Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@11:44:41 GMT

نُقلی که نقل مجالس شده

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۳۷۶۶

نُقلی که نقل مجالس شده

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: 5 پرونده میراث معنوی آذربایجان غربی برای ثبت ملی آماده می شوند.

حسن سپهرفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: در جدیدترین اقدامات برای مستندنگاری و ثبت میراث معنوی استان، دو پرونده با عناوین ( روش تهیه نُقل ارومیه ) و ( فنون ساخت ساز آشیقی ) به دفتر ثبت، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان مرکزی ارسال شده و در انتظار برگزاری جلسه داوری و بررسی جهت دریافت شماره ثبتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از طرف دیگر، هم اکنون کار مستند نگاری سه پرونده دیگر با عناوین ( بازی سنتی بِش داش )، ( آوای بیت خوانی ) و ( دوچرخه سواری در شهر میاندوآب ) در دست اقدام است که به زودی با اتمام مطالعات و جمع آوری داده‌ها، این پرونده‌ها نیز جهت بررسی و تثبت در فهرست آثار معنوی به سازمان متبوع ارسال خواهد شد.

سپهرفر تصریح کرد: در انتخاب طرح تحقیق و مطالعاتی برای ثبت در فهرست میراث معنوی، معیارهایی از قبیل شاخص بودن، اهمیت و تاثیرگذاری آن در فرهنگ بومی، در معرض خطر بودن و سایر مولفه ها در نظر گرفته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به ثبت 28 اثر استان در فهرست میراث ناملموس ملی گفت: سیاست ثبت آثار میراث فرهنگی اعم از مادی و معنوی با این هدف است که علاوه بر حفظ و جمع آوری فنون، دانش و آئین‌ها و رفتارها، توجه عمومی را در جهت حفظ و صیانت از آن برانگیزیم لذا هر ساله تعدادی از آثار استان جهت ثبت در فهرست ملی به کمیته ثبت آثار پیشنهاد می‌شود که امیدواریم این پنج اثر نیز به زودی مشمول دریافت شماره ثبتی شوند.

به گزارش ایسنا، یکی از معروفترین و بهترین سوغات ارومیه، نقل است که جای خود را خانه‌های ایرانی حفظ کرده؛ کمتر ایرانی است که تا به حال چای اش را با نقل‌های فوق العاده ارومیه نوش جان نکرده باشد.

برای تهیه نقل که جایگزین خوشمزه‌ای برای قند است، گذشتگان ما بسیار زحمت می کشیدند، آنها با لوازم ساه و دستی خود، شکر را ذوب می‌کردند و اسانس بیدمشک، دارچین، زعفران، وانیل و... به آن اضافه و برای مغز این ماده شیرین و خوشمزه از گردو یا بادام و یا پسته استفاده می‌کردند امروز اما تمام این مراحل توسط ماشین انجام می شود.

این نقل‌ها را در اندازه های مختلف از بازار و شیرینی فروشی های ارومیه وحتی شهر خودتان می‌توان تهیه کرد که معروفترین طعم این نقل‌ها، بیدمشک، زعفرانی، گل محمدی است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه آذربایجان غربی نقل ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۳۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان زهره وندی با اشاره به رسالت سازمان میراث فرهنگی در حفظ و معرفی آثار فرهنگی و میراثی گفت: با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی مراسمی برگزار شد.   معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی، تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.   زهره‌وندی تصریح کرد: در این مراسم دو نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.   او گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است و نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار هست تا کتاب مضحکات که با خط نستعلیق ۱۷ سطری تحریر شده است.   این آثار تا نهم اردیبهشت ماه در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی