Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از رادیو زمانه، حکومت عربستان سعودی که اکنون اداره آن در اختیار بن سلمان است، با انتشار بیانیه‌ای تصویب دو قطع‌نامه علیه این کشور در سنای آمریکا را محکوم کرد و از آن به عنوان مصداق مداخله آمریکا در امورد داخلی این کشور یاد کرد. عربستان هشدار داد که آمریکا موقعیت عربستان سعودی در خاورمیانه را تضعیف نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هفته گذشته در یک اقدام تاریخی مجلس سنای آمریکا دو قطعنامه را به تصویب رساند، قطعنامه نخست می‌گوید دولت ترامپ می‌بایست به دخالت نظامی آمریکا در جنگ یمن پایان دهد و قطعنامه دوم با صراحت اعلام می‌کند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی آمر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است که ۲ اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول تکه تکه‌اش کردند و از جناره‌اش هم اثری به دست نیامد.

 

عربستان سعودی در محکومیت این دو قطعنامه بیانیه‌ای منتشر کرده است. در این بیایه گفته شده: «پادشاهی عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده که قتل جمال خاشقجی، شهروند سعودی یک جنایت تأسف‌آور است و نه سیاست پادشاهی سعودی و نه دستگاه‌های مربوط به آن را بازتاب می‌دهد.»

 

در دو سال گذشته تلفات غیر نظامیان در یمن در اثر بمباران جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی افزایش یافته و سبب ناخشنودی سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ها شده است.

 

پادشاهی سعودی در بیانیه خود اعلام کرده که قطعنامه‌های سنا بر اساس ادعاهای واهی بنا شده و به ایالات متحده آمریکا هشدار داده است که از دخالت در امور داخلی این کشور خودداری کند و سبب تضعیف موقعیت عربستان سعودی در جهان و خاورمیانه نشود و پیوندهای سیاسی و امنیتی دو کشور را به مخاطره نیندازد.

 

سازمان ملل به همراه مجموعه‌ای از نهادهای حقوق بشری و کارشناسانی که در امور یمن فعالیت می‌کنند، به طور مشترک گزارشی از گرسنگی در یمن ارائه داده‌اند. بر اساس این گزارش ۱۶ میلیون نفر که عبارت است از نیمی از جمعیت یمن، حتی اگر کمک‌های انسان‌دوستانه جامعه بین الملل را دریافت کنند از «ناامنی غذایی» رنج می‌برند، دلیل آن هم محاصره اقتصادی این کشور توسط عربستان است.

 

رادیو فردا نیز در این مورد گزارش داد؛ عربستان سعودی قطعنامه‌های سنای ایالات متحده در مورد پایان حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری ریاض و نیز معرفی محمد بن سلمان به‌عنوان «مسئول» قتل جمال خاشقجی را محکوم کرده‌است.

 

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای که ۲۵ آذر ماه منتشر شده می‌گوید «پادشاهی عربستان تازه‌ترین مواضع سنای ایالات متحده، که بر پایه ادعاهای غیرواقعی بنا شده را محکوم کرده و قاطعانه اعلام می‌کند هیچ‌ دخالتی در اوضاع داخلی کشور خود را نمی‌پذیرد» بیانیه وزارت خارجه عربستان در خبرگزاری رسمی آن کشور منتشر شده‌است.

 

گفتنی است، دولت عربستان توسط بن سلمان اداره می‌شود. ترکیه بارها از عربستان خواسته است تا مظنونین قتل خاشقجی را برای تحقیقات و یافتن عامل اصلی این قتل به ترکیه تسلیم کند ولی عربستان از این کار امتناع کرده است و خود نیز در این مورد تحقیقات روشنی انجام نداده است.

 

از نظر ترکیه عامل قتل خاشقجی یک مقام بلندپایه عربستانی است. سیا نیز به این نتیجه رسیده است که عامل این قتل  شخص بن سلمان است.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: سیا ترکیه قتل عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی جریان حکمت ملب عراق، سیدعمار حکیم در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تحولات سیاسی عراق و منطقه و راه‌های تقویت روابط دو کشور و دو ملت را بررسی کرد.

در این دیدار که در سفر رهبر جریان حکمت ملی عراق به عربستان انجام شد، حکیم بر اهمیت ادامه گسترش روابط کشورهای عربی و اسلامی با عراق تأکید کرد.

وی همچنین خواستار بهره‌برداری از قطع‌نامه شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه و امدادرسانی به آوارگان و بازسازی نوار غزه شد.

حکیم بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها میان نیروهای منطقه‌ای و نیز بر تمایل عراق به پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش تأکید کرد و گفت که عراق در پی انتقال به مرحله روابط دوجانبه با برخی کشورهای عضو ائتلاف بر اساس منافع مشترک و احترام به حاکمیت ارضی عراق است.

کد خبر 6062883

دیگر خبرها

  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده
  • عکس| استخر و هتل غول‌پیکر بن‌سلمان