Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس گفت: سفره های زیرزمینی در شهرستان سرخس وضعیت مناسبی ندارد و بیلان آب دشت سرخس منفی است و حدود 40 میلیون متر مکعب اضافه برداشت را داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا عبادی نژاد در گفتگو با نسیم سرخس، درباره وضعیت منابع آب و خشکسالی در شهرستان سرخس گفت: سال آبی هر سال از ابتدای مهرماه تا پایان شهریور سال بعد است که در سال ۹۶ حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی را در سرخس داشتیم و میزان آب رودخانه ها، منابع زیرزمینی و سد دوستی کاهش شدیدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس بیان کرد: از ابتدای سال آبی امسال یعنی از مهرماه تاکنون ۴۵ میلی متر بارندگی داشتیم در حالی که در سال گذشته این میزان صفر بوده است.

 

عبادی نژاد درباره وضعیت سفره های آب زیرزمینی اظهار کرد: سفره های زیرزمینی در شهرستان سرخس وضعیت مناسبی ندارد و بیلان آب دشت سرخس منفی است و حدود ۴۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت را داریم که حدود ۹۵ درصد از این اضافه برداشت توسط چاه های کشاورزی مجاز و غیرمجاز است و متاسفانه چاه های مجاز ما بعضاً تا دو برابر اضافه برداشت دارند.

 

وی راه حل کاهش میزان اضافه برداشت را اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی باعث کاهش برداشت آب و افزایش بازده اقتصادی می شود، ضمن اینکه الگوهای کشت سنتی در کشور منسوخ شده است و باید تلاش کنیم تا الگوی کشت در شهرستان سرخس اصلاح شود.

 

عبادی نژاد با اشاره به شایعاتی درباره وجود فروچاله در روستای چاله زرد سرخس تصریح کرد: ما فروچاله در سرخس نداشتیم و با توجه به بررسی هایی که کردیم آن مواردی که در روستای چاله زرد به نام فروچاله گفته شده در حقیقت برش های جریان سیلاب های اوایل امسال است و ارتباطی به برداشت آب های زیرزمینی ندارد.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس بیان کرد: با بررسی ۷ منبع آبی به طور متوسط در طول یکسال حدود ۲۰ سانت کاهش سطح آب را داشتیم.

 

عبادی نژاد در پایان گفت: کاهش سطح آب و برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی باعث افت کیفی آب می شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۷۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع

محمدحسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: هرگونه تغییر اراضی کشاورزی از حالت اولیه نیاز به مجوز دارد که احداث باغ نیز از جمله مواردی است که برای احداث آن باید از جهادکشاورزی مجوز گرفت.

وی اضافه کرد: دلیل ممنوعیت احداث باغ در پایاب شبکه دشت قزوین با هدف تامین آب از این شبکه با هدف برون رفت از وضعیت موجود بوده که باید مورد توجه بهره برداران استان قرار گیرد.

عطایی با بیان اینکه روش‌های نوین آبیاری و اجرای الگوی کشت مهمترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود در منابع آبی است، ادامه داد: با توجه به وضعیت منابع آبی چاره‌ای جز استفاده از روش‌های نوین برای تولید محصولات کشاورزی و اجرای الگوی کشت در مزارع استان نداریم.

این مسئول در ادامه به اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: طرح جهش تولید به عنوان یک طرح ساختاری و هوشمند در راستای اجرای الگوی کشت و با هدف افزایش تولید اجرا می‌شود که در این طرح با روش کارشناسی می‌توان افزایش تولید در دیمزار‌ها را شاهد باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: رعایت الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی می‌تواند علاوه بر حل معضل کم آبی به افزایش راندمان تولید و بهره وری در سطح منجر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • احداث باغ در پایاب چاه‌های قزوین، ممنوع
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • دوستی: تعریف منابع چندگانه اعتباری ضامن پیشرفت پروژه‌های پیشران بوده است
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد
  • افزایش شمار جان باختگان بارندگی شدید در برزیل
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار