Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@19:52:49 GMT

احیای کارت سوخت، امحای قاچاق بنزین

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۷۵۵۸

احیای کارت سوخت، امحای قاچاق بنزین

تهران- ایرنا- سیر صعودی مصرف بنزین و افزایش قاچاق آن در سال های اخیر، دولت را بر آن داشت تا موضوع استفاده مجدد از کارت سوخت را در دستور کار قرار دهد امری که با کنترل رشد فزاینده مصرف آن، مانع از خروج غیرقانونی این ماده با ارزش از کشور می شود.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** طرح جدید مجلس برای سهمیه بندی سوخت در سال 98
پایگاه خبری «افکارنیوز» با درج این عنوان گزارش داد: کارتهای سوخت دوباره در جیب صاحبان خودرو می رود تا مصرف سوخت به ویژه بنزین مشخص و جلوی قاچاق آن گرفته شود و خبرها حکایت از سهمیه بندی بنزین دارد اما همچنان این موضوع در هاله ای از ابهام بوده و مشخص نیست سرنوشت آن چه می شود.

سهمیه بندی بنزین مطمئنا در سال جاری اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع از سخنان نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی کاملا مشهود است اما به نظر می رسد مجلسی ها طرحی دارند تا سال آینده سهمیه بندی بنزین را اجرا کنند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بر اساس برآوردها از حدود 90 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور حدود 15 میلیون لیتر قاچاق می شود . یکی از پیشنهادهای ما این است که قیمت سوخت را به شکلی در سال 98 ثابت نگه داریم اما برخی از خودروهای شخصی که حدود 60 درصد از مصرف روزانه را تشکیل می دهد سهم مشخص برای مصرف آن ها در نظر گرفته شود که می تواند بیشتر از 60 لیتر برای هر خودرو باشد و برای خودروهای حمل و نقل عمومی سهم بیشتری در نظر گرفته شود و مصرف بیشتر از آن از محل اخذ عوارض مابه التفاوت به صورت پلکانی به دولت برگشت کند.

پورابراهیمی گفت: پیشنهاد استانی شدن پرداخت یارانه ها به صورت شفاهی از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است که پیشنهاد خوبی است زیرا استان ها بر حوزه فعالیت های خود اشراف دارند و می توانند بهتر عمل کنند.

باید منتظر ماند و دید طرح جدید مجلسی ها برای سهمیه بندی سوخت چه خواهد شد، آیا دولت راضی به سهمیه بندی کردن می شود؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند سهمیه بندی کردن سوخت و افزایش قیمت آن باید به شکل تدریجی و پلکانی صورت گیرد تا بار و تاثیر منفی روانی آن در جامعه ایجاد نشو و این در حالی است که اگر قیمت دلار کاهش چشمگیری داشته اما همچنان قیمت کالاهای اساسی بالاست و گران شدن بنزین نیز مطمئنا بر این گرانی تاثیر گذار خواهد بود و اجناس گران تر نیز می شود و باید با مدیریت صحیح ، استفاده مردم از سوخت را اصلاح کرد.

** چالش پیش روی سرپرست جدید سازمان سینمایی ؛ باخت-باخت یا برد-برد؟
پایگاه خبری تحلیلی «عصر ایران» در گزارشی نوشت: در دو هفته گذشته بیش از 200 فیلمساز طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی خواستار لغو «پروانه ساخت» برای تولید فیلم شدند. این اقدام روندی رو به جلو برای سینمای ایران است به دلیل اینکه در هنر- صنعت سینما قطعا فیلمسازان اولین حلقه تولید فیلم هستند ولی با وجود شورای که به فیلم پروانه ساخت می دهد عملا این حلقه اول منوط به اجازه آنها تعریف می‌شود.

پروانه ساخت فیلم سینمایی سازوکاری بسیار قدیمی در سینمای ایران است که در کنار پروانه نمایش، ابزار مدیریت و کنترل سینمای ایران بوده است. این پروانه تا پیش از ظهور سینمای دیجیتال کارکرد ویژه‌ای داشت و به ویژه تا دهه هفتاد که عمده ابزارهای سینما در اختیار بنیاد سینمایی فارابی بود، عدم برخورداری از این پروانه، به منزله عدم ارائه تجهیزات به فیلمساز و در نتیجه عدم ساخت فیلم بود.

مسئله صرفاً ابزارها نبود، بلکه متریال فیلمسازی از جمله نگاتیو ارزان نیز از دریچه فارابی در اختیار سینماگران قرار می گرفت. در کشورهای توسعه یافته هم هیچگاه برای ساخت فیلم پروانه‌ای صادر نمی‌شود، بعد از ساخت فیلم شورایی درباره شکل نمایش و یا رده‌بندی سنی مناسب با مخاطب آن تصمیم می گیرد.

آنچه که در پس این درخواست فیلمسازان قرار دارد این مطالبه به گونه‌ای حداکثری از سرپرست جدید سازمان سینمایی (حسین انتظامی) است، به این دلیل حداکثری که همه مطلع هستیم تا به حال در سینمای ایران فیلم بدون مجوز ساخت چندان فرصتی برای عرضه نیافته است و عملا اگر فیلمی هم بدون پروانه ساخت تولید شده باشد در مظان انواع و اقسام اتهام‌ها هم قرار گرفته است. بنابر این عملا در کشور ما هر فیلمی که قرار باشد روند طبیعی تولید داشته باشد باید پروانه ساخت دریافت کند و عملا فیلم‌هایی که چنین مرحله‌ای را طی نکنند از طرف وزارت ارشاد به آنها فیلم‌های زیر زمینی گفته می‌شود.

نکته نهفته در این درخواست مهم‌ترین چالش پیش‌روی سرپرست جدید سازمان سینمایی است، طرح چنین درخواستی در همین ابتدا شروع به کار سرپرست جدید می‌تواند پیامد‌هایی داشته باشد، چه پروانه ساخت حذف شود چه بماند در هر حال برای این مدیر جدید موج انتقادات مخالفان یا موافقان این درخواست را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل سرپرست جدید سازمان سینمایی به سوی یک موقعیت باخت-باخت سوق داده شده است. باید دید آیا می‌تواند با بهره از تجربه های خود در عرصه های دیگر این موقعیت را به برد-برد تبدیل کند؟

** مدیرمسئول کیهان: ما نوشته بودیم آمریکا از برجام خارج نمی شود
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» با درج عناوین «مدیرمسئول کیهان: ما نوشته بودیم آمریکا از برجام خارج نمی شود/ حالا خارج شده، اما معلوم شد پیش بینی ما درست بود!» گزارش داد: کیهان بارها اعلام کرده بود که برجام برای آمریکا یک سند طلایی است و هرگز حاضر نخواهد شد این سند طلایی و امتیازات باد‌آورده‌ای را که به آسانی از ایران دریافت کرده است، از دست بدهد. با این وجود، پس از خروج ترامپ از برجام، کیهان اکنون به قلم مدیرمسئول خود با استدلال هایی عجیب، به ادعاهای پیشین خود چند تبصره اضافه کرده و مدعی شده که خروج ترامپ از برجام هم خللی در پیش بینی آنها ایجاد نمی کند.

** ارسال کنندگان پیامک برای فیلتر اینستاگرام، ما را خائن جلوه می‌دهند
سایت خبری «انتخاب» در گفت و گو با طیبه سیاوشی، نوشت: این نماینده اصلاح طلب درباره تکرار ماجرای ‏CFT‏، درباره فیلتر اینستاگرام و «نهضت» ارسال پیامک به ‏نمایندگان درباره همین موضوع، گفت: کاش نهضت بود؛ این اتفاق، به انحراف کشیدن مردم است. اینکه شما بگویید باید برای ‏فعال شدن پیام رسان های داخلی از جیب مردم پول بدهید، چه معنایی دارد؟

او افزود: حدودا یک سال از فیلتر تلگرام می گذرد، اما هنوز این پیام رسان ها، علیرغم بودجه ای که به آنها تزریق شده، عملکرد ‏موفقی نداشتند. به خاطر همین، کسانی که این اطلاعات غلط را به مردم می دهند و به نوعی مردم را تحریک می کنند.‏ ما را قسم می دهند که پیام رسان های داخلی را تقویت کنید؛ چطور تقویت کنیم؟ با پول دادن؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در قضیه فیلترینگ تلگرام به جز اینکه بچه ها با فیلترشکن به هر حوزه دیگری دست یابند، ‏اتفاق دیگری نخواهد افتاد. قطعا تا حدودی امنیت کشور تامین می شود اما در واقع امنیت خانواده ها از دست رفت. بچه 10، 11 ‏ساله ای که تلگرام را باز می کند و متاسفانه اغلب خانواده ها نیز اجازه این کار را می دهند، وارد حوزه های دیگری می شود که ‏در کشورهای دیگر، ورود افراد زیر 18 سال به آنها ممنوع و غیرقانونی است و عواقب آن را هم بررسی کرده اند. ‏

نماینده اصلاح طلب مجلس درباره اظهارات اخیر حجت الاسلام علم الهدی پیرامون فیلترینگ اینستاگرام در نماز ‏جمعه مشهد می گوید: متاسفانه این مباحث از تریبون هایی مطرح می شود که تریبون های تخصصی این حوزه نیست. این ‏صحبت ها قاعدتا تاثیر مثبتی روی مردم ندارد و جز اینکه برای مردم سوال شود که این چه قضیه ای است که به این شکل مطرح ‏می شود، نتیجه دیگری ندارد؛ به ویژه آنکه این موضوع و دستاوردهای پیام رسان های داخلی هم برای مردم مبهم است. ‏

** ماجرای استعفای نمایندگان استان اصفهان
پایگاه خبری «فرارو» گزارش داد: بسیاری از نمایندگان مستعفی از نمایندگان همیشه منتقد عملکرد دولت حسن روحانی هستند. احمد سالک، موسوی لارگانی، محسن کوهکن، حسن کامران، حاجی دلیگانی، محمد جواد ابطحی و... از جمله امضا کنندگان نامه استعفا هستند.
بیش از 10 روز از استعفای نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلام می‌گذرد، اما هنوز تکلیف این استعفا روشن نشده است. نمایندگان این استان روز (25 آذر) در مجلس شورای اسلامی حاضر نشدند و علی لاریجانی رییس مجلس نیز اعلام کرد این موضوع در هیات رئیسه مجلس بررسی خواهد شد.
عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در تذکری به آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: «ماده 90 تصریح دارد هر نماینده‌ای که اعتبارنامه وی به تصویب مجلس رسیده می‌تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد و پذیرش استفعا به تشخیص مجلس است، همچنین ماده 91 آیین نامه تصریح دارد که نماینده تقاضای استعفای مدلل خود را به عنوان رئیس مجلس می‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی با قرائت متن اعلام و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار می‌دهد.» «هم اکنون تقاضا داریم بر اساس همین آیین نامه با توجه به اینکه نمایندگان استان اصفهان استعفانامه خود را تقدیم مجلس کرده اند، برای جدیت مجلس استعفای آن‌ها در اولین جلسه قرائت شود و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار بگیرد.» علی لاریجانی در پاسخ به وی تصریح کرد: «امروز در هیات رئیسه در این مورد بحث می‌کنیم و این موضوع را مطابق با آیین نامه پیگیری خواهیم کرد.»

19 نماینده اصفهان 14 آذر ماه در اقدامی اعتراضی نسبت به حذف پروژه‌های آب رسانی استان اصفهان از ردیف‌های بودجه سال 98 از نمایندگی مجلس استعفا کردند. با وجود اینکه این استعفا از سوی ناظران صوری و نمادین تلقی می‌شد، اما نمایندگان اصفهان روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس حاضر نشدند.

درسال‌های اخیر به ویژه یک سال اخیر در استان اصفهان اعتراضات گسترده‌ای نسبت به کمبود آب صورت گرفته است. در شرق اصفهان هر چند وقت یکبار کشاورزان منطقه با تجمع‌های آرام و گاه خشن نسبت به عدم دریافت حق آبه خود اعتراض کرده اند. این اعتراضات پس از دی ماه سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفت. در ناآرامی‌های دی ماه نیز برخی مناطق استان اصفهان از جمله فلاورجان و قهدیریجان در بطن شورش‌ها و اعتراضات بودند.

به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ناصر موسوی لارگانی انتظار نمایندگان مستعفی این است که «رئیس مجلس استعفای آن‌ها را اعلام وصول کند. سپس در دستور کار مجلس قرار دهد.» در این صورت هر نماینده ای فرصت دارد نیم ساعت درباره دلیل استعفای خود سخن بگوید و پس از آن مجلس در مورد این استعفاهای رای گیری می کند. اگر نمایندگان به استعفای رای مثبت دهند استعفا مورد پذیرش قرار می گیرد.


** غرویان: ائمه جمعه‌ای که عالم به زمان نیستند بازنشسته شوند
وبگاه «خبرآنلاین» در گفت و گو با محسن غرویان درباره شمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه نوشت: غرویان با بیان اینکه از نظر ظاهری قانون منع بکارگیری بازنشستگان ائمه جمعه را شامل نمی شود، تصریح کرد: اما با در نظر گرفتن روح قانون می توان گفت ضرورت دارد که ائمه جمعه هم مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شوند.

این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: واقعیت آن است که بعضی ائمه جمعه دچار کبر سن شده و از نظر نشاط فکری و علمی توانایی لازم را ندارند ضمن اینکه اطلاعات و مطالعات شان به روز نبوده و حتی حوصله کتاب خواندن ندارند، این افراد می توانند مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شوند.

غرویان درباره چگونگی نحوه اجرای منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه، گفت: در این زمینه دبیرخانه ائمه جمعه سازوکار عزل ونصب ائمه جمعه را برعهده دارد و این مجموعه باید منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه را در دستور کار خود قرار دهد، البته تا امروز دبیرخانه ائمه جمعه این کارها را انجام داده اما یک نظم و نسق ثابت و یکسانی نداشته بنابراین شاهدیم که برخی ائمه جمعه بسیار مسن همچنان حضور دارند و این باعث این سوال شده که آیا این افراد بازنشسته محسوب می شوند یا خیر؟

این مدرس حوزه علمیه قم با یادآوری حدیثی از امام صادق (ع) تاکید کرد: امام می‌فرمایند 'اگر کسی عالم به زمان باشد شبهه و سوال بر او هجوم نمی آورد و آن فرد قادر به پاسخگویی است'، این در حالی است که برخی علمای ما عالم به زمان نیستند، اطلاعات به روز ندارند و سوالات را جواب نمی دهند، خب در این شرایط این افراد نمی توانند نقش ایده آل را به عنوان امام جمعه ایفا کنند که ضرورت دارند درباره بکارگیری آنها تجدید نظر شود.

** راز رباط شاه عباسی در پای کوه‌های ایران چیست؟
تارنمای «خبرآنلاین» گزارش داد: روستای کنگ که در 28 کیلومتری غرب مشهد واقع شده، یکی از روستاهای زیبا و ییلاقی اطراف شاندیز با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که به شکل پلکانی در دامنه‌ی کوه بینالود قرار گرفته است. قدمت این روستا به پیش از اسلام باز می‌گردد و گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباط شاه عباسی از تاریخ کهن آن حکایت دارد. این روستا یکی از سکونتگاه‌هایی است که با الهام گرفتن از طبیعت و با تسلیم و گاه ستیز با آن، طی قرن‌ها و برای رفع نیاز مردمان ایجاد شده است.

- کنگ، روستای یادگار پیش از اسلام در طرقبه
نام کنگ برگرفته از سرگذشت‌های به یادگار مانده در این روستا است. کنگ دو معنا دارد: یکی به معنای پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و دیگری به معنای دژ مستحکم تعبیر شده است. کنگ نامی است که با افسانه‌های کهن درآمیخته است.

رباط به ساختمان‌های کنار راه و به ویژه بیرون از شهر و آبادی اطلاق می‌شود که کاروانیان برای استراحت از آن استفاده می‌کردند. در روستای کنگ نیز نمونه‌ای از این ساختمان‌ها وجود دارد که با عنوان رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی شناخته می‌شوند. این رباط در انتهای دره‌ی کنگ قرار گرفته و بر روی دامنه‌ای مشرف به رودخانه‌ی کنگ واقع شده است.

- روستای کنگ
راز رباط شاه عباسی چه می‌توان باشد؟ رباط شاه عباسی در زیر زمین و با کندن ساخته شده است. سقف این رباط هم تراز با شیب دامنه‌ی کوه می‌باشد و بنا به گفته‌ی مردم روستا، در گذشته راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط می‌گذشته است. هم از سمت دره و هم از سمت کوهستان می‌توان به این رباط دسترسی پیدا کرد. در هر صورت حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی لازم است تا از روستای کنگ به رباط برسید.

** نهضت آموزش حقوق برای پیشگیری از جرم
سایت جامعه خبری تحلیلی «الف» با عنوان «نهضت آموزش حقوق برای پیشگیری از جرم» نوشته است: ورود حجم بزرگ پرونده ها به قوه قضاییه، سوای جنبه تامین نیروی انسانی و تدارکاتی لازم برای حل و فصل دعاوی، این امر همانند یک درجه تب نشانگر وجود زمینه های فراوان بروز نزاع در جامعه ماست. هر روز مبادلات و معاملات زیادی در امور خودرو، زمین و ملک انجام شده و گروهی ازدواج می کنند، فرزند دار می شوند و برخی از دنیا می روند. برخی استخدام و عده ای اخراج می شوند. اینها بخشی از مسائلی هستند که به خودی خود برای حرکت جامعه لازمند ولی در عین حال می توانند منشاء اختلاف، دعوا و در نهایت مراجعه به قوه قضاییه برای داوری باشند.

بخشی از مشکلاتی که به بروز جرم در جامعه منجر می شود فرهنگی است، اما قسمت مهمی از آن نیز به عدم آشنایی مردم با حقوق خود و عدم تمرکز کافی در استفاده از ظرفیت رسانه های مختلف در این مورد مربوط می شود. البته وکلا و مشاوران حقوقی به عنوان کسانی که تخصص در این امور دارند می توانند مرجع کمک به مردم باشند ولی عدم دسترسی به ویژه به علت هزینه بالای وکلا، عملا استفاده از توانمندی این گروه را محدود به اقشار خاص یا زمانی می کند که فرد چاره دیگری نداشته باشد.

یکی از مشکلات طرح مباحث حقوقی البته استفاده از زبان سخت جاری در دادگاه ها و محاکم است. در برخی برنامه ها که گاهی وکلایی دعوت می شوند یا متون مکتوبی که به عنوان راهنمایی در اینترنت قرار گرفته آنقدر پراکنده، جامع و حاوی اصطلاحات تخصصی نوشته شده که بسیاری از مردم نمی توانند تصویر مناسبی از پیام متن دریافت کنند یا پاسخ سوال خود را بگیرند. یکی از راههای که در برخی کشورها استفاده می شود تولید مجموعه های مستند و جذاب از فرآیند دادرسی است. در این برنامه ها طرفین ابتدا با تضمین پرداخت خسارت توسط برنامه سازان، مصالحه کرده و بعد در حضور یک یا چند قاضی هر یک اعاهای خود را بیان می کنند. داوری بین طرفین انجام و بیینده بدون آن که شاهد برنامه ای خسته کننده باشد، از طریق رسیدگی به یک پرونده واقعی آموزش می بیند.

در کنار این روش، تولید انبوه ویدیوهای آموزشی توسط قوه قضاییه، صدا و سیما، سازمان ها، ارگانها و دستگاهها ضروری به نظر می رسد. مراکز آموزشی و دانشگاهی باید خود را در ارتقای آگاهی عمومی جامعه مسئول بدانند، بخشی از کار دانشجویان و پایان نامه های آنها مربوط به تولید محتوای آموزشی باشد. هر سازمان باید فرآیند کاری خود را به صورت تصویری در اختیار مردم قرار دهد. هر کس که خواست باید بتواند فرضا از چگونگی خرید یا فروش خودرو و مراحل آن، چگونگی تنظیم قرارداد خرید مسکن و مراحل آن، چگونگی در خواست سند، دریافت انحصار وراثت و ... اطلاع پیدا کند. چه اشکالی دارد که خودروسازان تامین مالی بخش آموزش های حقوقی مربوط به خودرو را تقبل کنند؟ شاید تولید این ویدیوها به اندازه هزینه یک تبلیغ تلویزیونی خودروی ساخت آنها نباشد. شرکت های بیمه فرضا به صورت تصویری مراحل بعد از انواع تصادف را توضیح دهند، سازمان ثبت احوال در مورد چگونگی دریافت شناسنامه برنامه بسازد و اداره گاز درباره چگونگی رفع مشکلات قبض و.... باید نهضت آگاه سازی و تولید محتوا در همه زمینه ها به ویژه مسائل حقوقی آغاز شود. بی تردید بسیاری از دعاوی و اختلافات ناشی از ناآگاهی به قوانین یا بی توجهی به آنها صورت گرفته است پس نباید نقش آموزش را دست کم گرفت. حال که شبکه های اطلاع رسانی به شکل گسترده ای در زندگی ما وارد شده چرا از آنها استفاده نکنیم؟ چرا کانالهای خبر رسانی به جای پیگیری اخبار زرد و انتشار شایعات و دامن زدن به اختلافات سیاسی، به آموزش مردم نمی پردازند؟

** سرانجام قیمت بنزین و سناریوهای مختلف برای آن
تارنمای «الف» در این گزارش آورده است: موضوع بنزین در اقتصاد ایران نقش مهمی ایفا می کند. پس از حذف کارت سوخت در دولت یازدهم، با افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر و تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور، میزان قاچاق این فراورده افزایش یافته است.

به گزارش الف، اکنون دولت تدبیر و امید بعد از 4 سال تصمیم خود را تغییر داده و ضمن دنده عقب گرفتن بدنبال احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین است. در این بین نگرانی هایی نیز در بین مردم درباره سرانجام قیمت بنزین بوجود آمده است؛ چرا که به نظر می رسد افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بر قیمت سایر کالاها نیز موثر خواهد بود و موجب افزایش نرخ تورم در جامعه خواهد شد.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش ایران، مصرف میانگین بنزین در 6ماه اول سال 1397 حدود 88 میلیون لیتر در روز است. هر چند با اتمام فاز یک و دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس،‌ میانگین تولید شش‌ماهه 1397 در حدود 88 میلیون لیتر در روز است. با سرعت 10 درصدی افزایش مصرف بنزین، حتی با اتمام فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید داخل جوابگوی مصرف نخواهد بود و سرعت افزایش مصرف قطعاً بیشتر از سرعت احداث پالایشگاه‌ها خواهد بود. به طوری که، به‌راحتی پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده مصرف بنزین بیش از 120 میلیون لیتر در روز و ظرفیت تولید داخل حدود 105 میلیون لیتر در روز خواهد بود. بنا به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، در صورت ادامه روند فعلی در سال 1408 مصرف بنزین به 250 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

مرکز پژوهش های مجلس اخیراً سناریوهایی را برای حل مشکل قاچاق بنزین ارائه کرده است. این رویکردها مبتنی‌‌بر کاهش تقاضا (احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی، احیای کارت سوخت به همراه سهمیه‌بندی، برخط کردن کارت سوخت با سهمیه‌بندی، ترکیب کارت سوخت و مالیات جدید بر مصرف بنزین، ترکیب کارت سوخت و مالیات بر ارزش‌افزوده و سهمیه به یک خودروی خانوار با سهمیه مکفی) و یارانه نقدی بنزین به همه ایرانیان (یارانه نقدی بنزین، سهمیه بنزین به همه افراد، بازار آنلاین بنزین یا کوپن سوخت، عرضه هدفگذاری شده بنزین و شناورسازی قیمت بنزین) است. اتخاذ هر کدام از این سناریوها تبعات مثبت و منفی به همراه دارد.

برای مقایسه آثار تورمی سناریوهای مختلف (البته بدون برآورد آثار روانی افزایش قیمت بنزین بر قیمت سایر کالاها و همچنین اثر جانشینی بنزین با سایر سوخت ها مثل CNG)، افزایش 100 درصدی قیمت بنزین مبنا قرار گرفت. اگر افزایش قمیت بیش از 100 درصد باشد، نرخ تورم محاسبه شده حداقل متناسب با آن افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت بنزین از 1000تومان به 2000تومان با اختصاص سهمیه ماهانه 20 لیتر برای هر فرد، به همراه اختصاص سهمیه برای خودروهای عمومی، 3.1 درصد تورم را افزایش خواهد داد.

شناخت دقیق بازندگان و برندگان سیاست‌های افزایش قیمت بنزین نیز نکته‌ای قابل تامل است. اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین به معنی گران شدن قیمت بنزین مصرفی در سبد خانوار می باشد. مشخص است که این اثر برای خانوارهای دارای خودرو معنادار است و از آنجا که در دهک‌های پایین درآمدی نسبت افراد دارای خودروی شخصی کمتر است، بنابراین انتظار بر آن خواهد بود این نرخ برای دهک های پایین کمتر باشد؛ همچنین از آنجا که هزینه بنزین سهم کمتری از هزینه های خانوار در دهک بالایی نسبت به دهک‌های پایینی دارد، بنابراین از این کانال اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر سبد تورم دهک های بالایی کمتر خواهد بود. این دو اثر موجب شد تورم تحمیلی به خانوارهای دهک‌های میانی بیش از دهک‌های بالا و پایین درآمدی باشد. بیشترین اثر افزایش مستقیم قیمت بنزین بر خانوارهای دهک 7 تا 9 روستایی و 5 تا 9 شهری خواهد بود.

البته این را هم باید عنوان کرد کارت سوخت یک روش غیرقیمتی برای مهار تقاضاست و اگر هدف سیاستگذار کاهش تقاضاست، باید از سایر ابزارهای غیرقیمتی مانند گسترش خودروهای گازسوز، گسترش خودروهای ال‌پی جی سوز، جایگزینی تاکسی‌ها و وانت‌ها با نوع تمام گازسوز، توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر، الزام خودروسازان به تولید خودروهای با کیفیت و با مصرف سوخت کمتر و ... است.

به گزارش الف، حال باید دید دولت تدبیر و امید که با توجه به شرایط کنونی مجبور به تغییر تصمیم خود و احیای کارت سوخت شده برای سال آینده چه برنامه و سیاستی برای کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ خواهد کرد و باید منتظر ارایه لایحه بودجه 98 به مجلس و تصمیم بهارستان‌نشینان باشیم.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد تارنماها استفاده مجدد كارت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۷۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره رمز کارت سوخت

کارت سوخت یکی از مهمترین مدارک هر خودرو محسوب می‌شود. بدون این کارت، امکان دسترسی به سوخت در پمپ‌های بنزین ایران وجود ندارد. یک نکته مهم در مورد هر کارت سوخت، رمز آن است. رمز کارت سوخت کلید دسترسی به سهمیه سوخت است و درصورت فراموش‌کردن آن، باید مراحلی را برای دریافت رمز جدید طی کنید تا کارت سوخت شما قابل استفاده باشد. در این مطلب آموزشی از دیجیاتو، به موضوع رمز کارت‌های سوخت و اقدامات پس از فراموشی آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

رمز کارت سوخت و دردسر‌های آن

کارت‌های سوخت تمامی خودرو‌های صفرکیلومتر، دارای یک رمز است. این رمز چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو است که به‌صورت پیش‌فرض نقش رمز کارت‌های سوخت را ایفا می‌کند. کدملی مالک در هیچ کدام از قسمت‌های کارت سوخت درج نشده است، ازاین‌رو سرقت کارت سوخت یا جا ماندن آن در پمپ بنزین، شما را تا حدودی از خطرات حفظ می‌کند. بااین‌حال اگر تمامی مدارک اتومبیل شما سرقت شوند، رمز کارت‌های سوخت نیز در معرض لو رفتن قرار دارد؛ بنابراین گروهی از مالکان خودرو‌ها تمایل خواهند داشت تا پس از تحویل خودرو و کارت سوخت آن، رمز آن را تغییر دهند.

نکته‌ای دیگری که در این بین وجود دارد، مربوط به کارت سوخت خودرو‌های کارکرده است. هنگامی که شما یک خودرو کارکرده را خریداری می‌کنید، کارت سوختی با رمز کدملی مالک قبلی به شما تحویل داده خواهد شد. فرآیند تعویض و صدور کارت سوخت المثنی بسیار زمان‌بر است و اکثر افراد تمایلی ندارند تا درخواست صدور کارت سوخت جدید با نام و کدملی خودشان را صادر کنند. ازاین‌رو خریداران خودرو‌های کارکرده نیز تمایل خواهند داشت تا رمز کارت سوخت اتومبیل کارکرده را به دلخواه خود تغییر دهند.

سومین حالتی که مشکلاتی در حوزه رمز کارت سوخت به وجود می‌آورد، فراموشی آن است. این مورد به‌خصوص در مورد خودرو‌هایی که چندبار توسط افراد مختلف خرید و فروش شده‌اند، بسیار رخ می‌دهد. رمز کارت‌های سوخت این خودرو‌ها براساس شماره ملی مالک نخستین خودرو است، در‌حالی‌که ممکن این خودرو هم‌اکنون در تملک سومین یا چهارمین خریدار باشد. به یاد سپردن یک رمز چند رقمی برای افراد بسیاری دشوار است، ازاین‌رو فراموشی رمز کارت‌های سوخت مشکلی مرسوم به حساب می‌آید.

مدت زمان اعتبار رمز کارت‌های تازه صادر شده چقدر است؟

زمانی که کارت سوخت جدیدی به شما تحویل داده می‌شود، ۴ رقم آخر کدملی مالک به‌صورت پیش‌فرض رمز آن را تشکیل می‌دهد. شما به مدت یک‌ماه فرصت دارید تا با استفاده از کارت جدید خود، اقدام به سوخت‌گیری نمایید. در غیر این‌صورت کارت سوخت شما غیرفعال می‌شود و باید یکبار دیگر برای فعال‌سازی آن به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

اگر رمز کارت سوخت را فراموش کردیم، چه کنیم؟

در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که مشکل فراموشی رمز کارت‌های سوخت در مورد خودرو‌های قدیمی بسیار رخ می‌دهد. اگر رمز کارت‌های سوخت خود را فراموش کردید یا آن‌که فروشنده خودرو از ارائه رمز کارت‌های سوخت به شما خودداری کرد، باید به یکی از دفتر نواحی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنید تا رمز کارت شما بازیابی شود.

درصورتی‌که کارت سوخت شما گم شده باشد یا رمز آن قابل بازیابی نباشد، باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. در این حالت شما باید درخواست غیرفعال‌کردن کارت سوخت را صادر کنید که در اصطلاح عامه به سوزاندن کارت سوخت شهرت دارد. پس از آن لازم است تا برای صدور کارت سوخت جدید درخواست دهید.

تغییر رمز کارت‌های سوخت چگونه امکان‌پذیر است؟

برخی مالکان تمایل دارند تا رمز کارت‌های سوخت خودرو را پس از تحویل گرفتن تغییر دهند. همانند بخش مربوط به فراموشی رمز، باید برای تغییر رمز به دفاتر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور مراجعه کنید. برای انجام عملیات تغییر رمز، باید شرایط زیر فراهم باشد:

حضور مالک اصلی یا وکیل او همراه با وکالت‌نامه

مدارک شناسایی مالک و وکیل

مدارک شناسایی وسیله نقلیه

اصل کارت سوخت

تکمیل فرم تغییر رمز

اگر رمز کارت سوخت را اشتباه وارد کنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

درصورتی‌که سه بار رمز کارت‌های سوخت را اشتباه وارد کنید، کارت سوخت شما غیرفعال خواهد شد. البته درصورتی فراموشی یا سرقت کارت سوخت نیز باید درخواست غیرفعال‌سازی کارت سوخت از سوی مالک صادر شود.

هنگامی که کارت سوخت شما غیرفعال شود، راهی برای استفاده مجدد از آن وجود ندارد. در این حالت باید به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درخواست صدور کارت سوخت المثنی را صادر کنید.

غیرفعال شدن کارت سوخت چگونه به کاربر اطلاع داده می‌شود؟

هنگامی که کاربر با کارت سوخت غیرفعال‌شده برای سوخت‌گیری مراجعه می‌کند، با کد خطای ۲۵ روبه‌رو خواهد شد. این کد هنگامی به کاربر نمایش داده می‌شود که کارت سوخت او از نظر فیزیکی مشکل پیدا کرده یا آن‌که غیرفعال شده باشد. نمایش این کد به معنای عدم امکان استفاده از کارت سوخت است. در این حالت باید برای صدور کارت سوخت جدید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

ممبع: تیتر کوتاه

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • کشف بیش از ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • موتور سواران هنگام سوخت گیری به این نکات توجه کنند (فیلم)
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • معمای بنزین در ایران
  • همه چیز درباره رمز کارت سوخت
  • اتباع و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی هرمزگان
  • کشف بیش از ۲۷ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در هندیجان