Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:05:05 GMT

اتاوا، گرفتار در «دو راهی واشنگتن - پکن»

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۷۲۶۰

اتاوا، گرفتار در «دو راهی واشنگتن - پکن»

تهران - ایرنا - کشمکش چین و آمریکا بر سر خانم 'منگ وانژو' رئیس مالی شرکت هوآوی چین که چندی پیش به دستور دولت آمریکا در ونکوور دستگیر شد، نگرانی های زیادی برای کانادابه همراه داشته است زیرا این امر اتاوا را بر سر دو راهی انتخاب میان رئیس جمهور نه چندان محبوب آمریکا و رژیم کمونیست چین قرار داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا با تشدید جنگ تجاری و اقتصادی میان چین و آمریکا، مقامات، تجار و شهروندان کانادا نگران گرفتار شدن در آتش این جنگ هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشریه واشنگتن تایمز می نویسد؛ «جاستین ترودو» نخست وزیر استرالیا می گوید از جمله شرایط بدی که یک دولت می تواند در آن قرار بگیرد این است مجبور باشد میان دو اقتصاد بزرگ دنیا یکی را انتخاب کند. تشدید جنگ تجاری میان این دو ابرقدرت دنیا موجب بروز هرگونه عواقب ناخواسته در کانادا و همچنین اقتصاد جهانی می شود که ما عمیقا نگران این موضوع هستیم.
واشنگتن تایمز نوشت، خانم 'سابرینا منگ وانژو' مدیر مالی شرکت هوآوی چین روز یکم دسامبر بر اساس درخواست دولت ایالات متحده به اتهام اینکه شرکت وی تحریم های بین المللی علیه تجارت با ایران را نقض کرده است، بازداشت شد. وی سه شنبه 11 دسامبر (20 آذر) در جلسه دادگاه در شهر ونکوور با وثیقه 10 میلیون دلار کانادا (7.5 میلیون دلار آمریکا) و برخی شرایط دیگر به صورت موقت آزاد شد.
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد کانادا با دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی چین به درخواست آمریکا، باعث خشم عمومی در چین شده است. به گفته وی این امر یک اشتباه بزرگ از سوی کانادا بود که باعث شد تا مردم چین از این کار بسیار خشمگین شوند و تبعاتی برای اوتاوا داشته است.
به دنبال بازداشت خانم «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی شرکت هواوی چین در کانادا، به اتهام آنچه «نقض تحریم های آمریکا علیه ایران می خوانند» روابط دو کشور بشدت دچار تنش شد.
به نوشته این نشریه، تاریخ دادگاه خانم منگ و پایان 90 روزه جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین هر دو برای اوایل سال آینده میلادی برنامه ریزی شده است. اما چین کانادا را به اعمال تحریم های بیشتر تهدید کرده است و تشدید تنش ها کسب و کار کانادا را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد ساخت. از این رو مدیران و تجار نگران تهدیدهای چین هستند و سفرهای کاری خود را به تعویق انداخته اند و برخی از کانادایی های ساکن در چین به فکر بازگشت به کشورشان هستند.
چین تنها طرف درگیر با کانادا نیست؛ پیشتر رئیس‌ جمهوری آمریکا از احتمال استفاده از موضوع بازداشت مدیر 'هوآوی' در مذاکرات تجاری واشنگتن با پکن خبر داده بود.اما «کریستیانا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا می گوید ایالات متحده نباید به دنبال سیاسی کردن فرایند استرداد یا استفاده از آن برای اهدافی به غیر از پیگیری عدالت باشد. دستگیری این مدیر چینی ممکن است رابطه میان چین و آمریکا و آتش بس جنگ تجاری را بر هم بزند. اما وزیر امور خارجه چین در پیامی آشکار که نشانه ای از ناخرسندی فراوان این کشور از دستگیری مدیر مالی شرکت هواوی در کانادا به خواست واشنگتن بود، اعلام کرد 'چینی ها هرگز به کسی باج نخواهند داد.' وی گفت که فراز و فرودهای 40 سال گذشته به ما نشان می دهد که هر اشتباه و رویارویی در روابط دو کشور به هر دو طرف لطمه می زند و بهتر است چین و آمریکا در مسیر همکاری حرکت کنند و لازم است که واشنگتن حریف سازی مصنوعی نکند.
البته با وجود این نگرانی ها، کارخانه تولیدی «بامباردیر» روز پنج شنبه 13 دسامبر (22 آذر) از امضای قراردادی به مبلغ 453 میلیارد دلار برای تولید 186 قطار سریع السیر برای شرکت راه آهن چین خبر داد.
با این حال چین فعلا در محاصره اتحاد قوی آمریکا، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و البته ژاپن قرار دارد که همگی متفقا ورود هواوی و زد تی یی به برنامه توسعه شبکه اینترنتی پرسرعت نسل پنجم را ممنوع کرده اند و پکن به تنهایی در این شرایط قادر به مقابله با آنها نخواهد بود و در چنین وضعیتی بهترین راه به گفته لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین این است که گفت و گوها برای حل و فصل مناسب این مساله ادامه یابد.
تجارت کانادا و چین در یک دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این تبادلات در حال حاضر حدود 4 درصد از صادرات کانادا را تشکیل می دهد و مبلغ و تجارت دو طرفه بالغ بر 55 میلیارد دلار است. کانادا سال 2015 پس از امضای معاهده هسته ای بین المللی که سال جاری میلادی توسط دونالد ترامپ رد شد، مبادلات خود را با ایران از سر گرفت.
**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی چین آمریکا کانادا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۷۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به تصویب بسته کمکی جدید آمریکا برای اوکراین عنوان کرد که آمریکا در راستای تداوم درگیری‌ها تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، آنتونوف روز چهارشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: ایالات متحده تصمیم گرفته تا طرف جنگ را انتخاب کند. آمریکا طرف شیطان را انتخاب کرده و از فاشیسم حمایت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا حاضر به فدا کردن جان مردم بی‌گناه است، عنوان کرد: سیاست‌مداران آمریکایی با تصمیم‌شان سرنوشت یک کشور را تعیین کرده و از آن به عنوان «دژکوبی» علیه روسیه استفاده می‌کنند.

بایدن ساعاتی پیش قانونی را امضا کرد که به موجب آن کمک‌های نظامی جدید از سوی واشنگتن به اوکراین ارسال می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعتراضات بی سابقه دانشگاه های آمریکا در حمایت از غزه و محکومیت اسرائیل+ فیلم و عکس/ اعتراضات به کانادا و اروپا رسید
  • تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید
  • ادامه تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه
  • ادامه تحصن‌ در ۴۰دانشگاه‌ آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • «انعکاس شیطان» آماده نمایش شد/ حضور «پیام خصوصی» در کانادا