Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:04:08 GMT

«عروسی مگی» سیاه و سفید بختی دختران

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۹۵۰۱

«عروسی مگی» سیاه و سفید بختی دختران

همدان - ایرنا - «عروسی مگی» داستان سیاه و سفید بختی دختران ایرانی را روایت می کند، دخترانی که زیر پوست شهر در انتظار شهزاده ای برای تغییر زندگی شان نفس می کشند.

به گزارش ایرنا؛ «عروسی مگی» روایت تولد ماه گل است، دختری از طبقه محروم جامعه ایرانی در سالهای پیش از انقلاب و عصر ملی شدن صنعت نفت و بحران های سیاسی دوران مصدق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماه گل که حالا مگی صدایش می زنند در یک جامعه مردسالار و ثروت گرا آینده ای را در خیالش ترسیم کرده و برای نیل به آن می‌کوشد، اما نه شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با او یار است و نه بخت و اقبال ... .
امشب در واپسین شبهای بلند پاییز در شهر کتاب همدان و در میان انبوه کتابهای رنگارنگ تولد رمان «عروسی مگی» را جشن گرفتیم؛ آری کتابها هم مانند ما آدمها تاریخ تولد دارند با این تفاوت که انسان ها میرا هستند و کتاب نامیرا.
خالق این اثر «مریم رازانی» شیرزنی از تبار لرستان که به واسطه سه دهه زندگی در همدان، به طور کامل همدانی شده و او را به عنوان بانوی محبوب تئاتر این خطه می شناسند ، او در سال های اخیر بیشتر علاقه مندان خود را با نوشته‌هایش در حوزه ادبیات داستانی شگفت‌زده کرده است.
تصویر سازی مریم رازانی در رمان «عروسی مگی» بی شباهت به عکاسی نیست؛ طوری که خواننده به جای خواندن جملات هزاران عکس را در ذهنش تصویر می کند.
کوشش برای بیان جزئیات و حرکت از جز به کل، شخصیت های «عروسی مگی» را باور پذیر کرده تا جایی که همزاد پنداری خواننده را به وضوح ایجاد می کند.
چیره دستی رازانی هم در چیدمان جملات توصیفی با زبان عصر داستان، نشان از مطالعه عمیق و هوشمندی اوست.
بی تردید همه کوشش هنر به ویژه ادبیات داستانی برای روایت نادیده هاست، هر نویسنده ای که بتواند با زبانی از جنس روز بنویسد، کتابش همچون نقش برجسته های یک تابلوی زیبا ماندگار می شود، مریم رازانی از این دست نویسنده هاست.
رازانی دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی است و ادبیات را از درون قصه های آئینی و افسانه های رایج که پدر برایش زمزمه می کرده شناخته است، او همیشه تشنه خواندن و نوشتن بوده و کتابخانه را به آشپزخانه ترجیح می دهد.
می نویسند و می خواند و به قول خودش شعر و داستان 2 پادشاه عالم خیالش هستند که هر فصل یکی بر تخت می نشیند و دیگری با او به جدال برمی خیزد و خود شادمانه بر این جدال برابر به تماشا می نشیند.
جشن تولد «عروسی مگی» با نقالی دخترک شیرین سخن همدانی آغاز می شود، زیرا مگی هم در خانواده ای کتابخوان به دنیا آمده و شاهنامه بسیار می خوانده و می شنیده .
مشتاقان کتاب و دوستداران «عروسی مگی» داستان دلدادگی رستم و تهمینه را پرده به پرده با اشکها و لبخندهایشان همراهی می کنند.
نویسنده کتاب، پیام اصلی «عروسی مگی» را بها دادن به دختران نوجوان ایرانی می داند و بال و پری برای پرواز در آسمان آرزوهایشان به دور از هر گونه اجبار و تبعیض.؛ آرزوی او ما را هم آرزومند می کند.
مریم کاظمی هنرمند و بازیگر و کارگردان تئاتر کشور مهمان ویژه این جشن است که بیشتر او را به نام دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می شناسند.
او رازانی را در آغوش می کشد و قلمش را می ستاید و می گوید و «عروسی مگی» استادانه از همان نخستین جمله بی هیچ مقدمه ای خواننده را شیفته خود کرده و در کوچه پس کوچه های ماجرا گم می کند.
کاظمی معتقد است هنوز هم امثال ماه گل در لایه های اجتماع نفس می کشند و در حسرت آزادی و حق انتخاب هستند؛ او «عروسی مگی» را الگویی برای نیرو گرفتن و تغییر زندگی می داند.
تعریف و تحسین بانوی خوش ذوق تئاتر کودک ایران از قلم روان زیبای مریم رازانی با بازاجرای شماری از ترانه های خاطره انگیز قدیمی با صدای گرم خوانندگان و نوازندگی تار و ویولن نوازان جوان همدانی به اوج شادی رسید.
در پایان جشن تولد «عروسی مگی» نویسنده رمان امضایش را در حاشیه چند جلد از این کتاب به یادگار گذاشت و به دوستدارانش هدیه کرد.
ادامه داستان سیاه و سفید مگی را خودتان بخوانید و لذت ببرید.
7527/2087

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: به رهاسازی کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق هوا ادامه خواهیم داد

آمریکا و کشور‌های غربی پس از آنکه نتوانستند رژیم صهیونیستی را مجاب به بازگشایی مرز‌های زمینی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه کنند، اکنون در حال رهاسازی کمک‌ها به صورت هوایی هستند؛ موضوعی که انتقادات زیادی را به همراه داشته است. 

به گزارش الجزیره، کاخ سفید امروز (سه شنبه) اعلام کرد آمریکا به رهاسازی کمک‌ها به صورت هوایی در غزه ادامه خواهد داد. 

در بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید آمده است: علی رغم جان باختن فلسطینیان (براثر غرق شدن، ازدحام جمعیت، و یا سقوط کمک‌ها به روی آنها)، واشنگتن همچنان متعهد به رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق مسیر هوایی است. 

این بیانیه می‌افزاید: رهاسازی کمک‌های بشردوستانه به صورت هوایی یکی از چندین روشی است که ما به کمک آن به دنبال رساندن کمک‌ها به مردم نیازمند غزه هستیم و آمریکا به انجام آن ادامه خواهد داد. 

ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق آسمان انتقادات زیادی را به همراه داشته است. نخست اینکه این اقدام بسیار خطرناک است. تاکنون بازنشدن چتر کمک‌های بشردوستانه باعث جان باختن دستکم شش فلسطینی شده است. 

همچنین در جدیدترین مورد سقوط این کمک‌های بشردوستانه به آب و تلاش فلسطینیان برای دستیابی به آنها، باعث غرق شدن ۱۲ فلسطینی شد. از آنجا که این کمک‌ها از طریق سازمان‌های بشردوستانه انجام نمی‌شود، ازدحام جمعیت برای تصاحب این کمک‌ها همواره باعث کشته و زخمی شدن افراد می‌شود. 

سازمان‌های بین المللی از جمله آنروا بار‌ها اعلام کرده اند مسیر‌های زمینی بهترین و مطمئن‌ترین راه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه هستند، اما آمریکا و متحدانش توانایی تحت فشار قرار دادن اسراییل برای بازگشایی مرز‌های زمینی را ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) یک ترفند فوق‌العاده ساده برای سفید کردن ماهیتابه
  • برای طرفداران دکوراسیون سفید و سبک بوهو (عکس)
  • (تصاویر) جشن عروسی میلیاردی برای دو سگ در تهران!
  • سهمیه نفت سفید برای خانوار‌های روستایی خراسان‌شمالی شارژ شد
  • ارتباط فقر با پیری زودرس مغز
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • کاخ سفید: به رهاسازی کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق هوا ادامه خواهیم داد
  • عکس| ثبت تصویر یک زاغ سفید کمیاب
  • جان باختن یک نفر در گتوند بر اثر رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی
  • اعلام سهمیه نفت سفید فصل بهار در زنجان