Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-20@06:03:35 GMT

از بازی تا کتابخوانی در یک پاتوق نوجوانانه

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۱۴۰۵

از بازی تا کتابخوانی در یک پاتوق نوجوانانه

وارد که می‌شوم همه این کتابخانه، قفسه‌هایی کوچک پراز کتاب و میزی بزرگ و چند صندلی اطرافشان را تشکیل داده است.

خبری از سالن بزرگ مطالعه و تزئینات مختلف نیست. سادگی و بی‌آلایشی این کتابخانه بیش از هرچیز به چشم می‌آید. کتابخانه‌ای که در آن خبری از اعتبارهای دولتی و زرق و برق‌های آنچنانی وجود ندارد، اما تعداد گردش کتاب‌ها در بین اعضای کتابخوان‌ها، نهاد کتابخانه‌های استان آن را جزو کتابخانه‌های پر مخاطب نامیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جا شعبه دوم کتابخانه مردمی - عمومی مشارکتی، امیرحسین فردی در حاشیه شهرک شهید رجایی است.

  یک صبح در کتابخانه

تعدادی از اعضا و برخی از مادران هم در کتابخانه حضور دارند. به سراغ مهلا حسین‌پور ۱۳ ساله و کلاس هفتم که یکسال و نیم عضو همین کتابخانه است، می‌روم و علت حضورش راکه می‌پرسم، می‌گوید: خوشبختانه کتابخانه در مسیر خانه مان قرار دارد و از زمان باز شدن این کتابخانه خیلی خوشحالم که می‌توانم به راحتی کتاب را بگیرم و بخوانم چون در این منطقه کتابخانه نزدیک ما نبود. او می‌افزاید: تاکنون بیش از ۱۶۰ کتاب خوانده‌ام و هفته‌ای ۲ کتاب و گاهی بیشتر از کتابخانه کتاب می‌گیرم.

او که بیشتر رمان‌های خارجی و ایرانی را دوست دارد، در آینده تصمیم دارد، پزشک شود و تصریح می‌کند: کتاب‌های دختر شینا، نرگس، چراغ جادو، گرداب سکندر و... جذاب‌ترین رمان‌هایی است که خوشحالم آن‌ها را خواندم.

  شرایط ساده عضویت

نیلوفر رئیسی ۱۵ ساله، کلاس هشتم که از نوروز امسال عضو این کتابخانه شده است، می‌گوید: کتاب‌های آموزشی و رمان را دوست دارم و کتابدارهای این کتابخانه مرا به ادامه دادن مطالعه و کتابخوانی تشویق می‌کنند. او ادامه می‌دهد: این کتابخانه شرایط عضویتش بسیار ساده است تا اعضا براحتی بتوانند از این مکان استفاده کنند. برای مثال عضویت برای دانش آموزان ۳۰۰۰ تومان و برای افراد دیگر خانواده ۵۰۰۰ تومان به همراه مدارک شناسایی و عکس می‌باشد. او که بیش از ۱۶۸ کتاب را مطالعه کرده کتاب‌های راز درخت کاج، شاهنامه، اشعار سهراب سپهری، گلپوش وغیره را دوست دارد.

  عضویت خانوادگی

زهرا صدیقی مادر ۴۰ ساله‌ای که خانه‌دار است و دیپلم او به همراه دو فرزندش در کتابخانه حضور دارد و می‌گوید: من سه فرزند ۱۵، ۱۱ و ۹ ساله دارم. بچه‌ها از کودکی با کتاب خواندن آشنا بودند و جایزه‌های آن‌ها برای کار خوب، کتاب رنگ‌آمیزی و مداد رنگی و کتاب قصه بود. کتابخانه امیر رضا فردی که در این محله راه‌اندازی شد بچه‌ها عضو شدند و هنگام گرفتن کتاب برای آن‌ها خودم هم عضو شدم و بیشتر کتاب‌هایی که در راستای تربیت فرزندان و کتاب‌های مذهبی است را از کتابخانه به امانت می‌گیرم.

این مادر علاقه‌مند به کتابخوانی تأکید می‌کند: به اعتقاد من برخورد و تشویق مسئولان در مدارس برای کتاب خواندن می‌تواند در نگاه بچه‌ها به آینده بسیار تأثیرگذارباشد.

  خلاصه کتاب یا نقاشی آن

امیر محمد که کلاس سوم و درحال خواندن کتاب دانستنی‌های شگفت انگیز زمان، نوشته هلن تیلوراست، در تأیید حرف مادرش می‌گوید: کتاب خواندن خیلی خوب است و مادر بعد از خواندن هرکتابی از من می‌خواهد خلاصه آن را برایش تعریف کنم و یا نقاشی در رابطه با آن بکشم. فاطمه فرزند این بانوی کتابخوان که کلاس پنجم است هم مشغول خواندن کتابی علمی با عنوان الکتریسیته است و می‌گوید: علاوه برکتاب‌های علمی کتاب‌های مذهبی را دوست دارم و سعی کردم ازآن‌ها درس بگیرم. نمازم را سر وقت می‌خوانم، حجابم را رعایت می‌کنم و می‌دانم تهمت ودروغ بسیار بداست.

 کتاب خوان برتر و اهل حافظ خوانی

در بین اعضای این کتابخانه فرهاد رفیعی، مشغول خواندن اشعار دیوان حافظ است، ۱۲ سال دارد و درآینده می‌خواهد مورخ شود. او بیش از ۱۰۰ کتاب را خوانده و اشعار عارفانه و رمان‌های نوجوان را بسیار دوست دارد.

او اظهار می‌دارد: من جزو۱۰ نفر اول عضواین کتابخانه هستم و برای من کتاب خواندن حس خوب آشنایی با تجربیات دیگران است که در زندگی من می‌تواند بسیار راهنمای خوبی باشد.

خواهر او سهیلا هم می‌گوید: کلاس چهارم دبستان هستم و با برادرم هر دو عضو این کتابخانه هستیم و کتاب‌های نونهالان و شعرهای طنز را دوست دارم و در آینده دلم می‌خواهد پزشک خوبی بشوم.

  کتابداران جهادی

بی‌بی فاطمه بابل، دیپلمه، متولد ۶۳ مادر یکی از اعضای کتابخانه عمومی - مردمی و مشارکتی امیرحسین فردی است که علاوه بر عضویت برای کمک به عنوان کتابدار هم حضور دارد.

او می‌گوید: دو پسر من سید امیر و سید امیر محمد هاشمی عضو این کتابخانه هستند و خود من هم به عضویت درآمدم و کتاب‌های تربیت فرزندان و حوزه مذهب و دفاع مقدس را دوست دارم و از مطالعات خودم در پایگاه بسیج که به عنوان مربی حلقه‌ها حضور دارم از آن‌ها برای آموزش به بچه‌ها کمک می‌گیرم.

  کتاب‌های به روز برای منطقه

مسئول شعبه دوم کتابخانه امیر حسین فردی در شهرک شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید:این کتابخانه یک کتابخانه مردمی - عمومی مشارکتی است که توسط ۴ نفر شورای مرکزی اداره می‌شود که آن‌ها نیزاز بچه‌های حاشیه شهرهستند و این مکان را راه‌اندازی کرده‌اند.

زینب شجاعی که کارشناس زبان عربی است، ادامه می‌دهد: هدفمان از راه‌اندازی این کتابخانه خلأیی بود که در این منطقه احساس می‌شد از این رو سعی کردیم، کتابخانه در محلی باشد که در دسترس همه علاقه‌مندان به کتاب باشد و در جهت ترویج کتاب، روی عناوین و موضوعاتی که نیاز منطقه است، تمرکز کردیم برای مثال از آنجایی که تعدادی از اعضا، مادران این منطقه هستند ۵۰ عنوان کتاب تربیتی برتر را در این کتابخانه تهیه کردیم. برای مثال کتاب «من دیگرما» که همه مادرها پس از خواندن آن به یکدیگر سفارش خواندن آن را به هم می‌کنند در این کتابخانه خریداری شد.

  اهدا، نذر و کمک خیرین

وی خاطرنشان می‌سازد: این کتاب‌ها از طریق اهدای کتابخانه شخصی برخی افراد، پول‌هایی که به عنوان نذر یا صدقه کتاب و یا توسط مردم که کتابی را در منزل داشته‌اند و بعد از مطالعه به این کتابخانه اهدا شده است در حال کار است.

  مسابقات کتابخوانی

وی از دیگر برنامه‌های این کتابخانه را برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه دختران و پسران نوجوان اعلام می‌کند و می‌گوید: دو کتاب راز درخت کاج برای دختران و کتاب گرداب سکندر برای پسران جهت مسابقات کتابخوانی برگزارشد که بسیار مورد استقبال قرارگرفت.

  پاتوق بازی

شجاعی از پاتوق بازی در جهت نشاط و شادی بچه‌های عضو کتابخانه خبر می‌دهد و بیان می‌دارد: هرهفته در روزهای چهارشنبه پسران و دختران در روزهای پنج شنبه به پاتوق بازی می‌آیند و با وسایل ابتدایی و ایجاد خلاقیت به بازی‌های آموزشی می‌پردازند.

  کلاس‌های تقویتی با دانشجویان جهادی

وی همچنین اظهار می‌دارد: از دیگر برنامه‌های این کتابخانه برگزاری کلاس‌های تقویتی درسی به خواسته خود اعضا و خانواده ‌ایشان بود که توسط دانشجویان جهادی دانشگاه فردوسی دراین مکان برگزار می‌شود که مورد استقبال قرار گرفته است.

  کتابداران جهادی، مشارکت خیرین

وی درباره کتابدارهای این کتابخانه می‌گوید: کتابدارهای این کتابخانه جهادی کار می‌کنند و حقوق دریافتی به اندازه تأمین هزینه رفت و آمد آن‌هاست. هزینه‌های این کتابخانه توسط خیرین پرداخت می‌شود و هر فردی با اندک کمک هم می‌تواند در این کار زیبا مشارکت داشته باشد.

وی در خاتمه خاطرنشان ساخت: این کتابخانه مشارکتی درسه شعبه منطقه طبرسی، قرقی، و شهرک رجایی مشغول به کاراست و ساعت کار این شعبه ۱۰ و ۳۰ صبح تا ساعت ۱۳ هرروز برای علاقه‌مندان دایر است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کتاب مشارکتی کتابخانه نوجوانان مشارکت در کتابخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۱۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه سادات میررسولی از برگزاری ۳۷۴ طرح پاتوق گفتگو در گلستان خبر داد و اظهار کرد: در نخستین مرحله از اجرای این طرح، ۱۳۴ پاتوق دانش آموزی، ۷۲ مورد دختران و ۲۰۳ مورد برای عموم بانوان برگزار شد.

وی افزود: این طرح با هدف تقویت مهارت‌های ارتباطی، انسجام و همگرایی بیشتر در درون جامعه، کم شدن فاصله حاصل از جنگ شناختی دشمن با عموم مردم و ایجاد انس و ارتباط سالم در قالب‌های گفتگوی چهره به چهره در فضاهایی با مخاطب عام تر برگزار شد.

کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: حوزه خانواده و بانوان این اداره کل در مناسبت‌های مختلف از طریق راهبرد گفت‌وگو اقشار مختلف جامعه اعم از استاد حوزه و دانشگاه، دانشجویان، دانش آموزان، بانوان خانه‌دار، دختران، جوانان و نوجوانان را کنار یکدیگر گرد هم آورده و شرایطی رقم‌زده تا اقشار جامعه حول یک محور با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۳۲۸ بانو در این طرح شرکت کردند، افزود: با توجه به اجرای طرح ملی زندگی با آیه‌ها، پیش بینی می‌شود در سه ماه اول سال ۱۴۰۳ تعداد پنج هزار بانوی گلستانی در پاتوق زندگی با آیه‌ها شرکت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • حس خوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان جاری است
  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • مسابقه بزرگ کتابخوانی به مناسبت شهادت امام علی (ع) + جوایز ویژه
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان
  • «بخوانیم و بسازیم»؛ شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند