Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز آمار از افزایش ضریب جینی برای چهارمین سال متوالی خبر داد که نشانه تشدید شکاف درآمدی در کشور است.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درامد خانوار شهری و روستایی سال ۱۳۹۶، شاخص ضریب جینی در سال گذشته به ۳۹۸۱/ ۰ رسید که بالاترین رقم در ۷ سال اخیر (از سال ۱۳۹۰ به بعد) محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم به ذکر است یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک (یا صفر و صد درصد) که در آن صفر به معنی توزیع کاملاً برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.

بیشتر بخوانید رشد ۲۶درصدی عدالت در ۴۰ سال اخیر + سند

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۵ به بعد ضریب جینی در کشور رو به نزول گذاشت و سال به سال از شکاف درآمدی جامعه کاسته شد. روند نزولی ضریب جینی تا سال ۱۳۹۲ ادامه داشت و در این سال شکاف درآمدی در کشور به بهترین وضع خود در دو دهه اخیر رسید.

اما از سال ۱۳۹۳ به بعد مجدداً ضریب جینی رو به افزایش نهاد و سال به سال شکاف درآمدی در کشور، بدتر شد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، ضریب جینی سال ۱۳۹۶ به بالاترین رقم در دهه ۹۰ رسید.

تغییر جهت ضریب جینی و افزایش مداوم شکاف درآمدی در کشور، نشان‌دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که موجب پولدارتر شدن پولدارها و فقیرتر شدن فقرا است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: قانون بازنشستگان بازار سکه و ارز ظریف اعتراضات فرانسه اختلاف طبقاتی دولت روحانی ضریب جینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تورم حمل و نقل رکورد زد

تین نیوز

مرکز آمار در گزارش جدید خود اعلام کرد که تورم سالانه در فروردین ۱۴۰۳ به کانال ۳۰ درصد افت کرده و به ۳۸.۸ درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه نیز به ۳۰.۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بررسی آخرین داده های مرکز آمار نشان می دهد تورم خدمات حمل و نقل عمومی در فروردین 1403 رکوردشکن شد. در فروردین امسال خدمات حمل و نقل عمومی در صدر تورم نقطه به نقطه نشسته تا بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به ثبت برساند.

خبر پربازدید مرتبط را بخوانید:

مالیات از درآمدی که مربوط به رانندگان کامیون نیست

براساس جدول تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور درصد تورم خدمات حمل و نقل عمومی  4.4 اعلام شده در حالی که این رقم در اسفند ماه 2.7 درصد بود و رقم تورم نقطه به نقطه خدمات حمل ونقل نیز 19.5 درصد برآورد شده است.

 

نگاهی به گزارش مرکز آمار نشان می دهد طی فروردین حمل و نقل عمومی رشد بیش از هفت درصدی قیمت را به ثبت رسانده است.

به نظر می رسد با توجه به مجوزهای اخیر افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو و همچنین پیک تقاضای بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما در نوروز، این رکوردشکنی اتفاق افتاده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • ◄ تورم حمل و نقل رکورد زد
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • سوءمدیریت فاحش و زبان دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • ادامه بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب‌شرقی و جنوب کشور/ افزایش دمای هوا در نوار غربی
  • ادامه بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرقی و جنوب کشور / دمای هوا در نوار غربی افزایش می‌یابد