Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۶ آذر با حضور آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی رهبری در امور جهان اسلام، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی پور دستیار ارشد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمدعلی ربانی رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در حسینیه الزهرای این سازمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش نخست گزارش مهر از این مراسم را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

پژوهش‌ها در چارچوب تقوای الهی باشد

آیت الله تسخیری در این مراسم گفت: حلول هفته پژوهش را به همه پژوهشگران ایران تبریک عرض می‌کنم. هدف از اعلام و تثبیت این هفته تبدیل کل کشور به اتاق فکر بود تا هرکدام از ایرانی‌ها در زمینه تخصص خود در رابطه با حل مشکلات راه‌حل ارائه بدهند و از مجموع این تفکرات فعالیت‌های کشور به پیش رفته و بتوان آینده را پیشبینی کرد.

وی افزود: در کلام الله مجید نیز بارها بر برنامه ریزی و پیشبینی آینده تاکیده شده است و این برنامه‌ریزی و پژوهش باید در چارچوب تقوای الهی باشد. ما یک رسالتی داریم و باید رسالت خود را از حالت دفاعی به حرکتی تهاجمی به سوی آینده‌ای روشن تغییر دهیم. ما کشوری هستیم که می‌خواهد هدف رسالت انبیای الهی را به جهانیان برساند و این هدف بزرگی است و نیاز به برنامه ریزی و فعالیت و پژوهش اصیل در چارچوب تقوای الهی دارد.

آیت الله تسخیری ادامه داد: حمله‌های دشمن در زمینه فرهنگ هشدار آماده باش است. کفار و دشمنان بین خودشان یک ولایت دروغینی را برقرار کرده و با آن ولایت به سوی شما حرکت و تهاجم می‌کنند و این کلام خداست. شما اگر به فکر آینده خود نباشید و ولایت را بین خودتان برقرار نکنید، باید منتظر غوطه ور شدن در فتنه و فساد باشید. شما باید بتوانید ولایت حقیقی را بین خودتان برقرار کنید. معنی ندارد که کفار بین خودشان ولایت داشته باشند، اما شما نه.

موسس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به فعالیت‌های مثبت این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان نیروهای فرهنگی بسیاری دارد که با علم و تجربه می‌توانند به نتایج قابل توجهی برسند. امیدوارم بر مبنای تجربیات آنها ما بتوانیم برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. تا پیش از تاسیس این سازمان مبلغان به صورت فردی به کشورهای دیگر می‌رفتند، اما اکنون از طریق سازمان بیش از چهار هزار مبلغ در سراسر جهان حضور دارند. همه رایزن‌های فرهنگی ما مبلغ هستند و مبلغان نباید لزوما طلبه باشند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات به سمت حرفه‌ای شدن می‌رود

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی پور نیز در این مراسم گفت: ریاست سازمان در دوره اخیر تاکید بسیاری بر حرفه‌ای شدن داشته است و ما نیز تلاش داریم تا نیروهای سازمان به سمت حرفه‌اش شدن پیش بروند. موسسات دانش بنیان منحصر به حوزه اقتصاد نیست. امروزه نهادهای هوشمند هدفند تلاش می‌کنند تا به صورت دانش بنیان حرکت کنند.

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سعی کرده با محوریت مرکز مطالعات با آینده نگری به پژوهش اقدام کند. اصلاح ساختار سازمان نیز با توجه به امر پژوهش صورت گرفت. توجه به ایجاد گروه مدیریت دانش بنیان در سازمان که امر دانش را استانداردسازی کرده و گردش دانش در سازمان را هدایت می‌کند، با توجه به این امر صورت گرفته است.

ایمانی پور ادامه داد: مدیریت دانش دو مولفه عمده دارد: رصد و تجربه نگاری. با پایان یافتن ماموریت همکارانمان در کشورها ما در گفت‌وگو با آنها تاریخ شفاهی سازمان را تجربه نگاری کردیم. تشکیل کتابخانه و توجه به اسناد نیز در مدیریت دانش ساماندهی می‌شوند. تغییر نام مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی به مرکز مطالعات راهبردی نیز با توجه به تاکید بر حرفه‌ای شدن در پژوهش صورت گرفته است.

