Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پول‌نیوز -از بندر انزلی، که زمانی تنها بندر ایران در دریای خزر بود، تا لاهیجانی که زمانی خیابان‌هایش از خیابان‌های رشت هم عریض‌تر بودند همگی در سفرنامه‌های مسافران خارجی ادوار گذشته‌ی این دو ناحیه ثبت شده‌اند.




لاهیجان و بندر انزلی دو ناحیه از استان گیلان هستند که مسافران خارجی حتی از دوران قاجار از آنها دیدن می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیابان‌های سنگفرش لاهیجان و بازار پررونق پرورش ابریشم در آن به علاوه‌ی بندر انزلی، که زمانی در خط ساحلی دریای خزر یکه‌تازی می‌کرد، همگی در سفرنامه‌های سفیران خارجی عصر قاجار ضبط شده‌اند. در این مقاله گزارش‌های آنان درباره‌ی این دو شهر را می‌خوانیم.

موسیو بهلر فرانسوی در سال ۱۲۳۱ از جاده‌ها و بازار لاهیجان نوشت:
«لاهیجان در ۳۰ کیلومتری رشت واقع شده و از سمت شرق و جنوب گسترش یافته است. راه دستیابی به آن از میان جنگل و رودهای بزرگ می‌گذرد که در فصل زمستان گذر از آن خیلی سخت می‌شود. مسیر و رودخانه‌ها به سمت پیره‌بازار رشت رفته و پس از طی بیش از ۱۰ کیلومتر، به روستایی به نام کوچه‌اصفهان می‌رسند.

لاهیجان ۹۸۵ خانه دارد و شهر خوبی است که با درایت اداره می‌شود. بازار بسیار بزرگ و تمیزی دارد. کرم ابریشم در آنجا بسیار به عمل می‌آورند و تجارت ابریشم صورت می‌گیرد. در طرف جنوب و شرق آن، کوه‌های کوچک پردرخت و باصفایی هست. بالای یکی از کوه‌ها عمارت باشکوهی بود اما حالا خراب شده است. بین کوه‌ها و لاهیجان سبزه‌زار و چمن خوبی هست که در هنگام بارندگی به کل گلی و باتلاقی می‌شود.
در طرف راست لاهیجان راهی سنگفرش قرار دارد که از میان درخت و جنگل می‌گذرد. این راه را شاه عباس ساخته و در ابتدا گویا خیلی خوب و محکم بوده است».
«خیابان‌های لاهیجان از خیابان‌های رشت پهن‌تر هستند»

چارلز فرانسیس مکنزی انگلیسی در سال ۱۲۳۷ از تعجب مردم لاهیجان هنگام دیدنش گفت:
«در لاهیجان، عده‌ای جمع شده عبور ما را تماشا می‌کردند. حتی عده‌ای از زنان از خانه‌ها بیرون آمده بودند تا کنسول انگلیسی، که در این نواحی جانوری ناشناخته است!، را ببینند. خیابان‌های لاهیجان از خیابان‌های رشت پهن‌تر هستند. من در اول شهر تکیه‌ای دیدم با نقاشی‌های نسبتاً خوب از نقاشی شوشتری که ماجراهای شهادت امامان را کشیده بود. حاکم لاهیجان با حرارتی هر چه تمام‌تر می‌خواست علاقه‌ی خود به دولت انگلیس را نشان دهد.

روز بعد در مدت کوتاهی که در شهر قدم زدم متوجه شدم که حتی یک زن هم در خیابان‌ها نیست. فکر می‌کنم این دستور حاکم متعصب شهر است که در امور مذهبی با ملاها کاملاً هم‌عقیده است. هم‌اکنون با آنکه در شهر تعداد بسیاری مسجد وجود دارد، باز هم مشغول ساختن یکی دیگر هستند در صورتی که بهتر بود جاده‌ها را تعمیر می‌کردند.
امروزه تالاب سوستان، شیطان کوه، دریاچه و آبشار لاهیجان از جمله جاذبه‌هایی هستند که معمولاً گردشگران خارجی از آنها دیدن می‌کنند.

راولینسن انگلیسی در سال ۱۲۱۵ بندر انزلی را تنها بندر دریای خزر معرفی کرد:
«بندر انزلی تنها بندر در تمامی خط ساحلی دریای خزر و به عبارتی مهم‌ترین بندر ایران در این منطقه است. اما با این حال، این بندر آنقدر بزرگ نیست که بتوان آن را شهر دانست».

ارنست اورسل بلژیکی در سال ۱۲۶۱ تنها فانوس دریایی و عمارت سلطنتی بندر انزلی را دیدنی دانست:
«بندر انزلی شهری نیست که از لحاظ جاهای دیدنی و جالب غنی باشد. به نظر من غیر از فانوس دریایی و جایگاه سلطنتی جایی دیگر نیست که زحمت دیدنش ارزش داشته باشد».

مامونتوف روس در سال ۱۲۸۸ از رشد قابل توجه بندر انزلی نوشت:
«بندر انزلی دارد با مخارج نسبتاً کمی به یک بندر مناسب تجاری تبدیل می‌شود که به واسطه‌ی اهمیت ترانزیتی آن بر آبادی‌اش افزوده خواهد شد. در انزلی، پیربازار محل کوچکی است که شوسه‌ی رشت به تهران از آنجا شروع می‌شود. گل و لای، شلوغی باربران و درشکه‌چیان و گاه درگیری آنها در یک دقیقه می‌تواند حتی مسافر باتجربه را گیج کند».
تالاب و ساحل انزلی امروزه پرجاذبه‌‌ترین مکان این بندر مهم به حساب می‌آید.




منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۲۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات مرد ۳۸ ساله از ارتفاعات لیالستان

عامر محبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروز طی گزارشی از مرکز کنترل عملیات استان گیلان مبنی بر سقوط یک مرد ۳۸ ساله از ارتفاعات لیالستان لاهیجان، تیم عملیاتی پایگاه امداد و نجات دیزبن به محل حادثه اعزام شدند.

محبی با اشاره به اینکه این فرد به علت سقوط از ارتفاع دچار آسیب دیدگی شدید شده بود، گفت: پس از بررسی‌های اولیه با توجه به شرایط بد منطقه و صخره‌ای بودن محل یک تیم تخصصی نجات از پایگاه هلال احمر رودسر به محل حادثه اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: پس از ایجاد کارگاه تخصصی نجات بعد از ساعتی از شروع عملیات دسترسی به مصدوم میسر می‌شود پس از اقدامات لازم، مصدوم از مرگ رهایی یافته و به مکان امن منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است یک تیم از ایستگاه آتش نشانی شهرستان لاهیجان و چند تن از مردم منطقه در این عملیات حضور داشتند.

کد خبر 6085614

دیگر خبرها

  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی
  • (تصاویر) نگاه رسانه‌های خارجی به ایران؛ از عید نوروز تا شادی حمله به اسرائیل
  • نجات مرد ۳۸ ساله از ارتفاعات لیالستان
  • رفع تصرف زمین‌های دولتی در شهرستان لاهیجان
  • بهاریه «جشن گل سرخ» در دیار گنبدهای فیروزه‌ای
  • مورایس: در رختکن به بازیکنان بطری جادو دادم
  • ژوزه مورایس: بازیکنانم نیمه دوم مقابل ملوان بسیار عالی بودند
  • مورایس: بین ۲ نیمه یک بطری جادو میان بازیکنان تقسیم کردیم!
  • سپاهان با شکار قوی سپید مدعی ماند/ملوان فقط یک نیمه بازی کرد
  • پخش زنده دیدار امروز ملوان از شبکه باران