Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@06:23:03 GMT

820 تن محصول گياهان دارويي در يزد برداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۳۱۰۹

820 تن محصول گياهان دارويي در يزد برداشت شد

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي يزد با اشاره به افزايش سطح زير کشت گياهان دارويي در استان نسبت به سال 96 گفت: در سال 97، 820 تن انواع محصول از هزار و 300 هکتار زمين‌هاي زير کشت برداشت شد.

يدالله جواد پور، روز دوشنبه در حاشيه بازديد از تعدادي مزارع گياهان دارويي ابرکوه در گفت‌وگو با ايرنا سطح زيرکشت سال گذشته را 950 هکتار و ميزان توليد را 650 تن ذکر کرد و افزود: 28 گونه گياهان دارويي در استان کشت مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي عمده اين گياهان را زعفران ، به‌ليمو، آويشن ، نعناع فلفلي، خار مريم ، گل‌گاوزبان، شاه‌تره ، کاسني ، خارشتر ، زبره سياه و سبز ، آلوئه ورا، گل محمدي ، زرشک ، آنغوزه ،شيرين‌بيان و... ذکر کرد.
اين کارشناس ارشد حوزه باغباني يزد افزود: کاشت و توسعه گياهان دارويي علاوه بر صرف جويي در آب به‌طور متوسط در هر هکتار براي کشاورزان 92 ميليون ريال درآمدزايي دارد.
جواد پور بابيان اينکه براي توليد گياهان دارويي مديريت جهاد کشاورزي شهرستان‌هاي استان يزد 200 تا 500 ميليون ريال وام با همکاري بانک هاي عامل به متقاضيان پرداخت مي‌کنند، يادآور شد: براي توسعه و افزايش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفي گونه‌هاي مقاوم و متناسب با شرايط اقليمي منطقه توسط کارشناسان در برنامه هاي کاري سازمان قرار دارد.
اين کارشناس حوزه کشاورزي استان با اشاره به اختصاص وام براي تهيه نهاده‌هاي کشاورزي و توزيع 65 هزار نشاء و نهال گياهان دارويي يارانه‌اي شامل به‌ليمو ، مرزنگوش ، بادرنجوبه ، نعناع فلفلي و سرکار گل، اظهار کرد: گياهان دارويي به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به ديگر گياهان و بازار فروش از لحاظ اقتصادي مقرون ‌به ‌صرفه تر است .
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي يزد ادامه داد: با توجه به چالش هاي کم‌آبي و افت سطح آب هاي زير زميني، ظرفيت‌هاي خوبي براي توسعه کشت گياهان دارويي و محصول گلخانه‌اي در استان وجود دارد.
به گفته وي بخشي از محصول علاوه بر بازارهاي يزد ، عمده آن پس از بسته بندي و فراوري به ساير استان ها و خارج از کشور
ارسال مي شود.
زمين‌هاي قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دليل تداوم 2 دهه پديده خشکسالي ، کاهش بارندگي و توسعه کشت گياهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت مي‌شود.
سالانه افزون بر يک‌ميليون و 620 هزار تن انواع محصول کشاورزي و دامي به همت 76 هزار بهره‌بردار در اين حوزه توليد مي‌شود که شامل 790 هزار تن محصول زراعي و باغي و 460 هزار تن محصول گلخانه‌اي و 380 هزار تن محصول دامي است.
استان يزد بر پايه سرشماري آبان ماه سال 1395، يک ميليون و 138 هزار نفر جمعيت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقيه در روستاها و آبادي ها زندگي مي کنند.
از مجموع جمعيت استان، 53 هزار نفر در ابرکوه سکونت دارند، مرکز اين شهرستان در 140 کليومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد
7540/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۳۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، در نشست امروز شورای کشاورزی استان از سایت مدیریت ستاد گیاهان دارویی به نشانی نشانی www.herbalplant.ir رونمایی شد.
دهقان پور رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: رونمایی از این سایت سبب می‌شود اطلاعات تولید و فراوری گیاهان دارویی و میزان کشت و محل کشت آن‌ها برای سرمایه گذاران مشخص می‌شود.
فارس با داشتن بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گیاهان دارویی تولید بیش از نیمی از گیاهان دارویی کشور را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داد.
در این نشست همچنین برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه کشاورزی علاوه بر اعتبارات ملی، بودجه استانی هم در نظر گرفته شد استاندار فارس در این نشست بر علمی‌تر شدن تولید و بهره‌برداری محصولات حوزه کشاورزی تاکید کرد و از متولیان خواست در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی از هوش مصنوعی استفاده کنند.
دکتر ایمانیه استاندار فارس  هم در این نشست بر علمی‌تر شدن تولید و بهره‌برداری محصولات حوزه کشاورزی تاکید کرد و از متولیان خواست در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی از هوش مصنوعی استفاده کنند.
 در این نشست همچنین برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه کشاورزی علاوه بر اعتبارات ملی بودجه استانی در نظر گرفته شد.
حل مشکل کاهش سهم سوخت ادوات کشاورزی و تلاش برای پیشگیری از پیشروی ملخ‌های مراکشی در مزارع و باغ‌های فارس از دیگر مباحث مطرح شده در شورای کشاورزی بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان