Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@12:22:10 GMT

شب يلدا و تغذيه هاي سالم

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۸۷۶۱

شب يلدا و تغذيه هاي سالم

خبرگزاري آريا - مواد غذايي مانند آجيل و مغزها، انار و هندوانه خوراکي هاي سالمي هستند که معمولا در درازترين شب سال مصرف مي شوند و هر يک فوايد تغذيه اي زيادي دارد؛ هر چند لازم است از زياده روي در مصرف همين خوراکي ها هم خودداري و اصول تغذيه سالم حتي در شب يلدا رعايت شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايرنا، فوايد خوراکي هاي مرسوم سر سفره شب يلدا به شرح ذيل است:
انواع آجيل و مغزها
آجيل ترکيبات مختلفي دارد؛ مثلا آجيل شور که از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپني، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندي تشکيل شده است و آجيل شيرين که مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندي را شامل مي شود، نوع ديگري از آجيل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سومين نوع آجيل، آجيل چهار مغز است که از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندي تشکيل مي شود.
نوع ديگر آجيل هم تحت عنوان مشکل گشا، ترکيبي از مغز فندق، مغزپسته، مغزبادام، توت خشک، کشمش، نخودچي و نقل است.
آجيل صرف نظر از هر نوع ترکيب آن، مجموعه اي از مغزها است که همگي فوايد تغذيه اي بسيار مهمي داشته و سرشار از مواد مغذي هستند. چربي موجود در انواع آجيل از نوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پايين آورده و خطر ابتلا به بيماري قلبي و عروقي را کاهش مي دهد.
چربي اغلب مغزها تا 90 درصد از اسيدهاي چرب اشباع نشده تشکيل شده است. آجيل ها سرشار از پروتئين، انواع ويتامين ها و مواد معدني مختلف هستند.
ويتامين E و اسيد آمينه آرژنين موجود در آجيل به حفظ سلامت رگ هاي خوني، کاهش فشار خون و پيشگيري از حملات قلبي کمک مي کند.
آنتي اکسيدان هاي موجود در آجيل ها از اکسيده شدن و تخريب سلول ها و بروز بيماري هايي مانند ديابت هم جلوگيري مي کند. آجيل ها سرشار از فيبر هستند که اين فيبرهاي غذايي، هم به رفع يبوست کمک مي کند و هم با ايجاد احساس سيري ،مانع از پرخوري مي شود.
اثرات منفي بو دادن بر ارزش غذايي مغزها
فرايند بو دادن آجيل سبب از دست رفتن خواص آنتي اکسيداني آنها و کاهش قابليت هضم پروتئين و از دست رفتن اسيد هاي آمينه ضروري مي شود که در نهايت کاهش ارزش تغذيه اي مغزها را در پي دارد.
علاوه بر اين، همين فرآيند باعث توليد ترکيبات سرطانزا در مغز ها مي شود. به طور کلي مي توان گفت بو دادن بر همه مواد مغذي مغز ها از چربي، قند و پروتئين گرفته تا ويتامين ها تاثير منفي مي گذارد.
بو دادن بسياري از ويتامين هاي حساس به حرارت مانند ويتامين هاي B2 ، C و E موجود در مغزها را تا حد بسيار زيادي از بين مي برد.
حرارت ضمن بو دادن مغزها، سبب از دست رفتن تعدادي از اسيدهاي آمينه مفيد شده و يا اين اسيد آمينه ها را با يکديگر ترکيب مي کنند، در نتيجه از قابليت جذب آنها در بدن به شدت کاسته مي شود.
همچنين نمک مصرفي حين بو دادن براي طعم دار کردن مغزها، اثر مخربي بر بسياري از اسيدهاي آمينه دارد، به طوري که سيستئين، هيستيدين، آرژنين، متيونين و تيروزين، پس از برشته کردن و نمک زني تقريبا به طور کامل از بين مي رود.
نکته ديگر اين که آکريل آميد، ترکيب سرطانزايي است که طي حرارت دادن اسيد آمينه آسپارژين توليد مي شود.
اگر چه بو دادن باعث کاهش محتواي قندهاي ساده و مقدار کل قند در مغزها مي شود و از اين رو مصرف آجيل بو داده براي افراد ديابتي بهتر از آجيل خام است، اما همه افراد بهتر است آجيل خام را جايگزين آجيل بو داده کنند. همچنين به علت محتواي بالاي انرژي مغزها، براي پيشگيري از اضافه وزن و چاقي در مصرف مغزها ميانه روي پيشه کنيد.
انـار
