Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-23@07:33:48 GMT

همه شکلات‌ها و آدامس‌های خارجی قاچاق هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۸۴۸۶

 ندا جعفری: قاچاق یک واقعیت انکارناپذیر در اقتصاد ایران است؛ از پوشاک تا انواع مواد خوراکی بدون رعایت قوانین به کشور می‌آیند و در مقابل علاوه بر آسیبی که به اقتصاد کشور و تولید داخل می‌زنند، می‌تواند مشکلات بیشتری در حوزه سلامتی و بهداشت جامعه نیز ایجاد کند.
آدامس و شکلات از گذشته یکی از اصلی‌ترین کالا‌های قاچاق بازار خوراکی ایران بوده‌اند، این در حالی است که شرکت‌های ایرانی گوناگون در این حوزه فعال هستند و به دلیل قاچاق زیاد در این بخش همواره با مشکل مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از پنجاه درصد از بازار ایران در اختیار برند‌های وارداتی است، آخرین گزارش یورو مانیتور که معتبرترین نهاد بررسی بازار بین المللی است و در جولای ٢٠١٧ منتشر شده، موید آن است که بیش از ٧٥ درصد بازار ایران در اختیار مارک‌های خارجی است. دلیل این تفاوت فاحش را باید در واردات غیررسمی و کم اظهاری در گمرکات جست وجو کرد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات: ۱۵۰۰ میلیارد تومان قاچاق آدامس در ایران!
جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات گفته هیچ‌گونه نظارتی بر واردات شیرینی و شکلات صورت نمی‌گیرد و بر اساس آمار به دست آمده سالانه گردش مالی قاچاق آدامس ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.
او با بیان اینکه آدامس در میان کالا‌های وارداتی صنعت شیرینی و شکلات بیشترین سهم را دارد، پیش از این گفته بود؛ با توجه به اینکه این کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود از نظر کیفیت مورد تایید نیست و به‌طور کلی جزو کالا‌های شناخته نشده به حساب می‌آید.
رییس اتحادیه بنکداران: همه شکلات‌ها و آدامس‌های خارجی در ایران قاچاق هستند
محمد آقا طاهر رییس اتحادیه بنکداران به خبرنگار رویداد۲۴ گفته هم اکنون میزان قاچاق شکلات و ادامس افزایش پیدا کرده و کالا‌های قاچاق هم گران‌تر شده است. البته به جز آدامس و شکلات‌های خارجی، انواع کنسرو، کمپوت‌های آناناس، کنسرو سبزیجات و شربت‌های مختلف و غذا‌های آماده که در اکثر فروشگا‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها به چشم می‌خورد همه قاچاق هستند.
رئیس اتحادیه بنکداران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کاهش بهای دلار طی ماه‌های گذشته و رسیدن آن به مرز ۱۱ هزار تومان باز هم شاهد چسبندگی قیمت‌ها هستیم؟ گفته است: اکثر مواد غذایی (کالا‌های اساسی) در گذشته با نرخ ارز ۳۸۰۰ و پس از آن ۴۲۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، اما در برخی از کالا‌ها شاهد آن هستیم که همچنان نرخ‌ها نه تنها پایین نیامده بلکه رشد هم داشته است.
او با اشاره به افزایش نرخ دلار می‌گوید: زمانی که بهای دلار ۱ ریال بالا رفت، نرخ‌ها به شدت بالا رفت، اما در حال حاضر که نرخ دلار افت کرده هنوز نرخ هیچ کدام از اقلام خوراکی پایین نیامده است. شاید در شرایط فعلی مردم تصور می‌کنند که پایین آمدن قیمت ارز موقتی است و واقعی نشده و به همین نرخ‌ها تغییری نکرده است. بیشتر رشد قیمت‌ها به خاطر قاچاق برخی از اقلام خوراکی است که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست.
 رییس مجمع واردات: میزان قاچاق بیشتر از اعلام رسمی است
علیرضا مناقبی رییس مجمع واردات به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: هر چند آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد رقم ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا از سال گذشته تاکنون به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است که تنها ۷ میلیارد دلار آن مواد سوختی بوده، اما این ارقام بیش از اینهاست، زیرا نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان قاچاق به کشور داشت.
مناقبی ادامه می‌دهد: از ۴ ماه گذشته که واردات یکسری از کالا‌ها به کشور ممنوع شد اقلام خوراکی نظیر شکلات و ادامس نیز در آن لیست قرار داشت و پس از آن میزان قاچاق آن به کشور شدت گرفت، البته بخشی از این اقلام که از ابتدای سال مجوز واردات داشتند از مسیر قانونی وارد شد.
رییس مجمع واردات می‌گوید: هم اکنون فشار روی همه صنایع وجود دارد و برخی از اقلام که از گذشته مورد استفاده مردم بوده است را نمی‌توان حذف کرد، زیرا ذائقه مردم عوض نشده است هر چند این اقلام گران‌تر از قبل هم شده باشد. برچسب ها: علیرضا مناقبی ، قاچاق ، آدامس‌

منبع: خرداد

کلیدواژه: قاچاق آدامس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف انبار ۱۰ میلیاردی بلور قاچاق در جنوب تهران

سرهنگ مهدی افشاری گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با انجام اقدامات فنی و پلیسی موفق به کشف یک انبار دپوی کالای قاچاق در محدوده جنوب تهران شدند. رسیدگی به این پرونده درپی انجام اقدامات اطلاعاتی در دستورکار قرار گرفت و در جریان آن مشخص شد، مقادیری بلوریجات خارجی در انباری در شورآباد تخلیه و دپو شده است. 

وی با بیان اینکه در جریان تحقیقات تکمیلی مشخص شد که کالای خارجی توسط خودرو‌های شوتی از شهر‌های جنوبی به اطراف تهران منتقل و سپس توسط وانت به این انبار انتقال داده شده است، گفت: بعد از این انبار نیز اقلام بسته‌بندی شده و در بازار توزیع می‌شد.

افشاری با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی انجام و مجوز عملیات دریافت شد، گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با هماهنگی قضایی به محل مذکور رفته و اقدام به بازرسی از آن کردند که در جریان آن مشخص شد محل مذکور یک باب انبار کالای بازرگانی است، اما کالا‌های موجود در آن در سامانه انبار‌ها ثبت نشده است. ماموران همچنین مشاهده کردند که مقادیر انبوهی کالا‌های خارجی بلوری از نوع جا ادویه‌ای، پیاله، بطری و ... در محل دپو شده که طی استعلامات گمرکی مشخص شد اسناد گمرکی مربوط به سال‌های گذشته و درواقع جعلی است و مطابقتی با کالا‌های مکشوفه ندارد و فاقد هرگونه اسناد و مدارگ گمرکی است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با بیان اینکه کالا‌ها شامل ۷۱۲۸ عدد انواع بلوریجات محصول کشور چین بود، گفت:‌در همین راستا نیز سوله انبار مذکور پلمب شده و پرونده قضایی مربوطه در این خصوص تشکیل شد و به همراه متهمان و برای ادامه روند رسیدگی به جرم به دادسرا معرفی شد. کارشناسان همچنین ارزش ریالی اموال کشف شده را بیش از ۱۰ میلیارد ریال برآورد و اعلام کردند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای واردات در مرکز مبادله تامین شد
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • عراق اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا
  • اعلام میزان تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی
  • تامین ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات انواع کالا‌ها در سال ۱۴۰۳
  • تامین ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات انواع کالا‌ها در سال جاری
  • تامین سه میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌ از ابتدای فروردین تاکنون
  • بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد
  • کشف انبار ۱۰ میلیاردی بلور قاچاق در جنوب تهران
  • دلار تلگرامی بر قیمت کالاهای وارداتی تاثیر ندارد