Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید کمال خرازی در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا، یک منطقه یک سرنوشت» که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم در منطقه تاثیرگذار باشیم باید فعالیت بیشتری داشته باشیم. بعد از جنگ‌ها و درگیری‌های منطقه همه به این نتیجه رسیدند که جنگ راه حل نیست و نباید از طریق نظامی به دنبال راه حل بود بلکه راهکار سیاسی بهترین گزینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همه اذعان دارند که ایران با ثبات‌ترین کشور منطقه است و این به برکت نیروهای امنیتی مقتدر ما است و هر کس وارد ایران می‌شود این مساله را تایید می‌کند که امنیت ایران را هر کشوری ندارد.

خرازی افزود: مردم ما هر سال تقریبا یک انتخابات را تجربه می‌کنند و همه می‌دانند که حکومت ایران برخاسته از اراده مردمی است‌.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ایران نمی‌پذیرد که قدرت‌ها بخواهند بر منطقه کنترل داشته باشند، ایران نیازی به هژمونی بودن ندارد چرا که در میان کشورها نفوذ معنوی دارد و این به معنای هژمونی نیست.

وی بیان کرد: نمونه این موضوع را در رابطه میان ایران و عراق می‌بینیم که مردم دو کشور در زمان اربعین چه روابط خوبی باهم دارند و همدیگر را برادر می‌دانند و از یکدیگر پذیرایی می‌کنند، بنابراین ایران دارای نفوذ تاریخی و معنوی است.

خرازی بیان کرد: مگر غرب در کشورهای دیگر نفوذ فرهنگی ندارد؟ بنابراین برتری اعتقادات ایران هم در کشورهای دیگر به طور طبیعی نفوذ فرهنگی ایجاد می‌کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: شما ببینید در سوریه خیلی‌ها هزینه‌های سنگینی انجام دادند که با زور دولت آن کشور را سرنگون کنند و ایران از دولت قانونی آن کشور حمایت کرد ولی این به معنای قبول داشتن کامل دولت آن کشور نیست.

خرازی افزود: ایران به دنبال صلح و ثبات در کشورهای منطقه بوده و هست و این واقعیتی است که قابل انکار نیست.

وی با بیان اینکه جنگ‌های مختلفی در این منطقه وجود داشته و دارد و جبهه مقاومت هم در این جریانات توفیقات خوبی را بدست آورده است، افزود: این موضوع را همه می‌دانیم که ثبات منطقه از طریق نظامی امکان پذیر نیست.

وی گفت: ما باید ببینم در این شرایط چه اقدامی باید انجام داد که موجب ثبات و امنیت در منطقه شود؟ ما متاسفانه نتوانستیم از ابزارهای رسانه‌ای به معنای دقیق و صحیح آن استفاده کنیم تا راهبردها و مواضع خود را به خوبی در جهان منتشر کنیم و این نشان از لزوم برنامه منسجمی برای برخورداری از رسانه‌های موفق است.

خرازی افزود: در دوران اصلاحات فضای گفتگوی تمدن‌ها ایجاد شد یعنی ایده‌ای که اختلافی در آن نبود و برای همه طرف‌ها جذابیت داشت و این مهم بود. واقعا این طرح، فضایی در سطح بین‌المللی ساخت که همه روی آن احساس اشتراک داشتند، حتی در سازمان ملل هم مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس شورای راهبردی تصریح کرد: ما نیاز به چنین ایده‌هایی داریم، باید ایده‌هایی جدید مطرح کرد تا فضا برای گفتگو با یکدیگر آماده شود اما صرفا نمی‌توان از طریق جنگ به این فضا دست یافت.

وی ادامه داد: منطقه ما در حوزه‌ای که کمتر مورد اختلاف است به یک پارادایم جدید نیاز دارد تا بتوان روی اشتراکات به نتیجه رسید. ایده باید طوری باشد که مایه اختلافات بیشتر میان دیگران نشود.

خرازی بیان کرد: وقتی همه در حال جنگ و نزاع هستند نمی‌توان در خصوص سازوکار امنیتی صحبت کرد چرا که فضای مناسبی وجود ندارد، یعنی باید یا یک طرف به طور کامل شکست بخورد و برای یک طرف دیگر هژمونی ایجاد شود یا اینکه فکر کرد تا فضایی ساخت که آرامش ایجاد شود و همه با هم وارد گفتگو شوند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ایده‌ای که به ذهنم می‌رسد، گفتگوهای درون تمدنی است. همه کشورهای منطقه در تمدن عظیم اسلامی سهمی داشتند. در تاریخ بعد از اسلام هر کشوری به سهم خود در گسترش تمدن اسلامی نیز سهم داشت.

وی با بیان اینکه ما ثابت کردیم در برابر تحولاتی که با هدف بی‌ثباتی انجام می‌شود ساکت نمی‌مانیم، اظهار داشت: ما در تحولات سال‌های اخیر منطقه دیدیم که داستان سوریه برای تجزیه این کشور یا داستان عراق برای حاکم شدن تروریست‌ها در آن و همچنین لبنان و یمن آغاز شد.

وی گفت: اما امروز می‌بینیم که در سوریه دولت بشار اسد حاکم است در حالی که همه مدعی بودند ظرف یک ماه ساقط خواهد شد و امروز می‌بینیم دولت‌هایی که با آن مخالف بودند، اندک اندک روابط خود را با دولت سوریه برقرار می‌کنند.

خرازی تصریح کرد: روز گذشته رئیس جمهور سودان به دمشق سفر و با آقای اسد دیدار کرد و دولت‌های دیگر هم تک به تک سفارت‌خانه‌های خود را به سوریه باز می‌گردانند و همه اینها نشان دهنده این است که ما در ثبات منطقه موثر بوده‌ایم و توانستیم از عوامل بی‌ثباتی که می‌خواستند کشورهای منطقه را تجزیه کنند، جلوگیری کنیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: ما نشان دادیم که مرد میدان نبرد هستیم و بعد از موفقیت‌های نسبی امروز هم بایستی نشان دهیم قهرمانان میدان صلح هستیم و به این بیاندیشیم که صلح و ثبات را در منطقه برقرار کنیم.

خرازی با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی تهران اظهار داشت: ما باید ببینیم که چه اقداماتی برای صلح، ثبات و آرامش در منطقه می‌توانیم داشته باشیم و چگونه می‌توانیم به یک ساز و کار امنیتی منطقه‌ای دست یابیم.

 وی بیان کرد: ما برای دستیابی به این هدف ابتدا باید تحلیل دقیقی از اوضاع و موقعیت فعلی داشته باشیم و از هرگونه جهت‌گیری در تحلیل‌های خود پرهیز کنیم چراکه تحلیل‌هایی که جهت‌دار باشد نمی‌تواند مورد توافق همه طرفین قرار گیرد.

 خرازی ادامه داد: واقعیت این است که جبهه مقاومت به پیروزی‌های زیادی نایل آمده است ولی این به این معنا نیست که این جبهه از قدرت هژمونیک برخوردار است. امروز هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای توان یک هژمونی را ندارند و نمی‌توانند رقیب خود را حذف کنند.

 رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: البته جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت مدعی هژمونی نبوده و نخواسته بر منطقه مسلط شود. هراسی که دیگران مطرح می‌کنند و می‌گویند ایرانی‌ها می‌خواهند امپراطوری پارس را تشکیل دهند، جنگ روانی است که پایه و اساسی ندارد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران تمدن دولت عراق دوران اصلاحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: ویژگی متفاوتی که آئین نود سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامه‌های هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندی‌شاپور نماد نهاد‌های علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایه‌گذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشته‌ها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیت‌های ترویجی انجام داده‌ایم و جوانان ما کمتر از این سرمایه‌های ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که به‌عنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد؛ و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.

مقیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تمدن سازی دانشگاه، فراز‌هایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن سازی نهاد علم در ایران از جندی‌شاپور و اذعان ویل دورانت که جندی‌شاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی می‌داند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمان‌های فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است می‌گذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی می‌کنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون می‌رسیم و هر چه که به گذشته برمی‌گردیم به نهاد‌های آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیه‌ها و در نهایت به جندی‌شاپور می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌توانند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه می‌کنیم، ملاحظه می‌شود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است؛ لذا انتظار می‌رود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشته‌های شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم.

مقیمی در پایان از برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران زمین هم‌زمان با نود سالگی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بر اساس آثار شهید مطهری، دانشگاه جندی‌شاپور نقطه عطفی است که وجوه مشترکی را برای تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد کرد. امروز اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی ایرانی دست یابیم، دانشگاه باید یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه ما باشد؛ لذا امروز به شدت به آثار شهید مطهری نیاز داریم تا با رویکرد دانشگاه تمدن ساز بتوانیم آثار مورد نیاز درباره قدمت نهاد علم در ایران را استخراج و نقشه راهی بر اساس اندیشه شهید مطهری تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران
  • مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • پرسپولیس - سپاهان؛ آدرس دقیق انگیزه
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند