Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@17:17:38 GMT

سهم ۵۰ درصدی سزارین از زایمان های ۶ ماهه اول سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۲۷۲۲

سهم ۵۰ درصدی سزارین از زایمان های ۶ ماهه اول سال ۹۷

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حریرچی، روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی با عنوان این مطلب که کاهش مرگ و عوارض ناشی از بارداری و زایمان در مادران باردار یکی از شاخص های مهم بهداشتی درمانی در هر کشوری است، گفت: بارداری و فرزندآوری یکی از شیرین ترین خاطره خانواده است و قاعدتا خانواده ها انتظار ندارند که با عوارض و مرگ و میر همراه باشد ولی در سال های قبل از پیروزی انقلاب تعداد زیادی اززنان جوان ایرانی در حین بارداری و زایمان و یا بعد زایمان دچار مرگ و یا عوارض قابل توجه می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در چهل سال اخیر میزان مرگ و میر مادران باردار در ایران به میزان بسیار قابل توجهی کاهش یافته است. همه کشورهای جهان تحت عنوان اهداف توسعه هزاره متعهد به کاهش ۷۵ درصدی میزان مرگ و میر مادران باردار در دوره ۲۵ ساله ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ شده بودند.

حریرچی افزود: در آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده ، کشور ایران جزو موفق ترین کشورها در دستیابی به این هدف توسعه هزاره اعلام شده است و جمهوری اسلامی ایران بیش از ۷۵% مرگ و میر مادران را کاهش داده است. هدف اصلی ایران و دیگر کشورها در مقطع زمانی کنونی پایان دادن به مرگهای قابل اجتناب مادران باردار است.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: شایع ترین علت پذیرش در کل بیمارستان های کشور، زایمان است. در سال ۹۵ در کشور ۱۵۲۸۰۵۴ زایمان چه به صورت طبیعی و چه به صورت سزارین انجام شده است که از این ۱۵۲۸۰۵۴ مورد زایمان ۲۷۷ مورد مرگ و میر مادران باردار در کل کشور موجود بوده است.

وی افزود: به عبارت دیگر از هر صد هزار زایمان ۱۸.۱ مورد مرگ و میر دشته ایم که نسبت به سال های گذشته و نسبت به کشورهای مشابه آمار بسیار خوبی است. در ۲۵ سال پیش این  آمار ۹۰ مورد مرگ و میر باردار به ازای هر صد هزار زایمان در کشور بوده است.

حریرچی ادامه داد: در سال ۱۳۵۶ تعداد مرگ و میر مادران ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار زایمان بوده است که رسیدن به عدد ۱۸.۱ در صدهزار نشان دهنده کاهش بیش از ۹۳ درصدی در مرگ و میر مادران در طی چهل سال بعد انقلاب است. با وجود این کاهش چشمگیر و این موفقیت عظیم هنوز باید اقدامات دیگری برای کاهش مرگ و میر مادران باردار خصوصا در بعضی استان ها باید انجام شود. هدف اصلی وزارت بهداشت، کاهش مرگ و میر مادران به زیر ۱۰ در هر صد هزار مورد زایمان یا کمتر از یک مورد مرگ و میر در هر ده هزار زایمان است.

وی گفت: دو علت اصلی مرگ و میر مادران، خونریزی و مسمومیت حاملگی است. یک موضوع زمینه ای در میزان مرگ و میر مادران افزایش سن بارداری است. میزان مرگ و میر مادران باردار در سن بالاتر از ۳۵ سال سه برابر مادران زیر ۳۰ سال و در مادران باردار بیش از ۴۰ سال بیش از چهار برابر مادران زیر ۳۰ سال است.

سخنگوی وزارت بهداشت، اظهارداشت: در ۶ ماهه اول سال ۹۷ آمار سزارین کل کشور ۵۰ درصد بوده است که نسبت به ۵۱.۲ درصد ۶ ماهه اول سال ۹۶ کاهش داشته است. آمار سزارین نخست‌زا  از ۴۸.۳ درصد در ۶ ماهه اول سال ۹۶ به ۴۷.۵ درصد در ۶ ماهه اول سال ۹۷ رسیده است.

وی ادامه داد: گرچه در سال های بعد از اجرای طرح تحول سلامت، روند کاهشی در میزان سزارین ایجاد شده است و از رقم ۵۶ و ۵۵.۶ درصدی سزارین کل و سزارین نخست‌زا به ارقام ۵۰ و ۴۷.۵ درصدی رسیده است، ولی هنوز تا رسیدن به رقم مطلوب ۱۰ الی ۱۵ درصد سزارین در کل زایمان ها نیاز به اقدامات بیشتری است.

ادامه دارد...

کد خبر 4487159 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت طرح تحول سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است

‌به گزارش خبرگزاری مهر، صابر جباری، با عنوان این مطلب که ۵۰۰ مرکز آموزش هنگام ازدواج در سراسر کشور با خدمات رایگان فعال هستند، گفت: هم اکنون خدمات درمان ناباروری در همه مراکز دولتی کاملاً رایگان ارائه می‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک مرکز ناباروری سطح ۳ وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر درمان، خدمات پیشگیری از ناباروری و اصلاح سبک زندگی هم در دستور کار قرار گرفته است.

جباری ادامه داد: هنوز درصد سزارین‌ها در کشور ما بالا است که برای سلامت مادر و جنین خطرات جدی به همراه دارد.

وی افزود: به روایت آمار، کودکان ناشی از سزارین نسبت به کودکان ناشی از زایمان طبیعی خطر ابتلاء به آسم و بیماری تنفسی شأن بیشتر است.

جباری گفت: تجهیز خوابگاه‌های متأهل دانشجویی و افزایش وام ودیعه دانشجویی، کاهش نوبت شب کاری کادر درمان از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت است.

وی به اجرای منشور کرامت مادری اشاره کرد و افزود: فاصله سن ازدواج و فرزندآوری از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافته و توصیه ما به زوجین این است که تا دو سال ابتدای ازدواج به فرزندآوری اقدام کنند.

کد خبر 6088342 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • سقوط شدید فروش گوشی‌های اپل در چین
  • سود شرکت ایلان ماسک نصف شد
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • ضرر ۳۵۵ میلیون دلاری بوئینگ
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • افزایش ۱۰ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل