Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@21:59:14 GMT

وحدت حوزه و دانشگاه ناکام مانده است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۹۷۷۱

وحدت حوزه و دانشگاه ناکام مانده است

به گزارش ایکنا از اصفهان، 27 آذرماه به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است، در طول‌ سال‌های گذشته فعالیت‌های متعددی برای تحقق این وحدت انجام شده، اما اینکه چقدر این فعالیت‌ها موثر واقع شده و به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده، موضوعی است که خبرنگار ایکنا درباره آن با حجت‌الاسلام ابوالفضل موسویان، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و مدیر گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم گفت‌و‌گو کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:
ایکنا: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟
موسویان: وحدت حوزه و دانشگاه نباید صرفا در حد شعار باشد که مثلا تعدادی از حوزه‌ به دانشگاه بروند یا برعکس تعدادی از دانشگاهیان به حوزه بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحثی از ابتدا بین این دو قشر مطرح بوده این که دانشگاهیان در یک فضایی دیگر هستند و حوزوی‌ها با این فضا آشنا نیستند و طبعا حوزوی‌ها با یک فضا آشنا هستند که دانشگاهی‌ها با آن آشنا نیستند و گویا این دو در دو فرهنگ متفاوت زندگی می‌کنند و در نتیجه خیلی یکدیگر را درک نمی‌کنند و حرف هم را نمی‌فهمند. مقصود از وحدت این است که این دو فرهنگ به هم نزدیک شود و بتوانند صحبت‌های یکدیگر را درک کنند. اساسا در حوزه احساس می‌شود که یک فرهنگ خاصی وجود دارد و در دانشگاه یک فرهنگ دیگر وجود دارد و باید این دو فرهنگ به هم نزدیک شوند تا بتوانند سخن یکدیگر را درک کنند. این ارتباط می‌تواند کمک کند به اینکه این دو قشر در واقع بال پرواز این کشور باشند و احیانا با هم تعارضی پیدا نکنند. اندیشمندان و متفکرین هر کشوری، تحصیل‌کردگان آن کشور هستند و ما بخشی از تحصیل‌کردگان‌مان تحصیلات حوزوی داشته‌اند و علمای دین به حساب می‌آیند و برخی هم در دانشگاه‌ها به علوم تخصصی پرداخته‌اند و علوم دانشگاهی را فرا گرفته‌اند؛ این دو اگر با هم نزدیک باشند و بتوانند ارتباط بر قرار کنند، برای رشد و تعالی کشور می‌‍توانند موثر و منشأ آثار خوبی باشند؛ لازمه آن هم این است که این دو فرهنگ به هم نزدیک شوند و همدیگر را درک کنند. متأسفانه این امر صورت نگرفته است.
درست است که بخشی از حوزوی‌ها به دانشگاه رفته‌اند، و برخی از دانشگاهی‌ها هم در یک برهه از زمان به حوزه رفته‌اند، اما اکنون این دو فرهنگ نتوانسته‌اند به یکدیگر نزدیک شوند. البته شهید بهشتی و شهید مفتح کارهایی در این زمینه انجام دادند و منشأ این کار به حساب می‌آمدند، اما متاسفانه این کار انجام نشده است.
گاهی حوزوی‌ها یک تعصبی به دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود دارند و گویا هر مسئله دیگری مغایر با نظرات این گروه باشد را به عنوان مخالفت با دین تلقی می‌کنند، متقابلا در طرف مقابل نیز دانشگاه‌ها با یک‌سری از مباحث روز آشنا می‌شوند و انتظار دارند، همه به آن نگاه و دیدگاه توجه داشته باشند؛ بنابراین این دو به دلیل اینکه نمی‌توانند سخن طرف مقابل را خوب درک بکنند و آشنا بشوند، در نتیجه این تعاملی که باید بین حوزه و دانشگاه وجود داشته باشد، متأسفانه این تعامل پررنگ وجدی نیست و این خلاف مقصود بزرگانی بود که می خواستند وحدت بین حوزه و دانشگاه را بر قرار کنند.
ایکنا: فعالیت‌ها و اقداماتی که در طول این سال‌ها برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده‌است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در واقع آیا این فعالیت‌ها تأثیرگذار بوده یا فقط به یک‌سری فعالیت‌های کلیشه‌ای بسنده شده است؟
موسویان: نمی‌خواهم بگویم که هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است، یک‌سری اقداماتی انجام شده‌، اما به نظر من موفق نبوده است. چهل سال از زمان انقلاب می‌گذرد و این زمان کمی نیست، در طول این زمان ما می‌توانستیم چند نسل را تربیت بکنیم و اگر نسل اول یا نسل دوم خیلی نمی‌توانستند با هم تعامل داشته باشند، طبیعتا در تربیت نسل سوم و چهارم باید به این نتیجه می‌رسیدیم، ولی متأسفانه ما دراین زمینه موفق نبوده‌ایم و اگر بخواهیم بگوییم که حوزه ودانشگاه با هم ارتباط فرهنگی دارند، شاید نتوانیم جز موارد اندکی که از حوزوی‌ها با دیدگاه‌ها و تفکرات دانشگاهی‌ها آشنا شدند و یا بلعکس، حرف دیگری برای تایید مدعای خود ارائه دهیم. در واقع متأسفانه نتوانسته‌ایم این دو مرکز علمی را به هم نزدیک کنیم. احساس می‌کنم که هر کدام به دیگری نیازمند هستند و باید با تعامل با هم به رشد و ارتقاء کشور تلاش کنند.
اما این موضوع تحقق پیدا نکرده است، بعضی از حوزوی‌ها و دانشگاهیان، یک‌سری اقدامات برای نزدیک شدن این دو قشر انجام داده‌اند، ولی این به صورت یک فرهنگ انجام نشده است. نتوانسته‌ایم‌ این دو قشر را به هم نزدیک کنیم و بیگانگی بین این دو قشر را بر طرف کنیم. البته ممکن است که درصدی هم در این مینه موفق بوده‌ایم.
ایکنا: دانشگاه چه انتظاراتی از حوزه دارد؟
موسویان: انتظار دانشگاه از حوزه این است که حوزوی‌ها با مباحث روز آشنا و موضوعات جدید را متوجه بشوند، یعنی در مباحثی که دانشمندان بسیار زیادی در طول قرن‌ها روی آن کار کرده‌اند و تجربیاتی در آن زمینه کسب کرده‌اند، توجه داشته باشند و صرفا به یک‌سری احکام و دستورات دینی اکتفا نکنند. برخی از بزرگان ما از جمله امام خمینی(ره) و شهید مطهری معتقد بودند که اگر زمان و مکان را درست نشناسیم، یک موضوعی را که در گذشته حکمک فقهی خاصی داشته، امروز دیگر به نظر با تحقیقات به این نتیجه برسیم که دیگر مثل گذشته نیست و نباید حکم گذشته را بر روی این موضوع وضع کرد، مثل بازی شطرنج که حضرت امام فرمودند شطرنج در امروز غیر از آن شطرنجی است که در گذشته وجود و حکم حرمت داشته است. بنابر این دانشگاهیان می‌گویند که ما کاری را که می‌کنیم در جهت شناخت و معرفت موضوعات است. و این تجربیات که بشر در طول قرن ها آموخته‌است باید به حوزه منتقل شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: وحدت حوزه و دانشگاه حوزه علمیه دانشگاه وحدت وحدت فرهنگی حجت الاسلام موسویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت، از برنامه شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: شورای وحدت دو ماموریت اساسی دارد. نخست کمک به کشورداری بر اساس نظام مسائل است. یعنی موضوعات اساسی کشورداری شناسایی و حوزه‌هایی که مورد اجماع نیست به بحث گذاشته شود تا به نظر واحدی دست یابیم و آن را در اختیار دولت قرار دهیم که این جزو ماموریت اصلی شورای وحدت است.

وی در گفتگو با ایرنا، دومین ماموریت شورای متبوعش را حضور در مناسبت‌ها و رویدادهای مهم سیاسی بیان کرد و افزود: یکی از این مناسبت ها، انتخابات است که شورای وحدت در عمر چهارساله خود در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری حضور فعال و مسئولانه داشت، البته در انتخابات مجلس در حوزه تهران انتظار ما برآورده نشد.

سخنگوی شورای وحدت با بیان اینکه در سطح کشور با تلاش شورای وحدت ۶۰ نماینده اختصاصی و ۳۰ نماینده مشترک با جریان های دیگر راهی بهارستان شدند، اعلام کرد: در مرحله دوم انتخابات هم نامزد داریم که معرفی می‌‍شوند و ممکن است تصمیم بگیریم از فهرست‌های دیگر لیست را تکمیل و به مردم تهران معرفی کنیم. در استان‌ها هم بررسی‌ها انجام و نامزدها مشخص شدند که در زمان خود اعلام می‌کنیم.

متکی همچنین مهمترین برنامه مجلس دوازدهم را نظارت عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های حکمرانی در کشور نیاز دارند هر چند وقت یکبار خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند که در حکمرانی نوین در دنیا به آن سنجش مقبولیت می‌گویند. تلقی بر این است که مردم نسبت به مجلس یک ارزیابی بسیار مثبتی ندارند و انتقادات و مطالبات برزمین مانده دارند که فکر می‌کنند مجلس به آن رسیدگی نکرده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس ما ضرورت تحول در رویکردها و کاردکردهای مجلس دوازدهم را مطرح کردیم، افزود: در مجلس در حوزه های شکلی و سخت افزای کار نیاز به تحول داریم.

منتخب مجلس داوزدهم از دیگر حوزه هایی که نیاز به تحول دارد را حوزه مدیریت مجلس عنوان کرد و گفت: رئیس مجلس قبل از ورود به دستور صحن علنی باید موضوعات را بررسی کرده باشد و در عین حال باید گروه‌های مشاوره‌ای تشکیل دهد تا موضوعات را بررسی کنند که این مشاوران می‌تواند روسای کمیسیون‌ها، استادان دانشگاه و نخبگان باشند و از طرفی تعامل باید برآمده از نگاه نمایندگان باشد.

متکی در بیان ویژگی‌های رئیس مجلس دوازدهم نیز، اظهار کرد: اشراف به حوزه داخلی و خارجی و دیپلماتیک می‌تواند نقاط قوت یک نامزد ریاست مجلس باشد تا بتواند مدیریت شکلی و محتوایی موفقی را در مجلس داشته باشد. یا می تواند خودش متخصص باشد و یا از مشاوران استفاده کند. اما باید نسبت به مسائل کلان کشور داری اشراف داشته باشد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899368

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • نشریه وب پژوهی فصلنامه شد
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی
  • نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات بزودی اعلام می‌شود
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم