Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جبرییل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در نشست خبری پنجمین دوره جشنواره جایزه تهران که ظهر روز دوشنبه ۲۶ آذر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد، بیان کرد: در نظر داریم تا آثاری که در مخازن موزه است را بر اساس توالی تاریخ و فرهنگ به نمایش دربیاوریم تا بازدید کننده بتواند تصویری از تاریخ کهن تهران را ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۴۷ قلم آثار از محوطه هایی مانند شهرری، قیطریه و سکه هایی که در تهران کشف و یا در تهران ضرب شده بودند به نمایش درمی آید. می توان آثاری از هشت هزار سال پیش تا دوران قاجار را که مربوط به تهران است در ویترین های فلزی مشاهده کرد. در تمامی موزه های دنیا آثاری از ایران و آثاری از چشمه علی شهرری به نمایش درآمده است.

وی گفت: بازدیدکنندگان باید بدانند ریشه تهران از این محوطه باستانی شکل می گیرد و علاوه بر آن سفال معروف چشمه علی با نام «لب واریخته» دارای نقوشی جانوری است که در چشمه علی پیدا شده است و ما در بررسی های مخزن موزه ملی متوجه وجود چنین سفالی شده ایم و می خواهیم آن را به نمایش بگذاریم و از آن به عنوان کلید واژه ای برای تهران استفاده کنیم. زیرا این سفال نشان می دهد ۵ هزار سال پیش اهالی تهران نگارش را آغاز کرده اند.

وی افزود: در محوطه های دیگری مانند شوش یا تپه سیلک کاشان نمونه هایی پیدا شده بود که نشان می داد آنها هم فرهنگ نگارش را داشته اند ولی این کاسه هرگز به نمایش درنیامده بود. در واقع این سفال نشان می داد که ۵ هزار و ۲۰۰ سال پیش اهالی تهران برخلاف آنچه که در اذهان وجو دارد و می گفتند آغاز نگارش از بین النهرین بوده از اینجا  آغاز شده است.

مدیر موزه ملی ایران گفت: همیشه وقتی از فلزکاری کهن سخن گفته می شد همه به یاد تپه سیلک می افتادند  اما در محوطه چشمه علی نمونه هایی وجود دارد که  نشان می دهد از ۳۹۵۰ تا ۳۷۵۰ سال پیش ذوب فلز در اینجا انجام می شده است.

وی گفت: ما امیدواریم در پارک قیطریه به واسطه اینکه آثاری از چند هزار سال پیش پیدا شده ساختمانی هر چند کوچک به عنوان موزه یا نمایشگاه داشته باشیم و مردم تهران بدانند در این بخش از تهران چه تاریخی نهفته بوده است. با برگزاری این نمایشگاه ها ما امیدواریم ذهن مسئولان به این سمت برود که در محوطه هایی که آثاری کشف می شود باید موزه یا نمایشگاهی دائمی ایجاد کنیم تا فرآیند کشف آثار در آن به نمایش گذاشته شود.

کد خبر 4487575 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: چشمه علی شهرری موزه ملی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۶۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

مرد جوانی که پسر و همسرش را در خانه به آتش کشیده بود، دستگیر شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اوایل فروردین ماه امسال، کارکنان بیمارستان سوانح سوختگی بیمارستان شهید مطهری از طریق تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110، مرگ مشکوک یک مادر و پسر جوان را گزارش کردند.

با اعلام این خبر، تیمی زبده  از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ پای در سردخانه گذاشتند و با جسد زن و پسر جوانی مواجه شدند که براثر سوختگی، فوت شده بودند؛ بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که این 2 براثر حادثه آتش‌افروزی عمدی در یک خانه‌ واقع در مرکز تهران از سوی پدر خانواده، قربانی جنایت شده‌اند.

تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت، پدر خانواده که نقاش ساختمان بوده با انگیزه نامشخصی با استفاده از بنزین اقدام به آتش‌ زدن همسر و پسرش کرده اما خودش در این حادثه آسیب جزئی دیده است.

کارآگاهان پس از دریافت این اطلاعات مهم، خیلی زود مرد میانسال را دستگیر کردند؛ متهم که در جریان بازجویی‌ها منکر هرگونه آتش‌افروزی مرگبار بود پس از مواجه با مدارک و شواهد موجود داخل پرونده از یک جنایت هولناک رازگشایی کرد.

قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان

مرد جوان ماجرای جنایت را اینطور توضیح داد: در خانواده ما اختلاف زیادی وجود داشت؛ روز حادثه قصد داشتم تا به نقاشی یک ساختمان بروم و از پسرم درخواست کردم تا برای کمک به همراهم بیاید اما او مخالفت کرد و مشاجره‌ای میان ما شکل گرفت؛ در این میان، بنزین را روی خودم ریختم و تهدید به خودسوزی کردم اما پسرم با بی‌ادبی جوابم را داد که من عصبانی شدم و  بنزین را روی او ریختم و با فندک آتش‌افروزی کردم.

متهم گفت: در ادامه همسرم آمد تا به پسرم کمک کند اما با توجه به اینکه بطری بنزین روی زمین افتاده بود خودش نیز دچار حادثه شد؛ من نیز در این آتش‌سوزی جان سالم به در بردم، پشیمانم و قصد ارتکاب جنایت را نداشتم.

به گزارش تسنیم، با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی، متهم برای سیرمراحل قانونی پرونده در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان توسط مرد نقاش
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش
  • حذف سفر از سبد خانوار صحت ندارد/ اتفاقاً حال مردم خوب است و بیشتر هم سفر می‌روند
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور