Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@11:41:19 GMT

هشدار نسبت به مصرف داروی "زولپیدم"

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۱۳۷۷

سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف خودسرانه داروی "زولپیدم" به عنوان خواب‌آور و آرامبخش هشدار داد. ناطقان: چند سالی است که دارویی به نام زولپیدم وارد بازار دارویی ایران شده است. دارویی تازه وارد و کمتر شناخته شده که توسط بسیاری افراد جایگزین بیشتر خواب‌آورها شد، با این تفاوت که حتی نگرانی‌های مرسوم در مصرف سایر آرامبخش‌ها و خواب‌آورها، ابتدا به ساکن از بابت مصرف داروی زولپیدم ظاهرا وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، «زولپیدم» به هیچ‌وجه داروی بدون نسخه نیست، مصرف خودسرانه و خود تجویزی آن منجر به برخورد با موارد متعدد افرادی شده که بدون مصرف زولپیدم، اینک حتی قادر به ادامه زندگی روزمره نیستند. 
پیش ازین کارشناسان بارها گزارشاتی از اعتیاد به زولپیدم در میان جوانان، ورزشکاران، دانشجویان و دانش آموزان داده‌اند که لزوم پرداختن به این اعتیاد مدرن و هشدار در مورد مصرف خودسرانه این دارو را روشن می‌سازد.
 با این نگاه، نه تنها زولپیدم آن داروی به ظاهر کم عارضه سابق نیست، بلکه سوء مصرف و مصرف خودسرانه آن عوارض متعددی مثل اختلال حافظه، رفتارهای عجیب و لجام گسیخته، اختلال خواب، اختلال شناختی، اعتیاد و بعضا مواردی از مرگ مشکوک را به دنبال داشته است.
پیشتر رییس گروه مطالعات اعتیاد سازمان پزشکی قانونی گفته بود شوربختانه هنوز حتی بعد از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2013 میلادی زولپیدم را در ردیف داروهای پرخطر قرار داده که لازم است حتی طبیبان هم با احتیاط و در موارد لزوم نسخه کنند، همچنان در کشور ما به عنوان همان تازه وارد بی‌خطر به حساب می‌آید.
یافته ها حکایت از آن دارد با توجه به توانایی زولپیدم در برداشتن مهارهای ذهنی، شباهت عملکردی به الکل دارد و هنگامی که در دوزهای بالا استفاده شود می‌تواند سبب عوارض فراوانی شود. 
بر خلاف باور ابتدایی و آنچه در میان برخی جوانان مشهور است، این دارو سبب ایجاد تحمل، وابستگی و اعتیاد می‌شود و لازم است مانند سایر اعتیادها مورد توجه قرار گیرد.
هرگونه ارایه این دارو بدون نسخه و تجویز پزشک خلاف مقررات دارویی کشور بوده و قابل پیگرد قانونی است.
منبع: ایسنا برچسب ها: سازمان غذا و دارو ، زولپیدم ، آرامبخش

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو زولپیدم آرامبخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی


به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۳ نفر در بازه زمانی ۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در کشور خبر داد و عنوان کرد که ۱۴ نفر از این مسمومان همچنان بستری و تحت نظر هستند.

طبق اعلام این سازمان استان‌های فارس با ۱۶، لرستان با ۱۲ و کرمانشاه با ۱۰ نفر بیشترین مسمونان با قارچ وحشی را در کشور داشته اند که خوشبختانه هیچ یک از مسمومان، جان خود را از دست نداده است.


 این سازمان با اشاره به حجم بالای بارش در فصل بهار در اکثر نقاط کشور و افزایش رویش انواع قارچ‌ها در طبیعت، اعلام کرد: متاسفانه برخی گروه‌های طبیعت گرد نسبت به مصرف این قارچ‌ها اقدام می‌کنند که می‌تواند موجب بیماری آنها شود. با توجه به گرایش جوانان و مردم به طبیعت گردی، لازم است هشدار‌های لازم نسبت به پرهیز از مصرف قارچ‌ها در طبیعت داده و رسانه‌ها نیز در این زمینه اطلاع نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توزیع کننده غیر مجاز دارو در فلاورجان دستگیر شد
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه