Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@06:16:25 GMT

لاریجانی:‌ بودجه ۹۸ باید با اصلاحاتی ارائه شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۲۹۳۲

لاریجانی:‌ بودجه ۹۸ باید با اصلاحاتی ارائه شود

رئیس مجلس گفت: بودجه سال ۹۸ باید همراه با اصلاحاتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه (۲۶ آذرماه ۹۷) در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری که با حضور جمعی از مقامات، صاحب‌نظران و اندیشمندان در تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما باید ۲ مسیر در سال جاری طی کنیم که یکی از آنها این است که بودجه سال ۹۸ را با اصلاحاتی ارائه شود و همچنین به موازات آن ما اصلاح ساختار بودجه را براساس تدابیر رهبری و طبق قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی مدون کنیم و بعد برای بودجه سال ۹۸ می‌توانیم اصلاحیه داشته باشیم و سال ۹۹ را بر پایه همین تدوین کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه بودجه۹۸ توسط نوبخت و دوستان نامه اعتراضی کمیسیون امنیت‌ملی به دولت درباره بودجه دفاعی

وی افزود: این دغدغه رهبری معظم انقلاب در خصوص بودجه سال ۹۸ کل کشور دغدغه بسیار سنجیده و مهمی است و همه باید از آن حمایت کنیم، چرا که این یک کار مبنایی برای کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای جلالی به این نکته اشاره کرد که از انجمن‌های علمی استفاده می‌شود اما کم چرا کم استفاده می‌شود؟ این اشکال شماست. 

لاریجانی انجمن‌های علمی را بهترین سرمایه برای کشور دانست و تصریح کرد: شما صاحبنظران و کارشناسان باید از این انجمن‌ها بیشتر استفاده کنید، شما باید برای استفاده از دانشگاهیان نهایت استفاده را داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: بنده چند سال پیش هم به شما گفتم که از انجمن‌های علمی دانشگاه حداکثر استفاده را داشته باشید اکنون هم تأکید می‌کنم سال آینده اینجا آمدید نگویید کم استفاده کردیم بلکه بگویید استفاده حداکثری داشتیم، همین است که دانشگاه‌های کشور را دلگرم می‌کنند که به سمت نیازهای کشور بروند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در راستای استفاده از انجمن‌های علمی شاید شما بگویید ما پول نداریم البته که بحث بودجه آن یک وجه است و ایجاد کردن ارتباطات هم وجه دیگر آن است.

 لاریجانی در ادامه یادآور شد: دانشگاهیان اینقدر دنبال این معانی و مباحثی مانند پول نیستند بلکه بیشتر در پی این هستند که مشکلات کشور حل شود. بنده حاضرم منابع شما را از هر کجایی که می‌شود تأمین کنم اما شما ارتباطاتتان را با انجمن‌های علمی برقرار کنید چرا که اینها سرمایه علمی هستند.

 رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص چابک‌سازی دولت گفت: یکی از سیاست‌های کلی کوچک کردن دولت و چابک‌سازی آن است، خیلی سال است که این یک سیاست کلی است اما دولت نه چابک و نه کوچک شد، چرا اینگونه است؟ 

وی بر همین اساس اضافه کرد: البته این کوچک‌سازی در حد اینکه افرادی بازنشسته می‌شوند وجود دارد. در قانون بازنشستگی هم عده‌ای جدا شدند اما این تاثیر کمی می‌گذارد. تا زمانی که وضع دولت اینقدر فربه است و پیکره پهنی دارد زمینه برای ترقی و سرمایه‌گذاری در کشور باقی نمی‌گذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشکل دولت این است که نمی‌داند با چه مکانیزمی کارمندانش را کم کند لذا باید برای آنها یک جا و زمینه اقتصادی فراهم کند تا این افراد را به آنجا انتقال دهند تا دولت کوچک شود.

لاریجانی یکی از مسائل مهم در بحث کوچک‌سازی دولت را دولت الکترونیک خواند و گفت: این مسئله هم خود یک مسئله مهم است حتی اگر دولت الکترونیک هم ایجاد شود حجم کارمندان ما باید کاهش پیدا کند و در این زمینه ورزیده شوند لذا شما باید یک تئوری داشته باشید که دولت بتواند نیروهای خود را کمتر کند.

ادامه دارد...

منبع: مشرق

کلیدواژه: قانون بازنشستگان بازار سکه و ارز ظریف اعتراضات فرانسه بودجه بودجه 98 رئیس مجلس علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۲۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟

نگاهی به بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، نشان می دهد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۳.۸۹ درصد، دومین دستگاهی است که بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاههای اجرایی به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور حدود سه چهارم از کل بودجه سالانه دولت را به خود اختصاص می‌دهد که بر اساس برآورد‌ها این بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۹ درصد رشد داشته و به ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بودجه دستگاه‌های اجرایی شامل ۷۷ درصد از کل بودجه عمومی کشور است که مجموع بودجه دستگاه‌های اجرایی مختلف در قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد به طوری که ۷۸.۸ درصد متعلق به قوه مجریه ۱۷ درصد مربوط به سایر دستگاهها، ۳.۹ درصد قوه قضاییه و ۰.۳ درصد سهم قوه مقننه است.

در این میان نگاهی به سهم قوه مقننه از بودجه دستگاه‌های اجرایی بیانگر آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به ترتیب بیشترین سهم را از بودجه دستگاه‌های اجرایی دارند و در مجموع بیش از ۴۲ درصد از بودجه دستگاهی را تشکیل می‌دهند.

سهم ۴۸ درصدی وزارت بهداشت از کل اعتبارات اختصاصی

نگاهی به اعتبارات اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه سهم ۴۸ درصدی از کل اعتبارات یاد شده را دارد.

در کنار آن باید توجه داشت که وزارتخانه با ۲۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، پس از وزارت کار بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاه‌های اجرایی دارد که ۱۳.۸۹ درصد از کل مصارف دولت را در بر می‌گیرد.

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، دولت برای وزارت بهداشت بودجه ۳۹۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته است که رشد ۲۷ درصدی نسبت به بودجه امسال دارد؛ از این رقم ۲۴۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه‌ای و ۲۰ هزار و ۹۵۶ هزار میلیارد تومان سهم اعتبارات سرمایه‌ای است که به ترتیب ۱۷ درصد و ۲۰۷ درصد رشد دارد.

نکته قابل تامل اینکه در لایحه بودجه ۱۳۰ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای این وزارتخانه دیده شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد افزایش بودجه اعتبارات سرمایه‌ای وزارت بهداشت همسو با برنامه دولت سیزدهم است که قصد دارد در سال پایانی دولت، طرح‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان را تکمیل و وارد مدار خدمت رسانی کند چنانچه در دو سال و نیم گذشته توانسته است در مجموع ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه نماید.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، از افتتاح ۹ هزار تخت دیگر در سالجاری خبر داده است.

یکی از نکات مهم در جداول بودجه دستگاه‌های اجرایی، رشد جهشی بودجه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ذیل وزارت بهداشت تعریف می‌شوند. طبق لایحه دولت، اعتبارات سرمایه‌ای ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور رشد بیش از ۱۰۰ درصد را در سال جاری تجربه خواهند کرد که از جمله می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، مرکزی، همدان، تربت حیدریه، نیشابور، آذربایجان شرقی، مراغه، بوشهر، لرستان، اهواز، دزفول، گیلان، کرمان، گلستان، هرمزگان اشاره کرد.

علاوه بر این، اعتبارات سرمایه‌ای صندوق رفاه دانشجویان ۱۸۸۳ درصد، سازمان غذا و دارو ۳۳۷ درصد، سازمان انتقال خون ایران ۲۸۶ درصد و انستیتوپاستور ۲۳۰ درصد امسال رشد خواهد داشت که علت افزایش جهشی اعتبارات عمرانی صندوق رفاه، به برنامه وزارت بهداشت به ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • افزایش نظامی گری دولت انگلیس
  • پیش بینی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان ایثارگران
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