Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۹۵ درصد نوآوری‌های موثر از دل استارت‌آپ‌ها بیرون می‌آید. ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مهدی کشمیری ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی اظهار داشت: اگر به دنبال اثربخشی و تبلور پژوهش و فناوری و کارآمدی آن چه که در این حوزه انجام می‌دهیم هستیم باید دو رکن را مورد توجه قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رکن نخست درک درست و صحیح مدیران برنامه‌ریز و اجرایی نسبت به این موضوع و اقدام شایسته در این زمینه بوده و واقعیت درک صحیح از این حوزه، کارآمدی این حوزه و سرمایه‌گذاری در آن است.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: رکن دوم هم خود ما به عنوان فعالان این حوزه و اقداماتی است که انجام می‌دهیم، علی‌رغم ضعف‌هایی که در حوزه علم و فناوری کشور داریم، اما موفقیت‌های این حوزه از برآیند موفقیت‌های کشور بیشتر است.

کشمیری بیان کرد: هر جا که شاهد بها دادن حوزه اجرایی به بخش علم و فناوری بودیم نتیجه آن را هم دیده‌ایم، برای مثال در صنعت دفاعی چون نگاه به بیرون را نمی‌توان داشت می‌بینیم که با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخل تا کجا پیش رفته‌ایم که این باید در تمام عرصه‌های مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همه ما شاهد جشن قراردادهای بسیار بزرگ وزارت نفت با دانشگاه‌های بسیار بزرگ کشور بودیم، قراردادهایی با رقم‌های چند 10 میلیارد تا بالای 100 میلیارد که لازم است از ابتدای دولت توضیح داده شود که مجموع بالای یک‌هزار و 300 تا 400 میلیارد تومانی که قرار بود در حوزه نفت و انرژی با دانشگاه‌های بزرگ در حوزه پژوهش بسته شده چقدر عملیاتی شده است.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اگر به گذشته 30 ساله در آموزش عالی نگاه کنیم می‌بینیم که از دهه 60 به بعد تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت و حوزه اجرا را شروع کرده‌ایم و بلافاصله بعد از آن یعنی از دهه 70 به بحث تحصیلات تکمیلی ورود کردیم، حتی در رده کارشناسی ارشد هم اعزام به خارج از کشور داشتیم.

کشمیری اضافه کرد: با شکل دادن آموزش عالی عملا سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه پژوهش آموزش عالی شروع شده و برون‌دادهای حوزه پژوهش‌ پس از یک دهه نمود پیدا کرد و توفیقات در نشر و انتشارات علمی را مرهون این تغییر و تحول بودیم، آن چه داریم از افتخارات محسوب می‌شود اما تنها بخشی از توانایی‌ها بوده که باید توجه کنیم اگر توسعه علمی را مساوی با نشر مقالات بدانیم، به طور حتم متضرر می‌شویم.

اصفهان| هفتمین جشنواره مخترعان و نوآوران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شودقزوین| پژوهشگر باید امکانات مورد نیاز پژوهش را در اختیار داشته باشدتفاهم‌نامه‌های جدید در صنعت برق؛ از ورود به فناوری لیزری تا احداث نیروگاه زباله سوز

وی افزود: دستاوردهای علمی ما باید به دستاوردهای اقتصادی تبدیل شود، از دهه 80 با ورود به حوزه فناوری و نوآوری، جرقه‌های شکل‌گیری حوزه نوآوری و کارآفرینی زده شد، اما علی‌رغم گذشت 20 سال از روند اخیر همچنان در ابتدای مسیر هستیم و نیاز است که به طور جدی رویکردها در حوزه آموزش عالی را اصلاح کنیم.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: این تغییر رویکرد صرفا وظیفه مدیران ستادی نبوده بلکه مدیران دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی هم موظف هستند بحث تغییر رویکرد را مورد توجه قرار دهند.

کشمیری بیان کرد: ادبیات دنیای امروز در معرفی دانشگاه، ادبیات مکملی است که مباحثی چون متوسط حقوق فارغ‌التحصیلان، پاسخگویی به نیازهای جامعه و غیره هم در آن گنجانده شده است، امروز باید به دنبال تمرکز به کارآفرینی، ثروت‌آفرینی و ارزش‌آفرینی باشیم، به کار بردن ادبیاتی مانند این که دانشگاه به درد صنعت نمی‌خورد یا دانشگاه در بحث اشتغال وظیفه ندارد، ادبیات قابل قبولی نیستند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه ارتقاء حتما زیر سوال است چرا که این آئین‌نامه به دانشگاه‌ها جهت می‌دهد، باید مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح شود، امروزه از دل دانشگاه نوآوری و فناوری بیرون می‌آید و گذشت زمانی که فناوری و نوآوری از دل صنعت بیرون می‌آمد.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: قرار دادن گرایش‌های کارآفرینی و دروسی در این زمینه در چارت درسی دانشگاه‌ها به معنی کارآفرین کردن دانشگاه نبوده بلکه لازم است که فضای فکری دانشجو، قوانین و مقررات و غیره هم در راستای کارآفرینی باشند.

کشمیری اضافه کرد: دانشگاه نسل سوم از میز رئیس دانشکده شروع و بعد در سطوح دیگر تجلی می‌یابد، رتبه 16 در نشر علمی کفایت نمی‌کند، نوآوری ریشه در همین شرکت‌های کوچک و متوسط دارد.

وی خاطرنشان کرد: 55 درصد نوآوری‌های دنیا در همین شرکت‌های کوچک بوده و 95 درصد نوآوری‌های موثر از دل استارت‌آپ‌ها بیرون آمده‌اند، این شرکت‌ها خیلی تاثیرگذار هستند و ریشه آنها در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و دانشجویان باید زمینه‌سازی برای فعالیت این شرکت‌ها را داشته باشند.

انتهای پیام/ح

R41371/P1357/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش هوش مصنوعی در دانشگاه اراک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ سرپرست پژوهشکده هوش مصنوعی دانشگاه اراک در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: در رویداد هوش مصنوعی از ایده تا ثروت، در سه روز در خدمت دانشجویان و علاقه‌مندان به این رویداد هستیم. 
ریحانیان افزود: علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی در این رویداد می‌توانند ایده پردازی کرده و این طرح‌ها را برای ما ارسال کنند.
او با اشاره به اینکه طرح‌های برتر جوایز نقدی دریافت خواهند کرد، افزود: استفاده از هوش مصنوعی محدود نیست و در هر حوزه‌ای که افراد بتوانند از هوش مصنوعی استفاده کنند می‌توانند ایده ارسال کنند و از طرح‌های آنان استقبال خواهد شد.
در انتهای این همایش تعدادی از دانشجویان با مطرح کردن سؤالات خود در خصوص هوش مصنوعی پرداختند.

دیگر خبرها

  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی در دانشگاه اراک
  • پرداخت ‌خدمات مالی به متقاضیان صندوق پژوهش و فناوری زنجان
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • اینجا از هر ۱۰ سرمایه، ۹ تا بر باد می‌رود
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • ۸۰ دانش‌آموز در حوزه فناوری‌ نو گواهی بین‌المللی دریافت کردند
  • افزایش فضای کارخانه نوآوری درخشان یزد
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید