Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@20:30:48 GMT

بازار گرمی شب یلدا

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۰۶۹۴

بازار گرمی شب یلدا

تهران- ایرنا- شمارش معکوس برای برگزاری یکی از رسوم ایرانیان آغاز شده اما امسال بسیاری از مردم درباره قیمت‌های اقلام مربوط به این شب نگرانی دارند. بالاخره اگر قرار باشد چند مهمان داشته باشند یا حتی برای خانواده خودشان مقداری میوه و آجیل تهیه کنند، باید مبلغی چند برابر شب یلدای سال قبل از جیب خرج کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«یلدا» در فرهنگ ایران‌باستان، سپری شدن بلندترین شب سال و پس از آن افزوده شدن بر مدت زمان روزهای آتی است. مردم ایران این شب را از غروب آفتاب آخرین روز از آذرماه تا طلوع نخستین روز از دی‌ماه جشن می‌گیرند و نقل افسانه و حافظ خوانی در این شب مرسوم است.

رسیدن ایامی همچون شب یلدا همواره برای صاحبان فروشگاه‌های آجیل، شیرینی‌سراها و بازارهای میوه فرصتی مطلوب و درآمدساز بوده و به زبانی عامیانه‌تر، در این ایام بازار کاسبی این افراد گرم و پرتحرک و رونق بیشتری می‌گیرد.

اکنون در آستانه فرا رسیدن شب یلدای سال‌97، به سرکشی از بازار و نظاره مغازه‌های آجیل‌فروشی، میوه‌فروشی و... که می‌روی، با وجود تمام اشتیاقی که در دل مردم ایران، برای فرارسیدن یلدا و پایان فصل خزان وجود دارد، جنب و جوش خیره‌کننده و آنچنانی دیده نمی‌شود.

چرخی اگر در بازار بزنید این خلوتی را خواهید دید. یکی از فروشنده‌ها در این باره می‌گوید: «به‌عنوان یک فروشنده و فردی که با خریداران ارتباط مستقیم دارد باید بگویم رکود بازار یلدا به سبب افت توان اقتصادی مردم است، به‌طوری که تغییر در میزان خرید و مصرف در بین تمام مشتریان ثابت فروشگاه احساس می‌شود.»

**نرخ شیرینی ثابت می‌ماند
آقای علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادان با تأکید بر ممنوعیت افزایش قیمت شیرینی تا پایان سال اعلام کرد: «هیچ‌یک از قنادی‌های تهران به هیچ عنوان حق افزایش قیمت را ندارند و با توجه به اینکه ما تا پایان سال دو رویداد مهم شب یلدا و شب عید را پیشِ رو داریم، به تمام همکارانمان بخشنامه کرده‌ایم که به هیچ عنوان قیمت‌ها را افزایش ندهند البته با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور امیدواریم قیمت مواد اولیه نیز مناسب‌تر شود.»

به گفته وی، قیمت مصوب اتحادیه برای عرضه «شیرینی ‌تر» در واحدهای درجه یک، 26 هزار تومان، «شیرینی دانمارکی» 21 هزار تومان، «شیرینی زبان و پاپیون» 21 هزار و 500 تومان و «کیک یزدی» 15 هزار تومان تا پایان سال اعلام شده است و هیچ قنادی حق فروش این محصولات را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب ندارد.

**صعود نرخ پسته
قیمت خشکبار و آجیل در چند ماه گذشته همراه با دیگر اقلام خوراکی بالا رفته است، اما قیمت‌ها را اگر جزئی‌تر بررسی کنیم خواهیم دید که طی ماه‌های اخیر همزمان با نوسان نرخ دلار، قیمت پسته به‌عنوان یکی از اقلام آجیل و خشکبار سر به فلک کشید به‌طوری که بسیاری از خانوارها آن را به‌عنوان کالای لوکس تلقی می‌کنند. با وجود افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت پسته در بازار داخل به نظر می‌رسد که مسوولان باید تمهیداتی بیاندیشند تا محصول تولید داخل بر مبنای دلار در بازار ملاک عمل قرار نگیرد.

**با وجود آنکه بسیاری از مسوولان از کاهش
یک پنجمی تولید پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر دادند، اما چندی پیش محمد‌علی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران تولید پسته سال گذشته را 287 هزارتن اعلام کرد و گفت: امسال به سبب گرمازدگی و سرمای زودرس بهاره در خوش‌بینانه‌ترین حالت تولید به 170 هزارتن خواهد رسید.

**قیمت آجیل تصویب شد
آقای مصطفی احمدی، رییس اتحادیه خشکبار و آجیل با اشاره به اینکه امسال برای آجیل شب یلدا دو نوع قیمت‌گذاری انجام شده است، گفت: این اقدام دو دلیل داشته؛ اول آنکه مردم راحت‌تر انتخاب کنند، دوم اینکه بازرسان ما راحت‌تر به تخلفات رسیدگی کنند.