گفت‌وگوی ادیان شتاب بیشتری به خود گرفت

دستیار ارشد ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین به اهمیت کارویژه‌های حوزه پژوهش در این سازمان اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این کارویژه‌ها برگزاری گفت‌وگوهای میان ادیان است که در سال‌های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است. گرچه ما این گفت‌وگوها را از دوران آیت الله تسخیری به یادگار داریم. حداقل دستاورد این گفت‌وگوها مساله کاهش ایران هراسی است.

ایمانی پور گفت: کارویژه دوم بحث گفت‌وگوهای فرهنگی است که ارتباط میان نخبگان ایران و جهان را فراهم می‌کند. این کارویژه تلاش دارد تا مراکز علمی و آکادمیک و حوزوی ایران را بین‌المللی کند. روز چهارشنبه آینده نیز نشست گفت‌وگوی فرهنگی میان ایران و آفریقا را در دانشگاه تربیت مدرس داریم. کارویژه آخر نیز ساماندهی امر ترجمه و نشر است. سعی کردیم با جبران کاستی‌ها و حمایت مناسب از نشر معارف اسلامی در سراسر جهان حمایت کنیم. به هر حال هفته پژوهش برای ما از ایام الله سازمانی است.

تقدیر از برگزیده‌های پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

در بخش نمایندگی‌های برگزیده در حوزه پژوهش در سه حوزه مختلف منطقه‌ای سه برگزیده به شرح زیر معرفی شدند:

رایزنی فرهنگی ایران در پاریس (حوزه منطقه‌ای اروپا و آمریکا)

رایزنی فرهنگی ایران در دمشق (حوزه منطقه‌ای آفریقا و عربی)

رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو (حوزه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه)

در بخش گزارش‌های پایانی ماموریت نیز سه رساله در دو سال گذشته به شرح زیر به عنوان رساله‌های برتر برگزیده شدند:

رساله دکتر رضا ملکی رایزن سابق فرهنگی ایران در مسکو

رساله دکتر علی اکبر ضیایی رایزن سابق فرهنگی ایران در کوالالامپور

رساله دکتر انور حبیبی رایزن سابق فرهنگی ایران در دمشق

در بخش کتاب تالیفی نیز اثری با عنوان «فرهنگ واژه‌ها: ترکیبات و اصطلاحات فرهنگی» تالیف دکتر سید حسن صحت به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

در بخش ترجمه نیز دو کتاب «مجموعه مقالات توسعه فرهنگی و اجتماعی در چین» ترجمه علیرضا خشرو و «داعش: تهدیدی برای امنیت بین المللی» ترجمه پرویز قاسمی به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

در بخش مقاله تالیفی نیز مقاله «کرسی‌های زبان فارسی و روابط سیاسی پایدار بین ایران و ایتالیا« نوشته نوید رسولی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

همچنین در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی شامل کتاب و دستاوردهای پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا افتتاح شد تا که روز آینده یعنی سه شنبه ۲۷ آذر در همین مکان پابرجاست.

کد خبر 4487572 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هفته پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت اخلاق مداری دانشجویان

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پژوهش‌ها می‌توانند وضعیت یک جامعه را به دقیق‌ترین حالت ممکن بازنمایی کنند. اگر این مطالعات کمی و کیفی هر ساله در موضوعات مختلف از جمله موضوعات اجتماعی انجام شوند،از طریق نتایج به دست آمده از آن‌ها می‌توان به روشنی نسبت به وضعیت جوامع تحلیل درست و منطقی داشت.

بررسی و تحلیل وضعیت اخلاقی جوانان کشور و دانشجویان از جمله موضوعاتی است که می‌تواند نمودی از تغییرات نسلی و فرهنگی در دوره‌های مختلف باشد.

طی سال‌های گذشته از سوی نهاد‌های مختلف از جمله معاونت فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری؛ نمایندگی نهاد رهبری و بسیج دانشجویی تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا فضای فرهنگی دانشگاه و به ویژه میزان پایبندی اخلاقی دانشجویان تقویت شود.

از اخلاق مداری هر تعریفی که در نظر باشد، آن تعریف به هر حال احترام به ارزش‌ها و اصولی که در یک جامعه پسندیده شمرده می‌شود و رعایت عملی و رفتاری آن را در بر می‌گیرد.

فاطمه جواهری (دانشیار جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «اخلاق مداری دانشجویان» این موضوع را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

* التزام دانشجویان به اخلاقیات جامعه

جواهری در چکیده این پژوهش با اشاره به این موضوع که دانشجویان از نظر کمی و کیفی بخش قابل ملاحظه‌ای از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، می‌نویسد: توجه به این امر که التزام دانشجویان به اخلاقیات جامعه چگونه است، بسیار حائز اهمیت است. به این منظور لازم است از شواهد و اطلاعات پژوهشی‌ای که گرایش‌ها و جهت یابی‌های آنان را منعکس می‌سازد، مددگرفت.

از نظر این پژوهشگر یافته‌های برگرفته از طرح «سنجش نگرش‌ها، و رفتار دانشجویان» که در دو مقطع سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۹۴ از طریق نمونه‌ای منتخب از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم به دست آمده در این خصوص اطلاعات جالبی را فراهم آورده است.

جواهری در ادامه می‌نویسد: با مقایسه اطلاعات سال ۱۳۹۴ با اطلاعات سال پایه حاکی از آن است که در حالیکه براساس مقیاس تحقیق، میان دینداری دانشجویان طی دو مقطع کاهش معناداری پیدا نکرده است، اما میزان افتخار به مسلمان بودن کمتر شده، و وقوع رفتار‌هایی مانند بی‌حرمتی نسبت به استاد، تقلب در امتحان و تکالیف درسی، تماشای فیلم‌های مستهجن، مراجعه به سایت‌های غیرمجاز، ارتباط با جنس مخالف خارج از چارچوب ازدواج و بدون نظارت خانواده و مصرف برخی انواع مواد مخدر دربین آنان افزایش‌یافته است.

*پاره‌ای معیار‌های اخلاقی در حال تنزل است

از نظر این دانشیار جامعه شناسی، واقعیات یادشده حاکی از آن است که گرایش دانشجویان به پاره‌ای معیار‌های اخلاقی جامعه در حال تنزل است. البته شاید میزان این کاهش چندان بزرگ یا بحران زا نباشد، اما به دلیل اهمیت موضوع و پیامد‌های آن، شایسته است از سوی اهل نظر مورد تأمل قرار گیرد.

این پژوهشگر در ادامه بر این نکته تاکید می‌کند که مواجهه با چنین شرایطی نباید مدیران و مسئولان کشور را به سرزنش و نکوهش دانشجویان سوق دهد و یا به اتخاذ رویکرد‌های سخت گیرانه و اقدامات انضباطی شدید منجر شود در عوض باید آنها را به اندیشه در مورد پرسش‌های زیر متوجه نماید:
- جامعه ایران حامل چه نوع زمینه‌ها، شرایط و اقتضائاتی است که به جای اخلاق مداری، تنزل اخلاق به بار می‌آورد؟ 
- مناسبات حاکم برنهاد علم و به ویژه دانشگاه‌ها (از جمله مدرک گرایی، کمی گرایی و تجاری‌سازی) تا چه اندازه در تضعیف پایبندی دانشجویان به اصول اخلاقی تأثیر داشته است؟ 
- چرا به رغم اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی متعدد در دانشگاه‌ها هنوز شواهدی دال بر افت معیار‌های اخلاقی مشاهده می‌شود؟

در نهایت اینکه این پژوهش با مدد از اطلاعات تجربی موجود به تشریح وتحلیل پرسش‌های یادشده می‌پردازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور هندبالیست ایرانی در المپیک پاریس
  • نوروز به مثابه توسعه
  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • عجیب ترین ساختمان ها در سراسر جهان + فیلم
  • خسروپناه: نیازمند جهش فرهنگی با مشارکت مردم هستیم
  • سند فرهنگی خوزستان مبنایی برای فعالیت‌های فرهنگی است
  • سینماهای ایران در این تاریخ‌ها تعطیل است
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان