Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@02:44:34 GMT

ساخت و ساز مسکن در مسیر رونق

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۲۱۸۸

ساخت و ساز مسکن در مسیر رونق

آمارها نشان از قرار گرفتن ساخت و ساز مسکن در مسیر رونق دارد و وزیر راه و شهرسازی نیز با طرح های جدید به این امر کمک می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ساخت و ساز مسکن در سال های گذشته به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن دچار مشکلات فراوان شده بود اما حالا مرکز آمار گفته که ساخت و سازها در مسیر رونق قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش، طبق اعلام مرکز آمار، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهرداری‌های کشور در فصل بهار ۹۷ نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۲.۴ درصد افزایش داشته است.

 

بررسی نتایج طرح «گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده از جانب شهرداری‌های کشور» در فصل بهار سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که تعداد ۹۰ هزار و ۶۶۷ واحد مسکونی در فصل بهار امسال در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۲.۴ درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ۲.۶ واحد بوده است.

 

تعداد ۳۴ هزار و ۲۷۸ پروانه احداث ساختمان در شهرداری‌های کشور در فصل بهار ۹۷ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۰.۴ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۳.۱ درصد افزایش داشته است.

 

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در فصل بهار امسال حدود ۱۷ هزار و ۴۳۸ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۰.۹ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵۰۹ مترمربع بوده است.

 

به گزارش شبستان این آمار در حالی منتشر شده که ساخت و ساز بخش خصوصی در تهران ۳۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

وزیر راه و شهرسازی نیز به دنبال افزایش میزان ساخت و سازهاست و در همین زمینه محمد اسلامی تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، نوسازی ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های ناکارآمد و تولید ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن تا سال ۱۴۰۰ را طرح هایی برای تحقق این امر عنوان کرده است.

 

یادآور می شود، عایدی ساخت‌وساز مسکونی در تهران براساس متوسط قیمت زمین و برآورد واقعی از هزینه احداث، محاسبه شد. «ارقام رسمی» مربوط به میانگین بهای خرید ملک کلنگی و همچنین «فراخوان مجهز به ریزهزینه‌ها» برای سرمایه‌گذاری ساختمانی نشان می‌دهد تابستان امسال مابه‌التفاوت قیمت فروش آپارتمان و قیمت تمام شده ساخت در پایتخت ۵۷ درصد بوده است. این میزان عایدی با لحاظ مدت زمان اجرای پروژه -۱۸ تا ۲۴ ماه- قابل وصول است. حاشیه سود ساخت‌وساز در پایین شهر، زیر ۵ درصد و در مناطق شمالی تا دو برابر است.

 

آمار رسمی مربوط به میانگین قیمت زمین در مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران است و هزینه ساخت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نیز به‌طور میانگین برآورد شده است. بر این اساس در حال حاضر عایدی ساخت و ساز مسکونی در تهران به‌طور متوسط ۵۷ درصد برآورد می‌شود. این رقم براساس وضعیت بازار زمین و مصالح ساختمانی پس از وقوع بخشی از شوک‌های ارزی در سال جاری یعنی در تابستان سال ۹۷ استخراج شده است. میانگین قیمت زمین در تهران در فصل تابستان ۸ میلیون و میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در این فصل ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

 

طبق همین عایدی نرخ ساخت و ساز در تهران هم رشد داشته است.

 

براساس گزارش مرکز آمار، در فصل بهار امسال ، تعداد ۱۹ هزار و ۶۵۹ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۳۰.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۳۱.۶ درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ۶.۴ واحد بوده است.

 

تعداد ۳ هزار و ۵۵ پروانه احداث ساختمان ازجانب شهرداری تهران در فصل بهار ۹۷ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۴۲.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۳۴.۴ درصد افزایش داشته است.

 

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان صادرشده از سوی شهرداری تهران در فصل بهار ۹۷ بالغ بر ۳ هزار و ۵۳۷ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲۹.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۳۲.۳ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره مورد بررسی حدود یک هزار و ۱۵۸ مترمربع بوده است./

 

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند آران و بیدگل استان بوشهر هرمزگان یمن شهرستان آران و بیدگل دولت خراسان جنوبي مجلس رشد وتوسعه رشد مسکن ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۲۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است

همشهری آنلاین- سیدمحمد فخار: در پی ارائه لایحه بودجه از سوی شهرداری تهران، شورای شهر نقش بی‌بدیلی در تصویب بودجه‌های سالانه دارد. تطابق منابع و درآمدها با مصارف و هزینه‌ها مهم‌ترین نقشه راهی است که شورای شهر ششم برای آن تلاش کرده و در ۳لایحه بودجه سالانه به آن پرداخته است.

بودجه سال ۱۴۰۱

رقم مصوب

۵۰ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۰

۴ درصد

میزان تحقق

۶۵ درصد

سهم حمل و نقل ۳۶درصد

۱۸.۳ میلیارد تومان

سهم حوزه فرهنگی ۸درصد

۴.۳ میلیارد تومان

----------

بودجه سال ۱۴۰۲

رقم مصوب

۷۵.۹ میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۱

۳۵ درصد

سهم حمل و نقل ۴۵درصد

۳۴ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۱

۴۷ درصد

سهم حوزه فرهنگی ۱۰درصد

۷.۵ میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۱

۴۳ درصد

میزان تحقق

۱۴۰ درصد

----------------

بودجه سال ۱۴۰۳

رقم مصوب

۱۵۰ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۲

۵۰ درصد

سهم حمل و نقل ۴۸درصد

۷۲ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۲

۵۳ درصد

سهم حوزه فرهنگی ۹درصد

۱۴ هزار میلیارد تومان

میزان رشد نسبت به ۱۴۰۲

۴۷ درصد

کد خبر 848308 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شهردارى تهران تهران بودجه 1403

دیگر خبرها

  • آمار هولناک تلفات جاده‌ای/ زخم کیفیت خودروهای داخل درمان نمی‌شود؟
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی
  • بیش از ۹۰ درصد جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • مکان‌یابی ۱۳ هزار هکتار زمین برای ساخت شهرک‌های نهضت ملی مسکن
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • شناسایی ۶۰ شهید خدمت | ساخت ۱۱ هزار مسکن
  • استفاده از خاک جزیره هرمز برای ساخت نهضت ملی مسکن
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در خراسان رضوی نسبت به سال قبل