Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-19@20:33:09 GMT

نفت آماده سومین عرضه به بورس؛ این بار ریالی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۳۱۴۴

نفت آماده سومین عرضه به بورس؛ این بار ریالی

در حالی که دو بار نفت خام سبک در بورس به صورت ارزی - ریالی عرضه شده است، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت در حال انجام مذاکراتی هستیم که نفت به صورت کاملا ریالی در بورس عرضه شود.

 طی ماه‌های گذشته دو بار نفت خام سبک در بورس انرژی ایران عرضه شده است. اوایل آبان ماه امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی روی میز معاملات قرار گرفت که قیمت پایه هر بشکه نفت در آن زمان حدود ۷۹ دلار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روز معاملات اولین عرضه، سه نفر در این رقابت شرکت کردند و در نهایت با تعدیل قیمت نفت در بورس  ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سبک به  قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت داد و ستد شد.

بعد از عرضه نفت در بورس، مدیرعامل بورس انرژی خبر از احتمال تعدیل قیمت نفت در بورس داد و گفت که این قیمت، قیمت متعادلی است؛ ضمن این‌که اگر تا زمان بارگیری محموله، قیمت نفت خام افزایش یا کاهش یابد، قیمت متناسب با آن تعدیل خواهد شد.

در این میان ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ هم برای دومین بار نفت در بورس عرضه شد. آنگونه که در اطلاعیه عرضه آمده بود، قرار بر این بود که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک برای عرضه روی تابلو معاملات برود که در نهایت قیمت هر بشکه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در دومین عرضه ۶۴.۹۷ دلار معامله شد؛ بدین معنا که نفت بورسی در این مدت حدود ۱۰ دلار نسبت به اولین دوره تعدیل شد.

فروش نفت در بورس انرژی به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است؛ به طوری‌که متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش‌پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.

در عین حال مدتی است که عرضه نفت در بورس انرژی متوقف شده و در این مدت اطلاعیه عرضه‌ای منتشر نشده است ولی در آخرین واکنش‌ها وزیر نفت اعلام کرده که عرضه نفت در بورس در انتظار تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی است.

زنگنه تاکید کرد که «پیش از این برای فروش یک میلیون بشکه نفت اجازه صادر شده بود که به دنبال آن هستیم برای عرضه شش ماهه و فروش ریالی نیز مجوز بگیریم. امیدواریم این موضوع در اولین جلسه شورای عالی هماهنگی مطرح شود و با یک تغییراتی و تجاربی که پیدا کردیم، ما تقاضا می کنیم که اگر قبول کردند با مقدار بیشتری ولی ۶ ماهه اجازه بگیریم که عرضه کنیم و این راه را باز کنیم».

در عین حال شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس اوراق بهادار - به تازگی درباره احتمال عرضه مجدد نفت در بورسانرژی اعلام کرد که « با وزارت نفت در این مورد وارد مذاکره شده‌ایم که نفت به صورت کاملا ریالی در بورس عرضه شود. هر زمان که وزارت نفت بگوید ما آماده عرضه نفت در بورس هستیم».

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع شرایط عرضه دام و گوشت قرمز وارداتی و تولید داخل و قیمت ها در بازار پرداخت.

در حال حاضر وضعیت عرضه دام و گوشت قرمز چگونه است؟
پوریان: هم اکنون عرضه دام بسیار گسترده است و علت آن بنابر پیش بینی های قبلی افزایش سطح زایش های پاییز و زمستان بود که خوشبختانه محقق شد.

بنابر اعلام مرکز آمار جمعیت دامی افزایش پیدا کرده است به طوریکه جمعیت دام سبک به ۷۱ میلیون راس و دام سنگین ۵.۵ میلیون راس رسیده است.

با توجه به شرایط مساعد عرضه، قیمت دام در بازار چگونه است؟
پوریان: هم اکنون عرضه گسترده دام منجر به کاهش قیمت گوشت و نزدیک شدن به نرخ واقعی در بازار شده است.

بنابر آمار روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم تنظیم بازار عرضه می شود که در کنار توزیع گوشت منجمد و گوشت تولید داخل، بازار را اشباع کرده که همین امر از ابتدای هفته منجر به روند کاهشی قیمت گوشت گرم گوساله و گوسفند در اکثر نقاط شده است.

استان خوزستان که به طور معمول بالاترین قیمت دام زنده و گوشت قرمز را دارد، طی روزهای اخیر بدلیل افزایش عرضه، هرکیلو گوشت گوساله برای مصرف کننده با نرخ ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزارتومان و گوشت گوسفندی ۵۲۵ تا ۵۳۰ هزارتومان در قصابی های این استان عرضه می شود.

در شرایط فعلی با عرضه گسترده دام نیازی به خرید حمایتی دام است؟
پوریان: بنابر پیش بینی های قبلی با گرم شدن هوا شاهد تغییرات در بحث قیمت دام زنده و گوشت قرمز هستیم، اما بدلیل گرم شدن هوا برنامه ریزی ها برای خرید حمایتی دام از دامدار و صادرات باید صورت بگیرد.

وزارت جهاد قیمت خرید حمایتی هرکیلو دام از دامدار را ۱۹۵ هزارتومان اعلام کرده است، اما قیمت خرید حمایتی باید بالای این رقم باشد. در خصوص صادرات دام هم باید برنامه ریزی هایی در راستای مدیریت بازار انجام شود.

هم اکنون متوسط قیمت هرکیلو دام زنده در کشور ۲۱۰ هزارتومان که با هفته های گذشته بسیار متفاوت است.

وضعیت جمعیت دام سنگین کشور  به دلیل واردات دام زنده و گوشت قرمز در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ به نقطه مطلوب رسیده است و براین اساس انتظار می رود که قیمت گوشت تولید داخلی در هفته های آتی کاهشی شود.

آیا آماری از جمعیت قابل کشتار دام در کشور وجود دارد؟

پوریان: امسال رقمی معادل ۱۸ میلیون راس دام سبک باید از گردونه تولید خارج شود که با احتساب زایش های بهاره رقم بسیار بزرگی است.

در حال حاضر جمعیت دامی مازاد قابل کشتار در بخش سبک ۲ تا ۳ میلیون راس و دام سنگین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار راس است که باید فضا و امکانات برای کشتار این تعداد دام ایجاد شود.

با توجه به جمعیت دام سبک و همچنین آماده کشتار در محدوده ۳ میلیون راس باید خرید حمایتی صورت بگیرد و حداقل ۵۰۰ هزار راس صادر شود.

آمارها حاکی از آن است که کل کشتار دام  در سال های گذشته ۷.۵ تا ۸ میلیون راس بوده است و از آنجاکه امسال ۱۸ میلیون راس باید از گردونه تولید خارج و کشتار شود، دامداران با مشکلات متعددی در بحث نگهداری و تغذیه روبرو خواهند بود.

با گرم شدن هوا نگهداری جمعیت دامی برای تولیدکنندگان سخت می‌شود، از این رو انتظار می زود مجوز صادرات داده شود تا دامداران برای نگهداری دام خود تحت فشار قرار نگیرند.

وضعیت عرضه و بازار گوشت منجمد تنظیم بازار چگونه است؟

پوریان: برای نخستین بار در کشور بازار گوشت گرم داخلی به حاشیه رفته و گوشت‌های منجمد نقش اول را در بازار دارند، دلیل آن این است که قیمت گوشت منجمد وارداتی با گوشت داخلی قیمت‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین متقاضی بیشتری 
دارد.

گفتنی است گوشت های منجمد در تنظیم بازار ماه رمضان و ایام عید نقش اساسی داشتند.

قیمت کنونی هرکیلو گوشت منجمد گوساله ۳۱۵ هزار تومان، گوشت منجمد ران گوسفندی ۲۸۵ هزار تومان و گوشت سردست گوسفندی ۲۷۵ هزار تومان و مابقی قطعات زیر ۲۶۵ هزار تومان و گوشت گرم در محدوده ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

در حال حاضر بازار داخلی از گوشت تنظیم بازاری منجمد و گرم وارداتی اشباع است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

وضعیت تامین نهاده های دامی چگونه است؟

پوریان: در دولت سیزدهم اتفاق خوبی در زمینه تامین و عرضه مداوم نهاده‌های دامی افتاد، به طوریکه استمرار عرضه در واردات و توزیع نهاده ها باعث شد نهاده های دامی در دسترس دامداران قرار گیرد تا همانند سنوات گذشته دچار تنگنا نباشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی
  • نفت از افزایش قیمت بازماند
  • فاصله بین قیمت جهانی و بهای واقعی فولاد تولیدی به جیب دولت می‌رود
  • قیمت میوه های نوبرانه اعلام شد
  • حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی