Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: خبرها حاکی از این است که دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال پیش از فسخ، فروخته شده و برگزاری شتاب‌زده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است. ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، احمد مرادی، نماینده مردم شریف بندرعباس،‌ قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و دستگاه‌های نظارتی از علت فسخ بی سروصدای قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال، برگزاری شتاب‌زده مزایده فروش مجدد این دو شرکت و اوضاع بحرانی صنایع آلومینیوم‌سازی هرمزگان انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

باسلام و احترام

​اخیراً مطلع شدم که قرارداد واگذاری شرکت‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال فسخ و مزایده مجدد برای فروش این دو کارخانه در حال برگزار شدن است.

​اینجانب به عنوان یکی از خادمین و نمایندگان ملت از خطه نیلگون خلیج فارس از وزیر محترم اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی درخواست دارم به ابهامات و سوالات ذیل پاسخ لازم جهت تنویر افکار عمومی داده شود:

1- چرا قرارداد واگذاری این دو شرکت آلومینیوم سازی کشور با بیش از 55 درصد تولید شمش  به‌صورت پنهانی و بدون اعلام رسمی فسخ و لغو شده است؟ و چرا برگزاری شتابزده مزایده فروش مجدد در حالی در شرف انجام است که خریدار و مدیران و منصوبان خریدار تا 21/9/1397 روزانه بیــش از 10 هزار تن شمش از کارخانه خارج کرده‌اند و هنوز هم در شرکت حضور داشته و مشغول به کار هستند؟

در صورتی که از لحظه فسخ قرارداد باید همراه با ابلاغ رسمی تاریخ فسخ قرارداد واگذاری از همان لحظه صورت جلسه تغییر و تحول در محل کارخانه به‌صورت مکتوب و با جزئیات کامل و همراه با معرفی و انتصاب مدیران موقت از طرف سازمان خصوصی‌سازی اقدام می شده است.

همچــنین اولاً مجتمع هرمزال دیــگر یک مجموعه دارایی و امــوال نیست و در همان ســال 1394 دو ماه بعد از تحویل به خریدار تبدیل به شرکت آلومینیوم هرمز جنوب با مسئــولیت محدود با شماره ثبت 2508 و شناسه ملی 140053992590 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرشهرستان دامغان ثبت گردیده، در حالی که در بندرعباس باید به ثبت می‌رسید.

ثانیاً وام چند صد میلیون یورویی که خریدار بعد از واگذاری از بانک صنعت و معدن گرفته با حمایت و پشتیبانی چه کسانی بوده و چگونه و کجا هزینه شده و ضمانت پرداخت این وام کلان به عهده چه سازمان و یا اشخاصی است؟

ثالثاً به خاطر عدم پایبندی خریدار به تعهداتش پرونده‌های زیادی در مراجع قانونی تشکیل و محکوم به پرداخت میلیاردها تومان حق و حقوق دولت شده است.

رابعاً خریدار حتی یک کیلو شمش هم در بـورس نفروخته و کلیــه شمش‌های آلومیــنیوم که در تـمام مدت سه سال و انــدی از کارخانه خارج کرده به‌صورت قطره چکانی در بازار آزاد و با احتکار به بالاترین قیمت فروخته است. ​لذا سازمان خصوصی‌سازی در موقع حسابرسی مبنای قیمت شمش را چگونه تعیین  و محاسبه خواهد کرد؟

2- متاسفانه خبرهایــی که در بین اکثر کارگران این دو کارخانه مطرح است،‌ حکایت از این دارد که این دو شرکت قبل از فسخ فروخته شده و برگزاری شتابزده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است. اگر چنین شیــوه و روند خرید و فروش در سـازمان خصوصی‌سازی حاکم و رواج یابد آنگاه سازمان خصوصی‌سازی تبدیل به یک سازمان مخوف، کارچاق کن و دلال می‌شود.

3-به خاطر اعمال سیاست‌های ناشیانه، بی‌هدفی و بی‌برنامه‌گی‌های خریدار که هیچ‌گونه درک و آشنایی صحیح از این صنعت پیچیده نداشته،‌ بعداز گذشت بیش از سه سال از واگــذاری و تحویل این شرکت‌ها اوضاع تمام واحدها و بخش‌های این مجموعه را به نقطه‌ای رسانده که از لاستیک، ‌روغن و گریس لیفتراک‌ها، تراکتورها و بونکرهای حمل مواد و غیره ... گرفته تا مواد اولیه مصرفی و قطعات یدکی را به صفر رسانده و 80 درصد تجهیزات یا از کار افتاده و تعطیل شده یا به‌صورت نیمه کاره فعالیت می‌کنند، به ویژه اینکه اوضاع سلامتی روحی و روانی 2000 نفر از کارگران زحمتکش این دو مجموعه با خانواده آنان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه این صنعت به مخاطره افتاده است.

