Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@04:44:07 GMT

واکنش تند مردم به قیمت‌های جدید خودروهای داخلی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۷۹۹۲

واکنش تند مردم به قیمت‌های جدید خودروهای داخلی

شنیده‌ها از افزایش تا 70 درصدی قیمت برخی خودروهای داخلی حکایت دارد

فرارو- شب گذشته قیمت جدید خودرو که همه منتظر اعلام آن بودند توسط برخی منابع آگاه به بیرون درز کرد. قیمت‌هایی که برق از کله مصرف کننده بخت برگشته پراند. 

خبرهای موثق حاکی از آن است که در آخرین جلسه مربوط به تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو که سازمان حمایت میزبانی آن را بر عهده داشته است، مقرر شده نرخ کارخانه‌ای خودرو‌های تولید داخل حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۳۰ درصد بالا برود!

با این حساب، قیمت خودرو‌ها به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت و به احتمال زیاد، لیست قیمت‌ها نیز طی این هفته یا نهایتا هفته آتی، اعلام و ابلاغ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام و ابلاغ قیمت‌ها البته توسط ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد، به نحوی که این ستاد، طبق اختیاراتش می‌تواند در لیست ارسالی از سوی سازمان حمایت، دخل و تصرف انجام دهد.

جرئیات بیشتر را اینجا بخوانید.

قیمت احتمالی برخی خودروهای پرتیراژ داخلی بدین شرح است

نام خودرو قیمت پس از افزایش میانگین ۷۰ درصدی قیمت پس از اعمال درصدهای احتمالی پراید 131 39.500.000 34.500.000 تیبا معمولی 47.000.000 44.000.000 تیبا 2 53.000.000 50.000.000 پژو 405 56.000.000 49.500.000 پژو 206 تیپ 2 61.000.000 61.000.000 پژو 206 تیپ 5 71.000.000 71.000.000 پژو پارس معمولی 69.000.000 69.000.000 سمند EF7 57.500.000 57.500.000 تندر E290 75.000.000 80.000.000

انتشار قیمت‌های احتمالی مد نظر خودروسازان با واکنش‌های تند مردم مواجه شده است. هر چند تا لحظه تنظم این خبر هنوز مرجع رسمی لیست قیمت جدید دو خودروساز داخلی را تایید نکرده است، اما بررسی جدول نشان می‌دهد، قیمت‌های اعلام شده، دقیقا همان قیمت‌هایی هستند که در محافل رسمی و غیر رسمی از دهان خودروسازها شنیده می‌شد.

واکنش‌ها اما از لحظه انتشار خبر آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد. واکنش‌هایی که طبق معمول برخی نمک دارند و بعضی نفرین و ناله و عده‌ای هم با نگاهی منطقی قیمت‌های جدید را زیر سوال برده‌اند. برخی از کامنت‌ها نیز متاسفانه به دلیل استفاده از الفاظ رکیک و توهین مستقیم به اشخاص  قابل انتشار نبودند. در میان کامنت‌های منتشر شده برخی را با هم می‌خوانیم:

مخاطبی به نام "مصرف کننده بد بخت و بیچاره" با گلایه از قیمت‌های جدید نوشته است: «دریافتی خالص حقوق ما هم آیا ۷۰ درصد رشد خواهد داشت. مانند همیشه خودرو سازان با انحصار اهدایی دولت ومجلس پیروز شدند و مردم عادی و مصرف کنندگان بازنده اصلی گرانی راستی قراره سال دیگه حقوقها را ۲۰درصد اضافه کنند که با کسر بیمه و مالیات و افزایش طبقاتی فکر کنم۱۵ یا ۱۶ درصد به دریافتیمون البته در سال اینده اضافه بشه .....البته با امدن سال ۹۸ خودروسازان به مناسبت حلول سال جدید فکر کنم یک ده پانزده درصدی هم انموقع اضافه کنند به قیمتها .... از مسئولان وزارت صنایع دولتیها نمایندگان ناظر و خاموش و خلاصه همه انها که کاری از دستشان بر میاید ولی نظاره گرند کمال تشکر را داریم.»

"بازیگر میدان سیاست" با لحنی تند نوشته است: «من یه زمانی میگفتم باید از صنعت خودروسازی در ایران حمایت کرد و به همین دلیل باید مانع واردات خودرو شد. ولی الان واقعاً از صمیم قلب امیدوارم و آرزو میکنم که صنعت خودرو در ایران نابود بشه. خود خودروسازها با کاهش عرضه و ایجاد جو روانی این کارو کردن. حالا میگن قیمت کارخانه باید بر مبنای بازار تعیین بشه! واقعاً امیدوارم این ظلم خودروسازان داخلی هر چه زودتر بر این مردم تموم بشه. من شخصاً ترجیح میدم گاری از چین بخرم ولی از این خودروساز بی انصاف داخلی ماشین نخرم.»

برخی از مخاطبان نیز از مردم درخواست کرده‌اند با ایجاد کمپینی، خودروهای داخلی را تحریم کنند. مخاطبی در همین باره نوشته است: «بیش از شصت درصد از تصادفات منجر به فوت مربوط به پراید می باشد. با این حال چرا باید برای این قاتل مبلغ 35 میلیون تومان پرداخت. باید کمپینی تشکیل شود و به خودروهای داخلی نه گفت و تا زمانی که خودروهای داخلی از لحاظ کیفیت و قیمت به سطح قابل قبولی نسبت به خودرهای خارجی نرسید، خریداری نکنیم.»

در بین واکنش‌های مخاطبان اعتراض به سازمان حمایت از مصرف کننده هم کم نیست. برخی به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر سازمان حمایت از مصرف کننده، مستقل و به فکر مردم بود این قیمت‌ها را تایید نمی‌کرد. مخاطبی ناشناس با زبان طنز نوشته است: «از همه ...... كه به خاطر تلاش و فكر زياد برای رفاه حال .... زحمت فراوان می‌كشند و از خواب و خوراك باز مانده اند تشكر می‌نمايم.»

در بین نظرات مخاطبان فرارو، بسیاری به عدم تعهد خودروسازهای داخلی در تحویل خودروهای ثبت‌نامی اشاره کرده‌اند و تعلل در تحویل خودروهای ثبت نامی را اعلام قیمت‌های جدید و سپس گران تر فروختن خودرو به مردم می‌دانند. یکی از مخاطبان در همین رابطه نوشته است: «همه چی مشخص شد الا تعهدات قبلی ایران خودرو و سایپا!! چرا شما گوش شنوا ندارید؟!! اصلا بیایید قیمت پژو ۲۰۶ زو بزارید دویست میلیون؛ مصرف کننده خودش تصمیم میگیره بخره یا نخره! اما ایران خودرو یکسال پیش ماشین ثبت نام کرده با نرخ قبلی؛ شش ماه در انجام تعهدات اش تاخیر داره! قطعات رو دپو کرده تا قیمت رو ببره بالا!! این کار اگه کلاه برداری نیست اسمش چیه؟!!!!! چرا کسی بداد مردم و مشتری بیچاره نمیرسه؟!»

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۷۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار خودرو در خواب زمستانی/ دیگر هیچ خودرویی زیر ۴۰۰ میلیون نیست

به گزارش خبرنگار مهر، تقریباً از تابستان تا پایان فصل پاییز حتی با وجود نوسانات بازار ارز، قیمت خودرو چندان دستخوش تغییر نشده بود و قیمت‌ها با یک ثبات نسبی پیش می‌رفتند، اما با ورود به فصل زمستان افسار قیمت‌ها کشیده شد و شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی در برخی از خودروها نیز بودیم. کارشناسان عمده دلیل این افزایش قیمت‌ها را عدم تحقق وعده‌های سیاست‌گذار مبنی بر واردات انبوه خودرو، عرضه خودروی اقتصادی و واردات خودروهای کارکرده عنوان می‌کنند.

امروز وضعیت به گونه‌ای جلو رفته که دیگر هیچ خودرویی در بازار آزاد ایران کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان نیست. حتی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودروهای کارکرده هم تعریفی ندارد. قیمت‌ها در آن بخش هم به دلیل اینکه تقاضا بیشتر از بخش خودروهای نو است، به شدت افزایش یافته و شرایط برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت شده است.

نکته قابل توجه اما ساکت بودن بازار خودرو است؛ بررسی میدانی بازار خودرو حکایت از آن دارد که مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید خودرو ندارند و اغلب به منظور مطلع شدن از قیمت‌ها در بازار حاضر می‌شوند. فروشندگان نیز همچنان بلاتکلیف هستند و به دلیل عدم واردات خودرو، نمی‌دانند باید چه رفتاری در بازار داشته باشند در واقع به نظر می‌رسد همه در حالت انتظار مانده‌اند تا ببینند سیاست‌گذار بالاخره چه تصمیمی برای صنعت و بازار خودرو به ویژه در بخش واردات خودرو اعم از کارکرده و نو می‌گیرد.

در این بین تقریباً از هفته پیش و به دلیل عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار آزاد قیمت خودرو آرام گرفته است؛ قیمت دلار پس از ورود به کانال ۶۲ هزار تومان مجدد به زیر ۶۰ هزار تومان بازگشت و هم‌اکنون در کانال ۵۹ هزار تومان معامله می‌شود که همین امر توانسته هیجان بازارهای موازی همچون خودرو را کاهش دهد؛ به‌گونه‌ای که طی این چند روز از افزایش خبری نیست. نزولی شدن قیمت‌ها برخلاف زمان صعودی شدن، تدریجی و به صورت قطره‌چکانی است و با کندی پیش می‌رود، اما در مجموع به نظر می‌رسد تقریباً ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شده و خودرو از نردبان افزایش قیمت در حال پایین آمدن است و به سمت تعطیلات نوروزی پیش می‌رود.

قیمت خودروهای پرتیراژ تولید داخل به شرح زیر است.

خودرو ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ۴ اسفند ۱۴۰۲
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۶۳۵ میلیون تومان ۶۱۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P ۹۸۰ میلیون تومان ۸۶۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ ۷۰۰ میلیون تومان ۶۵۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۷۴۵ میلیون تومان ۷۲۰ میلیون تومان
پژو پارس ELX-TU۵ ۸۱۵ میلیون تومان ۷۷۰ میلیون تومان
پژوپارس LX ۸۱۰ میلیون تومان ۷۴۵ میلیون تومان
تارا دنده‌ای V۱ ۸۰۰ میلیون تومان ۷۸۵ میلیون تومان
تارا اتوماتیک یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان
دناپلاس اتوماتیک توربوآپشنال یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان ۹۸۵ میلیون تومان
دناپلاس دنده‌ای ساده ۷۶۰ میلیون تومان ۷۴۰ میلیون تومان
راناپلاس ارتقا یافته ۶۰۰ میلیون تومان ۵۹۵ میلیون تومان
ساینا S دنده‌ای بنزینی ۴۱۵ میلیون تومان ۴۰۵ میلیون تومان
ساینا S اتوماتیک ۴۸۵ میلیون تومان ۴۷۵ میلیون تومان
سمند سورن پلاس EF۷ بنزینی ۶۷۵ میلیون تومان ۶۶۵ میلیون تومان
شاهین G اتومات ۸۴۰ میلیون تومان ۸۱۵ میلیون تومان
شاهین G دنده‌ای ۶۶۵ میلیون تومان ۶۸۰ میلیون تومان
کوییک GX L دنده‌ای ۴۲۵ میلیون تومان ۳۵۹ میلیون تومان
کوییک R پلاس اتوماتیک ۵۱۵ میلیون تومان ۴۹۲ میلیون تومان
کوییک SR دنده‌ای ۴۱۵ میلیون تومان ۳۹۲ میلیون تومان

بازارِ راکد

در سال‌های قبل در ایام عید بازار خودرو نیز دچار جنب‌وجوش خوبی می‌شد و تقریباً اغلب خرید و فروش‌ها در این ایام انجام و مصرف‌کنندگان با خودروها نو وارد سال جدید می‌شدند. اما امسال خبری از معامله خودرو در بازار نیست و مصرف‌کنندگان به دلایلی همچون قدرت خرید پایین، قیمت‌های نجومی خودرو و بلاتکلیفی بازار تمایلی به خرید ندارند.

اسد کرمی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این ارتباط می‌گوید: از مدت‌ها قبل بازار خودرو دچار رکود شده و این رکود همچنان بر بازار حکم‌فرماست. معاملات در بازار تعریف چندانی ندارد و خرید و فروش خاصی صورت نمی‌گیرد.

کرمی به وضعیت قیمت‌ها در بازار آزاد اشاره کرده و می‌افزاید: با توجه به اینکه طی هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بودیم قیمت خودرو نیز به تبعیت از آن دچار افزایش قیمت شد. افزایش قیمت‌ها در بازار نیز کاملاً محسوس و مشخص بود.

وی می‌گوید: از چند روز پیش که قیمت ارز در بازار آزاد روند نزولی و تقریباً باثباتی را گرفت، قیمت خودرو را نیز از روند افزایشی کوتاه آمد و طی یکی دو روز گذشته نه تنها افزایش قیمتی رخ نداده، بلکه قیمت انواع خودرو در بازار آزاد با کاهش‌های نسبی و جزئی همراه بوده است.

قیمت خودروهای پرتیراژ مونتاژی به شرح زیر است.

خودرو ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
هایما S۵ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
هایما S۸ ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان
دیگنیتی پرایم ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان
دیگنیتی پرستیژ ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان
فیدلیتی پرایم ۷ نفره یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان
اینرودز C۳۵ ۷۸۵ میلیون تومان
جک S۳ اتوماتیک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
جک S۵ اتوماتیک یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان
جک G۴ ۸۶۰ میلیون تومان
کی ام سی J۷ یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان
کی ام سی K۷ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان
کی ام سی T۸ یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان
ام وی ام X۲۲ اتوماتیک پرو یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان
ام وی ام X۲۲ دنده‌ای اسپرت ۸۶۰ میلیون تومان
چری آریز و۵T IE یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان
چری تیگو ۷ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان
فونیکس FX پریمیوم ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان
کد خبر 6056143 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد + جدول قیمت
  • خودرو‌های چینی هوشمند و ارزان در راه است
  • قیمت خودرو امروز ۲۸ اسفند +جدول
  • هزینه‌ های بیمه خودرو رکورد ۴۷ ساله را زد
  • قیمت خودرو امروز ۲۷ اسفند +جدول
  • فاصله عجیب قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروهای داخلی | قیمت روز خودروهای داخلی و مونتاژی را ببینید
  • هزینه‌های بیمه خودرو رکورد ۴۷ ساله را زد
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول
  • بازار خودرو در خواب زمستانی/ دیگر هیچ خودرویی زیر ۴۰۰ میلیون نیست
  • قیمت خودرو امروز ۲۶ اسفند +جدول