Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@03:52:36 GMT

آينده مبهم اعتراضات در فرانسه/تحليل

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۵۱۲۱

آينده مبهم اعتراضات در فرانسه/تحليل

خبرگزاري آريا - با ادامه اعترضات مردمي در فرانسه و عليرغم عقب نشيني «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري اين کشور از برنامه ها و تصميماتي چون افزايش ماليات بر سوخت و قوانين مربوط به بازنشستگي، «ادوار فيليپ»، نخست وزير فرانسه اذعان کرد: دولت در مديريت اعتراضات فعالان جنبش ضد سرمايه داري در اين کشور دچار اشتباه شده و به اندازه کافي به سخنان مردم گوش نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنان نخست وزير فرانسه در حالي مطرح شده که بحران در فرانسه همچنان ادامه دارد. اعتراضات جليقه زردها اين هفته نيز در فرانسه برگزار شد.
آن هم در شرايطي که مقامات اين کشور اميدوار بودند با وعده هاي مکرون و عقب نشيني وي در برابر معترضان، جليقه زردها اين هفته اعتراضات خود را متوقف و به وي فرصت اجراي برنامه هايش را بدهند.
دامنه اعتراضات اکنون از خواسته هاي اقتصادي فراتر رفته و معترضان خواستار برگزاري همه پرسي و برکناري «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري فرانسه هستند.
«اروه لو برا» Hervé Le Bras جامعه شناس فرانسوي در اين باره هشدار داد: تظاهرات رو به آرام شدن است اما ممکن احساس قوي نفرت از مکرون ايجاد کند بسياري از معترضان شخص مکرون را هدف گرفته و خواستار استعفاي وي شده اند.
برآوردهاي اقتصادي در فرانسه نشان مي دهد، اجراي وعده هاي مکرون بيش از 10 ميليارد يورو نياز دارد. اين موضوع سبب شده تا بسياري از کارشناسان و مقامات، توقف برنامه‌هاي رياضتي در اين کشور و اجراي برنامه هاي حمايتي را غير ممکن بدانند چنانچه رئيس مجلس ملي فرانسه اعلام کرده است، اقداماتي که دولت براي فروکش اعتراضات به نظام سرمايه داري به اجرا خواهد گذاشت، بي شک باعث افزايش کسري بودجه کشور خواهد شد.
اين در حالي است که اقتصاد فرانسه از سال ها قبل به ويژه از سال 2008 و پس از بحران فراگير اقتصادي در اروپا، متزلزل و با مشکلات ساختاري رو به رو است. اگرچه روساي جمهوري سابق فرانسه نيز بهبود شرايط اقتصادي را در اين کشور وعده داده بودند اما عملا نتوانستند اقتصاد فرانسه را نجات دهند به طوري که بسياري از کارشناسان اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي از دوره «فرانسوا اولاند» را ريشه مشکلات کنوني فرانسه مي دانند.
از منظر ديگر اگر چه بهانه اعتراضات کنوني «جليقه زردها» تصميمات اقتصادي جديد امانوئل مکرون عنوان شده است اما نگاهي به شرايط سياسي و اجتماعي فرانسه نشان مي دهد اين اعتراضات حاصل مشکلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي فرانسه است. بسياري از معترضان شرکت کننده در اين اعتراضات از بي عدالتي حاکم در جامعه فرانسه به تنگ آمده اند و خواستار برقراري عدالت با همه ابعادش در اين جامعه هستند.
«کانتن دلوئرموز» Quentin Deluermozمورخ فرانسوي در اين زمينه مي گويد: جنبش اعتراض آميز ضدسرمايه داري فرانسه نشان دهنده تحليل شديد قواي دموکراسي و بازتاب بحران اجتماعي و سياسي اين کشور است.
بحران در فرانسه ادامه دارد. مقامات فرانسوي نگران آينده اند. آنها نه تنها از تصميمات خود دربرابر خواسته هاي معترضان فرانسوي عقب نشيني کرده اند بلکه بهبود شرايط و توجه به درخواست آنها را وعده داده اند. با اين حال به نظر نمي رسد معترضان فرانسوي با وعده هاي مقامات اين کشور راضي شده باشند.
آنها خواستار تحول بنيادين در فرانسه هستند. چنانچه يکي از معترضان در اين باره مي گويد:«مکرون ما را بازي مي دهد، ما حاضريم تا آخر خط برويم، ما خواهان سرنگوني جمهوري هستيم.
در اين شرايط، گذر زمان نشان خواهد داد که آيا دولت فرانسه با اقدامات عملي و توجه به درخواست معترضان قادر است اين موج خشمگين را کنترل نمايد يا خود مغلوب آن خواهد شد.118/117
نويسنده: آتوسا دينياريان
کليدواژه فرانسه تظاهرات اعتراض

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای مبهم حذف طرح زوج و فرد در تهران چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، آنچه در این خبر آمده است، «ایده‌ای در شهرداری تهران است که براساس آن، از سوی یک مقام شهرداری گفته شده، بزودی طرح زوج و فرد از طرح ترافیک تهران حذف می‌شود».

اما ماجرای این خبر و ایده طراحان نسخه جدید چیست؟

به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی‌های نشان می‌دهد، از آنجا که مقام مسول حوزه ترافیک در شهرداری، در مصاحبه‌ای که انجام داده،‌ «نحوه حذف طرح زوج و فرد» را به شکل شفاف توضیح نداده است، دو سناریو درباره چگونگی این حذف وجود دارد.

در سناریوی اول، ممکن است شهرداری تهران به دنبال این باشد که «مقررات محدودکننده تردد خودروها در رینگ اصلی طرح ترافیک تهران» را عیناً به رینگ بیرونی یعنی «بزرگراه‌هایی که الان مشمول طرح زوج و فرد هستند»، گسترش دهد.

به بیان ساده، ممکن است فکری که مدیران شهرداری در سر دارند این باشد که «معافیت‌های رفت و آمد خودرو در محدوده زوج و فرد از بین برود و در این محدوده، عیناً مقررات طرح ترافیک اجرا شود».

اما در سناریوی دوم، ممکن است شهرداری تهران قصد دارد،‌ «رفت و آمد خودرو در محدوده زوج و فرد را کاملاً آزاد و شبیه سایر خیابان‌های تهران کند».

یک عبارتی مدتی است مدیران شهر بکار می‌برند مبنی بر «تاثیر طرح ترافیک روی شب‌مردگی مناطق مرکزی تهران». از روی این عبارت شاید بتوان، سناریوی دوم را محتمل دانست.

با این حال، عبارت متضاد دیگری توسط مدیران جدید شهر مطرح شده مبنی بر اینکه، «تردد خودروهای بنزینی در مرکز تهران محدود می‌شود». این هم، سناریوی اول را محتمل می‌کند.

طرح ترافیک اصلی، در حال حاضر مناطق ۶ و ۷ و ۱۲ و بخش‌هایی از مناطق ۱۱ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ را شامل می‌شود. زوج و فرد اما بخش‌هایی از مناطق ۲ تا ۴ و بخش‌های گسترده‌ای از ۱۰ تا ۱۹ را دربر گرفته است.

هر چند، عوارض دریافتی در این طرح،‌ به گونه‌ای است که «خودروها براحتی وارد هر دو محدوده می‌شوند».

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899131

دیگر خبرها

  • آینده مبهم در لندن | سردرگمی در چلسی!
  • (ویدئو) امانوئل مکرون پا به توپ شد
  • ماجرای مبهم حذف طرح زوج و فرد در تهران چیست؟
  • ابراز اطمینان مکرون از پاک‌سازی رود سِن تا المپیک
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسراییلی دانشگاه های آمریکا تا اوضاع غزه
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان به جنایات اسرائیل
  • اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت
  • مکرون: فرانسه خواستار استقرار آتش‌بس فوری و پایدار در غزه است
  • توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند
  • زمان تغییر آغاز شده است / تحلیل «المیادین» از وضعیت ایران در منطقه پس از عملیات «وعده صادق»