4-آثار و تبعات زیانبار عدم اهلیت و سوء مدیریت و خودکامگی خریدار فقط شامل المهدی و هرمزال نمی‌گردد، بلکه حداقل چندین پروژه دیگر می‌توان نام برد که به همین وضعیت دچار گردیده‌اند. 

به گزارش خانه ملت، ​لذا به جنابعالی تاکید می‌گردد اجازه ندهید قطب تولید آلومینیوم سازی کشور به سرزمین سوخته و ایجاد یک بحران بیکاری 2000 نفری مبدل گردد و در پایان ذکر این مهم ضروری است که از مجموع 240 دیگ در آلومینیوم المهدی و 228 دیگ در شرکت هرمزال هم اینک فقط 65 دیگ در آلومینیوم المهدی و 43 دیگ در هرمزال قادر به فعالیت هستند و هر لحظه امکان توقف هریک از واحدهای مذکور وجود دارد.​

پوری حسینی از تعریف و تمجید خریدار آلومینیوم المهدی پا پس گذاشتنقش سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری نادرست آلومینیوم المهدیباز هم حاشیه؛ آلومینیوم المهدی روی میز فروش/ کلاه خصوصی‌سازی و خریدار در هم رفت

انتهای پیام/

R32365/P1012122/S7,77,78,84/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان خصوصی سازی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان خصوصی سازی سازمان خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۵۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان دو دهه پرحاشیه استقلال و پرسپولیس/ منتظر «هندوانه دربسته»

به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پس از سال‌ها بحث و بررسی بالاخره به طور رسمی به بخش خصوصی واگذار شدند تا نه تنها مشکل اصلی دریافت مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ نخبگان آسیا برطرف شود بلکه بخش دولتی نیز دیگر کمترین دخل و تصرف را در امور مدیریتی آنها داشته و سرخابی‌ها با دغدغه مالی کمتری بتوانند باشگاه‌داری خود را انجام دهند.

پروسه طولانی که بیشتر از یک دهه تبدیل به دغدغه اصلی تماشاگران و حتی مدیران وزارت ورزش و ارگان‌های مختلف دولت نظیر سازمان بازرسی کل کشور شده بود.

چاره‌ای جز خصوصی سازی نبود

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان دولت دوازدهم پس از سال‌ها تحقیق و مطالعه سازمان‌های مختلف با فشار مدیران ارشد کشور و همچنین مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت خصوصی سازی سرخابی‌ها را جدی تر از گذشته دنبال کند. اتفاقی که به عمر وزارت او قد نداد اما توسط حمید سجادی اولین وزیر ورزش دولت سیزدهم پیگیری شد.

هیچکس گردن نمی‌گرفت

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس طبق اعلام کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به وزارت اقتصاد باید سپرده می‌شدند که با جزئیات مرتبط با فروش سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مورد بررسی هم قرار گرفته بود که بخشی از آن را در پی می‌خوانید:

«طبق گزارش کمیسیون اصل ۴۴ در خصوص واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، مطابق حکم بند «ه» تبصره «۲» قانون بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت ورزش و جوانان باید حداکثر تا پایان شهریور ماه ١٣٩٨، شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را در بازار پایه فرا بورس فراهم کند.

با این‌حال، این حکم اجرایی نشد. مع‌الوصف، در صورت اصرار قانونگذار مبنی‌بر واگذاری دو شرکت فرهنگی ورزشی دو پیشنهاد در این باره مطرح است؛ پیشنهاد نخست اینکه عبارت «وباقی سهام به‌صورت خرد» از حکم قانون بودجه سال ۱۳۹۸ حذف شود و این یعنی اینکه در حال حاضر نیمی از سهام دو باشگاه از طریق فرا بورس به‌صورت بلوکی عرضه شود.

پیشنهاد دوم این است که در مقطع کنونی و با اقتضائات و موانع موجود «واگذاری ۸۰ درصد از سهام برند دو باشگاه (دارایی‌های نامشهود) از طریق فرا بورس (بازار دارایی فکری) به شرکت‌های سهامی عام دارای حداقل ده هزار سهام‌دار به‌صورت بلوکی و باقی سهام به‌صورت خرد به هواداران (در قالب شرکت تعاونی سهامی عام) عرضه شود. در غیر این صورت، واگذاری به روش «پیمان مدیریت» (حفظ مالکیت دولت و مدیریت بخش غیردولتی) از طریق مزایده عمومی سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد می‌شود.»

اتفاقی که رقم نخورد تا بارها اسامی مختلف برای خریداران زوری! مطرح شود اما با ایرادهای قانونی سازمان بازرسی کل کشور و همچنین مجموعه وزارت ورزش و وزارت اقتصاد و دارایی خبری از واگذاری عمده سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نبود.

هشدار جدی AFC و شروع فعالیت‌های گسترده واگذاری

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از بررسی صورت حساب‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و گزارش شاکیان بین المللی آنها نسبت به شفاف سازی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تصمیم گرفت امور دو باشگاه را زیر ذره بین ببرد.

آنها پس از دریافت گزارش‌های مالی روی جزئیات مالکیت هر یک از این دو باشگاه خواستار توضیح شد تا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران جلسه‌های فشرده ای را با کیومرث هاشمی وزیر ورزش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران سازمان خصوصی سازی برگزار کند. وزیر ورزش نیز با قید فوریت در واگذاری دو باشگاه چاره را در پیگیری آن از سوی هیأت وزیران دید تا بدنه اصلی دولت سیزدهم درگیر این موضوع مهم شود.

پولدارها بالاخره مشتری شدند

اجبار یا درخواست!؟ سوالی است که هنوز نمی‌توان پاسخ آن را از کنسرسیوم‌هایی که استقلال و پرسپولیس را امروز دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ خریدند دریافت کرد. هلدینگ پتروشیمی‌های مهم کشور سراغ آبی‌ها رفتند و ۶ بانک هم به اندازه ۸۵ درصد از سهام‌ پرسپولیس را خریدند تا رؤیای خصوصی سازی آنها پس از نزدیک به دو دهه برآورده شود. کنسرسیوم‌های درآمدزایی که گردانندگان اصلی دو باشگاه خواهد بود تا شاید دیگر خبری از دغدغه مالی آنها نباشد.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال ایران توسط کنسرسیومی از هلدینگ شرکت‌های صنایع پتروشیمی معامله شد. قیمت هر سهم پایه معادل ۳,۰۴۶ ریال بود که در سامانه معاملات وارد سیستم کردند که سپس خریداری شد و این معامله قطعی شد. ارزش کلی مبلغ حدود ۲ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان بود.

برای سهام شرکت پرسپولیس هم کنسرسیومی از بانک‌ها اقدام به خرید کردند. قیمت هر سهم پایه ۳,۵۸۰ ریال اعلام شد. ارزش کل این معامله که شامل ۸۵ درصد از سهام بود نیز رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شد.

حالا باید عملکرد خریداران پولدار سرخابی‌ها را زیر ذره بین قرار داد تا به پاسخ پرسش مربوط به اجباری یا اختیاری بودن خرید هر یک از باشگاه‌های پرطرفدار توسط این شرکت‌ها رسید. شاید آنها مکلف به خرید شده بودند تا تنها بتوانند روی کاغذ مشکل مجوز حرفه‌ای را حل کنند اما قطعاً سرخابی‌های پایتخت تحت تأثیر اساسی این معامله بزرگ قرار می‌گیرند و شرکت‌های خصوصی چاره‌ای جز سرمایه گذاری روی آنها برای جلب رضایت طرفداران میلیونی هر یک از این دو تیم پایتخت نداشته باشند.

کد خبر 6085421 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • پایان دو دهه پرحاشیه استقلال و پرسپولیس/ منتظر «هندوانه دربسته»
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال +تصویر
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • پای فدراسیون فوتبال به خصوصی‌سازی رسمی استقلال و پرسپولیس باز شد
  • ارسال نامه سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون برای واگذاری استقلال وپرسپولیس
  • درخواست بورس از خریداران استقلال و پرسپولیس | بانک های خریدار ملزم به ارائه توضیح و برنامه‌ شدند
  • پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شدند
  • نام پتروشیمی های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد
  • نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد