Web Analytics Made Easy - Statcounter

همراهی دولت و مجلس با افزایش قیمت خودرو، رونق ساخت و ساز مسکن، توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره SPV، سیر صعودی حجم نقدینگی در کشور، رایزنی های جابری انصاری پیش از دیدار با دی میستورا از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۶ آذرماه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، همراهی دولت و مجلس با افزایش قیمت خودرو، رونق ساخت و ساز مسکن، توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره SPV، سیر صعودی حجم نقدینگی در کشور، رایزنی های جابری انصاری پیش از دیدار با دی میستورا از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۶ آذرماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اروپا در عمل هم باید اراده خود را برای موفقیت کانال مالی نشان دهد

«عباسعلی منصوری آرانی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان با اشاره به عزم اروپا برای به ثمر رساندن ساز و کار ویژه بانکی و مالی با ایران گفت: باید این عزم اروپا در عمل ثابت شود و باید دید که آیا در عمل هم مانند نظر و تئوری شان جدی هستند یا نه؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که ایران و اروپا در مسائل بسیاری به هم نیازمند هستند، افزود: در مساله برجام اروپا در کنار ما ماند و ما نیز در بسیاری از مسائل با آن ها همکاری داشتیم و این همکاری ها می تواند بر آینده ساز و کار مالی و بانکی تاثیر مثبت داشته باشد.

 

کاهش قیمت نسبی ۶ گروه مواد خوراکی سبد خانوار

متوسط قیمت خرده‌ فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به شانزدهم آذر ماه که طی آن قیمت ۶ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و ۴ گروه کاهش یافته است این در حالی است که در گزارش ماه گذشه شاهد افزایش قیمت ۹ گروه و کاهش قیمت تنها یک گروه بودیم.

 

سیر صعودی حجم نقدینگی در کشور

بانک مرکزی هر ماهه گزارشی از میزان نقدینگی موجود در کشور را منتشر می کند و بر اساس آخرین گزارش این بانک حجم نقدینگی در مهرماه امسال به هزار و 693 هزار میلیارد تومان (16 تریلیون و 938 هزار و 400 میلیارد ریال) رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.7 درصد افزایش دارد. این میزان نقدینگی از ابتدای امسال 10.7 درصد رشد کرده است.

از این میزان نقدینگی، سهم پول 242 هزار میلیارد تومان (2 تریلون و 420 هزار و 100 میلیارد ریال) و سهم شبه پول که سپرده های نگهداری شده در بانکهاست بیش از 1451 هزار میلیارد تومان (14 تریلیون و 518 هزار و 300 میلیارد ریال) است. با این اوصاف، حجم پول در بازه زمانی یکسال منتهی به مهر امسال 47.7 درصد و شبه پول 17.2 درصد رشد دارد.

 

رایزنی های جابری انصاری پیش از دیدار با دی میستورا

«حسین جابری انصاری»، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در مسائل ویژه سیاسی که به سوریه سفر کرده و به دیدار و گفت و گو با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پرداخت.

رییس‌جمهور سوریه در دیدار با حسین جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان به تلاش‌های ایران برای رسیدن به تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی سوریه  علیرغم  موانع عمده‌ای که توسط کشورهای حامی ترروریسم ایجاد می‌شود، اشاره کرد .

 طبق خبر خبرگزاری رسمی سوریه سانا، بشار اسد همچنین بر اهمیت تلاش‌های کشورهای متحد و دوست  سوریه به ویژه ایران و روسیه برای متوقف کردن دخالت‌های خارجی برخی کشورهای  غربی در روند سیاسی و ایجاد یک فرایند سیاسی توسط خود سوری‌ها بدون  هیچ دخالت خارجی تاکید کرد.

 جابری انصاری نیز در این دیدار  در مورد آخرین آمادگی‌ها برای  برگزاری نشست کشورهای ضامن درباره سوریه که طی دو روز آینده در ژنو به ویژه پس از توافق اخیر بر فرم نهایی کمیته شروع خواهد شد، صحبت کرد.

حسین جابری انصاری همچنین بر تمایل ایران  برای ادامه مشاوره و هماهنگی با دمشق که انعطاف پذیری زیادی برای دستیابی به این توافق را نشان داده است، تاکید کرد.

 

دیپلماسی پارلمانی تقویت شود/نیازمند ارتقای کارآمدی قوه مقننه هستیم

«کاظم جلالی» در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز دوشنبه 26 آذر برگزار شد، گفت: بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب باید بزرگترین دغدغه ما کارآمدی نظام جمهوری اسلامی باشد و در مقوله کارآمدی باید قوای سه گانه و سایر ارکان یک آسیب شناسی ای را نسبت به خودشان داشته باشند که با این آسیب شناسی آسیب ها را کاهش دهند تا به کارآمدی نظام کمک کنند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان مجلس بعد از گذشت 10 دوره از عمر مجلس باید این آسیب شناسی را انجام دهیم و در این زمینه مرکز پژوهش ها وظیفه ویژه به عهده دارد.

وی با اشاره به مسایل مهمی از جمله تقویت احزاب در کشور گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه اصل تحزب را پذیرفته ایم ولی از احزاب سیاسی قدرتمندی برخوردار نیستیم و عمدتا احزاب ما در آستانه انتخابات ها را شکل می گیرند و بعد از انتخابات ها می روند تا انتخابات بعد. این نوع مسایل باید در مراکز پژوهشی و دانشگاهی ما مورد بررسی قرار بگیرند.

 

برخی امور در بودجه مستحب هستند/اولویت بودجه توجه به نیازهای ضروری مردم است

«علی لاریجانی» در هفتمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز (دوشنبه 26 آذر) برگزار شد، گفت: بسیاری از کارهایی که در مرکز پژوهش ها انجام شده است برای نمایندگان و مراکز دولتی می تواند منبع تصمیم گیری باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از مشکلاتی که در کشور هستند مزمن و پیچیده شده اند و مرکز پژوهش ها نیز به آنها توجه کرده است و گاهی پالس هایی به بخش های اجرایی داده است که مفید بوده است و راه حل هایی نیز ارایه کرده اند به ویژه در بخش های زیربنایی و اقتصادی واقع بینانه مسایل را مورد بررسی و پژوهش قرار داده اند.

وی با بیان اینکه در مرکز پژوهش ها به واقع بینی و واقع گرایی توجه شده است، گفت: این مرکز به بحث صندوق های بازنشستگی، مشکل بانک ها، کمبود آب و مشکل نقدینگی به خوبی ورود پیدا کرده است و راه حل هایی نیز ارایه داده است.

وی با بیان اینکه تحلیل های مرکز پژوهش ها در مورد تحریم ها به موقع ارایه شده است، گفت: این مرکز در مورد اینکه در شرایط فعلی چه کارهایی باید انجام شود و کدام بخش ها با تحریم ها دچار مشکل می شوند پیشنهادات سامان یافته ای ارایه کرد.

 

بازار ۵۰ میلیارد دلاری همسایگان غربی برای ایران

ازار کشورهای همسایه همواره به عنوان راهی آسانتر برای تجار ایرانی برگزیده می شود. در دوران تحریم ها نیز فرصت همکاری تجاری با این کشورها می تواند تجار ایرانی را از فشارهای آمریکا دور نگاه دارد.

تبادلات تجاری با دینار و لیر جایگزین مناسبی برای دلار محسوب می شود که منفعت اقتصادی ایران، عراق و ترکیه را به همراه دارد.

برهمین اساس، ایران و ترکیه در نظر دارند تبادلات تجاری خود را به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهند و در همین رابطه، آخر هفته گذشته «محمود واعظی» به‌ عنوان رئیس هیأت اقتصادی-سیاسی به ترکیه سفر داشت و در دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عالی‌رتبه ترکیه، از جمله «رخسار پکجان» وزیر تجارت و «آل بایراک» وزیر دارایی این کشور از تلاش برای سرعت‌بخشی در جهت دست‌یابی به سطح مورد انتظار مناسبات و تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور، خبر داد.

در این دیدارها، طرف ترک از ایران به‌عنوان شریک راهبردی یاد کرد و واعظی نیز از عدم وجود هرگونه مانع در مسیر گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه خبر داد. نتیجه نهایی این دیدارها، ترسیم چشم‌انداز ۳۰ میلیارد دلاری برای تجارت خارجی دو کشور بود. اما تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی چگونه می‌توانند قدم در این مسیر بگذارند؟ شناخت بازار ترکیه می‌تواند فرصت‌های پیش ‌روی تولیدکنندگان ایرانی را روشن کند.

 

ساخت و ساز مسکن در مسیر رونق

ساخت و ساز مسکن در سال های گذشته به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن دچار مشکلات فراوان شده بود اما حالا مرکز آمار گفته که ساخت و سازها در مسیر رونق قرار گرفته اند.

بنابراین گزارش، طبق اعلام مرکز آمار، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهرداری‌های کشور در فصل بهار ۹۷ نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۲.۴ درصد افزایش داشته است.

بررسی نتایج طرح «گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده از جانب شهرداری‌های کشور» در فصل بهار سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که تعداد ۹۰ هزار و ۶۶۷ واحد مسکونی در فصل بهار امسال در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۲.۴ درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ۲.۶ واحد بوده است.