وی افزود: در همین راستا، آجیل شب یلدا با پوست کیلویی بین 60 تا 80 هزارتومان در عمده فروشی‌ها و آجیل شب یلدا با مغز بین 80 تا 100 هزارتومان در عمده فروشی‌ها عرضه می‌شود. 10 درصد سود خرده‌فروشی نیز به این ارقام افزوده خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت انواع خشکبار نسبت به حدود 20‌روز پیش، در مجموع 10 درصد کاهش داشته است، ادامه داد: مدتی است در فضای مجازی کمپین‌هایی ایجاد شده که ارقام چشمگیری را برای خشکبار اعلام می‌کنند، این ارقام به هیچ عنوان مورد تأیید ما نیست.

وی همچنین درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه قیمت هر عدد پسته به 1500‌تومان رسیده است، افزود: این مسائل کذب است و منطقی نیست.قیمت منطقی هرکیلوگرم پسته بسته به جنس، نوع، اونس و محل تولید آن از 110 هزار تا 240 هزارتومان متغیر است.

**قیمت میوه کاهش می‌یابد!
آقای اسدالله کارگر، رییس اتحادیه میوه و تره‌بار در گفت‌ و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» گفت: «به‌رغم تصور همه مردم ما در ایام یلدا نه تنها افزایش قیمت میوه‌جات را نداریم بلکه کاهش قیمت بسیاری از اقلام میوه را نیز خواهیم داشت.»

وی افزود: «هندوانه یکی از پرطرفدارترین میوه‌ها در این ایام است که خوشبختانه ما علاوه بر میزان مصرف شب چله، مازاد هم داریم و نرخ آن در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار نیز بود‌ه‌ایم.»

کارگر گفت: «قیمت میوه در بازار از شش ماه دوم امسال رو به بهبود رفت و باتوجه به درپیش بودن شب یلدا قیمت هندوانه به‌عنوان یکی از محصولات پرمصرف طی روزهای گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است.»

کارگر گفت: قیمت هندوانه در روزهای اخیر به 3500‌تومان نیز رسیده بود ولی اکنون نسبت به چند روز اخیر حدوداً 1200 تومان کاهش داشته است و قیمت آن در حال حاضر بین 1800 تا 2000 تومان است.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار گفت: انار نیز از دیگر اقلام مورد توجه در شب یلداست که خوشبختانه بر خلاف سال‌های گذشته که در کشور با کمبود انار مواجه بودیم، امسال میزان انار فراوان است کمبودی نداریم. وی ادامه داد: قیمت انارنیز از 4 هزار تومان شروع می‌شود و تا 10 هزار تومان در میادین و میوه‌فروشی‌ها به مردم عرضه می‌شود. البته این قیمت‌ها نرخ عمده‌فروشی است و قیمت فروشنده‌ها را نیز با نرخ مصوبی که تعیین کرده‌ایم ملزم به فروش هستند.

کارگر گفت: «این قیمت‌ها نرخ عمده‌فروشی است و طبق مصوبه میوه‌ها 35‌درصد بیشتر از نرخ عمده‌فروشی به فروش می‌رسند. البته باید گفت، میوه‌جات مانند خشکبار و آجیل نیستتند زیرا ضایعات و کسری جعبه دارد و در نهایت حدود هشت تا 10درصد برای فروشندگان باقی می‌ماند.»

منبع: روزنامه صبح نو؛ 1397.9.25
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صبح نو قيمت مواد خوراكي شب يلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۰۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد نانوایی های استان سمنان باید دوگانه سوز شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی بعد از ظهر سه شنبه در نشست ستاد تنظیم بازار سمنان به میزبانی استانداری، بر ضرورت نظارت‌ها بر بازار به منظور جلوگیری از ایجاد تنش و یا گران فروشی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه افزایش رضایتمندی در بین آحاد اقشار جامعه یکی از محورهای تشدید نظارت بر اصناف در استان سمنان است، تاکید کرد: نظارت‌ها بر بازار بیش از پیش تقویت شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه گران‌فروشی در استان سمنان به هیچ عنوان پذیرفته نیست، بیان کرد: با تخلفاتی از این دست که موجب نارضایتی مردم می‌شود به شدت برخورد خواهیم کرد.

هاشمی همچنین گفت: برپایی نمایشگاه‌های فصلی در سطح استان امری مطلوب است، اما ضرورت دارد تا در اجرای نمایشگاه‌ها از ظرفیت بازاریان، اصناف و کسبه هر شهرستان استفاده شود.

وی افزود: طبق دستورالعمل جدید سازمان پدافند غیرعامل وزارت کشور، ۳۰ درصد نانوایی‌های استان می‌بایست دوگانه سوز شده و با سوخت دوم نیز کار کنند.

استاندار سمنان درباره علت این دستورالعمل توضیح داد: مدیریت امور در مواقع بحران و اضطرار یکی از مهمترین موضوعاتی است که در زمینه دوگانه سوز کردن واحدهای تولید نان، مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر 6099620

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روزچهارشنبه هجدهم اردیبهشت
  • ۳۰ درصد نانوایی های استان سمنان باید دوگانه سوز شوند
  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • زلف بر دیوار | بازار داغ گیس فروشی
  • ۶۳ پرونده تخلف برای واحدهای صنفی در کردستان تشکیل شد
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت کالاهای اساسی؛ گوشت چند شد؟ +جدول
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • نوسان قیمتی گوشت قرمز از ۴۵۰ تا ۸۸۰ هزار تومان