Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@14:32:13 GMT

کاهش دمای زمین، آرزویی که هنوز زنده است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۵۷۰۵

کاهش دمای زمین، آرزویی که هنوز زنده است

نیویورک- ایرنا- مقابله با تغییرات آب و هوایی که امروزه نگرانی های جدی زیست محیطی در جهان ایجاد کرده است، نمایندگان کشورهای جهان را در کاتوویتس لهستان گردهم آورد تا در کنار بیم هایی که از تداوم پیمان پاریس وجود دارد، نشان دهد که هنوز امید برای اجرایی کردن آن زنده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با افزایش درجه حرارت زمین، اقدامات اقلیمی در حال واپس گرایی است و پنجره فرصت نیز بسته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط، سازمان ملل متحد برای یافتن چگونگی توجه جمعی و فوری به این معضل حیاتی کنفرانس دو هفته ای را در شهر لهستانی با نام «COP24» برگزار کرد.
هزاران نفر از رهبران جهان، متخصصین، فعالان، متفکران خلاق، بخش خصوصی و نمایندگان جوامع محلی برای کار بر یک برنامه جامع عملی به منظور تحقق تعهدات سه سال پیش همه کشورهای جهان در پاریس، گرد هم آمدند.
در سال 1992 میلادی سازمان ملل یک نشست مهم را با حضور سران کشورها در ریودوژانیرو برگزار کرد که در آن چارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد برای تغییرات آب و هوایی (UNFCCC) تصویب شد.
در این پیمان، کشورها با 'تثبیت غلظت گازهای گلخانه ای در جو' را برای جلوگیری از دخالت های خطرناک فعالیت های انسانی در سیستم آب و هوایی موافقت کردند. امروزه این معاهده 197 امضا دارد. از سال 1994 که این معاهده اجرایی شد، هر سال «کنفرانس اعضا» (COP) برای تبادل نظر در مورد چگونگی حرکت رو به جلو برگزار شده است که نشست امسال، بیست و چهارمین کنفرانس درباره این معاهده با حضور امضا کنندگان آن است. از این رو به COP24 نامیده می شود.
از آنجایی که این معاهده محدودیت هایی را برای انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای مختلف لحاظ نکرده بود و هیچ ساز وکار اجرایی هم نداشت، موضوعات مختلفی درباره این معاهده در طول نشست های سران مورد بحت قرار گرفت که مشهورترین آنها «پروتکل کیودو» در سال 1997 که محدودیت هایی را برای انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای توسعه یافته و تحقق آنها تا سال 2012 تعیین کرد؛ «توافقنامه پاریس» که در سال 2015 به دست آمد و همه کشورهای جهان موافقت کردند برای جلوگیری از گرم شدن 1.5 درجه ای کره زمین نسبت به پیش از صنعتی شدن و همچنین تامین مالی اقدامات اقلیمی تلاش کنند.
دو سازمان از کار علمی سازمان ملل در زمینه تغییرات آب و هوایی حمایت می کنند: برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و سازمان جهانی هواشناسی (WMO). این دو سازمان با یکدیگر در سال 1988، کار گروه فرادولتی تغییرات آب و هوایی را راه اندازی کردند که از صدها کارشناس تشکیل می شود و به ارزیابی داده ها و ارائه شواهد علمی قابل اعتماد برای مذاکرات مربوط به اقدامات اقلیمی می پردازند که دستورکار نشست کاتوویتس هم بخشی از آن است.
با تشکیل این همه کنفرانس درباره تغییرات اقلیمی همچنان این پرسش مطرح است که آیا این نشست ها و حضور سران در آن مفید بوده است؟
اگرچه می توان گفت این جلسات برای یافتن یک اجماع جهانی در مورد مساله ای که نیازمند راه حل جهانی بوده، حیاتی است اما پیشرفت های آن بسیار کمتر از حد انتظار بود. این فرایند تلاش کرده است با وجود مشکلات بزرگ بر سر راه آن، همه کشورها را با توجه به شرایط بسیار متفاوت آنها، گرد این موضوع جمع کند و در هر مرحله یک گام به سوی پیشرفت برداشته شده است. برخی از اقدامات بنیادی که تاکنون انجام شده است یک چیز را اثبات می کنند: اقدامات اقلیمی یک تاثیر مثبت واقعی دارد و به درستی می تواند جلوی ورود به بدترین شرایط را بگیرد.
دستاوردهای قابل توجهی که سازمان ملل متحد در این باره اعلام کرده به شرح زیر است:
- حداقل 57 کشور موفق به مدیریت انتشار گازهای گلخانه ای خود برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین شده اند.
- حداقل 51 طرح «محدود کردن کربن» و در نظر گرفتن جریمه به ازای هر تن انتشار دی اکسید کربن.
- در سال 2015میلادی، 18 کشور با درآمد بالا متعهد به پرداخت 100میلیارد دلار در سال برای اقدامات اقلیمی در کشورهای در حال توسعه شدند. تاکنون، بیش از 70 میلیارد دلار اختصاص یافته است.
اما آنچه که در این نشست به آن بیش از همه موارد پرداخته شد، معاهده پاریس بود. توافق پاریس که توجه به تغییرات اقلیمی را برای جهان فراهم می کند، از سوی 184 طرف تصویب شد و در نوامبر 2016 به اجرا در آمد.
تعهدات موجود در آن قابل توجه هستند:
- محدود کردن افزایش دمای متوسط جهانی به زیر 2 درجه سانتیگراد و تلاش برای اجبار کردن این محدودیت در رساندن به 1.5 درجه سانتی گراد.
- تأمین مالی برای اقدامات اقلیمی، از جمله دستیابی به 100 میلیارد دلار سالانه از کشورهای اهدا کننده برای کشورهای کمتر توسعه یافته.
- توسعه برنامه های ملی آب و هوایی تا سال 2020.
- حفاظت از اکوسیستم های مفید همچون جنگل ها که گازهای گلخانه ای را جذب می کنند.
- تقویت انعطاف پذیری و کاهش آسیب پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی.
- نهایی کردن یک برنامه کاری برای اجرای توافق نامه در سال 2018.
با توجه به تحقیقات علمی اعلام شده، گرم شدن 1.5 درجه ای کره زمین نسبت به پیش از صنعتی شدن، می تواند به زندگی در قطب شمال و جنوب آسیب برساند و این زیستگاه را برگشت ناپذیر کند. همچنین گرمای مداوم می تواند مرگ و میر را افزایش و بیش از 300 میلیون نفر را از کمبود آب در رنج قرار دهد.
همچنین موجب ناپدید شدن صخره های مرجانی می شود که برای حیات دریایی ضروری است و افزایش سطح آب دریاها هم آینده و اقتصاد کشورها را تهدید می کند.
در مجموع، سازمان ملل متحد برآورد می کند که اگر به جای افزایش 2 درجه ای گرمای زمین، این رقم به 1.5 درجه سانتی گراد کاهش یابد،420 میلیون نفر کمتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار می گیرند.
کنفرانس سالانه معاهده کیوتو که امسال در لهستان برگزار شده است از این رو اهمیت دارد که بنا به توافق پاریس باید در سال 2018 برنامه جامع کاری برای اجرای تعهدات این توافق را تصویب کنند.
نشست بعدی در سال آینده در شیلی برگزار می شود.
آلمان، نروژ و بانک جهانی هم متعهد شدند که منابع مالی اهدایی خود را به دو برابر افزایش دهند تا مانع انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای شوند و آمریکا، عربستان و کویت هم برخلاف مخالفتی که با مفاد توافق اجلاس کاتوویتس داشتند اما از گزارش علمی درباره گرم شدن زمین که می گفت جهان رها شده به سوی گرم شدن 3 درجه ای پیش می رود و باید همه کشورها در جلوگیری از آن، تلاش کنند، استقبال کردند.
اما این اقدامات و توافق ها تمام ماجرا نیست و ظرفیت های اختلاف و ناکامی هم وجود دارد.
ایالات متحده به توافقنامه در سال 2016 پیوسته بود، نخستین کشوری بود که در ژوئیه 2017 اعلام کرد از آن خارج خواهد شد. با این وجود، این کشور حداقل تا نوامبر 2020 به عنوان یکی از طرف های این توافقنامه باقی می ماند و به مذاکرات خود برای خروج قانونی از این توافق ادامه می دهد.
خروج بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای و سیاست های مقامات این کشور برای فعال کردن دوباره استخراج زغال سنگ مساله ای است که اختلال جدی در این توافق ها ایجاد می کند.
افزایش تولید نفت در آمریکا، روسیه و سعودی هم ناکامی دیگری را پیش روی این آرزوی دبیرکل سازمان ملل متحد نهاده است و نشان می دهد که تغییرات اقلیمی در دولت های پوپولیست یا اقتدارگرا جایگاهی ندارد.
آمریکا پس از اعلام خروج از توافق هسته ای، نشستی را با موضوع ترویج سوخت های فسیلی برگزار کرد و در آن یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که می خواهند مقداری واقعیت گرایی را در برابر هراس افکنی آب و هوایی تزریق کنند.
استرالیا هم از این اقدام آمریکا حمایت کرد و سفیر آن کشور به کارگروه محیط زیست این نشست پیوست.
مقام دیگر آنها گفت که به این نتیجه رسیده اند که باید از آمریکا به خارج این تصمیم قدردانی کنند چرا که آن را واقع گرایی می دانند.
علاوه بر آن، جنگ تجاری میان چین و آمریکا و احتمال تشدید رقابت ها برای فعالیت بیشتر مجتمع های صنعتی نگرانی دیگری است که پیمان های آب و هوایی را مواجه ساخته و کاهش نیم درجه ای گرمای زمین را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کرده است.
اما سازمان ملل و دیگر کشورها به خصوص اروپایی ها، به صرف توجه دولت ها به پدیده تغییرات آب و هوایی اکتفا نکرده و در این راه می کوشند تا جوامع انسانی و انجمن های مردم نهاد را وارد این عرصه کنند تا از این طریق، بتوانند راه را برای گرم شدن زمین و آثار سوء زیست محیطی آن ببندند.
'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل برای نشست کاتوویتس، پنج آرزو به عنوان اولویت یاد کرد: آرزوی در کاهش گرمای زمین، آرزوی سازگاری، آرزوی تامین مالی، آرزوی همکاری فنی و ظرفیت سازی، آرزوی نوآوری های تکنولوژیک.
برای رسیدن به این هدف، دبیرکل سازمان ملل در 23 سپتامبر 2019 همزمان با هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشست آب و هوایی را در سطح عالی رتبه برگزار می کند.
در این نشست، به نقل از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پنج آرزو به عنوان اولویت یاد شد: آرزوی کاهش گرمای زمین، آرزوی سازگاری، آرزوی تامین مالی، آرزوی همکاری فنی و ظرفیت سازی، آرزوی نوآوری های تکنولوژیک.
برای رسیدن به این هدف، دبیرکل سازمان ملل در 23 سپتامبر 2019 همزمان با هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشست آب و هوایی را در سطح عالی رتبه برگزار می کند.
اروپام*1429**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تغييرات اقليمي سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار باران و تگرگ در این مناطق؛ کاهش دمای هوا از فردا

سازمان هواشناسی آخرین پیش‌بینی‌ها را از وضعیت جوی کشور طی ۵ روز آینده اعلام کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، سه‌شنبه دامنه بارش‌ها ـ علاوه بر مناطق ذکرشده ـ شمال شرق را نیز دربر می‌گیرد.

چهارشنبه بارش در شمال غرب و غرب پایان می‌یابد، ولی در سایر مناطق ذکر شده و در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط هرمزگان بارش تداوم دارد.

سامانه بارشی پنجشنبه در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور فعال خواهد بود.

دوشنبه و سه‌شنبه در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما رخ خواهد داد و دریای خزر نیز در این مدت مواج است.

دیگر خبرها

  • هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • بخش زنده| نشست خبری علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت
  • ایران ۳ - ۰ کویت/ گزارش زنده
  • کاهش دما و بارش باران در تهران
  • پخش زنده| نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه
  • رگبار و کاهش دما در تهران از فردا
  • ۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند
  • بررسی بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • رگبار باران و تگرگ در این مناطق؛ کاهش دمای هوا از فردا