Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش بین‌المللی «ایران در گذار» با هدف بررسی تحولات ایران از آستانه مشروطیت تا پایان قاجار با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران، موسسه فرانسوی مطالعات آناتولی IFEA و مؤسسه نگارستان اندیشه در روزهای ۲۶ و ۲۷ آذرماه در تالار عباس اقبال آشتیانی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکاه تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این کنفرانس بین‌المللی با همراهی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اداره کل فرهنگی و اجتماعیِ معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و کانون مطالعات بین‌رشته‌ای فرهنگی برگزار می‌شود.

 چهار نشست تخصصی و میزگرد در این نشست برگزار می شود که نشست اول، با موضوع «اندیشه و سیاست»؛ «آزادی و قانون» در آثار عبدالرسول مدنی کاشانی»، «مشروعیت دینی و اثبات تاریخی مشورت و مجلس به روایت «ثقه ‌الاسلام تبریزی»، مدرس شکست خورد اما مدرسیسم پیروز شد: نخستین دیدگاه‌های سوسیالیستی در نزد عالمان مسلمان قاجار (۱۳۲۴-۱۳۳۳ ق)» و «تشکیل مجلس عالی: سازوکار تصمیم­‌گیری دربارۀ مسائل مهم کشور در دوره فترت مجلس (۱۲۸۵- ۱۲۹۹)» با مدیریت «حسن حضرتی» گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


در نشست دوم «مفاهیم اجتماعی»، با موضوعات «از امید تا ناامیدی: دگرگونی دیدگاه توده‌ مردم درباره مشروطیت در ایران»، «تاجر ایرانی درگذار از سنت به مدرن ازدوره پیشامشروطه تاپایان قاجار»، «تبارشناسی مفهوم عدالت در ایران از طریق تغییرات سوژه انسانی در دوران مشروطه»، «انجمن سعادت استانبول؛ تلاشی در مسیر سنت و یا تجدد؟» و «مناقشه برسر تعریف مفهوم آزادی در میان تضاد گفتمانی سنت و مدرنیته؛ مطالعه موردی: تحلیل روزنامه اقیانوس» با مدیریت پنل توسط علیرضا ملائی توانی برگزار می‌شود.


او با بیان این‌که سومین نشست با موضوع «نگاه به ایران از بیرون» در دومین روز از این همایش بین‌المللی (سه‌شنبه ۲۷ آذر) به مدیریت «دنی هرمان» - رئیس انجمن ایران‌شناسی فرانسه – برگزار می‌شود، افزود: در این نشست نیز موضوعات «اطلاعات فرانسوی از جنبش مشروطه در تبریز پس از بسته شدن مجلس اول (ژوئیه ۱۹۰۸)»، «همدلی سیاسی و مرزبندی هویتی: رویکرد نخبگان مسلمان قفقاز به ایران ۱۹۰۸-۱۹۱۸»، «مدرنیزاسیون نظامی ایران در عصر قاجار: نگاهی به خاطرات ژنرال ولادیمیر کوزوفسکی»، «از ارومیه تا استانبول و تفلیس: زندگی، زمانه و کارنامه نویسندگی مجدالسلطنه افشار» و «سهم فرنگیان در گذار ایران به تجدد: گوستاو دمُرنی و اقدامات وی در ایران» مورد بررسی قرار می‌گیرند.

چهارمین نشست این همایش با عنوان «فرهنگ و هنر»  با مدیریت پنل«دنی هرمان» است که در آن مقاله‌های «گفتگوی فرهنگی دو همسایه مسلمان در عصر تجددگرایی و نوسازی: نگاهی به جایگاه نمایشنامه و تئآتر نوگرای عثمانی در ایران»، «مدرنیته و مطبوعات ایران در پایان عصر قاجار: شیوه نوین نوشتن و تفکر در روزنامه شفق سرخ»، «کاربست انگاره‌های قرآنی در نوسازی فرهنگی و تحول اندیشه دینیِ عصر مشروطه» و «اثر ترجمه روزنامه‌های هندی در ایران قاجار؛ مطالعه موردی: ترجمه‌های سیدحسین شیرازی (مترجم هندی)» ارائه می‌شوند.

میزگرد پایانیاسن همایش نیز عصر روز دوم همایش با عنوان «مشروطه: کامیابی یا ناکامی» توسط داریوش رحمانیان، دنی هرمان، ناصر تکمیل همایون و منصوره اتحادیه برگزار می‌شود.

کد خبر 4486788

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه تهران قاجار مشروطیت نشست هم اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نگارخانه ترانه باران، نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» در راستای رویکرد پژوهشی خود، میزبان نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» خواهد بود که با همکاری دانشگاه سوره و دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان و نگارخانه ترانه باران برگزار می شود.

این نشست روز جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۵ با حضور سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، مهران هوشیار دانشیار و مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه سوره، مهدی خانکه استادیار و ریاست مدرسه عالی مهارتی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره برگزار می شود و دانشجویان و اساتید پیرامون این موضوع به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست.

در پایان این نشست تخصصی به شرکت کنندگان در جلسه گواهی حضور از طرف دانشگاه اهدا خواهد شد.

نمایشگاه «روایت باران» توسط نگارخانه ترانه باران به عنوان نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی- اسلامی و با همکاری صندوق اعتباری هنر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده و بیش از ۱۷۰ اثر از هنرمندان و اساتید خوشنویسی را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه‌ با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی و همچنین رشد و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی و اسلامی و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه آثار قرآنی برگزار شده است.

نمایشگاه «روایت باران» تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای نیاوران دایر است و علاقه ‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند.

کد خبر 6085190

دیگر خبرها

  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • دهمین همایش بین‌المللی دوسالانه علوم شناختی برگزار می‌شود
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • برگزاری نشست تحلیل تحولات خاورمیانه از طوفان الاقصی تا وعده صادق
  • دومین جلسه برای بررسی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • برگزاری نشست سه جانبه برای بررسی برنامه‌های تیم ملی والیبال نشسته
  • هفته فرهنگی اصفهان با بیش از ۴۰۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود