Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@22:28:53 GMT

چگونه عفونت HIV بیماری ایدز نمی‌شود؟!

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۰۴۴۷

چگونه عفونت HIV بیماری ایدز نمی‌شود؟!

کارشناس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: عفونت HIV می‌تواند به ایدز تبدیل نشود.


سکینه باجلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: آنچه که همگان به عنوان بیماری ایدز می‌شناسند در واقع عفونت HIV است. عامل این عفونت یک ویروس است و به گلبول‌های سفید و سیستم دفاعی بدن حمله می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در خصوص راه‌های انتقال ویروس HIV بیان کرد: هر راهی که باعث شود خون و ترشحات جنسی از بدن فردبیمار به بدن فرد سالم نفوذ کند، این ویروس منتقل می‌شود.

باجلان تصریح کرد: ارتباطات عادی اجتماعی که  در آنها هیچ‌گونه خون  ترشحاتی رد و بدل نمی‌شود، عامل انتقال این عفونت نیستند.

کارشناس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: HIV یک عفونت قابل انتقال است که اکثر مردم آن را به اسم ایدز می‌شناسند. اگر این عفونت سریع شناسایی شود و تحت درمان قرار گیرد، وارد مرحله ایدز نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری سه مرحله دارد؛ دوره پنجره که به طور میانگین سه ماه طول می‌کشد. در طول این سه ماه هیچ علامتی در بدن فرد دیده نمی‌شود و از طریق آزمایشاتی که در سیستم‌ها بهداشتی انجام می شود ردپای ویروس قابل شناسایی نیست. بعد از این مدت فرد وارد مرحله بدون علامت می‌شود که به ‎طور میانگین 5تا 10 سال به طول می‌انجامد و با انجام آزمایش قابل شناسایی است.

باجلان اضافه کرد: مرحله نهایی این عفونت "ایدز" است که قدرت دفاعی بدن را به شدت کاهش می‌دهد، شخص مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها و سرطان‌ها با علایم بسیار متنوع می‌شود و در نهایت بیمار را از پای در می‌آورد. بنابراین بیماری ایدز مرحله آخر بعد از ورود ویروس به بدن است که  با شناسایی زودهنگام افرادی که ویروس وارد بدنشان شده با درمان کنترلی به موقع،  می‌توان از وارد شدن فرد مبتلا به ویروس به مرحله ایدز جلوگیری کرد.

کارشناس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر اینکه تنها راه تشخیص ورود ویروس به بدن فقط و فقط آزمایش است و از روی علائم ظاهری قابل تشخیص نیست، یادآور شد: استفاده از سرنگ یکبار مصرف، پرهیز از رفتارهای جنسی غیر ایمن و استفاده از وسایل پیشگیری از جمله کاندوم و... در جلوگیری از انتقال ویروس مفید است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیماری ایدز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف باکتری‌های خو‌ن‌آشام مرگباری که جذب خون می‌شوند

محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند و انواع خاصی از باکتری‌ها را که جذب خون انسان می‌شوند شناسایی کرده‌اند. جاذبه‌ای که می‌تواند منجر به عفونت‌های کشنده شود.

تیمی از دانشگاه ایالتی واشنگتن و دانشگاه اورگان، چگونگی جذب این باکتری‌های کشنده به سرم (بخش مایع خون ما) را به دلیل مواد مغذی و انرژی که فراهم می‌کند، تشریح می‌کنند.

باکتری خون‌آشام می‌تواند مشکل خاصی برای افراد مبتلا به بیماری روده تحریک‌پذیر (IBD) باشد، جایی که خونریزی روده می‌تواند به باکتری‌های روده راهی برای ورود به جریان خون بدهد. با این‌حال، این یافته‌ها مسیر‌های درمانی جدید را نیز روشن می‌کند.

«آردن بایلینک»، میکروبیولوژیست دانشگاه ایالتی واشنگتن می‌گوید: «باکتری‌هایی که جریان خون را آلوده می‌کنند می‌توانند کشنده باشند. ما متوجه شدیم که برخی از باکتری‌هایی که معمولاً باعث عفونت جریان خون می‌شوند، در واقع یک ماده شیمیایی را در خون انسان حس کرده و به سمت آن شنا می‌کنند.»

جذب سریع باکتری خون‌آشام به خون

محققان از یک دستگاه برای تزریق مقادیر کمی مایع و یک میکروسکوپ پرقدرت برای تجزیه و تحلیل تعامل باکتری‌ها و خون استفاده کردند.

سویه‌های سه باکتری که عامل عفونت‌های کشنده هستند، متعلق به گونه‌های «سالمونلا انتریکا»، «اشریشیا کلی» و «سیتروباکتر»، به سرم انسانی جذب شدند.

علاوه‌بر این، تیم برخی از فعل و انفعالات بیولوژیکی را شناسایی کرد. به نظر می‌رسد اسید آمینه سرین یکی از مواد شیمیایی است که باکتری‌ها می‌توانند از طریق گیرنده‌های پروتئینی خاص آن را حس کنند، جست‌وجو کنند و از آن تغذیه کنند.

این فرایند هم اصلاً طول نمی‌کشد. در آزمایش‌هایی که برای مطالعه انجام شد، کمتر از یک دقیقه طول کشید تا این نوع باکتری‌ها متوجه شوند که خون در آن نزدیکی است و به سمت آن حرکت کنند.

محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: «ما در اینجا نشان می‌دهیم که پاسخ جذب باکتری به سرم، قوی و سریع است.»

کشنده برای مبتلایان به IBD

انواع باکتری‌های مورد بررسی در اینجا، از خانواده انتروباکتریاسه، با شرایطی مانند خونریزی گوارشی و سپسیس، به ویژه در مواردی که IBD درگیر است، مرتبط بوده است.

تصور این است که این باکتری‌ها به خونریزی داخلی که اغلب با IBD همراه است، چسبیده‌اند، که می‌تواند منجر به مرگ شود. تصور می‌شود حدود ۱.۳ درصد از جمعیت ایالات متحده، یعنی حدود ۳.۱ میلیون نفر، مبتلا به IBD هستند. آن هم از نوعی که می‌تواند منجر به سایر بیماری‌های مزمن و عوارض سلامتی شود.

دانستن بیشتر درمورد اینکه چگونه باکتری‌ها سرم خون را حس می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند، ممکن است در نهایت جان انسان‌ها را نجات دهد. البته اگر درمان‌ها بر این موضوع متمرکز شوند.

«سینا گلن»، ایمونولوژیست دانشگاه ایالتی واشنگتن، می‌گوید: «با یادگیری این که چگونه این باکتری‌ها می‌توانند منابع خون را شناسایی کنند، در آینده می‌توانیم دارو‌های جدیدی تولید کنیم که این توانایی را مسدود می‌کنند.»

این دارو‌ها می‌توانند زندگی و سلامت افراد مبتلا به IBD را که در معرض خطر بالای عفونت‌های جریان خون هستند، بهبود بخشند.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • کشف باکتری‌های خو‌ن‌آشام مرگباری که جذب خون می‌شوند
  • اینفوگرافیک | ۴۵سال جنایت عبری علیه ایران
  • عفونت گوش در کودکان + فیلم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • داروی ایدز از فضا به زمین افتاد!
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی