Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که «در هندسه جهانی آینده قدرت، اروپا تلاش دارد تا در منطقه جای پای خود را در رقابت با ایالات متحده آمریکا مستحکم کند»، گفت: همکاری با تهران و ایجاد یک کانال اقتصادی می‌تواند اهمیت کلیدی در رقابت‌های آینده برای امتیازگیری از ایالات متحده آمریکا محسوب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی مطهرنیا با تاکید بر این‌که «اروپا تلاش می‌کند تا سرحد امکان سازو کار مالی ویژه با ایران را عملیاتی و از موهبت‌های ناشی از ایجاد آن در جهت بهره‌برداری‌های اقتصادی خود در ارتباط با ایران و برای کسب پرستیژ بیش‌تر در نظام بین‌الملل استفاده کند»، اظهار کرد: بهره‌برداری‌های تا زمانی است که فشار‌های اقتصادی به طور جدی به اروپا وارد نشود، البته باید قبول کرد اروپا خواهان کمک به ایران و حفظ برجام است، ولی نباید این واقعیت را نادیده گرفت که آمریکایی‌ها از قدرت بیشتری برای اعمال فشار و دیکته اراده خود به اروپا برخوردارند.

وی با بیان این‌که «اروپایی‌ها به دنبال سازوکاری به نفع ایران در چارچوب حفظ برجام هستند»، یادآور شد: تلاش اتحادیه اروپا در جهت حفظ میراث بزرگ اروپا با عملکرد خاویر سولانا، اشتون و نهایتا موگرینی در زمینه ایجاد فضای هماهنگ کننده میان ایالات متحده آمریکا و پنج قدرت بزرگ جهانی از جمله سه کشور اروپایی به منظور دستیابی به یک توافق‌نامه تاریخی بین ایران و ایالات متحده آمریکا در پرونده هسته‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: فراموش نکنیم، این سه شخصیت به‌عنوان مدیریت کننده دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنار پنج قدرت بزرگ جهانی به همراه آمریکا قرار گرفتند تا این توافق‌نامه حاصل شد و این یک دستاورد سیاسی بزرگ برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، اما خروج آمریکا از برجام برای اروپا یک ضربه حیثیتی را به دنبال داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: از سوی دیگر نخبگان موجود در کشور‌های بزرگ اروپایی از جمله سه کشور بزرگ اروپایی بالاخص آلمان، فرانسه و انگلیس همواره به دنبال آن بودند که پس از جنگ جهانی دوم و تثبیت قدرت برتر ایالات متحده آمریکا بر کشور‌های اروپایی زمینه‌های واگرایی اتحادیه اروپا از سیطره قدرت آمریکا را فراهم سازند.

وی ادامه داد: نخبگان سیاسی، الیت‌های فکری و سرآمدان جامعه اروپا همواره به این نکته تاکید داشتند که خواهان عبور از وابستگی‌های غیر منطقی به ایالات متحده آمریکا هستند و تلاش دارند خود را از دو قطب اقتصادی نیویورک و سیاسی واشنگتن مصون بدارند، کتاب استراتژیک بزرگ برای غرب اثر هلگا اشمیت یکی از آثار مهمی است که در این زمینه می‌توان مورد مطالعه قرار داد.

وی همچنین بیان کرد: اکنون ایجاد فرآیندی که طی آن اتحادیه اروپا بتواند به تمرین در برابر آمریکا و ایجاد یک مقاومت اقتصادی در مسیر خروج آمریکا از برجام را ممارست کند، برای اروپایی‌ها وضعیت مغتنمی را فراهم می‌کند، همچنین اتحادیه اروپا در عین حال که با آمریکا همکاری توأمان دارد، در جبهه غرب قرار می‌گیرد و رقابت‌های علمی آشکار و پنهانی را هم دارا بوده و آن‌ها خواهان آن هستند که بر فلات ایران در حد فاصل میان تنگه هرمز تا خلیج عدن تسلط داشته باشند و به خوبی این نکته برای انگلیس، آلمان و فرانسه روشن است که اگر آمریکا بتواند در این منطقه که دارای ژنوم ژئواستراتژیک است، مسلط شود دیگر نخواهند توانست گوی رقابت را به نفع خود بچرخانند؛ بنابراین در هندسه جهانی آینده قدرت، اروپا تلاش دارد تا در این منطقه جای پای خود را در رقابت با ایالات متحده آمریکا مستحکم کند و از این نظر همکاری با تهران و ایجاد یک کانال اقتصادی با ایران می‌تواند اهمیت کلیدی در رقابت‌های آینده برای امتیازگیری از ایالات متحده آمریکا محسوب شود، لذا اروپایی‌ها نیز خواهان آن هستند که به جای ایجاد یک محیط بازی با تهران، از تهران به‌عنوان برگ امتیازگیری در بازی در برابر واشنگتن نیز بهره ببرند. در حقیقت این نکته گریز ناپذیر است که اروپایی‌ها می‌خواهند تا بتوانند یک حلقه قوی، قدرتمند و کانال مستحکمی را از نظر اقتصادی با تهران فراهم سازند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: واقعیت این است که سطح روابط اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی با ایالات متحده آمریکا چندین برابر روابط با ایران است و اگر در بزنگاه تاریخی ایالات متحده آمریکا فشار مستقیمی را بر کشور‌های اروپایی در زمینه انتخاب بین تهران و واشنگتن بوجود آورد و واقعیت‌های موجود خود را بر اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی تحمیل کند، این فاصله چندین برابری ارتباط با پایتخت آمریکا در مقایسه با پایتخت ایران موجب می‌شود که آن‌ها در این بزنگاه‌های تاریخی سمت و سوی آمریکایی بپذیرند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید بپذیریم که اقتصاد آمریکا دیگر یک اقتصاد ملی نیست بلکه اقتصاد بین‌المللی است و نگاه‌های تحلیل‌گرایانه بدهی‌های اقتصادی آمریکا را متوجه واشنگتن می‌داند در حالی که بدهی‌هایی که در اقتصاد آمریکا وجود دارد، بدهی‌های ثروتمندترین کشور‌های جهان است که در ایالات متحده آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این سرمایه‌گذاری بین‌المللی است که در آمریکا این اندازه بدهی برای خود فراهم کرده است؛ گرچه با این وجود سود‌های کلانی هم دارند که می‌توان این بدهی را در برابر آن سود‌ها منطقی دانست.

وی تصریح کرد: این حجم وسیع از قدرت‌های اقتصادی آمریکا و آلوده شدن اقتصاد‌های بزرگ جهان از جمله اقتصاد اروپایی با این اقتصاد در وضعیت بین‌المللی اهرم فشار دیگری است که آمریکا در این زمینه دارد، این اهرم فشار نه تنها برای کشور‌های اروپایی بلکه برای چین و روسیه نیز خواهد بود، چرا که در جنگ تعرفه‌ها اکنون چین آماده عقب نشینی است و روسیه نیز تحت تحریم‌های کشنده قرار گرفته است.

مطهرنیا در پایان گفت: در واقع آمریکا تا این اندازه نفوذ سیاسی و امنیتی از منظر اقتصاد سیاسی دارد که معاون مدیر عامل شرکت هوآوری در کانادا به راحتی دستگیر می‌شود و با وجود تمام نفوذ خود اکنون پابند الکترونیکی به پای دارد و جریمه سنگینی را هم به خاطر اتهام دور زدن تحریم‌های ایران به پا کرده است. گرچه اروپا خواهان ایجاد ساز و کار مالی ویژه و تونل مستحکم ارتباطات اقتصادی میان کشور‌های اروپایی و تهران است. در عین حال باید بپذیریم که این کانال در یک زمین لغزانی قرار دارد که استحکام آن نسبی است و با کوچک‌ترین زلزله می‌تواند رفت و آمد اقتصادی در این کانال مساله‌ساز شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: کانال مالی اروپا تحریم های ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۱۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) وسایل جنگی باورنکردنی ارتش آمریکا؛ از گربه پشمالو تا شاهین سیاه!