قسمت مختلف درخت انار به خصوص پوست، ريشه و ساقه انار داراي حدود 20 درصد تانن و اسيد پوني کوتانيک است. پوست درخت انار داراي ماده اي به نام پله تين رين است. اين ميوه غني از ويتامين هاي ث، ب2، ب1 و مواد معدني مانند سديم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم و ترکيبات قندي ساکارز، فروکتوز، گلوکز و همچنين اسيدهاي ماليک و سيتريک است.
خواص دارويي ميوه انار
از نظر طب قديم ايران ميوه انار سرد، تر و قابض است. آب انار سرد و تر و پوست انار، خشک و بسيار قابض است. براي مصارف دارويي از گل، برگ، پوست درخت، پوست ريشه و دانه انار استفاده مي شود.
انار ادرارآور، خنک کننده، مقوي قلب، کليه و معده، تصفيه کننده خون، شاداب کننده و خون ساز است و براي بيماري هاي مجاري ادرار، ترشح صفرا، اسهال، پليپ بيني، گرفتگي صدا و اضافه وزن مناسب است.
براي برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و يا جوشانده برگ انار استفاده کنيد. جوشانده برگ هاي انار براي خانم هايي نيز که عادت ماهيانه منظمي ندارند، مفيد است.
برگ هاي له شده انار را اگر روي پوست بگذاريد خارش را از بين مي برد. براي برطرف کردن سوختگي پوست، گل هاي انار را له کرده با روغن کنجد مخلوط کنيد و اين پماد را روي قسمت سوختگي بماليد.
دم کرده گل انار نيز اسهال مزمن و زخم هاي دهان را برطرف مي کند. انار باعث از بين رفتن سموم بدن و معالجه اسهال، التهاب معده و سرگيجه مي شود.
انار سرشار از آنتي اکسيدان ها است و بدن را در مقابل ابتلا به بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلب و عروق مراقبت مي کند. خوردن دانه هاي انار به مراتب بهتر از نوشيدن آب انار است.
رب انار و برگ انار در ضعف معده، کمي اشتها، تهوع، ضعف عمومي، تصفيه خون و در از بين بردن ميگرن بسيار مهم است.
هندوانه
هندوانه ميوه بومي جنوب آفريقا است که امروز تقريبا در همه کشورها کشت مي شود. اين ميوه داراي پوستي کلفت بوده، اما درون آن گوشتي مانند است. 6 درصد وزن هندوانه را ماده جامد و بقيه وزن آن را تقريبا آب تشکيل مي دهد.
هندوانه منبع قابل توجه ويتامين C است و ساير ويتامين ها و مواد معدني آن اندک مي باشد، مگر آن که چندين کيلوگرم آن در روز مصرف شود.
هندوانه حاوي بتا کاروتن بالايي نيز مي باشد که ويتامين C و بتاکاروتن جزو آنتي اکسيدان هاي قوي مي باشند. راديکال هاي آزاد موادي هستند که موجب آسيب سلولي در بدن مي شوند. يک فنجان هندوانه 3/24 درصد مقدار توصيه شده دريافت در روز RDA ويتامين C دارد.
در هندوانه ميزان کاروتنوئيد ليکوپن نيز بالا مي باشد. ليکوپن داراي توانايي کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ويژه سرطانهاي پروستات، ريه و معده مي باشد.
ويتامين هاي B1و B6 از اجزاي تشکيل دهنده هندوانه مي باشد. پتاسيم موجود در هندوانه به کاهش فشار خون و خطر تشکيل سنگ کليه کمک قابل توجه اي مي کند.
همچنين هندوانه فاقد کلسترول و ساير چربي ها است. اين ميوه در تقويت سيستم ايمني و دفاع بر عليه عفونت ها نقش موثري دارد. تحقيقات نشان داده اند که مصرف هندوانه در کاهش علائم استئوآرتريت و رماتيسم نقش داشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حسن هاشم نیا اظهار کرد: پیرو خبر مردمی واصله در اجرای طرح ایست و بازرسی موقت مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم در عوارضی کاشان – قم به یک دستگاه کامیون بار تره بار هندوانه با شماره پلاک معلوم مشکوک و آن را متوقف کردند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم افزود: پس از انتقال و تخلیه بار در بازرسی صورت گرفته از کامیون موصوف، " در ۲۲ هنداونه، ۲۸۷ بسته کوچک مواد مخدر تریاک به وزن کلی ۸۷ کیلو و ۹۰۰ گرم "کشف و در نهایت متهم به همراه پرونده تشکیل شده برای انجام مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی استان شد.

کد خبر 6087093

دیگر خبرها

  • استکی: وضعیت تیم امید بوکس مثل هندوانه در بسته است
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم
  • بارش شدید باران در روستاهای انار