Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@07:37:57 GMT

شوشان: گندم، نماد امنيت غذايي

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۰۱۴۱

شوشان: گندم، نماد امنيت غذايي

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - پايگاه خبري شوشان با انتشار مطلبي با عنوان ` گندم، نماد امنيت غذايي ` نوشت: دولت براي حمايت از کشاورزان و ايجاد و استمرار امنيت غذايي و به تبع آن توسعه انساني بايد خريد گندم به عنوان محصولي استراتژيک به قيمت مناسب را بسترسازي کند.

در ادامه اين مطلب به قلم علي کرد آمده است: از جمله رسالت هاي مهم هر حکومتي ايجاد امنيت براي جامعه است؛ اين امنيت بايد پايدار و همه جانبه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کلمه امنيت ريشه در واژه ` امن` دارد و به معني در امان و آسايش بودن، مصونيت از خطر و ترس و آرامش خاطر مي باشد.
امنيت غذايي مهمترين امنيت است؛ سازمان ملل امنيت غذايي را دسترسي همه مردم به غذاي کافي در تمام اوقات براي داشتن يک جسم سالم مي داند. از جمله معيارهاي توسعه انساني امنيت غذايي مي باشد، رسالت مهم هر دولتي امنيت همه جانبه به ويژه امنيت غذايي و تأمين معيشت مردم است گندم نماد امنيت غذايي و معيشت مي باشد.
گندم از پرمصرف ترين گياهان زراعي جهان است و از ساليان بسيار دور مهمترين منبع غذايي براي آنان بود و امروزه نيز گندم به صورت هاي مختلف مورد تغذيه آحاد بشر در سراسر گيتي است.
نان درآوردن و نان‌ آور خانه به معناي تأمين معيشت است؛ نان آور اصلي گندم‌کاران و کشاورزان هستند که با زحمات فراوان و طاقت‌ فرسا در راستاي امنيت غذايي گام بر مي دارند. اين قشر را بايد قدر دانست؛ حداقل کاري که دولت مي تواند براي حمايت از کشاورزان و ايجاد و استمرار امنيت غذايي و به تبع آن توسعه انساني و توسعه کشور انجام دهد، بستر سازي براي خريد اين محصول استراتژيک به قيمت مناسب مي‌ باشد.
قيمت منطقي و مناسب با لحاظ اهميت خودکفايي در گندم، تورم موجود در کشور، هزينه هاي توليد و قيمت تمام شده محصول، قيمت جهاني آن، وضعيت سياسي ايران و جهان، تحريم‌ هاي همه جانبه آمريکا و .... مي ‌باشد.
واقعيت اين است که در محاسبه قيمت محصولات مي بايست نرخ دلار در بازار بورس را در نظر گرفت نه دلار 4200 توماني. حتي اگر قيمت دلار را 8500 تومان در نظر بگيريم قيمت گندم بيش از 2000 تومان خواهد بود.
دولت ‌ها به طرق مختلف کشاورزان را مورد حمايت قرار مي دهند تا بتوانند با اين حمايت ‌ها امنيت غذايي کشورشان را تضمين کنند. نظر به اهميت فوق العاده کشاورزي، کشورهاي مختلف جهان اعم از توسعه يافته و در حال توسعه به طرق مختلف اين بخش را مورد توجه و حمايت قرار مي ‌دهند.
وقتي کشورهاي پيشرو و صنعتي به صورت ويژه کشاورزي را مورد حمايت جدي قرار مي ‌دهند به طريق اولي کشورهايي که کشاورزي سهم مهمي در اقتصاد و اشتغال را دارد مانند کشور ما مي بايست کمک هاي قابل ملاحظه اي به اين بخش کنند.
طبق آمار سازمان همکاري هاي اقتصادي و توسعه کشورها که کشورهايي چون سوئيس، آمريکا، کانادا، ژاپن، نروژ و اتحاديه اروپا در آن عضويت دارند، ميزان يارانه پرداختي به کشاورزان در کشورهاي مختلف حتي تا نيمي از کل درآمد کشاورزان را شامل مي شود.
در کشور ما نيز بخش کشاورزي به دلايل متعدد از جمله امنيت غذايي، سطح اراضي، اقليم مناسب، ظرفيت‌ هاي موجود، مزيت ‌دار بودن کشاورزي نسبت به ساير بخش‌ ها، ايجاد اشتغال از جمله بخش‌ هاي بسيار مهم، استراتژيک و اثرگذار در امنيت و اقتصاد کشور مي‌ باشد و دولت حمايت‌ هاي خودش را از اين بخش دريغ نکرده و نمي‌ تواند دريغ کند.
دولت به غير از حمايت هاي قيمتي و خريدهاي تضميني از طريق ايجاد زيرساخت هاي کشاورزي که نمونه بارز آن طرح 550هزار هکتاري احياي دشت هاي خوزستان و ايلام بود و وام هاي ارزان قيمت بخش کشاورزي و امهال پياپي وامها و ... اين بخش را حمايت کرده است اما اين حمايت ‌ها در مقايسه با کشورهاي ديگر ناچيز است و حق کشاورزان بيشتر از اين است.
اگر قرار است در سال حمايت از کالاي ايراني از محصولي چون گندم که نماد امنيت غذايي است حمايت نشود مي‌خواهيم از چه کالا و محصولي حمايت کنيم. گرچه در صورت پايين بودن قيمت گندم، کشاورزان انگيزه لازم را براي کشت ندارند اما حتي اگر با قيمت‌هاي پايين کشاورزان ناچار شوند گندم بکارند اين منصفانه نيست که حق آنان را ناديده بگيريم.
دولت موظف است که معاش مردم را تأمين کند و کمبود گندم را مي ‌‌بايست با واردات جبران نمايد وعلاوه بر تورم، مي‌باسيت فاکتورهاي ديگر را در قيمت گندم لحاظ کند که مهمترين اين فاکتورها هزينه واردات يک کيلو گندم براساس قيمت دلار در بازار و ساير هزينه هاي مادي از قبيل حمل و بارگيري و تخليه و بيمه و خطرات و تلفات و ساير هزينه هاي مرتبط به واردات مي‌باشد.
حمايت از گندم کاران و توليد مازاد بر نياز باعث ارزآوري ايجاد اشتغال و غرور ملي و اقتدار کشور مي‌ شود.گندم يک کالاي لوکس و محصولي نيست که براحتي قابل جايگزين باشد بنابراين قدر گندم و توليدکنندگانش را بدانيم.
حتي اگر تمام هزينه هاي واردات را محاسبه و کمي بيشتر از آن به کشاورز پرداخت شود مزاياي پيدا و پنهان آن از هزينه کرد دولت بسيار بالاتر است.
نام کشاورز و گندم به همديگر گره خورده اند تقريباً در تمام نقاط ايران گندم کشت مي‌ شود و گندمکاران بخشي عظيمي از کشاورزان ما را تشکيل مي‌ دهند و حمايت از اين محصول موجب خرسندي و ايجاد انگيزه در بهره برداران بخش کشاورزي مي‌شود.
باحمايت از گندمکاران امنيت غذايي تضمين ‌مي ‌شود و امنيت غذايي اين قدر مهم است که قابل قيمت گذاري نيست.
9887/3022
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۰۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری

حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح خرید توافقی محصول سیب‌زمینی از نیمه اسفند پارسال گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده خرید توافقی محصول سیب‌زمینی تا اطلاع ثانوی تمدید شده است.

وی اعلام کرد: در این ارتباط دو مرکز خرید محصول سیب زمینی در شهرستان‌های بروجن و شهرکرد عملیات خرید و ثبت قرارداد‌ها را بین کشاورزان و صادرکنندگان تا اطلاع ثانوی انجام می‌دهند.

برزگر اضافه کرد: با توجه به افت قیمت این محصول از قیمت تمام‌شده برای کشاورز و افزایش هزینه انبارداری برای کشاورزان؛ پس از بازدید رئیس سازمان تعاون روستایی مقرر شد افزون بر ذخیره‌سازی یک هزار و ۵۰۰ تن محصول سیب زمینی مورد نیاز کشور خرید توافقی این محصول نیز در استان انجام شود.

بیشتر بخوانید

آغاز طرح خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین در مورد صدور معرفی کشاورزان بابت ثبت در سامانه نیز مقرر شد برابر ۴۰ درصد تولید در سامانه پهنه‌بندی کشاورز برای کشاورزان گواهی تولید صادر شود.

وی ادامه داد: بر این اساس از نیمه اسفند تاکنون بیش از هفت هزار تن محصول سیب‌زمینی به صورت توافقی بین صادرکنندگان و کشاورزان قرارداد منعقد شده است.

برزگر گفت: در راستای نظارت بیشتر بر نحوه خرید توافقی بازدید بار از سوی کارشناسان ناظر، بررسی فیزیکی بار در سردخانه‌های استان، نظارت بر باسکول، صدور بارنامه و تائیدیه گمرکی در مقصد از الزامات این طرح به شمار می‌رود.

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده امروز قیمت واقعی سیب زمینی به قیمت تمام شده تولید رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان
  • سوختگی گندم در برخی مزارع «هلیلان»