زی‌سان: در این که ارتش آمریکا وسایل جنگی پیشرفته‌ای دارد، شکی نیست. با این حال، پیشرفت یک‌طرف ماجراست و داشتن وسایل جنگی غول‌پیکر و عجیب‌وغریب و حتی ترسناک، طرف دیگر مجرا. از FMTVها گرفته تا شاهین سیاه، ابزارهای جنگی‌ای هستند که به‌راحتی می‌توانند دشمن را از پا در بیاورند.

در این مطلب داریم به بررسی وسایل نقلیه باورنکردنی ارتش آمریکا بپردازیم. از کامیون‌های بزرگ گرفته تا هواپیما‌های بدون سرنشین. پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید کشف قدیمی‌ترین کارگاه اسلحه‌سازی جهان متعلق به ۷۲۰۰ سال پیش

 

کامیون‌های حامل

به گزارش زی‌سان؛ این وسایل، ستون فقرات ارتش ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، FMTVها، کامیون‌های بزرگ با تحمل و قدرت بسیار بالا هستند. این غول پیکرها، در حمل و نقل انواع محموله‌های مختلف ارتش ایالات متحده نقش مهمی دارند و به همیندلیل هم از عناصر اساسی در روند کار این ارتشند.

این کامیون‌ها که در اصل از ۱۷ نوع مختلف تشکیل شده اندکه هر کدام، برای تحقق اهداف مخصوص، طراحی ویژه دارند. امروز ده‌ها مدل از این وسیله نقلیه تاکتیکی، وجود دارد که مجهز به ابزار، صندلی و ظرفیت حمل مختلف از ۲.۵ تا ۱۰ تن هستند.

 

Cougar یا گربه وحشی پشمالو!

این خودروی کاملاً مقاوم در برابر مین، یک ماشین حمل و نقل پیاده نظام است که در زمینه محافظت در برابر مواد منفجره و سلاح‌های کوچک تخصص دارد.

کوگار یک لندکرفت ۴۷۵ هزار دلاری است. به توجه به تخصصش، مقاومتی عجیب در برابر انفجار‌های شدید، تا ۳۰ پوند TNT، در زیر چرخ‌ها و تا ۱۵ پوند TNT، در زیر واگنش دارد.

ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۴ استفاده از Cougar را در عملیات خود آغاز کرد. درنتیجه بمب‌های دست ساز اثر کمی روی آن می‌گذاشتند.

همچنین جالب است بدانید که این وسیله نقلیه، تهویه مطبوع دوگانه‌ای دارد که برای کمک به حمل و نقل مسافران طراحی شده. این نکته مهمی است! چراکه نیرو‌های نظامی در عراق در حالی که لباس‌هایی گرم، آنهم در آب و هوای گرمِ عراق به تن دارند، نیاز به تهویه هوا در خوردرو‌های نظامی برای جلوگیری از گرمازدگی دارند.

در حال حاضر هزاران کوگار در خدمت ارتش‌های ایالات متحده و انگلیس هستند.

 

شاهین سیاه UH-60

یک هلی‌کوپتر که به نام رهبر جنگجوی تاریخی آمریکایی نامگذاری شده و از زمان آغاز به کار در سال ۱۹۷۹ سهم عمده‌ای در عملیات ارتش ایالات متحده داشته است.

این جنگنده، به نمایندگی از نیرو‌های آمریکایی در کشور‌هایی مانند افغانستان، گرنادا، عراق و سومالی اقداماتی را انجام داده و تاکنون حدود ۴ هزار دستگاه از این وسایل نقلیه ساخته شده است.

علاوه بر ایالات متحده، نیرو‌های دفاع شخصی ژاپن، نیرو‌های مسلح کلمبیا و نیرو‌های مسلح جمهوری کره نیز از آن استفاده میکنند. همچنین، ده‌ها نوع شاهین سیاه برای مشتری‌های بین المللی در حال آماده سازی هستند.

برای خرید هر یک از این وسیله‌ها، به طور متوسط ۲۱.۳ میلیون دلار هزینه در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید تاکتیک‌های عجیب جنگی در دنیای باستان؛ از الاغ‌های قاتل تا بمب‌های عقرب

 

نگهبان M1117

این وسیله که خانواده‌ای خودرو‌های CommANDO است، یک وسیله نقلیه زرهی امنیتی معرفی شده که برای محافظت از پرسنل در محیط‌های جنگی استفاده می‌شود.

این جنگنده، با امکانات سنگینی که از یک نارنجک‌انداز Mk ۱۹، مسلسل M2HB براونینگ و مسلسل متوسط M240H تشکیل شده، هنگام خدمت ارتش آمریکا در افغانستان و عراق، توسط پلیس ارتش و در جهت امنیت کاروان مورد استفاده قرار گرفت. وزن این وسیله نقلیه تقریباً ۲۹۵۶۰ پوند است و می‌تواند ۵ نفر را در عملیاتی تا مسافت ۴۷۵ مایل حمل کند.

نگهبان M1117 می‌تواند حملاتی که از سمتِ اسلحه‌های کوچک، مین‌ها و مواد منفجره دست ساز به سمتش می‌آیند را کنترل کند. حتی این قابلیت را دارد که پس از اصابت ضربه، از نارنجک‌های موشکی‌اش بهره ببرد و به لطف سطحی زره پوش، همه آن‌ها را با هم منحرف کند.

 

اُشکُش M-ATV

M-ATV برای محافظت از خودرو‌ها در برابر مین ساخته شد. این وسیله نقلیه ۲۷۵۰۰ پوندی در سال ۲۰۰۹ وارد مرحله تولید شد و تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه از آن با قیمت ۴۷۰ هزار دلار ساخته شده اند.

M-ATV برای حمل یک راننده، سه مسافر و یک توپچی کاربرد دارد و در کنار آن می‌تواند محموله‌ای ۴ هزار پوندی را هم حمل کند. تسلیحات نصب شده روی سقف آن، طوری طراحی شده اند که بسته به شرایط، بتواند از راه دور یا به طور دستی کار کند.

کنترلِ دستی آن، به تفنگدارانش اجازه می‌دهد، که به سلاح‌هایی مانند موشک هدایت شوندهِ ضد تانک MILAN و مسلسل M۲۴۰ دسترسی داشته باشند.

 

چینوک CH-47

این بالگرد، برای اولین بار توسط شرکت موتور سازی Vertol تولید شد و قبل از اینکه توسط بوئینگ در سال ۱۹۶۰ خریداری شود، یکی از سنگین‌ترین بالگرد‌های بالابر دنیای غرب بود.

نامِ عجیبش را از یک قبیله بومی آمریکا در واشنگتن آورده و بیش از ۲۴ هزار پوند وزن دارد. چینوک می‌تواند با سرعتی معادل ۱۹۶ مایل در ساعت، از آسمان عبور کند. 

این وسیله که از سریعترین هلی کوپتر‌های ارتش ایالات متحده است، به تعدادِ ۱۲۰۰ فروند، برای خدمت در آمریکا و همچنین نیروی هوایی سلطنتی انگلستان وجود دارد. هزینه ساخت آن بیش از ۳۸ میلیون دلار است.

 

پرنده کوچک MH-6

متخصص در رصد، گشت زنی، پشتیبانی از هوای عمیق و کنترل هوای رو به جلو، ویژگی‌های این وسیله نقلیه هستند. پرنده کوچک MH-6 بخش مهمی از اسکادران هوایی ارتش ایالات متحده است.

