Web Analytics Made Easy - Statcounter

رابطه‌های نامشخص دختران و پسران، استعمال آشکار مواد مخدر و شرب خمر و رقص و پای‌کوبی‌ و ... ازجمله خطوط قرمزیست که این روزها سریال های خانگی به آسانی از آن‌ها عبور کرده و مسئولان فرهنگی هم هیچ اقدامی نمی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ کلمه ابتذال وقتی شنیده می‌شود همه نگاه‌ها بی اختیار به سمت سینما می‌رود، بدون اینکه بدانیم به چه دلیل.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرستو صالحی، یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون برای اولین بار در سال 91 در صفحه فیس‌بوک خود نسبت به ابتذال در سینما واکنش نشان داد و نوشت: «به یک تهیه‌کننده سر‌شناسی از سره درد دل گفتم: دلم یه کار طولانی می‌خواد گفت: اونی‌ام که بهت کار طولانی بده حال طولانی می‌خواد... من هنوز ایمان دارم که تو هنر مقدس هفتم، هستند انسان‌هایی که بی‌درخواست و نیاز و... فقط و فقط به کارشون فکر می‌کنن و بس و متاسفم از وجود کسانی که هنر پاک آریایی را رو با ناحیه 10 قدیم تهران اشتباه گرفتن...».

عبور از خط‌های قرمز

اگر بخواهیم بگوییم در پشت صحنه‌های فعالیت‌های سینمایی این امر ابتذال یک نکته عادی است که سال‌ها در حال انجام است اما نمی‌توانیم بگوییم که ابتذال در فیلم و سریال‌ها یک امر عادی است.

سریال «ممنوعه» یکی از سریال‌های خانگی پرحاشیه است که پس از توزیع قسمت سوم به دلیل اعتراض خانواده‌ها و مردم به استفاده از دیالوگ‌ها و بی‌بندوباری این سریال نو پا توقیف شد.

سریال «ممنوعه» با توجه به عبور از خط قرمزهای جامعه، کلمه ابتذال را این بار درصحنه‌های فیلم بر زبان‌های فعالین فرهنگی پدید آورد و باعث افزایش نگرانی خانواده‌ها، خصوصاً خانواده‌های سنتی شد.

رابطه‌های نامشخص دختران و پسران، استعمال آشکار مواد مخدر و شرب خمر و رقص و پای‌کوبی‌ و ... ازجمله خط قرمزهاییست که این سریال از آن‌ها به‌سادگی عبور کرده است.

الگوی پرتکرار عشق، شک و خیانت در کنار ابتذال فراوان اخلاقی محورهای تکراری از سریال‌های ترکی است که این روزها سینمای ایران جا خوش کرده.

این سریال یکی از پرستاره‌ترین مجموعه‌های شبکه‌ نمایش خانگی است که توسط «امیر پورکیان» به تهیه‌کنندگی «علی‌اکبر نجفی» و سرمایه‌گذاری «صادق یاری» ساخته‌شده است.

جمال طاهری، فعال فرهنگی در رابطه با شیوع ابتذال در سریال‌های خانگی در گفت‌وگو با صاحب نیوز اظهار کرد: ابتذال در سریال‌های خانگی به دلیل تقلید از سریال‌های ترکی است و در سینما مانند دیگر قسمت‌های کشور خودباوری وجود ندارد.

وی بابیان اینکه نمایشگاه تولید داخلی در همین اصفهان برگزار شد و یکی از شرکت‌کنندگان می‌گفت که دریکی از شرکت‌ها فلان قطعه را با کمترین هزینه ساختیم که دست سوم این قطعه از خارج وارد کشور می‌شود، گفت: اما مدیران به دلیل عدم خودباوری حاضر نیستند از مدل ایرانی این قطعه استفاده کنند.

طاهری بیان کرد: قسمت اعظمی از عدم موفقیت در کشور به دلیل نبود خودباوری در بین مسئولان و تأثیرگذاران است و برای پایین آمدن ریسک فعالیت خود، آن را کپی‌برداری می‌کنیم.

