Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@13:23:37 GMT

کشف زیستگاه جدید تنها پستاندار پرنده در سراوان

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۵۲۶۹

کشف زیستگاه جدید تنها پستاندار پرنده در سراوان

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کشف زیستگاه جدید تنها پستاندار پرنده در بخش اسفندک شهرستان سراوان خبر داد.

‌به گزارش ایسنا- ‌به نقل از اداره‌کل محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان گفت: در طی گشت و کنترل های انجام شده توسط مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان به اتفاق همیاران و دوستداران محیط زیست در بخش اسفندک این شهرستان یک دهنه غار در این منطقه شناسایی شد‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پورمردان افزود: طول این غار که به نام غار جنگل در بین مردم محلی منطقه معروف است بیش از 70 متر بوده و محل زیست خفاش میوه خوار است. خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که بال دارند و می‌توانند پرواز کنند.

وی اظهار کرد: خفاش میوه خوار بزرگترین خفاش و تنها خفاش میوه خوار ایران است. اندازه طول سر و بدن آن 118 تا 148 میلی متر و وزن 100تا170گرم است. دارای صورتی روباه مانند، دم بسیار کوتاه و پرده های میان رانی تحلیل رفته است. انگشت دوم دارای چنگال، فاقد گوشک است و لبه های گوش به هم می رسند. رنگ بدن این گونه در پشت خاکستری تیره تا قهوه ای و در سطح شکمی اندکی روشن تر است. جنس نر این گونه در ناحیه گلو غدد ترشح کننده مواد بدبو دارند و موهایشان سیخ است. چشم های درشتی دارند که برای دید در شب مناسب است.

وی گفت: جنس نر و ماده در خفاش های میوه خوار از لحاظ ظاهری متفاوت بوده و نرها از ماده ها بزرگ ترند‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: خفاش های میوه خوار شب فعال هستند و فعالیتشان هنگام طلوع وغروب به اوج می رسد. کلنی ها معمولاً از 50 تا500 فرد تشکیل می شود اما در مواردی تا 3 هزار فرد هم گزارش شده است. از میوه های بسیار رسیده ونرم مانند خرما، انجیر و مرکبات، سیب و کنار تغذیه کرده، چند همسری در میان افراد این گونه مشاهده شده است و ‌سالی یک یا دو بار تولید مثل می کند‌.

وی تصریح کرد: این گونه غارزی بوده و در مناطق خشک تا مرطوب یافت می شود و تا وقتی که غذای کافی و جای خواب مناسب داشته باشد، بردباری زیادی نسبت به شرایط زیستگاهی نامناسب نشان می دهد و در غارها معادن متروک، ویرانه ها و قنات ها می خوابد‌.

پورمردان در پایان اظهار کرد: خفاش های میوه خوار دارای جمعیت و پراکندگی خوبی در ایران می باشند اما متأسفانه شایعه خرید و فروش لانه خفاش به مبالغ هنگفت جهت مصارف پزشکی، موجب شده است برخی افراد ناآگاه با تخریب غار‌ها و برهم زدن زندگی خفاش ها، آرامش این گونه‌های آرام و شب زی را مختل کنند. شایعه گرانبها بودن لانه خفاش‌ها در شرایطی که این گونه اصولا لانه‌ای در محیط‌های طبیعی ندارد، موجب تخریب زیستگاه‌ها و غار‌ها می شود از اینرو اجرای برنامه های مدیریت حفاظت از زیستگاه و خوابگاه های این گونه ضروری است‌.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشنویه گفت: در راستای برنامه‌های آموزشی  که به مناسبت بزرگداشت هفته زمین پاک در خانه محیط زیست  شهرستان اشنویه برگزار شد از یک دانش آموز فعال زیست محیطی و حافظ حیات وحش تقدیر به عمل آمد.

 کریم خضری افزود : این دانش آموز با عیدانه‌ های خود یک  یک بال پرنده شکاری شاهین را خریداری کرده و به اداره محیط زیست تحویل داده است که این پرنده در دامان طبیعت رهاسازی شد.

 

دیگر خبرها

  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • (ویدیو) رویا کجاست؟