Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:35:43 GMT

امید به توسعه آذربایجان شرقی بر مدار واقع گرایی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۲۴۱۲

امید به توسعه آذربایجان شرقی بر مدار واقع گرایی

تبریز - ایرنا - هفته نامه سلام تبریز در اولین شماره خود در مقاله ای با عنوان « امید به توسعه آذربایجان شرقی بر مدار واقع گرایی» به نحوه انتخاب استاندار جدید و آینده توسعه استان در سایه استفاده از تجارب افراد باتجربه و نخبگان پرداخته است.

به گزارش این هفته نامه، اگر چه انتخاب رییس پیشین دانشگاه تبریز به عنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی از منظر عرف حاکم بر مناسبات سیاسی دهه های اخیر در این خطه هنجارشکنانه بود، اما این اجماع را در بین جریان های سیاسی، نمایندگان مجلس و افکار عمومی به وجود آورد که با نشستن یک دانشگاهی پشت سکان مدیریت استان می توان به توسعه علمی این خطه امیدوار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..
اهمیت ساختارشکنی در انتخاب پورمحمدی به عنوان استاندار آذربایجان شرقی به ویژه زمانی دوچندان شد که مجمع نمایندگان استان که تاکنون در خصوص مسایل راهبردی مرتبط با این خطه مهم، حرکت لاک پشتی و حتی انفعالی داشته است، در این مورد فعالانه وارد میدان شد و اکثریت اعضای آن، به گفته رییس مجمع، از این انتخاب حمایت کردند.
بروز این اتفاق در سپهر سیاسی آذربایجان شرقی، افق جدیدی را مبنی بر احتمال بهره گیری از تجربیات دانشگاهی و شخصیت های علمی و فرهیخته در سطوح مختلف مدیریتی استان توسط نماینده جدید کابینه اعتدال موجب شد.
از سوی دیگر شناخته شدن پورمحمدی به عنوان چهره ای معتدل و به دور از افراط و تفریط های تجربه شده در نزد افکار عمومی و گروه ها و جریان های سیاسی، زمینه ساز همگرایی نسبی نگاه های مختلف برای کمک به وی در راستای اجرای برنامه های مدون توسعه ای همچون «سند تدبیر و توسعه» شده است.
البته بدیهی است که انتخاب استاندار جدید آذربایجان شرقی در وهله اول و اقدامات بعدی وی در تحولات تیم مدیریتی در وهله بعد می تواند زمینه ساز دیدگاه های متفاوت و حتی سوگیرانه باشد که آن نیز از منظر باور به تکثرگرایی سیاسی امری عادی و رایج است.
اما آنچه که جمعیت سه میلیون و 900 هزار نفری آذربایجان شرقی، نخبگان، گروه های مرجع و جریان های سیاسی دلسوز به حال این خطه از استاندار جدید آذربایجان شرقی انتظار دارند و او خود نیز در اظهاراتش به آن تاکید کرده است، تلاش برای انجام امور با استفاده از اختیارات تفویض شده قانونی وی پرهیز از گره زدن همه مسایل و مشکلات به پایتخت، هر چند بجا و درست، است.
شاید با این نگاه برخاسته از دید آکادمیک پورمحمدی بود که وی به تازگی در اظهارنظری متفاوت و واقع بنیانه اعلام کرد که پایین بودن نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی از متوسط کشوری، نشانه مهاجرفرست بودن استان است.
این در حالی است که بدعت نادرست پایین بودن نرخ بیکاری آذربایجان شرقی از متوسط کشوری که در دوره اصلاحات و توسط یکی از معاونان استانداری بنیان گذاشته شده بود، در نزدیک به 2 دهه اخیر به یک تابو تبدیل شده بود و کسی، چه در راستای استفاده تبلیغاتی از آن یا سنگینی جا افتادن این رقم آماری نادرست، جرات انکار آن را نداشت.
اما پورمحمدی که چنته ای آکنده از تجربه از تضارب آراء و دیدگاه ها در محیط دانشگاهی دارد، می تواند با کنار زدن ساختار نهادینه شده یارگیری پیرامونیان حول نماینده جدید دولت در عمارت استانداری، خون جدیدی به رگ های «شمس العماره» در تبریز تزریق کند تا نام نیکی از خود در عرصه مدیریتی آذربایجان شرقی بر جای بگذارد.
بدیهی است که پیمودن این راه ناهموار و شاید ایده آل در کوتاه مدت و آن هم در شرایطی که جریان های سیاسی خاص به دنبال تخریب سکاندار جدید استان، به دلیل آنچه که انتخاب چهره های نامناسب از نظر آنان به عنوان جایگزین های احتمالی معاونان استاندار عنوان می شود، کاری بس دشوار و نفس گیر است و می تواند نامهربانی های فراوانی را از طرف دوستان و مخالفان متوجه استاندار جدید کند.
در واقع استاندر جدید آذربایجان شرقی در مدت باقیمانده از حیات دولت تدبیر و امید، باید تصمیم های درست و به دور از هیجان سیاسی زیادی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اتخاذ کند که عملگرا و واقع گرا بودن آنها می تواند به ظاهر هزینه های سیاسی زیادی برای وی داشته باشد، اما بدون شک کفه این هزینه ها در موازنه با رضایت افکار عمومی و ماندگاری اقدامات انجام شده سبک خواهد بود.
امید که «دست به دست هم دهیم به مهر خطه خویش کنیم آباد».
8023/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ديگر رسانه ها استاندار جديد سلام تبريز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی

(تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی

دیگر خبرها

  • فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی
  • اعتبار توسعه راه‌های جنوب استان بوشهر تامین شد
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • قطعی گاز در ارومیه
  • بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد
  • خروش آبشار شیرلان از دل کوه‌های هریس + فیلم
  • ترکمانچای شهرستان شد
  • حضور سه دوچرخه سوار استان در اردوی تیم ملی
  • صنعت دامپروری در آذربایجان شرقی
  • (تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی