Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-18@03:34:50 GMT

◄ سیر تحول تاریخی وزارت راه و ترابری

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۵۹۰۹

◄ سیر تحول تاریخی وزارت راه و ترابری

تین‌نیوز | 

تحول ساختاری در حمل‌ونقل ایران از سال 1285 آغاز شد و در آن سال اداره طرق و شوارع تأسیس شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اداره‌کل طرق و شوارع در وزارت فلاحت و تجارت و فواید‌عامه تشکیل می‌شود که از آن می‌توان به‌عنوان نخستین ساختار سازمانی بخش حمل‌ونقل در ایران یاد کرد.

در سال ۱۳۰۹ امور مربوط به راه از وزارت فواید‌عامه جداشده و وزارت طرق و شوارع تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه همین روند و با توجه به وابستگی شدید نهادهای اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور به راه و نیاز به راه‌های اتومبیل‌رو و درنتیجه، نیاز به یک سازمان جدید، در سال ۱۳۱۵ وزارت راه باهدف تأمین راه‌های ارتباطی کشور تشکیل شد.

در سال‌های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۷ مجدداً تغییرات عمده‌ای در سازمان و تشکیلات وزارت راه به وجود آمد و در سال ۱۳۵۱ وزارت راه، تشکیلات منسجم‌تری یافت. در این زمان سازمان‌های وابسته به وزارت راه، شامل راه‌آهن دولتی ایران، هواپیمایی کل کشور و مرکز هواشناسی بودند.

اساسی‌ترین تغییر تشکیلاتی با تصویب قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۵۳ به وقوع پیوست، براساس این قانون وظایف جامع‌تر و گسترده‌تر برعهده این سازمان نهاده شد و حمل‌ونقل به‌عنوان رکن اساسی در وظایف وزارت راه وترابری محسوب شد.

در همین سال سازمان بنادر و کشتیرانی نیز به این وزارتخانه انتقال یافت و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز به سبب ارتباط وظیفه به وزارت راه و ترابری جزو سازمان‌های وابسته به وزارت مذکور در آمد.

در سال ۱۳۵۴ به سبب گسترش فعالیت راهداری در سطح استان‌ها، اداره‌کل راهداری به معاونت اجرایی و راهداری تغییر شکل یافته و ادارات کل فنی به‌منظور پشتیبانی فنی و عملیاتی استان‌ها در این حوزه ایجاد شدند.

در سال ۱۳۶۱ ادارات کل راه وترابری استان‌ها در مجموعه حوزه معاونت پارلمانی و برنامه‌ریزی قرار گرفتند و با اصلاح عنوان معاونت راهداری به معاونت راهداری و هماهنگی امور استان‌ها به این معاونت ملحق شدند. در همین سال عمده‌ترین تحول در ارتباط با حمل‌ونقل جاده‌ای، در تشکیلات مصوب با ایجاد یک شاخه معاونت در ستاد، تحت عنوان معاونت حمل‌ونقل جاده‌ای صورت پذیرفت.

در سال ۱۳۷۱ و در اجرای قانون تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی، تشکیلات وزارت راه وترابری موردبازنگری قرار گرفت. در این بازنگری معاونت‌های حقوقی و برنامه‌ریزی و ساختمان و توسعه راه‌آهن رسماً‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان‌دهی و دارای تشکیلات تفصیلی شدند. همچنین با تصویب قانون تأسیس شرکت سهامی تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری و راه‌سازی، اداره‌کل تأمین ماشین‌آلات منحل و جهت انجام بررسی‌های کارشناسی لازم، اداره‌کل مطالعات و بررسی‌های فنی ماشین‌آلات ایجاد شد.

سوم آبان‌ماه ۱۳۸۳ در پنجاه و هشتمین جلسه شورای‌عالی اداری کشور، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و سازمان امور اداری و استخدامی کشور با جدایی وظایف حمل‌ونقل جاده‌ای از پیکر وزارت متبوع و ادغام آن در شرکت سهامی خاص پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه باربری، سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور تأسیس شد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل وزارت راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کسر و دریافت هرگونه وجه از مالکان و رانندگان اتوبوس ممنوع است

تین نیوز

فعالان صنف حمل و نقل مسافری بین شهری اعلام کردند رانندگان اتوبوس و همچنین مالکان می توانند در صورتی که در پایانه غرب ( ترمینال غرب )  و دیگر پایانه های کشور از آنها مبالغی به صورت دستی و یا غیر دستی تحت عنوان پامیزی، سوار کنی، دلالی، پذیرایی و ... کسر می شود، جهت تنظیم شکایت به انجمن های صنفی مراجعه نمایند.

به گزارش تین نیوز، بر اساس آنچه رانندگان اتوبوس در شبکه های اجتماعی عنوان کردند با وجود آن که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کسر هرگونه وجهی را از صورت وضعیت یا به صورت دستی از مالکان ناوگان مسافری ممنوع اعلام نموده اما هنوز در برخی پایانه های کشور چنین مبالغی از رانندگان و مالکان اتوبوس دریافت می شود که این امر انتقاداتی را در بین فعالان رانندگان و مالکان اتوبوس ایجاد کرده است.

بر اساس دستورالعمل جدید معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که تاریخ آن مربوط به ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ است کسر هرگونه وجهی تحت عنوان پامیزی، دلالی، پایش، فروش بلیت اینترنتی ، تغذیه و..‌‌‌‌‌. از صورت وضعیت ، پرداخت نقدی و یا دریافت وجه به صورت دستی توسط هریک از عوامل شرکت های مسافربری از مالکان و رانندگان اتوبوس ( مالکان ناوگان) ممنوع است.

با توجه به اعلام سازمان، رانندگان و مالکان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در این خصوص مراتب را از طریق سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای و تشکل های صنفی  پیگیری نمایند.

بدین ترتیب طبق قانون فقط  باید ۱۵ درصد کمیسیون شرکت های حمل و نقل و ۵ درصد عوارض شهرداری از صورت وضعیت کسر و مابقی به مالک ناوگان پرداخت می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون تن آسفالت راه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • بازگشایی محور رودبار جنوب به کهنوج در کرمان
  • اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۳ سازمان سینمایی منتشر شد
  • بازدید مقام سازمان غذا ودارو از آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
  • ◄ کسر و دریافت هرگونه وجه از مالکان و رانندگان اتوبوس ممنوع است
  • دستگاه‌های اجرایی مرتبط تکمیل به‌موقع پل جدید انجیرلو را به‌صورت مستمر پیگیری کنند
  • آغاز مهارت افزایی دانشجویان داروسازی با همکاری صنایع سلامت محور
  • بخش تولید در کانون توجه دولت سیزدهم است
  • زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن
  • تحول ریلیِ دولت سیزدهم با محوریت وزارت کشور