تعداد ۳۴ هزار و ۲۷۸ پروانه احداث ساختمان در شهرداری‌های کشور در فصل بهار ۹۷ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۰.۴ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۳.۱ درصد افزایش داشته است.

 

SPV صرفا برای واردات دارو نیست/چین رسما از پارس جنوبی انصراف نداده است

«بهرام قاسمی» در نشست خبری امروز خود با اشاره به حضور وزیر خارجه در نشست دوحه گفت: واقعیت های منطقه فرصت هایی ایجاد می کند تا از نشست های موجود استفاده کنیم و مواضع خودمان را مطرح کنیم و دیدگاه ها را بشویم و تحولات منطقه را مرور کرده و نگاهی به آینده داشته باشیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مجموعه کشورهلی حوزه خلیج فارس سیاست ایران خودش را بیش از گذشته نشان می دهد و آنچه ایران برای ثبات منطقه ایجاد می کند نمایان تر می شود و فروم دوحه نشست تازه ای نیست اما در این موقعیت می تواند تاثیر به سزایی در حال و احوال منطقه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی راجع به کانال مالی اروپا و تامین دارو در قبال نفت خاطرنشان کرد: این ساز و کار برای تسهیل مبادلات ایران با سایر کشورهای اروپایی است و شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که دارو و مواد غذایی و دیگر نیازهای وارداتی ایران از این کشورها باشد و حتی با سایر کشورهای جهان هم این مکانیسم می تواند برای مبادلات تعریف شود و صرفا برای دارو و موادغذایی نیست و سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی هم می تواند در این زمینه کاربرد خواهد داشت.

قاسمی در مورد تبادلات تجاری با کشورهای مختلف جهان با پول ملی تاکید کرد: کشورهای زیادی خواستار حذف دلار از تبادلات تجاری خود هستند و ما و کشورهای بسیاری از جمله کشورهای اروپایی در حال مطالعه در این زمینه هستیم. با کشورهای زیادی نیز مشورت های زیادی انجام داده ایم و در صورت نهایی شدن می توانیم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم. در شرایط فعلی که آنریکا به دنبال تامین منافع اقتصادی خود است و کارشکنی در این مسیر انجام می دهد ما پیش از نهایی شدن این همکاری ها از اعلام آن ها صرف نظر می کنیم.

 

همراهی دولت و مجلس با افزایش قیمت خودرو

هفته گذشته ایران خودرو ۴ محصول خود را با قیمتی نزدیک به قیمت بازار عرضه کرد که بر خلاف پیش بینی ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت از این اقدام این خودرو سازی حمایت کرد.

این حمایت وزارت صمت ادامه یافت تا اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته به مجلس فراخوانده شد. پس از جلسه مجلس با رضا رحمانی، او با قاطعیت از ادامه این افزایش قیمت خبر داد و اظهار نظری نیز از مخالفت مجلس در این خصوص منتشر نشد.

در همین رابطه، «رضا رحمانی» در جلسه کمیسیون اصل 90 که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شد اظهار داشت: برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی پیش بینی شده خودروها با 5 درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره 5 درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل کمبود نقدینگی با کاهش تولید یا تولید ناقص در خودروسازی ها مواجه هستیم گفت: دیروز جلسه ای با معاون اول رئیس‌جمهور درباره تامین نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان داشتیم که در این خصوص تصمیم‌گیری شد و این تصمیم به افزایش تولید کمک خواهد کرد.

رحمانی افزود: در یکی دو هفته گذشته روند نزولی کاهش تولید متوقف شده و در روزهای آینده افزایش تولید بیشتری خواهیم داشت./

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران تجلیل از پژوهشگران مجلس هرمزگان بیرجند پژوهش خبرگزاری شبستان روزنامه شب یلدا فصل پاییز سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام امریکا در تمدید مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را محکوم کرد.   کنعانی استفاده ابزاری از تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه را که موجب وارد آمدن خسارات و لطمات غیرقابل جبران انسانی و اقتصادی به کشورها می‌گردد، ناقض اصول حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی دانست و آن را مردود دانست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد
  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه فلسطین از سوی آمریکا
  • سخنگوی وزارت خارجه، وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد
  • ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد/ سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان | از هراس کشورهای اروپایی تا محکومیت توسط عمان
  • فرانسه: به درخواست اردن پهپادهای ایران را رهگیری کردیم
  • آمریکا باز هم قطعنامه عضویت فلسطین را وتو می‌کند
  • سخنگوی وزارت خارجه : تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز ارتش