Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@16:54:05 GMT

اعتراض فعالان زیست محیطی به یک وعده روحانی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۱۳۶۶

ساعت24- به دنبال اعلام موافقت دولت با «طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی» که از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری در سفر به سمنان اعلام شد جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی با امضای یک نامه فوری به رئیس دفتر رئیس‌جمهور، خواستار توقف فوری طرح و مطالعه بیشتر و لحاظ نظرات کارشناسی در این طرح از سوی دولت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

یکی از راه‌های مهم برای غلبه بر این مشکلات آبی، استفاده از آب‌های شور و شیرین کردن آن‌هاست؛ پروژه‌ای که در خلیج فارس اجرا شده اما تا به حال در دریای خزر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده.

چرا بین شیرین کردن آب خلیج فارس و آب دریای خزر تفاوت وجود دارد؟ مهم‌ترین نکته در ضایعات و اثرات زیست محیطی شیرین کردن آب دریاست. از هر متر مکعبی که آب شور، شیرین می‌شود چیزی نزدیک به 40 درصد آن قابل استفاده است و 60 درصد آن حتی شورتر از قبل می‌شود که باید آن را به شکلی از محدوده خارج کرد.
در نوار ساحلی جنوب کشور مانند بوشهر، بندرعباس، بندر امام، چابهار و... پروژه‌های زیادی از شیرین کردن آب‌های خلیج فارس به خوبی اجرا شده. نکته اینجاست که خلیج فارس به آب‌های آزاد وصل است و بخشی از آب‌های شور باقی مانده از شیرین کردن آب را یا دوباره به دریا باز می‌گردانند یا در منطقه‌ای، نمک‌ها را تخلیه می‌کنند.
چنین روشی اما برای دریای خزر امکان‌پذیر نیست. اولاً به دلیل آنکه دریای خزر به آب‌های آزاد وصل نیست با بازگرداندن آب‌های شور، اوضاع این دریا نامناسب شده و از نظر زیست محیطی با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. دوماً امکان دفن نمک‌ها در منطقه وجود ندارد زیرا برخلاف جنوب کشور، زمین‌های اطراف دریا در شمال کشور همگی حاصل‌خیز است و فعالیت‌های کشاورزی در آن انجام می‌شود.
مشکل دیگر برای شیرین کردن آب دریای خزر، منابع محدود آبی است. با برداشت آب از خلیج فارس مشکل جدی از نظر منابع آبی به وجود نمی‌آید و آب‌های آزاد دوباره این منابع را پر می‌کنند. دریای خزر اما به علت آنکه دریاچه است و به آب‌های آزاد متصل نیست، با محدودیت شدیدی روبه‌رو است و برداشت غیر منطقی آب از آن باعث کم شدن آب این دریای استراتژیک خواهد شد.

منبع: کیهان

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۱۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ اقدامی به ویژه در حوزه صنعت بدون پیوست زیست محیطی معنا نداشته و در آینده موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت الاسلام و المسلمین قاسم روانبخش در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک»، در سخنانی اظهار داشت: محیط زیست دارای جایگاه بسیار متعالی و ارزشمند در فرهنگ ایرانی و اسلامی است، اما آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست، امنیت و سلامت مردم را به مخاطره انداخته و مرگ و میر و بیماری های صعب العلاج به دنبال داشته است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در جامعه ترویج شود و مردم نسبت به این مسأله آگاهی داشته باشند.

منتخب مجلس شورای اسلامی با اشاره به احادیث و روایاتی در حوزه محیط زیست، ایجاد آلودگی و از بین بردن طبیعت و محیط زیست را از منکرات قطعی و بسیار مذموم دانست و افزود: باید نگاه به سازمان محیط زیست در میان برخی از مردم و مسؤولان تغییر یافته و نسبت به قوانین و ضوابط آن متعهد باشند.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست به تنهایی امکان‌پذیر نیست و همه باید در این مسیر همکاری و مشارکت داشته باشند، بیان کرد: هیچ اقدامی به ویژه در حوزه صنعت بدون پیوست زیست محیطی معنا نداشته و در آینده موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.

روانبخش بر ضرورت تشکیل هیأت اندیشه ورز در حوزه محیط زیست با حضور صاحبنظران علمی و اجرایی تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم با رایزنی با دولت و دیگر نمایندگان مجلس، بتوانیم در جهت رفع مشکلات زیست محیطی در حوزه تقنین اقدامات خوبی صورت بپذیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست
  • خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • زمین پاک فرصتی برای افزایش آگاهی درباره مسائل زیست‌محیطی