Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیته احزاب سیاسی افغانستان اعلام کرد که بهبود وضعیت این کشور به برگزاری «انتخابات شفاف ریاست جمهوری»، اعاده دوباره اعتبار انتخابات پارلمانی و صلح عادلانه با طالبان بستگی دارد. ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، احزاب سیاسی افغانستان در بیانیه مشترک تصریح کردند که آینده افغانستان به برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری، اعاده اعتبار انتخابات پارلمانی و صلح عادلانه با طالبان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته احزاب سیاسی هشدار دادکه اگر این موارد به درستی مدیریت نشوند ممکن است بار دیگر افغانستان به گذشته تاریک بازگردد و با جنگ و افزایش ناامنی بیشتر روبرو  شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

کمیته احزاب سیاسی در این بیانیه به دولت افغانستان و گروه طالبان یاد آوری کرده است که تنها راه مشروع برای احراز قدرت در این کشور انتخابات و کسب آرای مردم است.

اما این کمیته به دولت افغانستان هشدار داده که اجازه تقلب و برگزاری غیر اصولی و غیر شفاف انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نمی‌دهد.

اصولی را که احزاب سیاسی افغانستان برای برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری در این کشور تعیین کردند.

ثبت نام رای دهندگان در روند انتخابات با سه ویژگی؛ «بیومتریک کامل با 10 انگشت»، «اسکن چشم» «عکس رای دهنده» و درج اطلاعات در پایگاه اطلاعاتی کمیسیون انتخابات افغانستان.استفاده از تکنولوژی در مراحل انتخابات مانند «رای دهی» و «شمارش آرا».انتشار تعداد رای دهندگان مطابق فهرست از ثبت نام روز رای دهی بلافاصله پس از انتخابات با تفکیک مراکز و مراکز اخذ رای از وب سایت و رسانه‌ها.زمینه سازی برای نظارت موثر احزاب بر روند انتخاباتاصلاحات در دستورکار و مدیران ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی.

احزاب سیاسی تصریح کردند که هرگونه انتخاباتی که بدون رعایت موارد فوق برگزار شود فاقد شفافیت است و زمینه تقلب گسترده را فراهم خواهد کرد در نتیجه این کشور را با بحران روبرو خواهد کرد.

این کمیته همچنان از ارگ ریاست جمهوری افغانستان خواسته است که دست از تبلغات زودهنگام انتخاباتی بردارد و هشدار احزاب در مورد شفافیت انتخابات را جدی بگیرد.

اگر دولت و کمیسیون انتخابات به قانون شکنی ادامه دهند خواستار ایجاد حکومت موقت خواهیم شد حکومتی که بتواند در ظرف 6 ماه زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند.

توافق صلح با طالبان

پایان هر جنگی، صلح است و ادامه درگیری‌ها دارایی‌های معنوی و مادی این کشور را از بین خواهد برد. بنابر این احزاب سیاسی ایفای نقش در این روند را مسئولیت خود می‌داند.

کمیته احزاب سیاسی تاکید کرد که مذاکرات بین‌الافغانی، فراگیر و بدون هیچ پیش‌شرطی را تنها راه پایان جنگ و حل بحران جاری در این کشور می‌داند.

آنها تصریح کردند که برای آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح با گروه طالبان به تفاهم رسیده‌اند.

اعاده اعتبار انتخابات پارلمانی

احزاب سیاسی افغانستان خواستار ابطال آرای بیومتریک نشده در روند انتخابات پارلمانی این کشور هستند.

آنها در بیانیه‌ای از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند تا آرای دست نویس را از آرای بیومتریک تفکیک کرده و باطل اعلام کنند.

این در حالی است که دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات آرای بیومتریک نشده را نیز قابل اعتبار دانسته و خواسته‌های انتخاباتی احزاب این کشور را نادیده می‌گیرد.

دولت افغانستان اعضای هیئت مذاکره‌کننده با گروه طالبان را مشخص کرد+اسامی ارگ ریاست جمهوری افغانستان: تنها هیئت مذاکره کننده دولت صلاحیت گفت‌وگو با طالبان را دارد

همچنین احزاب سیاسی افغانستان تیم مذاکره کننده را برای گفت‌وگو با طالبان تشکیل داده است زیرا دولت در ترکیب تیم مذاکره کننده صلح نقش احزاب سیاسی را نادیده گرفته است.

از نظر اشرف غنی تنها تیم مذاکره کننده دولت افغانستان صلاحیت مذاکره با گروه طالبان را دارد و احزاب سیاسی تنها می‌توانند به تیم مذاکره کننده مشاوره دهند.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۷۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفته است که با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی افزود که هدف این کار صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

به گفته وی، پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

عزیزی افزود پس از شش ماه گفت‌وگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده است که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد «این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان» است.

عزیزی گفت: «براساس گفت‌وگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.»

طبق اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت نگهداری یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

با این حال، این مقام طالبان در مورد تاریخ آغاز عملی این پروژه جزییات ارائه نکرده است.

پیش از این، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته بور که افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم