Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، پارک آب و آتش یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین پارک‌های پایتخت است که در مجموعه اراضی عباس آباد تهران و در قلب شهر جای گرفته است. شاید تنوع در جاذبه‌های مختلف باشد که این پارک را محبوب کرده است و یکی از این جاذبه‌ها میدان مشاهیر است.

میدانی که جزوی از بوستان نوروز به حساب می‌آید و قرار بود با جانمایی ۶۰ نیم تنه از مشاهیر ایران تبدیل به مکانی شود که شهروندان با قدم زدن در آن با مجسمه‌هایی از مشاهیر ایران زمین روبه‌رو و آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دروازه میدان مشاهیر با سبک معماری اصیل ایرانی طراحی و ساخته شده و خوش آمدگوی مهمانان و گردشگران است. از دروازه که عبور کنید با پایه‌های ۶۰ مجسمه از مشاهیر ایرانی مواجه می‌شوید که تاکنون تعداد ۵ عدد از این مجسمه‌ها نصب شده است این درحالی است که پروژه این میدان در سال ۹۲ آغاز شد اما بعد از گذشت ۵ سال، فقط شاهد جانمایی ۸ درصد از نیم تنه‌ها هستیم.

مجتبی موسوی (معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران) درخصوص پروژه میدان مشاهیر گفت: این پروژه در چند فاز برنامه ریزی شده بود و از همان ابتدا می‌دانستیم که ممکن است چند سال طول بکشد. براساس سیاستگذاری اولیه نصب ۶۰ نیم تنه از مشاهیر در دستور کار قرار داشت که مطالعه اولیه انجام و ۶۰ نفر از مشاهیری که قرار است نیم تنه آنها در این بخش نصب شود، انتخاب شدند.

او ادامه داد: در فاز نخست، نیم تنه پنج تن از مشاهیر که خیام، حافظ، ابن سینا، ملاصدرا، رازی و ملاهادی سبزواری هستند، ساخته شد که حدود یک سال و نیم قبل روی پایه‌ها نصب شدند. در فاز دوم نیز ۴ نیم تنه از مشاهیر دیگر که شامل سعدی، صوفی رازی، عطار و سهروردی می‌شود در دست ساخت است که طی یک ماه آینده در جایگاه خود نصب خواهند شد. در نظر داریم تا در فواصل زمانی منظم طی سه سال آینده سایر نیم‌تنه‌های باقی مانده را در دستور کار ساخت و نصب قرار دهیم البته این امر باتوجه به در نظر گرفتن بودجه و هزینه‌هایی که نیاز است، زمان‌بر خواهد بود. به زودی فراخوان می‌دهیم هنرمندان منتخب درصدد ساخت نیم تنه‌ها برآیند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درخصوص  چرایی زمان بر بودن تحقق این پروژه گفت:  از ابتدای امر برنامه‌ریزی از این قرار بود که این مجسمه‌ها طی چند سال جانمایی شوند چراکه قصد داشتیم مشارکت هنرمندان متعدد و بیشتری را در این پروژه به همراه داشته باشیم. اما در هر حال تکلیف میدان مشاهیر مشخص است و فقط برای آنکه بتوانیم با هنرمندان مورد نظر قرارداد ببندیم تا کار را انجام دهند به زمان نیاز داریم. البته باید در بودجه سالیانه نیز این امر را برنامه‌ریزی کنیم. بزودی شاهد تکمیل این پروژه خواهیم بود.

به اعتقاد موسوی، براساس شرایط موجود اینگونه پیش‌بینی می‌شود که بتوان طی سه سال آینده شاهد جانمایی نیم تنه مشاهیر و تکمیل ۹۲ درصد باقی مانده پروژه میدان مشاهیر پارک آب و آتش بود.

البته این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که طی سه سال گذشته شاهد ساخت و نصب تنها ۵ نیم تنه از مشاهیر بودیم و گفته می‌شود که به زودی ۴ نیم تنه دیگر نیز نصب خواهد شد. اینگونه که به نظر می‌رسد قرار است بیش از ۵۰ نیم تنه باقی مانده، طی سه سال آینده ساخته و نصب شود که با توجه به تجربه سه سال گذشته تا حدودی بعید به نظر می‌رسد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درخصوص این امر توضیح داد: در ابتدای امر نحوه کار و ساز و کار آن مشخص نبود و نیازمند مطالعات اولیه بود. به دست آوردن شکل اجرایی آن نیازمند گذر زمان بود که باید مورد بررسی قرار می‌دادیم اما اکنون تمامی این موارد مشخص شده‌اند و ساز و کار تعیین شده است.  بنابراین فکر نمی‌کنم که تکمیل این پروژه بیش از ۳ سال زمان نیاز داشته باشد.

 او در خصوص اختصاص بودجه برای تکمیل این پروژه گفت طی سال جاری برای ساخت چهار نیم تنه حدود ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته بودیم این درحالیست که ساخت کارهای قبلی حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دربرداشت که انجام شد. احتمالا با توجه به تورم موجود متوسط هزینه  ساخت هر یک از نیم تنه‌ها در سال‌های آینده بیشتر شود و حدود ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سالیانه نیاز داشته باشیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مجسمه مجتبی موسوی پارک آب و آتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست

برنمی آیم به تسکین دل خودکام خویش چون فلک در بیقراری دیده ام آرام خویش   موجه بی دست و پا رادایه ای چون بحر نیست فارغم از فکر آغاز و غم انجام خویش   چشمه امید رانتوان به خاک انباشتن ورنه می گشتم ز بی صیدی شکار دام خویش   شکرستانی برای تلخکامان گشته است غفلت شیرین لبان ازلذت دشنام خویش   دردسر بسیار دارد دردمندیها که من سوختم چون لاله تاپرکردم ازخون جام خویش   حرص برمن دردهای نسیه راکرده است نقد صبح نا گردیده می افتم به فکر شام خویش   گرچه مطلب نیست در پیغام دردآلود من خجلتی دارم،که نتوان گفت، از پیغام خویش   شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست چشم ما درپرده دارد جامه احرام خویش   قوت گویاییی تا در زبان خامه هست ثبت کن بر صفحه ایام صائب نام خویش کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • معرفی دستاوردها و زندگی مشاهیر هدف مهم احداث باغ مشاهیر است
  • پیشرفت ۸ درصدی عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر
  • امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده