Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، سید مرتضی سیف‌زاده امروز در نشست "تعامل با پیمانکاران و راه‌کارهای استفاده از ظرفیت پیمانکار"، با اشاره به تغییر روند صادرات دنیا به‌ سوی صدور خدمات نرم‌افزاری و خدمات مهندسی اظهار داشت: انتظار از دولت این است که حمایت جدی کند و صحبت‌ها از شعار به عمل تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی از برگزاری همایشی با حضور وزارت امور خارجه در رابطه با تسهیل صدور خدمات مهندسی به کشورهای همسایه در 4 و 5 دی‌ماه خبر داد و افزود: 33 هزار نفر عضو نظام‌ مهندسی و 3 هزار پیمانکار توانمند در استان داریم که در شرایط فعلی این ظرفیت به هدر می‌رود.

رئیس نظام‌ مهندسی استان فارس با اشاره به صدور 450 میلیون دلار خدمات مهندسی به عراق در سال 90 گفت: کشورهای عمان و  قطر در جام جهانی 2022 بهترین فرصت برای صدور خدمات مهندسی استان فارس هستند.

سیف زاده تصریح کرد: در صدور خدمات مهندسی از بازارهای هدف مانند کشورهای خلیج‌ فارس می‌توانیم، استفاده کنیم و در کنار این، دولت و وزارت امور خارجه باید کار کنند و اجازه حضور ما را در این بازارها بدهند، البته سفارتخانه‌ها این مأموریت را داشتند و باید جدی‌تر اجرا کند.

وی از صادرات دو میلیارد دلاری خدمات مهندسی تا 5 سال آینده خبر داد و بیان کرد: در کشورهای همسایه ریسک‌های مختلفی هست که صندوق ضمانت صادرات با حمایت خود ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی را به حداقل می‌رساند.

رئیس نظام‌ مهندسی استان فارس با اشاره به 21 نمایندگی نظام‌ مهندسی در استان فارس، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم در کشورهای همسایه حضور پیدا کنیم، باید ضمانت‌نامه بانکی بدهیم که از نوع ارز است، بانک‌ها باید خودشان را به روز کنند و تحریم‌هایی که هست باید حل شود، اگر نشد از طریق روش‌های دور زدن تحریم‌ها پیش برویم.

چین و ترکیه دو رقیب ایران در قطر

در این نشست همچنین معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه‌ و بودجه کشور گفت: راه‌های دور زدن معمولاً خطراتی برای پیمانکاران دارد که باید سیاست‌ها به سمتی رود که تحریم‌ها رفع شود تا از خدمات پیمانکاران هم‌ارز وارد کشور شود.

ناصر بالار بابیان این‌که تمام ریسک‌هایی که در قراردادهای مشارکت خصوصی است، بررسی‌ شده و با تأکید بر این‌که مشارکت باید به‌صورت کامل باشد و دولت به‌ صورت کارفرمایی نباشد، ادامه داد: دولت بودجه‌ای ندارد که بتواند برای طرح پروژه‌های جدید استفاده کند، الآن هم پروژه جدید نداریم، همه قدیمی است.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب در نوع قرارداد مشارکت عمومی و خصوص در جنوب کشور موفق‌تر بوده است، تصریح کرد: 62 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سال 98 در نظر گرفته‌ شده که با این بودجه و تعداد پروژه، همه‌ی پیمانکاران نمی‌توانند وارد شوند که کشورهای همسایه و به‌ خصوص قطر در بازه آماده‌سازی برای جام جهانی فرصت خوبی هستند.

معاون امور نظام فنی و اجرایی برنامه‌ و بودجه کشور با اشاره به چین و ترکیه به‌ عنوان رقیب‌های ایران در قطر، خاطرنشان کرد: تأیید صلاحیت را نمی‌توانیم به انجمن‌ها واگذار کنیم و مجلس این را اعلام کرد که یک کار حکومتی است و حتی به اتاق بازرگانی هم این اجازه داده نشده و در بحث آمایش خود شرکت‌ها باید بتوانند انجام دهند تا احتمال فساد کمتر شود.

فارس باید به قطب جنوب کشور در خدمات مهندسی تبدیل شود

همچنین معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه‌ و بودجه فارس گفت: ظرفیتی که پیمانکاران در استان دارند قابل‌ توجه است، در استان 3798 تخصص تشخیص صلاحیت شده که این ظرفیت ارزشمند است، البته بعضی معتقد هستند تهدید است، اما فرصت است.

محسن ربانی زاده بابیان این‌که زیاد بودن پیمانکاران به معنی بی‌ارزش بودن نیست، خاطرنشان کرد: ظرفیت این پیمانکار در سطح کشور 72 تخصص است که نیاز دولت به‌ مراتب کمتر از این است، اما این ظرفیت باید در جای خوب استفاده شود.

وی با بیان این‌که از نظر ظرفیت پیمانکاران در استان باید به قطب جنوب کشور از نظر خدمات مهندسی تبدیل شویم، افزود: در بحث نظام فنی حرفه‌ای 150 مشاور در استان داریم که این ظرفیت 20 برابر بیشتر از استان‌های هم‌جوار است.

معاون امور نظام فنی و اجرایی برنامه‌ و بودجه فارس عنوان کرد: پیمانکارانی که از دولت مطالباتی دارند، باید توجه کنند که دولت پروژه‌هایی معطل و نیمه‌تمام دارد که اگر به بهره‌برداری برسد، برگشت سرمایه آن مفید است که از ابتدای امسال در برنامه داریم که پیمانکاران در این مسائل هم ورود کنند.

ربانی زاده با اشاره به تأثیرات کمبود منابع بر روند برنامه‌ریزی دولت برای برنامه‌ریزی و واگذاری پروژه‌ها، بیان کرد: کم شدن منابع باعث تقویت مدیریت می‌شود، در حوزه ضعف مدیریتی کم نیستند پروژه‌هایی که بیمارستان و مدارس با پشتوانه پول نفت ساختیم ولی دانش‌آموز و بیمار نداریم.

وی با تأکید بر این‌که مدیریت منابع باید مدنظر قرار بگیرد، از تصمیماتی در حوزه تسهیل کار پیمانکاران در سطح استان مانند جبران تعدیل‌های موقتی در زمان اعلام ضرایب اصلی، درزمینه‌ی تعلیق‌ها و ... خبر داد و افزود: رکود در عرصه عمران فرصتی است که ارتقا دانش بدهیم، در کمیت بالا رفتیم و برای کیفیت باید برنامه‌ریزی کنیم که پیمانکاران و مشاوران را توانمند کنیم.

در ادامه این نشست، رئیس گروه اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: تا سقف 20 هزار میلیارد از محل درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی با تأیید سازمان و 20 درصد از اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان باهدف حمایت از سرمایه‌گذاران، یارانه‌هایی از سوی دولت به سود تسهیلات که به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود، تعلق می‌گیرد تا آن‌ها سود کمتری پرداخت کنند.

علی طیبی با اشاره به واگذاری 24 پروژه نیمه‌تمام استانی، افزود: 73 پروژه ملی با ویژگی استانی و 86 پروژه ملی در استان وجود دارد که در کل 2460 پروژه نیمه‌تمام در استان است که برای 173 پروژه فراخوان داده‌شده که بعضی متقاضی دارد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی اقتضاهای خاص خودش را دارد. در شرایطی که فروش این منابع توسط کشور با محدودیت روبروست و تحریم کنندگان تلاش خود را در راستای فلج کردن اقتصاد کشور به کار گرفته اند، چاره اندیشی برای فروش نفت و گاز کشور ضروری است.

در همین راستا، وزارت نفت به اجرای سیاست هایی به منظور حل مشکلات کشور در شرایط تحریمی پرداخت. به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال و هوشمندانه در ارتباط با همسایگان از جمله سیاست هایی بود که دولت سیزدهم در پیش گرفت. در اثر این سیاست ها، بهبود روابط با پاکستان، ترکمنستان، عراق و ترکیه در دستور کار قرار گرفت و بسترسازی برای از سر گیری خط لوله صلح، آغاز دوباره سوآپ گاز از ترکمنستان و ادامه فروش گاز به ترکیه و عراق تحقق یافت.

سیاست دیگری که وزارت نفت دنبال کرد، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی بود. در شرایطی که به لحاظ مالی در مضیقه هستیم، تلاش کردیم از طریق ارائه خدمات به سایر کشورها و فروش نفت به آن ها به همکاری در پالایشگاه هایشان بپردازیم.

نظرات محمدحسن دیده ور، عضو اتاق بازرگانی ایران را در خصوص دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم و مزیت هایی که برای کشور داشته است، در ادامه می خوانید.

دیده ور در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص دیپلماسی انرژی فعال دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی فعال در حوزه انرژی و سیاست گذاری کلان در توسعه تجارت انرژی کشور دو بال سیاست خارجی ایران بوده است که به موازات یکدیگر پیش رفتند و توانستند کمک زیادی به رشد فروش نفت ایران داشته باشند.

خوشبختانه شاهد هستیم که روابط کشورمان نیز با همسایگان در حال بهبود است. به طور مثال، تنش زدایی ای که از روابط خود با عربستان کردیم، بسیار به جا و مناسب بود. بهبود روابط با هند، ترکمستان و عراق نیز اقدام خوبی در جهت توسعه تجارت انرژی کشور بوده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این موضوع که امور کشور در حال پیشرفت است، به موضوع بهبود روابط با دیگر کشورها برمی گردد. در حوزه های مختلف شاهد هستیم که سیاستمداران کشور در حال تنش زدایی و احیای روابط هستند که بسیار کمک کننده است.

دیده ور گفت: اشتیاق زیادی از سوی فعالان اقتصادی دیگر کشورها برای همکاری با ایران و فعالیت در فضای کشور ما وجود دارد. حتی فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی به حضور در فضای اقتصادی ایران تمایل دارند. می توانیم از این فرصت ها به نحو احسن در راستای رشد اقتصادی کشور بهره ببریم.

وی ادامه داد: وزارت نفت اقدامات خوبی را در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها به اجرا گذاشت. به ویژه در ونزوئلا فعالیت های خوبی داشتیم. ارائه خدمات به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی را سیاست درستی می دانم. از این طریق به بازارسازی تضمینی برای نفت کشور می پردازیم و نوعی اشتغالزایی برای متخصصان داخلی کشور رقم می زنیم.

دیده ور گفت: قرار بود همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی در چند کشور دیگر نظیر سودان نیز پیگیری شود. به طور کلی صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی را مثبت ارزیابی می کنم.

وی ادامه داد: شرکت های واسطه ای در صنایع نفت و گاز سودهای سرشاری کسب می کنند. از طریق همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی و تبدیل نفت و گاز به فرآورده، می توانیم خودمان از این مزیت ها بهره مند شویم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: لازم است دولت پیگیری ای در مورد تحریم ها در مجامع بین المللی داشته باشد. برخی از اقلامی که مورد نیاز صنایع است، اصلاً تحت تحریم نیستند، اما متاسفانه مانند اقلام تحریمی با آن ها برخورد می شود و برایمان مشکل ساز شده است. دولت ایران می تواند این موضوع را در مجامع بین المللی پیگیری کند که همه اقلام مورد نیاز در صنایع تحریم نیستند.

 

دیگر خبرها

  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران
  • ایران ظرفیت‌های خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم
  • رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم
  • رییسی : برای صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در پیشرفت سریلانکا آمادگی داریم