Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@07:56:28 GMT

حمله فرضی به سد دامغان + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۳۳۴۷

حمله فرضی به سد دامغان + تصاویر

علی‌اصغر مجد، فرماندار دامغان در حاشیه برگزاری مانور چند منظوره اختلال در سامانه‌های آب و برق که در سد شهید شاهچراغی دامغان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این مانور با هدف آمادگی هر چه بیشتر جهت مقابله با تهدیدات در حوزه پدافند غیرعامل در این سد برگزار شد و کلیه دستگاه‌های مرتبط، اعم از صنعت آب و برق، نیروهای امدادی و امنیتی، اورژانس و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. آمادگی خود را برای مقابله با این بحران نشان دادند.

وی اضافه کرد: سد شهید شاهچراغی دامغان یکی از اصلی‌ترین منابع آب کشاورزی و شرب شهر دامغان است، اختلال در سامانه آب و برق این سد، آب شرب دامغان و تصفیه‌خانه دامغان را با مشکل جدی و اختلال مواجه خواهد کرد، با توجه به این موضوع، این مانور در جهت حفاظت و آمادگی بیش از پیش دستگاه ها برگزار شد.

فرماندار دامغان تصریح کرد: در این مانور سناریویی با موضوع حمله افراد ناشناس به اتاق ژنراتور و برق در محدوده سد و تخریب سامانه آب و برق و از کار انداختن ژنراتور تهیه شد و به محض اطلاع حراست و نگهبان سد به نیروهای امنیتی، کلیه دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران و رفع مشکلات احتمالی وارد میدان شدند و اختلال ایجاد شده در سامانه های آب و برق برطرف شد و جلسات مدیریت بحران در محل سد دامغان برگزار شد.

مجد خاطرنشان کرد: عملکرد کلیه دستگاه‌های مربوطه در مدیریت بحران و برگزاری این مانورمهم و عملیاتی بسیار خوب و سریع بود و به سرعت توانستند اختلال ایجاد شده در شبکه آب شرب دامغان و تصفیه خانه دامغان را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: دو نکته مهم در این مانور برای ما خیلی مهم بود، اول واکنش سریع و حضور به موقع نیروهای امنیتی و دستگاه‌های مرتبط برای مقابله با بحران بود و دومین نکته تداوم و استمرار فعالیت اصلی سامانه‌های آب و برق که دچار اختلال شده بودند؛ در این مانور هم حضور و واکنش دستگاه‌ها بسیارمطلوب بود، و هم اینکه اختلال ایجاد شده در سامانه‌های آب و برق و ژنراتورها به سرعت بر طرف شد و از وقفه در فعالیت آن جلوگیری شد.

معاون بهره‌برداری و تأمین منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به اینکه ظرفیت سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان 21 میلیون مترمکعب در سال است، گفت: در حال حاضر ذخیره حجم فعلی این سد کمتر از 10 میلیون مترمکعب است.

محمدرضا خاموشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ظرفیت اصلی سد دامغان سالانه 21 میلیون متر مکعب است و امکان تنظیم آب تا 30 میلیون متر مکعب در سال نیز در این سد وجود دارد. از این میزان، 11 میلیون متر مکعب به کشاورزی، 4 میلیون متر مکعب به شرب و 3 میلیون متر مکعب به محیط زیست اختصاص پیدا کرده است.

معاون بهره‌برداری و تأمین منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به آورد کم رودخانه، خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی و همچنین برداشت بی‌رویه و مصرف بی‌رویه در بالادست سد، حجم ذخیره در سد به کمتر از 10 میلیون متر مکعب است.

خاموشی اضافه کرد: از میزان ذخیره فعلی سد دامغان، بالغ بر 5 میلیون متر مکعب حجم مفید و آب سالم در سد است و حدود 4 میلیون مترمکعب از آن را رسوبات ناشی از سیلاب‌ها و... تشکیل می‌دهد.

وی یکی از مشکلات مهم و اساسی در سد دامغان را نبود دریچه تخلیه تحتانی جهت تخلیه و خروج رسوبات ناشی از سیلاب عنوان کرد و گفت: آب سد دامغان از رودخانه دامغان رود یا نهر کبیر تأمین می‌شود و در این منطقه سیلاب‌های متعددی به وقوع می‌پیوندد، این رسوبات بعد از ورود به سد، به دلیل اینکه دریچه تخلیه تحتانی در زمان بهره‌برداری از سد وجود نداشته است، در سد باقی می‌ماند.

معاون بهره‌برداری و تأمین منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: با توجه به ورود بیش از 4 میلیون مترمکعب رسوب به مخزن سد دامغان در دوره بهره‌برداری 12 ساله و مدفون شدن آبگیر سد در زیر رسوبات، شرکت آب منطقه‌ای سمنان برای خروج از شرایط کنونی، اقدام به انجام مطالعات علاج بخشی با هدف دست یافتن به راهکار جامعی برای مشکلات رسوب سد دامغان و خط تخلیه تحتانی کرده است.

خاموشی تصریح کرد: دریچه تخلیه تحتانی برای این است که در زمان وقوع سیلاب، آب کدر و به اصطلاح رسوبات از مخزن اصلی تخلیه شود و آب سالم باقی بماند، در همین راستا در سفر اخیر رئیس جمهور به استان سمنان 14 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص پیدا کرد و در موافقت نامه‌های سال 98 و 99 این بودجه تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: کل اعتبار مورد نیاز برای اصلاح دریچه تخلیه تحتانی و انجام مطالعات علاج بخشی سد دامغان بالغ بر 23 میلیارد تومان است که امیدواریم از منابع استانی و ملی تأمین شود.

انتهای پیام

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۳۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی پژو پارس در محور شاهرود_دامغان/ یک اتباع عراقی جان باخت

به گزارش خبرنگار مهر، حسین درخشان غروب دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه حوالی ظهر امروز دوشنبه وقوع یک حادثه رانندگی به پایگاه امداد و نجات هلال احمر نعیم آباد گزارش شد، ابراز داشت: در حادثه واژگونی پژو پارس در محور شاهرود به دامغان بلافاصله نیروهای امدادی اعزام شدند.

وی ضمن بیان اینکه یک نفر در این حادثه مصدوم شد، افزود: متأسفانه یک نفر از اتباع کشور عراق در این سانحه جان باخت.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سمنان بابیان اینکه عملیات رهاسازی برای این افراد به انجام رسید، ابراز داشت: مصدوم حادثه پس از اقدامات اولیه به مراکز درمانی انتقال یافت.

کد خبر 6062365

دیگر خبرها

  • اجرای طرح امداد و نجات نوروزی هلال احمر در دامغان
  • برپایی سفره های افطاری ساده در مساجد دامغان
  • پایان فروردین ماه ؛ معرفی برترین های جشنواره کتابخوانی رضوی
  • سقوط از کوه جان یک جوان را در آهوانو دامغان گرفت
  • مادرید: اتحادیه اروپا یا ناتو برای یک جنگ فرضی آماده نمی‌شوند
  • خبر‌هایی از توزیع بسته های معیشتی عیدانه در دامغان
  • بارش شدید باران در دامغان
  • واژگونی پژو پارس در محور شاهرود_دامغان/ یک اتباع عراقی جان باخت
  • یک فوتی در واژگونی پژو پارس در محور شاهرود - دامغان
  • «دامغان» سفر همزمان به تاریخ و طبیعت/روایت ۱۰۰ دروازه و هزار لذت