Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد - ايرنا - توليد و عرضه اسباب بازي نه تنها به عنوان صنعت بلکه حاصل آن به سان يک ابزار موثر فرهنگي در شکل گيري شخصيت و آموزش کودکان اکنون در ايران بدون متولي مشخص در عرصه طراحي، توليد و جهت دهي مصرف بوده و آن گونه که بايد جدي گرفته نشده است.

به گزارش ايرنا، کاربرد حساب شده اسباب بازي ها به عنوان ابزار موثر بر فرآيند رشد شناختي کودک و پرورش ذهن نه تنها تاثيرهاي شگرفي بر زمينه سازي قدرت خلاقيت دارد بلکه در آينده سازگاري کودک با محيط زندگي مدرن و کسب مهارت هاي اجتماعي را تسهيل مي کند و به اين دليل است که بازي مهمترين عرصه شکل گيري شخصيت در دوران کودکي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مسير بهترين وسيله براي رشد و شکوفايي احساسات کودک و شايسته ترين راه پرورش هيجان ها و عواطف کودک بازي و استفاده درست و به جا از اسباب بازي است.
از سوي ديگر گرچه اسباب بازي در ظاهر به عنوان صنعت درآمدزا در اقتصاد شناخته شده اما در جريان جنگ نرم و مقابله فرهنگ ها، به دليل تاثيرات شگرفي که در تربيت و شکل گيري شخصيت کودک دارد ابزار فرهنگي نيز محسوب مي شود لذا اسباب بازي وسيله مهم براي تاثيرگذاري فرهنگي و شخصيتي کودکان امروز و آينده سازان فرداي يک ملت است.
با وجود همه اين دانسته ها، حوزه اسباب بازي در ايران چه از منظر صنعت درآمدزا و چه از لحاظ ابزار فرهنگي دچار کاستي هاي فراوان است.
* بازي و نقش هويت ساز آن
بازي يکي از کارکردها و نيازهاي کودک محسوب مي ‌شود که ضمن سرگرم کردن او را براي ورود به زندگي واقعي آماده مي کند اما انتخاب اسباب ‌بازي مناسب موضوعي است که بايد مورد توجه خانواده ‌ها قرار گيرد زيرا به عقيده صاحبنظران هيچ چيز براي کودک جاي اسباب بازي را نمي‌ گيرد.
کودک با اسباب بازي خود صرفا بازي نمي ‌کند بلکه اسباب بازي در ذهن پوياي کودک به موجودي جاندار مبدل مي شود که با او دوست شده، دعوا، درد‌ و نصيحت مي ‌کند، حتي نگراني‌ هايش را در ميان مي‌ گذارد و استرس خود را تخليه مي ‌کند.
«ژان پياژه» روانشناس و نظريه پرداز معروف علوم تربيتي معتقد است که در گزينش اسباب بازي براي کودک بايد دقت شود زيرا در شکل دادن به تمايلات عاطفي و رواني او نقش مهمي ايفا مي کند و چنانچه در انتخاب آنها دقت و توجه کافي نشود تمايلات کودک ناخواسته به گونه اي ديگر شکل مي گيرد.
به اين ترتيب والدين بايد اين نکته را بدانند که کدام اسباب بازي براي کودک مفيد و کدام مضر است و اسباب بازي که انتخاب مي کنند بايد مناسب همان سن و سال و متناسب با حال و هواي فرهنگ بومي باشد. بر اين مبنا گفته مي شود دختران تا سن 11 و پسران تا هفت سالگي به اسباب بازي وابستگي شديد دارند و نقش اين ابزار در تربيت و شخصيت سازي آنها بسيار مهم است.
* اسباب بازي متولي و متخصص ندارد
رئيس بنياد نخبگان خراسان رضوي مي گويد: اسباب بازي از دو مشکل عمده نبود متولي و نبود متخصص در اين حوزه رنج فراوان مي برد در حالي که نقش انکارناپذيرش در تربيت شخصيت و هويت بخشي کودک بر همگان مشخص است.
دکتر سيد سعيدرضا احمدي زاده افزود: بنياد نخبگان بر اساس سند جامع کشور در امور نخبگان، در زمينه تربيت استعدادهاي برتر در حوزه اسباب بازي به اين موضوع ورود کرده و در اين زمينه نخستين استارت آپ اسباب بازي را در مشهد برگزار مي کند.
وي ادامه داد: در بررسيهاي مشخص شده که در ايران کارخانه مشخص و وسيع در زمينه طراحي، ساخت و توليد اسباب بازي وجود ندارد و صرفا معدودي کارگاه منطقه اي و کوچک در اين عرصه فعاليت دارند.
رئيس بنياد نخبگان خراسان رضوي گفت: اسباب بازي يک جريان فکري و فرهنگي براي کودکان محسوب مي شود لذا بايد اسباب بازيهايي طراحي و توليد شوند که رويکرد هويتي و ملي داشته باشند. بايد متخصصان و طراحان در اين عرصه شناسايي شوند تا با زمينه سازي براي ورود آنان به عرصه، نقصهاي اين برطرف گردند. بر اين اساس مي بايست سازمان يا نهاد متولي اسباب بازي در ايران شناسايي و معرفي شود.
وي به تشکيل شوراي نظارت بر اسباب بازي در خراسان رضوي اشاره و بيان کرد: اين شورا با عضويت بنياد نخبگان استان، پارک علم و فناوري خراسان، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و حضور نماينده معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري تشکيل شده است.
* 90 درصد اسباب بازيها وارداتي است
رئيس بنياد نخبگان خراسان رضوي با اشاره به بررسي هاي انجام شده در بازار اسباب بازي گفت: بيش از 90 درصد اسباب بازي هاي موجود و در دسترس کودکان و خانواده ها در بازار وارداتي و خارجي محسوب مي شوند.
وي افزود: با توجه به تاثير تربيتي و هويت بخشي اسباب بازي در کودکان، استفاده از اسباب بازي ها، بازي هاي رايانه اي و عروسک هاي خارجي به تنهايي مي تواند فرهنگ و شخصيت کودک را به سوي فرهنگ غرب تغيير دهد.
وي اظهار داشت: به وسيله اسباب بازي هاي خارجي، افکار کودکان را در اختيار الگوهاي غربي قرار داده ايم ضمن اينکه از نظر سلامت بهداشتي نيز کودکان در معرض خطرات فراوان احتمالي قرار مي گيرند.
احمدي زاده گفت: عروسک هاي باربي که به معناي واقعي مروج فرهنگ غربي و بي حجابي هستند اخيرا در همراهي با عروسک پسران جوان در بازار مشاهده مي شود که اين نيز نوعي تبليغ منفي در فرهنگ ما محسوب مي شود.
وي همچنين گردش مالي بازار سوغات را در مشهد 38 هزار ميليارد ريال اعلام کرد و افزود: در بررسي اوليه انجام شده در بازار مشهد گردش مالي اسباب بازي در اين شهر 700 ميليارد ريال مي باشد که 90 درصد آن مربوط به اسباب بازيهاي وارداتي است.
* خلاء نقش آفريني متوليان فرهنگ
احمدي زاده با بيان اينکه اسباب بازي کالاي فرهنگي محسوب مي شود گفت: جاي خالي ورود و نقش آفريني متوليان عرصه فرهنگ در حوزه اسباب بازي به شدت مشهود است.
وي افزود: با طراحي و توليد و شخصيت پردازي براي عروسک هاي بومي و داخلي مي توان نسبت به انتقال و معرفي فرهنگ ايراني و ملي گام هاي موثر برداشت.
وي اظهار داشت: اين در حالي است که حوزه مهم فرهنگي و هويتي اسباب بازي به دلايل نامعلوم هنوز بدون متولي و حضور فرهنگ سازان نقش آفرين در اين زمينه است.
رئيس بنياد نخبگان خراسان رضوي با بيان اينکه حضور اين بنياد در اين زمينه به دليل جايگاه فرابخشي آن و جذب افراد متخصص و توانمند در اين زمينه است، ادامه داد: در اين ارتباط رسانه ها نيز به عنوان بخش مهم فرهنگ ساز در کشور کم کاري داشته اند.
وي گفت: رسانه ها مي توانند با فعاليت موثر رسانه اي و اطلاع رساني خود خانواده ها را نسبت به بايدها و نبايدهاي انتخاب اسباب بازي براي کودکانشان راهنمايي کنند حال آنکه هنوز دانش و آگاهي خانواده هاي ايراني در اين زمينه به حد کمال نرسيده است.
احمدي زاده افزود: در عين حال ضعف در شخصيت سازي و عدم حمايت تبليغاتي موجب شد نمونه هاي عروسک هاي ايراني از جمله دارا و سارا آنطور که بايد و شايد در بين مردم جا نيفتد و مورد اقبال و توجه کودکان قرار نگيرد.
* کم کاري فرهنگي
دبير اجرايي رويداد ملي استارت آپي اسباب بازي نيز گفت: اسباب بازي هنوز به عنوان محصول فرهنگي شناخته نشده است و از اين نظر دچار کم کاري فراوان هستيم.
ابوالفضل عباس زاده افزود: اگر جايگاه اسباب بازي به صورت شفاف روشن شود و مسئوليت حوزه فرهنگ نيز در اين زمينه معين شود بسياري ازمشکلات حل خواهد شد.
وي اظهار داشت: واردات فراوان عروسک از کشورهاي ديگر بخصوص چين از معضلات مهم در اين حوزه مي باشد و حتي توليد اندک اسباب بازي را در داخل تحت تاثير فراوان قرار داده است.
اين فعال عرصه ايده پردازي در حوزه اسباب بازي گفت: در کنار اين مشکلات، نبود رشته دانشگاهي طراحي اسباب بازي از جمله مشکلات بنيادين کشور است که موجب ضعف در روند ساخت و ورود اسباب بازي هاي توليد داخل به بازار شده است.
* مطالبه گري خانواده ها
مديرکل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به اينکه اسباب بازي در سنين کودکي و نوجواني مورد استفاده قرار مي گيرد به همين دليل مي توان متوليان متعدد براي آن قائل شد.
ابراهيم زره ساز افزود: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، بهزيستي، آموزش و پرورش و نهادهاي فرهنگي و ملي بخشي از متوليان و نقش آفرينان در اين عرصه محسوب مي شوند.
وي اظهار داشت: هم اکنون سه ضلع لازم و مرتبط با همديگر در حوزه اسباب بازي شامل دولت، بخش خصوصي و خانواده ها به همراه کودکانشان قابل تصور است.
وي با بيان اينکه خلاقيت زياد و ارتباط نزديک با جامعه هدف از ويژگي هاي بخش خصوصي براي حضور موثر در زمينه اسباب بازي محسوب مي شود، گفت: خانواده ها و والدين بايد با آگاهي نسبت به اهميت اسباب بازي اقدام به انتخاب و خريد نمايند و به همين دليل مطالبه گري خانواده در اين زمينه بايد افزايش پيدا کند تا اين مطالبه و تقاضا به توليد و عرضه کمک کند.
وي افزود: فروش زودهنگام و سريع اسباب بازي هاي توليد داخل در فروشگاه ها نشان از وجود علاقه مندي در بين مردم براي استفاده از توليدات داخل دارد اما شمار کم توليد و محدود بودن عرضه هنوز امکان رقابت با محصولات خارجي در اين حوزه را فراهم نکرده است.
* ظرفيت براي شخصيت سازي
زره ساز با بيان اينکه اسطوره ها و شخصيت هاي موجود در تمدن و تاريخ ايران فراوان است، اظهار داشت: داستان هاي شاهنامه و ادبيات کهن در ايران مملو از شخصيت هايي است که با پردازش و کار انيميشن سازي مي تواند دست مايه ساخت عروسک ها و اسباب بازي هاي داخلي و با کيفيت شود.
وي گفت: با ساخت و توليد اين شخصيت هاي عروسکي و اسباب بازي هاي مرتبط با آنها مي توان روح هويت ملي، زندگي اخلاقي، ايثار و مهرباني و ديگر آموزه هاي تربيتي را به کودکان به صورت غير مستقيم آموزش داد.
وي با بيان اينکه در فضاي جنگ نرم، اسباب بازي ها در ابعاد مختلف از جمله بازي هاي رايانه اي، عروسک ها و بازي هاي فکري هر يک به نوعي مي توانند ابزار دشمن محسوب شوند، افزود: بايد با تکيه به ظرفيت ها و داشته هاي هويتي و ملي نسبت به توليد محصولات در اين حوزه اقدام کرد.
زره ساز اظهار داشت: با تبليغات و اطلاع رساني رسانه اي مي توان در زمينه طراحي و توليد اسباب بازي هاي داخلي به گونه اي فعال شد که با صادرات اين محصولات حتي فرهنگ و هويت ايراني اسلامي را به ديگر کشورها معرفي کرد.
مدير کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان خراسان رضوي گفت: در حوزه انيميشن سازي در مشهد، کاشمر و سبزوار در اين استان اتفاقات و پيشرفت هاي خوبي رخ داده است که مي تواند گام مثبت و موثري در اين زمينه باشد.
* صنعت مهجور اسباب بازي
يک کارشناس بخش اقتصادي خراسان رضوي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در باره مزيت هاي صنعت اسباب بازي اظهار داشت: اين صنعت جزو صنايع پايين دستي پتروشيمي محسوب مي شود و امکان ساخت ماشين آلات آن براساس توان داخلي وجود دارد.
جواد دريادل گفت: مي توان از ظرفيت خالي واحدهاي توليدي مرتبط با صنعت براي توليد اسباب بازي بهره گرفت، ضمن اينکه بازار داخلي و خارجي مناسب براي توليدات اين بخش در کشورهاي همسايه مانند عراق وجود دارد.
وي افزود: وجود سابقه و تجربه مديريتي و نيروي انساني، عدم وابستگي خارجي در ساخت ماشين آلات، عدم وابستگي خارجي در تامين مواد اوليه (صنايع پايين دستي پتروشيمي)، سرمايه گذاري به نسبت اندک، امکان توسعه مشاغل خانگي زيرگروه اين صنعت، آلايندگي اندک، مصرف اندک آب، عدم نياز به آموزش تخصصي در خطوط مونتاژ و اپراتوري، انعطاف پذيري زياد و ارزش افزوده بسيار توليدات از نقاط قوت صنعت اسباب بازي است.
مدير خوشه هاي صنعتي شرکت شهرک هاي صنعتي خراسان رضوي اظهار کرد: نبود شبکه ارتباطي بين بنگاهي، نبود شرکتهاي راهبر (توليد بدون کارخانه)، حمايت ناکافي از طرحها و نوآوري هاي مرتبط با صنعت اسباب بازي، کمبود قوانين حمايتي ويژه براي صادرات و توليد محصول را مي توان از نقاط ضعف صنعت اسباب بازي ذکر کرد.
دريادل گفت: وجود رقباي خارجي بويژه کشور چين، تک محصولي بودن واحدهاي توليدي و مستهلک شدن فناوري موجود براي توليد اسباب بازي هاي جديد را مي توان از تهديدات موجود براي صنعت اسباب بازي کشور دانست.
سهم خراسان رضوي از صنعت اسباب بازي چندان قابل توجه نيست اما با توجه به تاکيد دولت مبني ايجاد اشتغال، رونق اين صنعت و برداشتن موانع توليد مي تواند زمينه ساز اشتغال و ارزش افزوده براي استان باشد.
7496/6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق

به گزارش قدس آنلاین، از بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا نوشت‌افزارها، صنایع‌دستی، فیلم و سینما، تلویزیون و رادیو با زندگی ما گره خورده و نیازی نیست بخواهیم برای جا باز کردن این صنایع در زندگی روزمره هزینه کنیم، بنابراین هم برای ما شناخته شده‌ هستند و هم مورد استفاده در زندگی روزمره و تنها اقدامی که باید برای رشد آن انجام داد، فراهم کردن زیرساخت‌هاست.

رشد این صنایع از این منظر دارای اهمیت است که هم منجر به ‌رشد اقتصاد و افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود و هم اینکه می‌توان به‌وسیله آن کشور را از تهاجم فرهنگی نجات داد و یا اینکه اولویت‌های فرهنگی خود را در قالب همین صنایع به ‌دنیا مخابره کرد.

توجه به‌ آنچه مدتی است صنایع خلاق نام گرفته به‌قدری دارای اهمیت است که استرالیا میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده و درحال حاضر بیش از ۶درصد از تولید ناخالص خود را از ‌این بخش کسب می‌کند و توانسته برای بیش از ۸۰۰ هزار نفر اشتغال‌آفرینی کند که این میزان حدود ۸درصد از کل نیروی کار این کشور را شامل می‌شود.

و یا اینکه گفته می‌شود در سال۲۰۱۸ صنایع خلاق در آلمان حدود ۱۰۰ میلیارد یورو برای این کشور رشد اقتصادی به‌ ارمغان آورده و تنها در این سال این صنایع برای آلمان زمینه اشتغال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است. حال پرسش این است که سهم ایران در زمینه اقتصاد خلاق چه میزان است؟

سهمی کمتر از یک درصد!
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان اینکه صنایع خلاق به ‌صنایعی اطلاق می‌شود که در آنان جنس خلاقیت و نوآوری دخیل است و حوزه‌هایی نظیر انیمیشن، بازی‌ها، نوشت‌افزار، ملزومات سبک زندگی، صنایع‌دستی و... را دربر می‌گیرند، اظهار کرد: صنایع خلاق یک گردش مالی جدی در اقتصاد دنیا دارند که بین ۴ تا ۷درصد جی‌دی‌پی کشورها را حوزه اقتصاد خلاق تشکیل می‌دهد.

وی ضمن اینکه سهم ایران در حوزه اقتصاد خلاق را کمتر از یک درصد دانست و هزینه راه‌اندازی بسیار پایین کسب‌وکارهای خلاق در مقایسه با کسب‌وکارهای صنعتی را یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این حوزه خواند، خاطرنشان کرد: باوجود این مزیت، اما در کشور ما سرمایه‌گذاری خوبی انجام نشده است.

وی ضمن بیان اینکه متأسفانه به‌دلیل وجود سرمایه‌های طبیعی محدود همچون نفت و سهولت تبدیل آنان به ‌پول نقد، به‌ سراغ سرمایه‌های فرهنگی خود نرفته‌ایم، تصریح کرد: به‌صورت کلی حوزه فرهنگ در کشور ما بیشتر از اینکه به‌عنوان یک صنعت و کسب‌وکار دیده شود بیشتر با نگاه ترویجی مورد توجه قرار گرفته است به‌طوری که بسیاری متولی فرهنگ را حاکمیت می‌دانند در صورتی که فرهنگ یک مقوله بسیار پویاست که کنشگر مردمی و بخش خصوصی دارد و ورود مردم به ‌این حوزه است که می‌تواند این اقتصاد را گسترش دهد.

حسنلو به ‌یک خطای شناختی اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه اهمیت صنایع حوزه فرهنگی در سیستم دولتی کشور ما درک نشده و کل بودجه فرهنگی کشور کمتر از ۵درصد بودجه کشور است که این نشان از بی‌توجهی مسئولان به ‌این حوزه دارد.

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم به ‌ظرفیت اشتغال‌زایی این صنایع اشاره و خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال در حوزه صنایعی چون فولاد باید میلیاردها تومان هزینه شود تا به ‌اشتغال‌زایی بینجامد؛ اما در حوزه صنایع خلاق این عدد بسیار پایین‌تر است.

وی به ‌کشورهای پیش‌رو در حوزه صنایع خلاق اشاره و ضمن بیان اینکه آمریکا چندین سال است در حوزه سینما و بازی‌های رایانه‌ای فعالیت دارد و چین هم سهم جدی از درآمدزایی خود را از طریق بازی‌های رایانه‌ای کسب می‌کند، افزود: لهستان، فرانسه، انگلیس و کانادا هم در این زمینه به‌صورت جدی وارد شده‌اند و مدتی است تایلند هم در شُرف قرارگیری در جرگه این کشورهاست.

تشکیل کارگروه‌های جدید، سنگی جدید جلو پای کارآفرینان؟
اما پرسش مهمی که در ذهن ایجاد می‌شود اینکه باوجود وزارتخانه‌هایی چون میراث فرهنگی، ارشاد و صمت که سال‌هاست در خصوص این مقوله‌ها فعالیت دارند و موظف به ‌حمایت از فیلم، تلویزیون، سینما، صنایع‌دستی و... هستند و به‌صورت کلی در این سال‌ها کارشناسان متخصص و خبره‌ای در این حوزه تربیت کرده‌اند، چه نیازی به ‌ایجاد این خانه‌ها و مدیریت‌هاست، آیا تشکیل این کارگروه‌ها و ستادها منجر به‌ دوباره‌کاری و موازی‌کاری در صنایع مختلف نمی‌شود؟ آیا تشکیل این ستادها و تعریف مدیریت‌های جدید زمینه این مسئله را فراهم نمی‌کند که کارآفرین و صنعتگر همچون توپی بین زمین وزارتخانه‌ها، ستادها و کمیته‌ها بیش از گذشته پاسکاری شوند و بر شدت و میزان بروکراسی اداری افزوده و در نهایت هم کارآفرین سرخورده‌تر از قبل شود؟

باید کارگروهی مشترک به‌منظور هدایت حمایت‌ها شکل گیرد 
علی پاشایی‌بیدار، پژوهشگر حوزه صنایع خلاق در گفت‌وگو با قدس ضمن رد این مسائل معتقد است برای اینکه مشخص شود چه نهادی و یا فردی در خصوص حمایت از این صنایع وظیفه دارد، باید کارگروهی مشترک به‌وجود بیاید تا همه وزارتخانه‌های مرتبط در یک کارگروه مشترک نماینده داشته و از زوایای مختلف اقدام به ‌بررسی حمایت از این صنایع کنند.

به‌عقیده وی، همان‌گونه که ما وزارت بهداشت و صمت را داریم؛ اما در کنار آنان پارک‌های علم‌وفناوری به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته‌اند و معاونت علمی رئیس‌جمهوری هم همچون یک نهاد فراوزارتخانه‌ای متولی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است؛ برای صنایع خلاق هم باید چنین بستری ایجاد تا زمینه رشد آنان فراهم شود.

پاشایی‌بیدار ضمن اشاره به‌اینکه همه صنایع‌دستی زیرمجموعه صنایع خلاق جای نمی‌گیرند، تصریح کرد: به‌همین منظور باید کارگروهی تشکیل شود تا به ‌تفکیک این صنایع بپردازد و ذیل این کمیته آن دسته از صنایعی که خلاق محسوب می‌شوند، از حمایت بیشتر و جدیدتری بهره‌مند شوند.

موازی‌کاری صورت نخواهد گرفت
محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق نیز درخصوص این ابهام به ‌خبرنگار ما گفت: به‌صورت کلی قرار نیست پارک اقدام به ‌ارائه تسهیلات مالی به ‌کارآفرینان کند، بلکه هدف ما حمایت فکری و معنوی صاحب ایده است تا درنهایت آنان بتوانند ایده را به ‌محصول تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه کارشناسان ما در مرکز به ‌صاحبان ایده مشاوره‌های تخصصی می‌دهند و حتی آنان را به ‌سرمایه‌گذار معرفی می‌کنند و یا مکانی برای فعالیت در اختیار آنان قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: بیش از چهار سال است این پارک تشکیل شده و حدود ۲۰۰ شرکت در آن مستقرند که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

ایمانی‌خوشخو ادامه داد: به‌دلیل ظرفیتی که صنایع خلاق دارند پیشنهاد ایجاد شهرجهانی صنایع خلاق را داده‌ و موافقت‌هایی را هم از رئیس‌جمهور کسب کرده‌ایم تا در این شهر، کشورهایی که با ایران دارای قرابت فرهنگی هستند پایگاه ایجاد کنند و این‌گونه این شهرها و دهکده‌ها محلی برای تولید، نمایش، فروش و صادرات صنایع فرهنگی باشند. همچنین درصدد هستیم در استان‌های مختلف دهکده‌های صنایع خلاق را نیز ایجاد کنیم.

فرزانه زراعتی

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • چطور اسباب بازی ها می توانند به رشد کودکان کمک کنند؟
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • تاسیس ۱۶ موسسه فرهنگی و هنری در استان
  • اسباب کشی شرکت نفت به برج 23 هزار میلیارد تومانی
  • ۸۰ واحد بزرگ صنعتی در استان قزوین در دست اجراست
  • بانه ، قطب تولید گوشت مرغ در استان