحده می گوید همچنان بر بیرون ماندن از پیمان تغییرات آب‌و‌هوایی پاریس اصرار دارد اما از توافق اجرایی اخیر در لهستان که «همسو با استانداردهای مورد نظر آمریکا‌» است، ابراز رضایت می کند.

 

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا صادر کرد تاکید شد که ایالات متحده با هدف دفاع از منافع خود در کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی لهستان شرکت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه خود تصریح کرد: موضع ایالات متحده در خصوص توافق پاریس تغییری نکرده است و همانگونه که  ترامپ در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام کرد، با توجه به فقدان مقررات بهتر به نفع مردم آمریکا، ایالات متحده تصمیم به خروج از توافق پاریس گرفت.

 

از سوی آمریکا «جودیت گاربر» مسئول اداره امور زیست محیطی و علمی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست لهستان حاضر بود.

 

بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده با اشاره به اینکه آمریکا برای کاهش گازهای گلخانه ای تلاش کرد و یادآور شد: انتشار گاز کربن مرتبط با تولید انرژی در آمریکا، از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۱۴ درصد کاهش یافته است؛ در حالی که رشد اقتصادی تا نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرده است.

 

در اطلاعیه وزارت خارجه از اینکه کنفرانس یک هفته گذشته در لهستان توانسته کشورهای عضور را ملزم دارد طبق استانداردی که آمریکا نیز از آن تبعیت می کند، قدم بردارند، ابراز رضایت شده است.

 

پس از گذشت دوهفته از مذاکرات در نشست کاتوویس در لهستان، نماینده ۲۰۰ کشور درباره اجرای توافق تغییرات آب و هوایی توافق رسیدند. کشورهای حاضر در نشست کاتوویس لهستان عصر روز شنبه و بعد از دو هفته مذاکره در نهایت موافق کردند که استاندارهای یکسانی را برای سنجش میزان تولید گازهای آلاینده خود اتخاذ کنند و تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید دی‌اکسید کربن را ۵۵ درصد نسبت به میزان حال حاضر کاهش دهند.

 

این مهمترین قدم مهم بعد از توافق تغییرات آب و هوایی در پاریس در سال ۲۰۱۵ است.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، میکال کورتیکا، رئیس اجلاس لهستان، روز شنبه پیمان پاریس را «یک راه طولانی» توصیف کرد که تدوین برنامه این پیمان هزاران گام کوچک جهت کاهش آلاینده‌هاست.

 

با توافق اجرایی امروز، پیمان اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی به دست آمد از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته خواهد شد.

 

چرا آمریکا از توافق پاریس خارج شد

 

پیش از این دونالد ترامپ اعلام کرده بود که شاید زمان آن فراسیده تا به این معاهده پایان داده شود.

 

آمریکا سال گذشته اعلام کرده بود که از معاهده اقلیمی پاریس خارج می‌شود، معاهده‌ای که با هدف کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل آمد و تقریبا همه کشورهای جهان به آن پیوسته‌اند.

 

خروج از این معاهده یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. به گفته او، این پیمان «برای مردم آمریکا هزینه‌بر» است و تحقیقات نشان می‌دهد که اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون فرصت شغلی را در کشورش از بین می‌برد اما خبرگزاری یورونیوز نیز گزارش داده است که «کنفرانس کاتوویس هیچ تعهد جدیدی برای مقابله با گرمایش کره زمین بر دولت‌های عضو تحمیل نکرده است.»

 

گفته می شود فعالان و کارشناسان این حوزه هشدار داده‌اند این پیمان فاقد اهداف یا امید به بهبود اقدامات آب و هوایی است و در آن به طور شفاف به موضوعات کلیدی همچون اختصاص بودجه به پروژه‌های اقلیمی در کشورهای در حال توسعه پرداخته نشده‌ است.

 

همچنین مانوئل پولگار ویدال، از رهبران بنیاد بین‌المللی طبیعت اعلام کرد «آنچه در لهستان دیدیم، فقدان بنیادی فهم از بحران کنونی است.»

 

مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی (آی‌پی‌سی‌سی) در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که روند گرمایش زمین سرعت بیشتری گرفته و هر چه سریعتر باید در سطح بی‌سابقه‌ای برای کم کردن پیامدهای اقیلمی اقدامات مورد نیاز صورت گیرد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان

رئیس‌جمهور لهستان مدعی شد اگر روسیه بتواند اوکراین را در میدان نبرد شکست دهد، «احتمال زیادی» وجود دارد که روسیه علیه سایر کشورهای اروپایی «احتمالا حتی متحدان ناتو» حرکت کند.

 اظهارات «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان یک روز پس از تصویب بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است، مطرح شد.

پیش‌بینی می‌شود لایحه مرتبط با این بسته کمکی سه‌شنبه به تصویب مجلس سنا برسد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که به سرعت برای انتقال سلاح و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار می‌دهد که کشورش بدون کمک ممکن است در جنگ شکست بخورد.

آندژی دودا در برنامه «ساندی مورنینگ فیوچرز» کانال فاکس‌نیوز گفت: «این امپریالیسم سیری‌ناپذیر روسیه است. اطمینان از اینکه اوکراینی‌ها می‌توانند از خود دفاع کنند، حتمی و ضروری است.»

ناتو در حال حاضر هزینه‌های نظامی را برای اعضای خود، ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی تعیین کرده است، اما آندژی دودا گفت که مجموع آن باید به ۳ درصد افزایش یابد. او اذعان کرد که تسلیح مجدد نظامی در سراسر اروپا، خاطرات جنگ سرد را برای برخی از مردم تداعی می‌کند.

رئیس‌جمهور لهستان مدعی شد: «راه دیگری وجود ندارد. هزینه‌های دفاعی باید در حال حاضر افزایش یابد. درست همانطور که در دوران جنگ سرد بود، این راهی برای حفظ صلح در اروپا و راهی برای متوقف کردن امپریالیسم روسیه است.»

دودا گفت لهستان بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی می‌کند و بیشتر آن صرف خرید تسلیحات ساخت آمریکا مانند سامانه موشکی پاتریوت می‌شود. خلبانان نیروی هوایی لهستان در ایالات متحده هستند و در حال یادگیری نحوه پرواز با جت‌های جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ ۲ (F-۳۵ Lightning II) هستند که به تازگی خریداری کرده‌اند. او گفت: «ما واقعا از آن خوشحالیم.»

رئیس‌جمهور لهستان همچنین در مصاحبه دیگری گفت اگر ناتو تصمیم بگیرد جناح شرقی خود را تقویت کند، لهستان «آماده» میزبانی سلاح‌های هسته‌ای در خاک خود است.

او افزود: «اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای در خاک ما بگیرند تا امنیت جناح شرقی ناتو را تقویت کنند، ما برای آن آماده هستیم. اشتراک‌گذاری هسته‌ای موضوع گفت‌وگوهای لهستان و ایالات متحده برای مدتی بوده است. من قبلا چندین بار در این مورد صحبت کرده‌ام.»

 

 

دیگر خبرها

  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • دبیر کل ناتو: برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان نداریم
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • رئیس‌جمهور لهستان: روسیه در صورت پیروزی احتمالا به کشورهای دیگر حمله می‌کند