MH-6 درواقع برای جایگزین شدن به جایِ OH-۶، که یکی از هلی کوپتر‌های سال ۱۹۶۰ بود، ساخته شد. تا سال ۱۹۶۳، ارتش درحالِ آزمایش نمونه‌های اصلاح شدهِ OH-۶ بود و موتورش را را برای سرعت و قدرت مانور بالاتر ارتقا داد.

از زمان ساخت این پرنده‌های کوچک، بیش از دوازده نسخه مختلف تولید شده که مجهز به انواع مختلف سلاح و تجهیزات تاکتیکی هستند.

 

هامویز Humvees

هامویز اولین بار توسط آرنولد شوارتزنگر بازیگر مشهور و سیاستمدار آمریکایی در سال ۱۹۹۲ خریده شد و پس از آن بود که محبوبیت پیداکرد. HUMVEE از سال ۱۹۸۳ به ارتش ایالات متحده خدمت کرده است.

این وسیله نقلیه، در ابتدا برای جایگزینیِ جیپ و سایر وسایل نقلیه سبک تاکتیکی، با وزنِ یک چهارم تا ۱.۲۵ تن ساخته شد. همچنین قادر به انجام بسیاری از کار‌هایی است که پیشینیانش انجام می‌داده اند.

بیش از ۲۸۱ هزار دستگاه از این وسایل نقلیه تا به امروز ساخته شده و بطور منظم همچنان مورد استفاده قرار میگیرند. قیمت یک هامویز با زره نظامی، ۲۲۰ هزار دلار است.

 

عقاب خاکستری MQ-1C

عقاب خاکستری MQ-۱C ساخته شده توسط شرکت "General Atomics Aeronautical Systems"، یک هواپیمای بدون سرنشین است که برای مأموریت‌های جنگی با ارتفاع متوسط و مقاومت طولانی طراحی شده است.

این پرنده، در اصل برای شرکت در مسابقات وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ پا به میدان گذاشت، اما شرکت جنرال اُتُمیکس امیدوار است این وسیله موفق به کسب قرارداد دولتی شود.

این شرکت تا سال ۲۰۱۳ بیش از ۷۵ مدل مجزا برای ارتش ایالات متحده ایجاد کرد و ۱۵۲ مدل دیگر در راه است.

تاکنون بیش از ۴.۷ میلیارد دلار برای پروژه عقاب خاکستری MQ-۱C هزینه شده است و ارتش ایالات متحده این سرمایه گذاری را بسیار مورد استفاده قرار میدهد و عقاب‌های خاکستری را از سال ۲۰۱۰ در افغانستان برای مأموریت‌ها مستقر کرد.

 

استرایکر (Stryker)

خانواده وسایل نقلیه Stryker مجموعه‌ای از وسایل نقلیه جنگنده هشت چرخ هستند که با زره پوش مجهز شده اند؛ آن‌ها یک لایه تخصصی برای محافظت در برابر حملات ضد تانک و راکت انداز دارند.

هزینه تولید این وسایل نقلیه سنگین، برای تولید هر واحد در سال ۲۰۰۲، ۳ میلیون دلار بود.

وزن استرایکر، تا ۲۰ تن است و می‌توان آن‌ها را با ۴ چرخ یا ۸ چرخ متحرک راند. آن‌ها انواع موانع سر راه را از میان می‌برند.

tags # اسلحه و جنگ افزار سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • (تصاویر) وسایل جنگی باورنکردنی ارتش آمریکا؛ از گربه پشمالو تا شاهین سیاه!
  • شکایت چین از آمریکا
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • استرداد آسانژ به آمریکا به تعویق افتاد
  • اوکراین| دلیل اصلی حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف
  • تحریم چین ازسوی آمریکا برای حمله سایبری به زیرساخت‌ها
  • آفریقای جنوبی به محور مخالف آمریکا می‌پیوندد
  • تل‌آویو برای سناریوی توقف کمک تسلیحاتی آمریکا آماده می‌شود
  • رئیس گشت مرزی آمریکا: اوضاع مرز با مکزیک تهدیدی علیه امنیت ما است