وی با اشاره به موفق بودن در کپی‌برداری و ایجاد اتفاقات منفی به‌مرورزمان، افزود: جریان فرهنگی کشور از کشورهای تقلیدشده، متأثر شده است و نویسندگان در بحث مطالعه غنی نیستند و مشاهده می‌کنیم علی رقم وجود داستان‌های متعددی با جذابیت‌های خاص از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

این فعال فرهنگی اذعان کرد: فردی که ساعت‌های زیادی را برای مشاهده فیلم‌های هالیوودی، ترکی و ... بگذارد، از این‌ها الگو می‌گیرد که باید فرهنگ سازان و محتوا نویسان باید به کمک نویسندگان بیایند که شاید بتوانیم ایده‌های جدید را ببینیم.

این دغدغه طاهری فعال فرهنگی و افراد زیادی ازجمله خانواده‌ها است و باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و نهادهای فرهنگی کشور به این دغدغه ورود و آن را حل کنند.

ابتذال برای‌ فروش و استقبال مردم

صابر احدی مدیر تولید این سریال پرحاشیه طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که نمایش این حجم از ابتذال برای‌ فروش و استقبال لازم است و دراین‌باره گفت: «برای این که این صنعت زنده بماند باید بفروشیم. هرقدر فروش بد باشد و پایین‌تر بیاید، این صنعت هم زمین خواهد خورد. »

و این‌ها حرف یک تولیدکننده هنر هفتم است، آیا برای زنده ماند و فروش یک اثر هنری باید از ابتذال کمک بگیریم؟

گله‌مندی‌ها زیادی برای نظارت کم

محمد اسماعیل سعیدی هم در این رابطه در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه گله‌مندی‌ها زیادی در نظارت کم بر سریال‌های خانگی وجود دارد، بیان کرد: نیاز است که وزارت ارشاد اسلامی در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌گفت: مقداری دراین‌ارتباط تساهل انجام و باعث شده برخی از سریال‌های خانگی وارد فازهایی شوند که بد خواهان نظام در آن هستند که نیاز به تجدیدنظر اساسی نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه نگاه استفاده از ابتذال در فیلم‌ها به دلیل فروش بالا، دیدگاه منطقی نیست، اظهار کرد: یکی از فیلم‌هایی در سال‌های گذشته در سینماها به پرفروش‌ترین فیلم رسید، همین فیلم اخراجی‌ها بود که در آن ابتذال نبود.

سعیدی ادامه داد: تشخیص درست ذائقه مردم دلیل فروش بالا است نه اینکه فیلم‌ها را به دلیل فروش زیاد پر از ابتذال کنیم و تفکر سرپا نگه‌داشتن سینما سریال‌های خانگی با صحنه‌های مبتذل کاملاً غلط است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بابیان اینکه آیا دلیل استقبال مردم خصوصاً جوانان از سریال‌های افسانه‌ای کره‌ای هم به دلیل ابتذال است، خاطرنشان کرد: برخی دنبال این هستند سینما و این هنر را به ابتذال بکشانند و چرا از بزرگان تاریخی، ملی، فرهنگی و مذهبی و ... الگوبرداری نمی‌شود.

الگوپذیری از غرب و بی‌خیالی برخی از مسئولان باعث افزایش ابتذال‌ها

هوشنگ جمشیدیان در گفت‌وگو با صاحب نیوز با اشاره به روند اخذ مجوز برای سریال‌های خانگی و پخش آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور سینمایی، گفت: زمانی فیلم‌نامه‌ها از شورای نظارت بر فیلم‌نامه مجوز می‌گیرند معمولاً توضیحاتی برای نظارت پس از تولید ارجاع داده می‌شود.

عضو شورای نظارت بر فیلم‌نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تصریح کرد: فیلم‌های وقتی ساخته می‌شود باید به شورای نظارت بر نمایش برود تا پروانه نمایش صادر شود و باید در این شورای دقت شود اصلاحات و تأکیدات در فیلم‌نامه‌ها اعمال‌شده یا نشده است.

وی بابیان اینکه زمانی که تعدادی فیلم با قسمت زیاد به شورای بیاید، دقت نظارت‌ها پایین می‌آید و ممکن است مشکلاتی به وجود آید، اظهار کرد: البته الگوپذیری از سینمای بیگانه و غرب و بی‌خیال برخی از مسئولان فرهنگی باعث می‌شود که ابتذال در این فیلم‌ها زیاد شود.

جمشیدیان بیان کرد: ابتذال فقط این نیست که صحنه ضد اخلاقی داشته باشد و اگر مردم دچار جهلی شوند و باعث جذب به فرهنگ بیگانه شوند، ابتذال انجام‌شده است که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.

وی یکی از راه‌حل‌های رفع ابتذال در سریال‌های خانگی را ایجاد جذابیت توسط رسانه ملی عنوان و تصریح کرد: عدم ساختن برنامه‌های جذاب و خوب توسط صداوسیما به بهانه‌ای اینکه هزینه‌ها کفاف سازمان را نمی‌دهد، قابل‌قبول نیست.

عضو شورای نظارت بر فیلم‌نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تأکید کرد: اگر روح جامعه جریحه‌دار شد، به دیدن تصاویر مبتذل استفاده از خرده‌فرهنگ‌های جامعه‌های دیگر عادت شد، باعث می‌شود فرهنگ یک جامعه که قدمت زیادی داشته است از بین برود.

وی ادامه داد: بازگشتن به فرهنگ اصلی خیلی پرهزینه و سخت‌تر خواهد شد.

جمشیدیان با اشاره به مغفول مسائل ارزشی در کشور، خاطرنشان کرد: جمع‌کردن چهار جوان و ایجاد یک رابطه عشقی و استفاده از چهره‌های زیبا، کار خاص و هنر نیست.

نبود خط قرمز و نظارت صحیح برای سریال‌های خانگی

علی‌اکبر بکتاشیان هم در رابطه یه شیوع ابتذال در سریال‌های خانگی در گفت‌وگو با صاحب نیوز تصریح کرد: هرجایی که بحث شهرت و پول مطرح شد، باعث ورود ابتذال می‌شود و صداوسیما وقتی پول به آن نرسید، از راه آگهی‌ها و اسپانسرها، مسلماً از اصالت خود خارج می‌شود و سریال‌های خانگی مضاف این قضیه است.

تهیه‌کننده تلویزیونی گفت: سریال‌های خانگی نظارتی برای بحث محتوایی و خط قرمز آن‌چنانی ندارد و بحث اصلی پول و یک سرمایه‌گذار خوب است که متأسفانه خیلی از سرمایه‌گذاران می‌خواهند از این طریق پول خود را در اذهان پول حلال جلو دهند.

وی با اشاره به ورود این افراد و شروع ابتذال تصریح کرد: زمانی که دستمزدهای آن‌چنانی به بازیگران داده شود، باعث بالا رفتن توقعات می‌شود و یک سری خانه‌نشین شوند و احساس کمبود کنند و همه بدبینی را به‌نظام و ارگان‌های فرهنگی ربط بدهند.

بکتاشیان ادامه داد: اگر مسیر درست در سینما سریال‌های خانگی ایجاد شود و خط قرمزها مشخص شود و افراد کار بلد برای نظارت قرار بگیرند، به‌هیچ‌وجه نمی‌گذارد فضای فرهنگ و هنر این‌قدر آلوده شود.

وی با تأکید بر اینکه برای نسل جوان الگوسازی نکردیم و از قهرمانان ملی و دینی خود درست یاد نکردیم، بیان کرد: فرهنگ دیرینه و اصل خود را به نمایش نگذاشته‌ایم و به همین دلیل نسل جوان و نوجوان ما از پیشینه تاریخی مذهبی آگاهی ندارند و همین‌ها باعث افزایش فیلم‌های مبتذل ترکی شده است.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: ارگان‌هایی مانند صداوسیما که امکان تولید فیلم داشتند، کوتاهی کردند و فقط شعارهای دادیم که بزرگان ادیبی، علمی، اجتماعی، سیاسی و دینی و ... متعددی داریم، اما هیچ تولیدی نمایشی از آن‌ها نداریم.

مسئولان و هنرمندان ...

بااین‌همه تأکید و دغدغه‌ها لازم است که هنرمندان و مسئولان به‌جای الگوپذیری از سریال‌های مبتذل خارجی به فکر فرهنگ کشور باشند.

جمال طاهری بابیان اینکه محدودیت باعث خلاقیت می‌شود فردی که همه‌چیز در اختیار دارد خلاقیت زیادی ندارد، گفت: فردی که محدود است معمولاً خلاق‌تر می‌شود به دلیل اینکه مجبور است از امکاناتی که در دسترس دارد استفاده بهینه کند و خود همین باعث موفقیت می‌شود.

وی ادامه داد: فضای مجازی در کشور ما در چند سال اخیر باعث تحولات زیادی شده که بر هنر اثرگذار است و این فضای مجازی است که برخی از سیاست‌ها و سیاست‌گذاران را متأثر می‌کند.

این فعال فرهنگی در پایان تأکید کرد: بسته‌های سیاستی و نگاه مسئولان در این زمینه می‌تواند به اثرگذار باشد.

گزارش از محمدرضا باقری

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۹۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!

این روزها سریال‌هایی در راه تلویزیون‌اند و در عین حال برخی از تلویزیونی‌های با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایش‌خانگی درمی‌آورند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیگیری‌هایی که انجام شده این روزها تلویزیون 52 سریال در حال پیش‌تولید و تولید دارد که از سمتِ سیمافیلم پیش می‌رود و سریال‌هایی هم توسط برخی از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی پیش می‌رود که به روال گذشته برای پخش از تلویزیون ساخته می‌شوند. 

به طور مثال سریال «بوقچی» که مجموعه تلویزیونی فوتبالی است، البته در دهه‌های گذشته داریوش ارجمند و اکبر عبدی سریال «به سوی افتخار» را با فضای مافیای فوتبال به آنتن تلویزیون رساندند. یا «پژمان» با بازی پژمان جمشیدی و پرداختن به بازیکنان شناخته شده و مصائب و مشکلات‌شان، «سه پنج دو» به گونه‌ای سرمایه‌گذاران و مافیای فوتبال، «آخرین بازی» و «لژیونر» هم جزو دیگر کارهای فوتبالی به شمار می‌رود که تاکنون در ساختار تلویزیون به آنها پرداخته شده است.

البته این روزها «پرویز خان» هم بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما به شبکه نمایش‌خانگی آمده است.

حالا باید دید «بوقچی» با چه هدفی ساخته شده و تنها قصدِ به هیجان درآوردن مخاطب به واسطه پرداختن به «فوتبال» در یک اثر نمایشی را دارد یا به دنبال اهدافی دیگر است؟

ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟

این سریال در تهران به فیلمبرداری خودش ادامه می‌دهد و پیگیری‌ها نشان می‌دهد تا تیرماه تصویربرداری سریال ادامه خواهد داشت. حسن حبیب‌زاده کارگردانی سریال را برعهده دارد و گفته می‌شود موسسه هنری سوره آن را تهیه می‌کند. در این سریال حسن پورشیرازی، امیر غفارمنش، آرش نوذری، امیر کربلایی‌زاده، شهره سلطانی، رامین ناصر نصیر و بسیاری دیگر از هنرمندان به ایفای نقش می‌پردازند.

اما سریالی دیگر که تلویزیونی‌های قدیم به سمتِ آن رفته‌اند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدت‌ها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرم‌های نمایش‌‌خانگی پخش شود. 

این سریال به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور که سال‌ها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالش‌ها» را با او در شبکه نمایش‌خانگی داشت این روزها در اواخر تصویربرداری به سر می‌برند و گروه در تهران مشغول فعالیت‌اند تا اواخر اردیبهشت‌ماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی پخش شود.

امیر کربلایی‌زاده که مدت‌ها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش می‌پردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدت‌ها با سریالی در شبکه نمایش‌خانگی را می‌توان به فال نیک گرفت، چون خبرها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است. 

سریال «لالایی» و نقش‌آفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژه‌هایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشته‌اند می‌تواند اقبال را نسبت به محدود کارهای کودکانه نمایش‌خانگی برگرداند یا خیر.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است
  • عمو پورنگ بازیگر شد
  • عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!
  • هشدار! به خط قرمز نزدیک می‌شوید
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت + جزئیات
  • جذب به‌موقع و صحیح اعتبارات و تسهیلات تکلیفی لرستان
  • سریال جدید آیدا پناهنده چه زمانی منتشر می‌شود؟
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان 
  • کشف ۳۰ میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان